نویسنده: Kasra Derakhshan یکشنبه، 06 دی 1394
ساعت 19:50

نقد و بررسی Mortal Kombat X

3.86 از 5


حدودا 3-4 سال پیش بود که  NetherRealm Studios زیر نظر Warner Bros ، با یک نسخه Reboot جانانه و تلفیقی از سه قسمت اول سری Mortal Kombat ، به خانه ها آمد و اژدهای سیاه را از قعر تاریکی بیرون کشید  .

آن نسخه با تلفیق شخصیت ها ، داستان های هرکدام ، محیط های نوستالژیک و گرافیک خوش رنگ و لعابش ، خاطره خوش دهه 70 را حسابی زنده کرد .

حالا ،  NetherRealm  یک  بار دیگر وارد عمل شده و این بار به جای بازسازی صرف یک عنوان محبوب ، عناصر تازه ای را به کار خود تزریق کرده است .

 نقد و بررسی Mortal Kombat X


  پلتفرم مورد بررسی : PS4


 استودیوی سازنده : NetherRealm


 تاریخ عرضه : 25 فروردین ماه 1394


داستان Mortal Kombat  X ، حدودا دو دهه بعد از قسمت قبل آغاز می شود . فاصله زمانی میان داستان های دو نسخه به حدی زیاد بود که سازندگان ، خلاء آن را با فلش بک پر کرده اند . آخر کی  ، جانی کیج و سونیا ، صاحب فرزند شدند !؟ یا  اصلا کنشی ، مگر متاهل بود که  فرزندی داشته باشد !!؟ و یا مهمتر از همه ....... اسکورپین ، کی آدم شد و به ما نگفت !!!!؟؟؟؟؟

داستان این قسمت با یک " چرخش جبهه ها " همراه است . NetherRealm که در نسخه قبلی ،  تقریبا نقشی بی طرفانه و شبه مزدور داشت ، به تهدید اصلی  بدل شده و OutWorld که سابقا جبهه شیطانی بود ، اکنون بعد از روی کار آمدن Kotal Khan ، به جبهه بی طرف بدل گشته  که بدون تخطی از قوانین ، تنها سعی دارد به هر بهایی ، آرامش و ثبات را در حیطه و قلمرو خودش حفظ کند . Earth Realm هم که طبق معمول ، مظلوم واقع شده و با تبدیل شدن به جبهه اصلی  نبرد ، یک بار دیگر خاطره آن جمله معروف " آش نخورده  و دهان سوخته " را برای ما  زنده می کند !!!

 کلیت  داستان  همچنان با کلیشه های احیا / آزاد سازی  یک نیروی شیطانی برای حکمرانی بر تمام هستی و ایستادگی جبهه خیر ، در مقابل این هدف شوم ، به پیش می رود . البته با کمی عصاره خیانت به سبک Game Of Thrones  !!! اما روایت آن به خوبی صورت گرفته و در عین حال که پایانش مثل روز روشن است ، باز هم پتانسیل لازم برای تشویق مخاطب به ادامه بخش داستانی را دارد .

Mkx Reptile Concept Art

معمولا - یا شاید  هم همیشه  -  در بازی های سبک مبارزه ای ، بازیکن فورا به  قسمت انتخاب مبارزین ، می رود تا ببیند  عنوان جدید چه شخصیت هایی برای ارائه دارد . و اتفاقا همین جا است که MKX  کمی دلسردتان می کند .

رسم  همیشگی Mortal Kombat این بوده  که مبارزین اصلی  هر نسخه را  با  در نظر گرفتن حالت  داستانی تعریف کند . به این معنی ، که اگر یک سری از شخصیت ها در داستان آن نسخه ، حاضر نبودند ،  در لیست مبارزین نیز نخواهند بود و  عده دیگری جای آن ها را خواهند گرفت .  رسمی که شاید چندان هم خوشایند نباشد .
با این تفاسیر ، غیبت بسیاری از کارکترها موجه است . اما آن هایی که در  قسمت داستانی حاضر هستند و حتی در بخش هایی ، به عنوان رقیب رو در روی بازیکن قرار گرفتند چه ؟
Baraka  ، Rain  ،  Tania  و Sindel  ، از این دست شخصیت ها هستند که به رغم اینکه شاید محبوبیت چندانی هم نداشته  باشند ،  اما  به هر حال حضورشان در میان گزینه های انتخابی می توانست مطلوب باشد .

