نویسنده: seyed.ehsan97 سه شنبه، 01 دی 1394
ساعت 22:06

نقد و بررسی Rainbow Six: Siege

3.93 از 5

مقدمه:

سال 2015 یکی از جالب ترین سالهای تاریخ گیمینگ بود سالی که عناوین ارزشمند بسیار زیادی انتشار یافتند و در مجموع سالی غنی از بازیهای خوب را رقم زدند در این بین عناوین بسیار جذابی هم قرار بود عرضه شوند که در نهایت نتوانستند آنطور که باید و شاید انتظارات طرفدارانشان را بر آورده سازند . اکنون میخواهیم به بررسی بازی Rainbow Six Siege بپردازیم ، عنوانی که بر پایه تاکتیک و کار تیمی ساخته شده و در این زمینه نو آوری های منحصر به فردی نیز انجام داده است و ببینیم که آیا این بازی توانسته مخاطبان خود را راضی کند یا خیر ؟

 نقد و بررسی Rainbow Six Siege


  پلتفرم مورد بررسی : PS4


 استودیوی سازنده : Ubisoft


 تاریخ عرضه : 10 آذرماه 1394


کار تیمی و نو آوری های منحصر به فرد :

شاید هر کسی که اولین تریلر این بازی را در E3 سال 2014 تماشا کرده بود و اخبار مربوط به بازی را دنبال می کرد دچار این حس می شد که این عنوان دقیقا کپی از بازی Counter Strike  خواهد بود اما این مساله بعد از عرضه بازی کاملاً تغییر کرد به طوریکه  فقط در اهمیت کار تیمی و در یکی دو حالت از قسمت چند نفره میتوان این دو بازی را شبیه به یکدیگر دانست در سایر موارد این بازی با نو آوریهای خود کاملاً مسیر متفاوتی را برای یک مفهوم یکسان در نظر گرفته است و یکی از مهمترین نوآوریهایی که این بازی را از بازیهای هم سبک خود جدا می کند این است که در یک مسابقه هر 5 بازیکن باید کلاس متفاوتی نسبت به هم داشته باشند این مساله در ابتدای بازی می تواند باعث رنجش و آزار بازیکن شود ، چرا که ممکن است کلاسهایی که گیمر خریداری کرده همه پر شده و بازیکن نتواند از هیچکدامشان استفاده کند ولی در gameplay ارزش این کار مشخص میشود وجود 5 کلاس مختلف در یک بازی باعث می شود که تقریباً هیچ بازیکن بلا استفاده و بی تاثیری وجود نداشته باشد (به غیر از Recruit که کاملاً بدون استفاده می باشد و حتی باعث شکست تیم هم می شود و البته ما آن را جزو کلاس ها محسوب نمی کنیم) ، تمام بازیکنان با قابلیت های خاص کلاس خود باید به پیروزی تیمشان کمک می کنند . یکی دیگر از نو آوریهایی که در تمام بازی دیده می شود و بازیکنان را به خلاقیت تشویق میکند تخریب پذیری بالای محیط ها می باشد به این معنی که ساختمانی که شما در ابتدای Round  واردش می شوید کاملاً متفاوت از همان ساختمان و در پایان Round  می باشد . از دیگر نکات بسیار جالب بازی این است که سرعت بازیکنان با زره شان نسبت عکس دارد و هر چه سرعت یک بازیکن بیشتر باشد زره ضعیف تری دارد و برعکس ، اگر سرعت بازیکن کمتر باشد زره قوی تری دارد . از موارد دیگری که به نظر من از نگاه بسیاری از منتقدان پنهان مانده کلاس های کلی موجود در بازی است گر چه که تمام این کلاس ها گروه های واقعی ضد تروریستی هستند و از گروه های واقعی تروریستی خبری نیست و این مساله شاید کمی مضحک به نظر برسد (دو گروه ضد تروریستی با هم مبارزه کنند!) اما مساله ای که خیلی جاها ناگفته مانده این است که هر کدام از گروه های کلی خود یک قابلیت و برتری خاص نسبت به گروه دیگر دارند که این گروه ها شامل FBI SWAT ، GIGN ،GSG9 ، SAS ، SPETSNAZ می باشند .