دو DLC ارائه شده نیز با ضمیمه کردن 8 شخصیت جدید ، بازهم کمک خاصی به  بهبود شرایط نمی کنند چراکه از میان این 8 نفر ،  تنها Tremor ،  Tania و Bo Rai Cho ، در ارتباط مستقیم با دنیای Mortal Kombat هستند و 5 شخصیت دیگر به کلی از دنیاهای تخیلی و American Fiction آمده اند و با اینکه سازندگان ، حضور آن ها را به لحاظ داستانی توجیه می کنند ، اما حتی ذکر نامشان به عنوان مبارزین دنیای MK مضحک است .

به هر حال ، در قبال رخداد بدشگون حذف تعدادی  از کارکترهای سری !!! 8 بازیکن تازه نفس  وارد میدان شده اند و با اینکه از پرداخت خوبی بهره می برند اما بازهم آن طور که باید و شاید دلچسپ نیستند و مخاطب بعد از مدتی تمرین و مبارزه ، ترجیح می دهد بازی را  با همان اعضای ثابت و کهنه کار سری ، تجربه کند .

اگر بخواهیم خیلی خلاصه ، چگونگی رشد و تبلور MKX در قیاس با سایر قسمت های قبلی - و به ویژه MK9 -  را بیان کنیم ، می توان گفت که عنوان حاضر ، از همه لحاظ بسیار پویا تر عمل می کند و میان لایه های سطحی و عمیق آن ،  ارتباطات جالبی نهفته است  که بر لذت بازی  می افزاید .

لوکیشن های مبارزه .... حالا دیگر چیزی بیشتر از یک خط درون یک محیط 3 بعدی هستند و مبارزین می توانند از عناصر موجود در هر لوکیشن ، در لحظه ای خاص به نفع خود استفاده کنند . برخی از این عناصر یک بار مصرف !!! بوده و بقیه دائمی هستند . اما در هر حال .... به مبارزات عمق و جذابیت خاصی بخشیده و میزان تنش و جنب و جوش را دو چندان می کنند .

MKX STAGES

MKX STAGES CONCEPTART

یکی دیگر از تغییرات MKX نسبت به گذشته ، توجه سازندگان به  فاصله زمانی و پیک میان اجرای فنون و چند ضرب ها است . سابقا.... یادگیری چند ضرب ها و تسلط کامل بر نحوه اجرای فنون توسط یک مبارز خاص ... بیشتر جنبه نمایشی و به قول خودمان ، پز دادن داشت و خیلی وقت ها ( به ویژه در مبارزات دو نفره ) این ، سرعت فشردن دکمه ها بود که برنده را تعیین می کرد .

اما در نسخه جدید ، پیک زمانی میان چند ضرب های هر مبارز ، اهمیت خاص و بی سابقه ای پیدا کرده است . طوری که درک صحیح آن ، نه تنها برنده را معلوم می کند بلکه ، کلیت  مبارزات را بیشتر به جانب حرفه ای های عناوین سبک مبارزه ای سوق داده و از قشر Casual اندکی فاصله گرفته است.

سازندگان حتی در نسخه جدید ، به منظور جلوگیری از یکنواخت شدن سیستم مبارزات ،  برای هر کارکتر ، 3 کلاس خاص تعریف کرده اند که تا حدودی تداعی گر المان های عناوین RPG است . طبیعتا هر یک از این کلاس ها ، نکات قوت و ضعف و فنون مبارزه ای مختص به خود را دارند و  حتی بر ظاهر مبارز مورد نظر نیز اثر گذار هستند .