Brothers in Arms

معرفی گروه های بازی و قابلیت های خاص هر کدام از آنها :

FBI SWAT : این گروه بیشتر بر پایه تکنولوژی های نوین و سلاح های مرگبار تمرکز دارد و بازیکنان می توانند با انتخاب آن از آخرین تجهیزات بهره مند شوند .

GIGN : این گروه متنوع ترین نیرو ها را دارد از دکتر گرفته تا نیرو هایی با زره سنگین و گیمر با   unlock کردن شخصیت های مختلف می تواند نیازهای مختلف خود در شرایط متفاوت را بر طرف سازد .

GSG9 : همانند واقعیت آلمانی ها از مهندسی قوی بهره مند است به این معنی که هم مهاجمان و هم مدافعان از تجهیزات جانبی قابل توجهی برخوردار هستند .

SAS: این تیم را می توان به لحاظ فاکتور تجهیزات ، سرعت و زره متعادل ترین گروه دانست با unlock کردن شخصیت های آن می توان به تیم خود کمک شایانی برای موفقیت کرد .

SPETSNAZ : قویترین نیروی پیاده نظام کل این بازی است زره های بسیار قدرتمند تجهیزات مرگبار و مهارت بالای سربازان در مبارزات انکار ناشدنی است .

Electronic Trap

 

Situations  آموزشی کامل برای مکانیسم های gameplay :

این بخش با ارائه تعدادی مرحله تمام حالت های مختلف بازی و operator های گوناگون را به شما معرفی می نماید علاوه بر اینکه با ساختار متفاوت بازی نسبت به بازی هایی مثل Call Of Duty (که سرعت بالاتری دارد) آشنا می سازد در این قسمت ابتدا ، هر مرحله با صداگذاری خانم Angel Bassip شما را با آن Situations  خاص و نوع حرکت و عملتان آشنا می سازد و در واقع قسمت داستانی بازی همین مرحله است که به شما در صورت online بودن امتیازاتی برای باز کردن کرکترهای کلاس های تیم های مختلف را می دهد .

ُSituations

Multiplayer: تجربه اصلی بازی :