حالت های مختلف مبارزه ( Variation ) با Raiden

یکی از المان های جالب مورتال کامبت ،  Brutality ها بودند که برای اولین  و آخرین بار در نسخه Ultimate Mortal Kombat 3 به کار گرفته شده بود . طرفداران قدیمی سری به خوبی می دانند که اجرای این بروتالیتی ها در آن نسخه سال 1995 ، تا چه اندازه دشوار و حتی ناممکن بود . بازیکن می بایست تعداد زیادی چند ضرب را طی یک بازه زمانی خاص ، پشت سر هم و با بالاترین سرعت ممکنه اجرا می کرد . و تازه پاداش این تلاش ستودنی نیز ، چندان چنگی به دل نمی زد و بعد از 1-2 بار اجرای - احتمالا - موفقیت آمیز ، بازیکن را خسته می کرد . چرا که در آن نسخه ، تنها یک نوع بروتالیتی برای تمام شخصیت ها وجود داشت !! همین  دشواری  بسیار زیاد اجرا و  پاداش نه چندان ارزشمند بروتالیتی ها بود که پایان برق آسای آن ها را رقم زد .

اما در MKX ، شاهد بازگشت این المان جالب و پرپتانسیل هستیم . با این تفاوت که حالا برای هریک از مبارزین ، چندین بروتالیتی منحصر به فرد طراحی شده است که برخی از آن ها ، همانند Stage Fatality  ها ، در تعامل با یک لوکیشن خاص صورت می گیرند و اگرچه از لحاظ اجرا ، بسیار ساده شده  و نیازی به خرد کردن  دکمه های کنترلر نیست ، اما این بار شرایط لازم برای اجرای هر یک از آن هاست که روی بد سکه را نشان می دهد.

متاسفانه بازیکن برای اجرای بیش تر بروتالیتی ها با دامنه وسیعی از شرایط و قیود مختلف مواجه است که توجه به یکایک  آن ها - آن هم در حین مبارزه - حقیقتا امر دشواری است .

 رعایت یک فاصله معین با حریف و مقدار باقی مانده از Health Bar او و شما ، محل اصابت آخرین ضربات وارده به حریف ، آن هم درست پیش از آنکه نوار عمرش به کلی خالی شود ، اجرای یک چند ضرب خاص میان زمین و هوا و ......... از نمونه شرایطی هستند که برای اجرای بروتالیتی ها مجبور به رعایتشان هستید .

البته بروتالیتی های MKX ، بسیار جذاب و دیدنی هستند  و حتی از این  لحاظ ، نسبت به Fatality ها با آن خشونت افسار گسیخه و گاها اغراق شده شان ، برتری دارند . اما آخر شما بگویید واقعا چه طور می توان در یک مبارزه با حداقل درجه سختی Normal ، این همه شرط و شروط کوچک و بزرگ را رعایت کرد !!!؟

بخش Krypt یا همان گورستان معروف سری ، این بار با محیطی بسیار بزرگتر و ظاهری جذاب تر ، رازهایش را بر ما هویدا می کند .

MKX Krypt Enterance

البته کلیت آن ، همچنان بر پرسه زدن بازیکن در محیط گورستان  ، انتخاب و گشودن یک قبر یا عناصر تصادفی دیگر با استفاده از نقدینگی که بابت مبارزات دریافت می کند !!! و نهایتا هم فیض بردن از جایزه مخفی اش ، می چرخد . اما این بار چند برابر بزرگتر شده و ضمن ارائه لوکیشن های جدید ، مکانیزم ها و معماهایی جذاب  و در عین حال بسیار ساده را نیز ارائه می کند . به طور مثال ، کلاه کونگ لائو را در گوشه ای از این قبرستان منحوس میابید که در جایی دیگر می تواند ، گره ای از مشکلاتتان بگشاید و مانعی به خصوص را کنار  بزند . سازندگان حتی با به کار گیری بارقه هایی از  عناصر ترس و غافلگیری در عناوین شوتر اول شخص ، محیط Krypt  جدید را با کمی حس Horror پیوند زده اند و  دیگر نمی توانید با خیال راحت به هر گوشه و کنار آن سرک بکشید . خطر ها و تهدیداتی در کمینتان هستند که فائق شدن بر آن ها ، پاداش خوبی برایتان خواهد داشت .