با نبود قسمت داستانی Ubisoft می خواهد که ما تمام تمرکز خود را بر روی قسمت چند نفره بازی بگذاریم و در واقع تمام تجربه خود را معطوف یک قسمت کامل و عمیق چند نفره کنیم و مساله اینجاست که این بازی در قسمت چند نفره عمق و محتوای لازم را  برای ارائه چنین تجربه ای ندارد چرا که با محدودیت های زیادی محتوی را از شما سلب می کند . اولین تجربه ای که بازی به محتوای نو آورانه و زیبای خود می زند این است که شما هیچ کنترلی برای ورود به Mode های مختلف بازی ندارید به این معنی که هنگامیکه شما وارد قسمت Multiplayer  می شوید سه گزینه Casual   ، Ranked (که باید برای بازی آن حتماً به سطح 20 برسید) و Custom Game  (که به شما هیچ امتیازی برای پیشرفت نمی دهد چرا که قوانین بازی توسط بازیکنان تعیین می شود) رو برو می شوید . با کلیک بر روی Casual  دنبال بازی با Sid های خالی از بازیکن می گردد و پس از اینکه شما به یک Session منتقل شدید بازی به صورت کاملاً تصادفی یک Mode را برای شما انتخاب می کند این Mode ها عبارتند از Hostage ، Secure The Area ، Bomb این مساله نکته منفی بزرگی به حساب می آید چرا که به عنوان مثال من بعد از حدود 28 ساعت بازی با این مشکل مواجه بودم که بدون اختیار مجبور به بازی در یک حالت آن هم بطور مکرر و پشت سر هم می شدم . نکته دیگری که در این قسمت می توان به آن اشاره کرد تنوع کم سلاح ها ست . سلاح های کمی در بازی وجود ندارد ولی آنهایی که هر کلاس می تواند استفاده کند ، به حداکثر 4 عدد می رسد (برای بیشتر کلاس ها تعداد اسلحه ها از این هم کمتر است). از دیگر نکات منفی این بازی می توان به Microtransactions اشاره نمود در حالیکه بسیاری بازی های چند نفره دیگر ، محتوایی مثل Skin ها را برای سلاح ها به صورت مجانی و با پیشرفت در بازی برای شما unlock می کنند Ubisoft تصمیم گرفته است که این قابلیت را برای استفاده شما بصورت پولی در اختیارتان قرار دهد . نکته جالب این بود که تعداد قابل توجهی از بازیکنان ترجیح دادند که این هزینه را برای استفاده از قابلیت گفته شده بپردازند ! در مجموع می توان گفت که قسمت مولتی پلیر از لحاظ gameplay و نو آوری خیلی خوب عمل کرده است . ارزش بالای کار تیمی بین کلاس های مختلف و مکانیک ها و مکانیسم های جدید ، همه و همه دلایلی هستند که این عنوان را در سطح یک بازی خوب قرار می دهند هر چند کمبود محتوی تمام موارد بالا را تحت الشعاع قرار داده است .

R6 Siege

 Terrorist Hunt : تجربه CO-OP لذت بخش :

این قسمت دقیقاً مانند بخش چند نفره است ، با این تفاوت که شما به تنهایی Lone Wolf) ) و یا با دوستانتان در برابر AI که همان تروریست ها هستند به رقابت می پردازید خصوصاً در حالتی که شما باید 30 نفر از تروریست ها را که بعضی از آنها به صورت انتحاری به شما حمله کرده اند و خود را منفجر می کنند از بین ببرید این مرحله هیجان زیادی را به شما وارد می کند و باعث می شود بازیکنان با نقشه و تاکتیک از پیش تعیین شده دست به کار شوند .

R6 MP

بررسی فنی بازی :

این عنوان نسبت به تریلرهایی که در E3 سال 2014 نشان داده شد کاهش گرافیکی قابل توجهی داشته . اتمسفر و محیط نقشه ها به خوبی طراحی شده و بازیکن کاملاً در خود احساس یک تجربه پلیسی را می نماید .علاوه بر این موسیقی متن بازی که توسط هنرمندان مختلفی ساخته شده است نیز حس هیجان و فشار و ترس مربوط به این نوع تجربه را به خوبی القا می نماید . حتی صدای اسلحه ها نیز دقیقاً مانند نوع واقعی آنها است و مدل اسلحه ها همانند اسلحه واقعی همان مدل و با رعایت کوچکترین جزییات طراحی شده . قسمت Ranked بازی هم شامل تعدادی عنصر مختلف مانند رای گیری برای جایی که می خواهید بازی را شروع کنید ، حذف کردن شماری از قسمت های HUD و بازیکنانی با مهارت بالاتر می باشد که همانطور که گفته شد باید حتماً به سطح 20 برسید تا اجازه انجام این مرحله از بازی به شما داده شود .در حالی که انتظار می رفت این قسمت از لحاظ تکنیکی و حالت های متنوع تر پیشرفت های قابل توجهی داشته باشد ولی این قسمت هم دقیقاً همان حالت است و باز هم شما هیچگونه کنترلی روی اینکه چه حالتی را می خواهید بازی کنید ندارید . بعلاوه تنوع سلاح ها هم مانند قبل وابسته به کلاسی است که انتخاب می کنید .