از لحاظ  گرافیکی و در مقام مقایسه با نسخه سال 2011 ، به طبع شاهد پیشرفت های بسیاری هستیم . اما کاملا واضح است که سازندگان بیشتر تمرکز خود را معطوف گرافیک هنری محصول خود کرده اند تا گرافیک فنی . جزئیات مدل ها و بافت ها و لوکیشن ها  و پس زمینه ها و اجزای داخلی بدن  مبارزین که بعد از اجرای Fatality ها نمایان می شوند .... بسیار غنی هستند  .

MKX artistic visuals samples

انیمیشن چهره ها ، این بار با دقت و ظرافت بیشتری صورت گرفته اما هنوز حتی در قیاس با برخی عناوین نسل هفتم نیز کیفیت کمی دارند . Set Piece های بخش داستانی ، بهتر از گذشته کارگردانی شده اند و مشاهده برخی زوایای خاص دوربین ، جالب توجه است .

همچنین تغییرات ظاهر مبارزین بعد از اتمام یک نبرد ، نسبت به نسخه پیشین تعدیل شده  و جراحت های اغراق شده و گوشت های جدا شده از بدن و استخوان های شکسته ،  این بار جای خود را به کبودی و زخم های کوچکتر و البته قطرات درشت عرق ، داده اند . مثلا رنگ پوست بدن Scorpian  ، علاوه بر موارد فوق ، به دلیل تعامل نزدیکش با عنصر آتش ، بعد از پایان مبارزه به سرخی می گراید که بسیار جذاب است .

لوکیشن های مبارزه کیفیت بسیار خوبی دارند . به ویژه Dead Woods و Kuatan Jungle که با قرار دادن بازیکن در قلب محیط های بکر و بسیار زیبا ، حسابی عطش مبارزه را در وجودتان تشدید می کنند . اما حتی با اینکه تعدادی از لوکیشن ها ، از نسخه های دیگر سری ( unchained , Armageddon و Deception و .... ) به این جا آمده اند ، واقعیت این است که هیچ یک از لوکیشن های عنوان حاضر ، آن کیفیت فضایی و حس و حال محیط های نسخه قبلی که در واقع بازسازی سه قسمت اول بودند را نداشته و با یادآوری غیر مستقیم آن محیط  ها ، حسابی داغ دل طرفداران را تازه می کنند .

MKX Nether Realm Stage

حال ، بپردازیم به صداگذاری و موسیقی بازی 

به جرات می توان گفت تنها عنصر MKX که بود و نبودش هیچ تفاوت خاصی در خروجی نهایی ایجاد نمی کند ، موسیقی آن است . گویی که NetherRealm این بخش را به کلی از سر باز کرده است . البته موسیقی MKX ، عیب و ایراد خاصی نداشته و هیچ مغایرتی با اتمسفر دنیای بازی ندارد . اما از نکات جذاب و مثبت هم خبری نیست و به سختی می توان قطعه  خاصی را در طول بازی شنید و بدان توجه نمود .