سرورهای Uplay (بخوانید U don’t play ) را می توان جزو نا پایدارترین سرور های بازیهای online دانست خارج شدن های متعدد از بازی online بدون هیچ دلیلی بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده بود بعلاوه بازی کردن با دوستان نیز بطور مستقیم از طریق پارتی امکان پذیر نبود و شما باید بعد از دعوت کردن دوست خود به پارتی او را هم در Uplay و هم در Squad خود add می کردید که با کوچکترین قطع شدن ارتباط شما با سرور های ناپایدار ، بازی کردن با فرد مورد نظر غیر ممکن و بازی خسته کننده می شد .


آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:08
گرافیک
9.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
3.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
10
جمع بندی : در هنگام تجربه این بازی با مراتب و وضعیت های مختلفی روبرو می شوید از طرفی نو آوریها ، موسیقی متن ، شبیه سازی سلاح و گروه های ضد تروریستی ، اهمیت کار تیمی در بین کلاس ها همه و همه این عنوان را به یک عنوان بسیار عالی تبدیل می کرد و از طرف دیگر سرورهای نا پایدار ، Microtransaction و کمبود محتوی و عمق لازم برای یک تجربه online باعث شدند که پتانسیل بالای این بازی برای تبدیل شدن به یک عنوان بسیار موفق ازبین رفته و بازی در رده یک بازی خوب که ارزش تجربه را دارد (در صورتیکه از طرفداران این سبک باشید)بدل شود و برای طرفداران سبک شوتر تاکتیک محور این عنوان یک تجربه ناقص به نظر می رسد . حال باید دید در عنوان بعدی Rainbow Six شرکت Ubisoft تا چه اندازه این مشکلات را برطرف خواهد کرد؟
نقاط قوت
  • نوآوری های ارزشمند
  • موسیقی و صدا گذاری فوق العاده
  • تخریب پذیری و اتمسفر عالی نقشه ها
نقاط ضعف
  • Microtransactions
  • کمبود محتوا در قسمت آنلاین
  • UPLAY
7.6/10

امتیاز شما

(42 رای )
7.6/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: خرداد 1394
    نظرها: 17
    تشکر: 0
    تشکرشده: 17
    پروفایل psn:
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    دوستان این بازی انلاینه داستان نداره که به داستان نمره دادین؟ :cold:

    ‏SirGhas و ‏reza maleki و ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 255
    تشکر: 194
    تشکرشده: 132
    پروفایل psn: MBEMPIREir
    رتبه لیدربرد psn: 48
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: saman.h
    دوستان این بازی انلاینه داستان نداره که به داستان نمره دادین؟ :cold:

    به خاطره همین 3 دادیم سخت نگیر دوستم :vic:

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2201
    تشکر: 1013
    تشکرشده: 1167
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 110
    کنسول‌های بازی:

    ممنون از احسان عزیز بابت مطلب خوبش .

    بعد از حدود 28 ساعت بازی با این مشکل مواجه بودم که بدون اختیار مجبور به بازی در یک حالت آن هم بطور مکرر و پشت سر هم می شدم

    این واقعا بده :amaz:
    چرا اجازه ندادن Mode مورد نظرت رو خودت انتخاب کنی ؟!؟

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 114
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    ممنون از احسان عزیز بابت مطلب خوبش . [quote]بعد از حدود 28 ساعت بازی با این مشکل مواجه بودم که بدون اختیار مجبور به بازی در یک حالت آن هم بطور مکرر و پشت سر هم می شدم[/quote] این واقعا بده :amaz: چرا اجازه ندادن Mode مورد نظرت رو خودت انتخاب کنی ؟!؟

    من هم دلیلش رو نمیدونم ولی خودشون هم میدونستن که بازیکن های زیادی قرار نیست این بازی رو انجام بدهند (به خاطر UPLAY) برای همین کلاً گفتند بیخیال این قسمت و بجاش روی سیستم Microtransaction وقت بگذاریم بسیار سود ده تر و مفید تراست.:):grin:
    کلاً همانطور که قبلاً خودتون هم به بنده گفتید شرکت ها در نسل هشتم دارند سیاست های خودشون رو به جای ارئه یک بازی کامل به ارائه یک تجربه ناقص که با خرید های درون بازی کامل می شود تغییر می دهند و از آن شرکت هایی که ما ازشان انتظارات بالایی برای ارائه یک بازی زیبا وکامل داشتیم تقریباً و به جز تعدادی انگشت شمار خبری نیست.