اما خوشبختانه در زمینه صدا گذاری افکت ها و شخصیت ها ، جریان به کلی متفاوت است و می توان خیلی خلاصه گفت که همه چیز در حد بسیار خوبی قرار دارد . شاید مهمترین نکته در رابطه با صدا گذاری شخصیت ها و دیالوگ هایشان ، این باشد که دیگر مانند نسخه قبلی ، در آغاز هر مبارزه ، نه با دیالوگ های تکراری بلکه با یک مکالمه میان دو مبارز مواجه می شویم . آن ها هنگام ورود به محل مبارزه ... با یکدیگر صحبت می کنند و اگر از لحاظ داستانی باهم مرتبط باشند ..... دیالوگ هایشان ، آن ارتباط را پوشش خواهد داد . مثلا Jax در مواجه با Scorpian  ، به دورانی اشاره می کند که هردویشان به عنوان خادمان Quan-chi ، در رکاب یکدیگر بودند . یا Kenshi و Takeda حول رابطه پدر - پسری شان صحبت می کنند  . اگرچه تعداد دیالوگ های ادا شده در این شرایط از 3  یا 4 تجاوز نمی کند ، اما با همین چند خط کوتاه ، حس همذات پنداری و ارتباط بازیکن  با مبارزین ، به شدت تقویت شده  و سر به فلک می کشد !!!

نعره آخر اژدها...!!!

اگرچه قسمت  نهم Mortal Kombat  ، یک Reboot فوق العاده و فراموش نشدنی را برای هوادارانش به ارمغان آورد .  اما ، این Mortal Kombat x است که با افزودن المان ها و عناصر جدید ، اژدهای قصه مارا جلو برده و به پیش می راند .

در کیفیت  جدیدترین  اثر این تیم ، هیچ شکی نیست و باید اذعان داشت که با یک عنوان سرگرم کننده و جذاب طرف هستیم که همان طور که در ابتدای مطلب بیان شد ، ارتباطات نهفته در تاروپود آن ، باعث یکپارچه سازی و  افزایش لذت و جذابیت آن شده اند و بر خلاف عنوان پیشین ، می  توانند مدت بسیار بیش تری لذت تراکنش ضربات !!! را حفظ کنند .

اما ای کاش آقای Ed Boon و تیمش ، در جایگزینی و وارد کردن کارکترهای جدید - چه در عنوان اصلی و چه در DLC ها - ظرافت و دقت بیشتری به خرج می دادند و تا این اندازه بی پروا و جسورانه عمل نمی کردند . Mortal Kombat  با شخصیت هایش Mortal Kombat است و وقتی حتی بدون توجیه های داستانی و صرفا با هدف ارائه یک اثر کاملا جدید ، تعدادی از شخصیت ها ، بی دلیل از لیست  مبارزین حذف می شوند و جایگزین ها نیز چندان چنگی به دل نمی زنند ، طرفداران اندکی دلسرد می شوند . هنوز هم نمی توانم درک کنم که مخلوق های آقای H.R. Giger و برادران Thomas واقعا چه جایگاهی در دنیای Mortal Kombat  دارند ؟

MKX Concept arts

آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:08
گرافیک
7.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
3.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
10
Variation های هر مبارز ، رعایت دقیق زمان بندی و پیک میان اجرای چند ضرب ها ، امکان تعامل با محیط های مبارزه ، بسط و گسترش بخش Krypt و ارتباطات آن با گیم پلی مبارزات و .... از جمله نکاتی هستند که MKX را به یک پکیج کامل و بهم پیوسته ، بدل می سازد . اما حذف تعدادی از کارکترهای ثابت سری و جایگزینی آن ها با نمونه های جدید و گاها بی ربط ، از اصالت عنوان حاظر می کاهد . شرایط بسیار دشوار Brutality ها ، نیز مخاطب را با این سوال مواجه می کند که آیا سازندگان می خواهند با این کار ، بازیکن را آزار دهند ؟
نقاط قوت
  • رعایت زمان بندی میان حرکات
  • امکان تعامل با محیط مبارزه
  • Variation های هر مبارز . بسط و گسترش Krypt .
نقاط ضعف
  • موسیقی ، سکوت پیشه کرده !!!
  • دشواری اجرای Brutality ها .
  • داستان کلیشه ای .
7.9/10

امتیاز شما

(34 رای )
7.4/10
خوب
برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1394
    نظرها: 285
    تشکر: 24
    تشکرشده: 175
    کنسول‌های بازی:

    یادش بخیر اولین نسخشو تو PS1 بازی کردم، چه دورانی بود و چه زود گذشت :q|

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    Meraj عزیز پاسخ سوال شما بصورت پیغام خصوصی خدمتتون ارسال شد .

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    بله ... بله ... به رسم همیشگی سری ... در پایان بخش Ladder ،
    2 تا Boss هست . اولی Goro .... آخری هم Shinokk که البته مبارزه باهاش طی 3 راند انجام می شه .
    ضمنا بخش Ladders به طور کلی ، 3 حالت داره . که 2 موردشون مربوط به حالت آنلاین هستن و من نتونستم تجربه شون کنم . اما اون یکی که آفلانیه ، به اسم Traditional Towers هستش و داخل خودش 5 تا Tower ه مختلف داره .
    Test YoUR Luck ، Test Your Might ، EndLess ، Survivolist و یک برج عادی هم داره که به همون سبک سنتی هستش .

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط K-D ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: K-D
    بله ... بله ... به رسم همیشگی سری ... در پایان بخش Ladder ، 2 تا Boss هست . اولی Goro .... آخری هم Shinokk که البته مبارزه باهاش طی 3 راند انجام می شه . ضمنا بخش Ladders به طور کلی ، 3 حالت داره . که 2 موردشون مربوط به حالت آنلاین هستن و من نتونستم تجربه شون کنم . اما اون یکی که آفلانیه ، به اسم Traditional Towers هستش و داخل خودش 5 تا Tower ه مختلف داره . Test YoUR Luck ، Test Your Might ، EndLess ، Survivolist و یک برج عادی هم داره که به همون سبک سنتی هستش .

    تروفی آقا ، ما داریم به صفحه ی سوم لیدر برد پَرت میشیم . من هر بار که نظر میزارم متوجه میشم یک پله داخل لیدر برد سقوط کردم . بازی تروفی خوب میده ؟

    ‏K-D از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51
    در پاسخ به: SirGhas
    تروفی آقا ، ما داریم به صفحه ی سوم لیدر برد پَرت میشیم . من هر بار که نظر میزارم متوجه میشم یک پله داخل لیدر برد سقوط کردم . بازی تروفی خوب میده ؟

    قاعدتا باید بده :D:D:ha:

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    در مورد باس بتل های بازی چی . ببخشید که ما یکم بیش از حد Old School هستیم . یادمه قدیما ( منظورم هنوز همون دوره ی سگا هست ) وقتی Ladder رو میرفتیم آخر با 2 تا باس بسیار بی اعصاب ( موتارو و شائو کان ) مبارزه میکردیم که دعوا براشون بسیار حیثیتی بود . یعنی بقدری من از این دو نفر در عرض 3 هفته کتک خوردم که طی 5 سال تیکن بازی کردن کتک نخورم :amaz:
    اگر حالت استاندارد رو Normal در نظر بگیریم باس بتل های مراحل پایانی چطوریه . میشه با سطح آمادگی متوسط باس ها رو زد . یک نکته ی مهم البته برای من و دوستان لیدر برد ، آقا بازی تروفی خوب میده :gr:

    ‏ali_jp_n و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    آره در خصوص فریم حرکات ، درسته . تیکن توجه بیشتری نشون می ده .
    در MK 9 هم این قضیه خیلی ضعیف شد و سرعت حرکات بیش از حد بالا بود . اما تو MK X اگه نگیم به طور کامل ، می شه گفت تا حد زیادی اصلاح شده وهمین جریان آپر کات ، دیگه مثل قبل نیست و تا حدی با منطق مخلوط شده :B
    نه بسته های فیتالیتی که در کار نیست .
    برای هر کارکتر 2-3 تا فیتالیتی در نظر گرفته شده . که یک مورد از همون اول در دسترسه . اما بقیه فیتالیتی ها یا باید از بخش Krypt باز بشن . و یا با تموم کردن بخش Ladder .
    از بابت تنوع ، این دفعه کفه ترازو بیشتر به سمت Brutality ها سنگینی می کنه .