    آخرین بار در تاریخ حدود 5 سال قبل توسط seyed.ehsan97 ویرایش شد
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 118
    کنسول‌های بازی:

    ای بابا چرا بازیا اینجوری شدن؟ واقعا گویا دیگه داستان تموم کردن!! اون از Starwars Battlefront اینم از Rainbow Six Siege ا. :im بقیه گیمرها رو نمیدونم ولی خودم ترجیح میدم وقتم رو برای بازی ای صرف کنم که با داستان خوب و حتی داشتن کات سین های طولانی، یک جور بازی فیلمی باشه.
    امیدوارم ترند کلی صنعیت گیمینگ هرگز به سمت بازی صرف و عدم وجود داستان نره...

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 114
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: farid
    ای بابا چرا بازیا اینجوری شدن؟ واقعا گویا دیگه داستان تموم کردن!! اون از Starwars Battlefront اینم از Rainbow Six Siege ا. :im بقیه گیمرها رو نمیدونم ولی خودم ترجیح میدم وقتم رو برای بازی ای صرف کنم که با داستان خوب و حتی داشتن کات سین های طولانی، یک جور بازی فیلمی باشه. امیدوارم ترند کلی صنعیت گیمینگ هرگز به سمت بازی صرف و عدم وجود داستان نره...

    من هم باشما موافقم ولی متاسفانه داره میره...:(

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آذر 1394
    نظرها: 5
    تشکر: 2
    تشکرشده: 4
    کنسول‌های بازی:

    از گرافیک بازی انتظار بیشتری داشتم ولی با گیم پلی جذابی که داره این قسمت زیاد به چشم نمیاد.
    ممنون بابت نقد، کامل و عالی :in-lo:

    ‏seyed.ehsan97 و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 114
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SPARKLIX
    از گرافیک بازی انتظار بیشتری داشتم ولی با گیم پلی جذابی که داره این قسمت زیاد به چشم نمیاد. ممنون بابت نقد، کامل و عالی :in-lo:

    خواهش میکنم.
    مرسی از نظرتون.
    بابت ویدیو هم اگه بد شد از همه دوستان عذر میخواهم اولین تجربم بود ساده برگزار کردم:)

    ‏Mr.Berserk و ‏SPARKLIX از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 397
    تشکر: 404
    تشکرشده: 281
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: seyed.ehsan97
    خواهش میکنم. مرسی از نظرتون. بابت ویدیو هم اگه بد شد از همه دوستان عذر میخواهم اولین تجربم بود ساده برگزار کردم:)

    احسان جان خسته نباشی
    برای فیلم باید بگم بسیار کار خوبی کردی که تو کار گذاشتی
    فقط اینکه ترجیحا فیلم ها بصورت کوتاه باشه بهتره
    تا دوستان بیشتری بتونن دسترسی داشته باشن
    باز هم ممنون .

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 114
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Mr.Berserk
    احسان جان خسته نباشی برای فیلم باید بگم بسیار کار خوبی کردی که تو کار گذاشتی فقط اینکه ترجیحا فیلم ها بصورت کوتاه باشه بهتره تا دوستان بیشتری بتونن دسترسی داشته باشن باز هم ممنون .

    قطعاً فیلم اگر کوتاه باشه بهتره ولی خب برای این بازی هرکار کردم نتوستم این مسابقه جذاب رو کوتاهش کنم!!!:grin:
    ممنون از نظرات مفیدنون.

    ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.