    ‏SirGhas و ‏reza maleki و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    به K-D عزیز خسته نباشید میگم . مطلب بسیار خوبی بود .
    بنظر من روی داستان پردازی عناوین سبک فایتینگ نباید خیلی حساسیت بخرج داد . با توجه به اینکه من خودم طرفدار تیکن هستم این موضوع رو قبول کردم که کلا شخصیت ها گاهی بیشتر از 200 سال عمر میکنن و پیش میاد که پدر و فرزند همسن هم دیده میشن اما 150 سال اختلاف سنی دارن !?!
    از طرفی وقتی مورتال کمبات رو با تیکن مقایسه میکنم واقعا از بخش داستانی این بازی لذت میبرم چون روی اون کار شده . درسته که داستان کلیشه ای هست اما اینکه سعی شده هسته ی اصلی درگیری رو شرح بده بسیار عالیه و حداقل داره تلاش میکنه به شما بگه که چی شده که این شده :gr:
    اما گیم پلی بازی :
    کلا از گیم پلی مورتال کمبات زیاد لذت نمیبرم :nothi:
    ضربه زدن ها حالت مصنوعی داره . منظورم کومبو ها نیست . وقتی کومبو زدن بازیکن های حرفه ای رو میبینم برای چند ثانیه یادم میره پلک بزنم اما انیمشن حرکات منظورم هست که از بعد از مورتال کمبات 3 سگا مصنوعی شده که اون هم فکر میکنم از کم بودن تعداد فریم هایی هست که برای هر ضربه ساخته میشه . به عنوان مثال انیمیشن زدن آپرکات با 20 فریم ساخته شده چیزی که داخل تیکن مثلا با 30 فریم حرکت طراحی شده . فریم ها رو کلا از خودم برای مثال گفتم و شاید تعدادشون اینطوری نباشه اما کلا این دلیلیه که برای من تیکن رو بازی محبوبتری قرار داده .کومبو ها داخل تیکن بنظر من خیلی متنوع تر هستن و استفاده نکردن یا خیلی کم استفاده کردن از جادو داخل تیکن هم برای من جذاب تر هست . اما از طرفی یکی از جذابترین چیز ها داخل مورتال کمبات مواردی هستن که این بازی بواسطه ی اونها معروف شد . مثل فیتالیتی ها یا بروتالیتی و اگر فراموش نکرده باشم نسخه ی SEGA گزینه های بیشتری مثل انیمالیتی و بیبیتالیتی هم داشت که مورد اول شخصیت شما به یک حیوان تبدیل میشد و بقول یکی از دوستان برای زدن این فن باید حداقل دان 3 کمبات بازی کردن میداشتیم و دومی هم حریف رو به کودک تبدیل میکرد .تیم سازنده ی بازی باید بجای هرز رفتن به این موارد بیشتر توجه کنن و تنوع اونها همونطور که داخل نقد K-D عزیز هم گفتن بیشتر بشه . مثلا برای 1 شخصیت بجای 3 نوع ، 10 نوع فیتالیتی بسارن من قول میدم همشون رو امتحان کنم :gr:
    داخل انجمن های بازی دیدم کاربرها خیلی در مورد تعداد کم فیتالیتی ها ئی که میتونن بزنن سوال میپرسیدن . منظورم تنوع نیست ، کلا تعداد استفاده از فیتالیتی هست . میخوام بدونم واقعا داخل بازی شما مثلا 30 بار میتونید فیتالیتی بزنید و بعد باید برید بسته ی فیتالیتی بخرین ؟!؟!
    سوال بعدی اینکه از ابتدا هر شخصیت چند تا فیتالیتی داره و بعد با انجام بخش داستانی انواع بیشتری هم براش باز میشه یا نه ؟
    من کلا بهترین کمباتی که دوست داشتم و بازی کردم Mortal Kombat Shaolin Monks بود که شبیه شورش ساخته بودن و دو نفره هم میشد بازی کرد . آقا لذتی داشت وصف نشدنی :B
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/29/PS2MKSM.JPG

    ‏ali_jp_n و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1393
    نظرها: 28
    تشکر: 2
    تشکرشده: 17
    پروفایل psn: akbar077
    رتبه لیدربرد psn: 17
    کنسول‌های بازی:

    یه موردی هم که درباره شخصیت هاش وجود داره همون حالت انتخاب سبک مبارزه شونه مثلاً کیتانا رو میشه دو شخصیت حساب یکی خودش یکیم با اون ماسماسک بنفش رنگ که مال اون شخصیت زن سبزپوش توی mk9 بود
    یا اون شخصیت جدیدی که میاد شخصیت های اسموک و سکتور اون یکیش چی بود?!? رو به بازی اضافه میکنه
    اینطوری میشه یک تیر دونشون هم شخصیت های قبلی به بازی برمی گردن که بازیکنای قدیمی راضی میشن ظاهر جدیدشون هم دل اونایی رو بدست میاره که تنوع طلبن

    ‏SirGhas و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1393
    نظرها: 28
    تشکر: 2
    تشکرشده: 17
    پروفایل psn: akbar077
    رتبه لیدربرد psn: 17
    کنسول‌های بازی:

    واقعاً نقد خوبی بود اما فکر کنم یادتون رفت درباره سیستم اجرای فنون صحبت کنید که به نظر من نسبت به mk9 راحتتر شده

    ‏tornado 5 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51
    در پاسخ به: tornado 5
    واقعاً نقد خوبی بود اما فکر کنم یادتون رفت درباره سیستم اجرای فنون صحبت کنید که به نظر من نسبت به mk9 راحتتر شده

    درسته . در خصوص اصل مبارزات بیشتر تمرکزم ، معطوف زمان بندی شده بود .
    راستش زیاد موافق نیستم . به نظرم یک مقدار سخت تر شده . یا در خوشبینانه ترین حالت ، تغییر خاصی از این نظر نداشته . ولی ساده تر ، فکر نمی کنم .

    ‏ali_jp_n و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:

    نقد بسیار عالی، ریزبین و جزئی نگر بود. با این که همون زمان سگا هم اصلا نتونستم با این بازی ارتباط برقرار کنم (!) اما نقدتون انقدر جامع و خوش توصیف بود که علیرغم تجربه نکردن MKX تونستم تا حد زیادی محیط بازی رو لمس کنم.

    ‏SirGhas و ‏K-D و ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51
    در پاسخ به: farid
    نقد بسیار عالی، ریزبین و جزئی نگر بود. با این که همون زمان سگا هم اصلا نتونستم با این بازی ارتباط برقرار کنم (!) اما نقدتون انقدر جامع و خوش توصیف بود که علیرغم تجربه نکردن MKX تونستم تا حد زیادی محیط بازی رو لمس کنم.

    شما لطف دارین . خوشحال شدم :wacky::vic:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 115
    کنسول‌های بازی:

    نقد و بررسی کاملی بود. مرسی از زحمت زیادی که کشیدی و امیدوارم که خسته نباشی (که البته احتمالش کمه جون بازی که آدمو با کمبود هاش اذیت میکنه به همون اندازه خسته هم میکنه:grin: ).

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51
    در پاسخ به: seyed.ehsan97
    نقد و بررسی کاملی بود. مرسی از زحمت زیادی که کشیدی و امیدوارم که خسته نباشی (که البته احتمالش کمه جون بازی که آدمو با کمبود هاش اذیت میکنه به همون اندازه خسته هم میکنه:grin: ).

    مرسی از شما بابت اون یادآوری خطای املایی من ...
    نه والا .... این بازی اصلا خسته کننده نیست . گیم پلی اش فوق العاده است
    . اصلی ترین مشکلش همون جریان لیست مبارزین بود .
    فکر کنم بدشون نمیومده که .... Scorpian و Sub-zero رو هم حذف کنن .... فقط دیگه روشون نشده ... همچین کاری بکنن :||

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
بارگذاری بیشتر ...
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.