عناوین سری Deus Ex ، همانطور که در شماره اول تجربه کردیم و در Deus Ex Mankind هم بخوبی ملموس است ،یک ویژگی مشترک دارند ؛ شما دارای حق انتخاب هستید. بنحوی که برای انجام یک ماموریت میتوانید مسیر های مختلف و سبک های متفاوتی را انتخاب کنید. اگر طرفدار سبک اکشن سوم شخص هستید ، میتوانید به سبک محبوب خود بازی را پیش ببرید و اگر از جمله دوستداران بازی های مخفی کاری هستید ، میتوانید بخوبی از مبارزات پرهیز کرده و در سایه ها مخفی بمانید.گیم پلی بازی با جذابیت های بسیار زیاد به شما اجازه میدهد، از هر روشی که برای پیشبرد بازی انتخاب کنید لذت ببرید و از انعطاف پذیری بسیار بالای بازی هیجان زده شوید. اما بر خلاف گیم پلی چند لایه و انعطاف پذیر Deus Ex Mankind Divided داستان بازی نسبت به بازی هائی که داستانهائی پیچیده و سرشار از توطئه دارند ، تا حدی ساده بنظر میرسد .بازی همانطور که انتظار آن را دارید در دنیای سایبر پانک ( Cyberpunk ) اتفاق می افتد .دنیائی اشباع شده از تکنولوژی های بی حد و حصر اما خالی از احساسات انسانی. جائی که حکومت تکنولوژی بر بشریت بطرز اغراق آمیز اما نه چندان دور از انتظاری نمود پیدا کرده است. اما همین دنیای فوق پیشرفته در تکنولوژی علاوه بر تلنگری که به گیمر میزند در حین بازی قابلیت های جالبی را برای شما به ارمغان می آورد. برای هر مانع بلطف تجهیزات همراهتان راه حل های متعددی خواهید داشت . بعنوان مثال در یک درگیری مستقیم مجموعهای از اسلحههای کشنده و غیرکشنده بعلاوهی وسیلههای انفجاری به شما اجازه میدهند تا یک آتش بازی پر سر و صدا راه بیندازید یا با استفاده از توانمندی های خود و انتخاب اسلحه و مهمات مناسب بی سر و صدا موانع را از سر راه بردارید و در سایه ماموریتتان را به انجام برسانید . اکشن روان بازی که سازندگان Deus Ex Mankind Divided با وسواس زیاد برای پیاده سازی آن در این شماره وقت صرف کرده اند ،سلاح های مختلف با توانمندی های متفاوت و قابلیت های جذاب شخصی سازی از نظر مهمات و قطعات جانبی ، باعث میشوند در پیشبرد بازی بسبک اکشن و شوتر از قلع و قم کردن دشمنان کاملا لذت ببرید.
این بازی بیش از نسخه ی پیشین خود در سری Deus Ex در القای این حس که یک مامور فوقالعادهی سایبرنتیک (دارای قوای ارتباطی و کنترلهای خودکار فناوری) هستید و هیچ سیستم امنیتی توان مقابله با شما را ندارد، موفق عمل کرده است. دستچینی از ابزار قوی و جذاب که قهرمانِ سایبورگ داستان یعنی Adam Jensen میتواند بهمراه داشته باشد، چیزیست که باید از سازنده بخاطر آن تشکر نمود. ابزار مخفیسازی امکان جابجایی سریع و دقیق و مشاهدهی خطوط دشمن را در حالتی نامرئی به شما میدهند. اگر دشمنان شما را ببینند یا صدای شما را بشنوند به حالت مشکوک درآمده و سعی خواهند کرد قبل از شروع درگیری از حضورتان مطمئن شوند، و این بعنوان یک مزیت برای گیمر به حساب میآید. میتوانید با پرت کردن اشیا و یا ایجاد صداهای عمدی یک نگهبان را به جایی خاص بکشید و بی سروصدا کلکش را بکنید ( کاری که بارها در بازی های سبک مخفی کاری انجام داده ایم ). همچنین میتوانید از مهارتهای هک و نفوذ خود بهره برده و با استفاده از فضای وسیعی که زندگی در دنیای آینده را به تصویر کشیده، روباتهای نگهبان، برجهای کشیک اتوماتیک و وضعیت کلی را بدون جلب توجه به Jensen بر علیه مهاجمان تغییر دهید. مهم نیست شما چه راهحلهایی برای غلبه بر مشکلات انتخاب میکنید، همیشه میتوانید از انتخاب های درست خودتان نتیجه بگیرید و البته بازی با گشاده دستی به شما اجازه میدهد تا روش های مختلفی را برای کسب تجربه آزمایش کنید .
Mankind Divided نسبت به بازی قبلی این سری یعنی Human Revolution، نسل جدیدی از ابزارالات را برای Jensen معرفی میکند. تمام ادوات و گجتهای مفرحی که در بازی دارید به تنهایی خوب هستند اما در حقیقت فضای بازی و گیم پلی است که پتانسیل واقعی آنها را بروز میدهد. بعنوان مثال، Icarus Dash به شما اجازه میدهد در فواصل زمانی-مکانی کوتاه در یک چشم بر هم زدن مخفی شوید که راهی عالی برای فرار از موقعیتهای خطرناک بشمار میآید و اگر این توانمندی را با امکان هک از راه دور ترکیب کنید، نتیجه ی حاصل مطمئنا شما را به وجد خواهد آورد. میتوانید هر چیزی را در بازی دستکاری کنید از جمله حفاظهای لیزری، مینهای سر راه نردبانها، کرکرههای پشت پنجره و... که بسته به خلاقیت شما راه حل های جدیدی را پیش رویتان قرار میدهد. گاهی ممکن است برای جمع آوری اطلاعات مجبور به هک کردن ترمینال های کامپیوتری شوید. اگر صبور باشید گرفتن اطلاعات از یک شهروند یا صرف زمان برای جاسوسی نیز ممکن است بکارتان بیاید. همین چند روش ساده در بدست آوردن اطلاعات میتواند گستردگی فوق العاده ی Deus Ex Mankind Divided و جذابیت های آن را بخوبی به شما نشان دهد. متخصص بودن در استفاده از یک روش خاص لزوما باعث نمیشود نتوانید از دیگر روشها استفاده کنید. از توانائی های جدید Jensen میتوان ابزار TESLA، PEPS و Nanoblade را نام برد که تقریبا مشابه دو مورد قبلی یعنی Icarus Dash و هک کردن، از راه دور دشمن را گیج کرده و یا میکُشند. که البته برای استفاده از آنها محدودیت هائی هم خواهید داشت.
درست است که ابزار های جدید و قابلیت های پیشرفته جذابیت دارند اما اگر گیم پلی بازی کشش مناسب را نداشته باشد این جذابیت ها بسرعت خسته کننده و تکراری خواهند شد. اینجاست که بازی شما را وادار به جستجو میکند . همیشه برای کنکاشی که میکنید یا خلاقیتی که بخرج میدهید ( اگر در مسیر درستی گام برداشته باشید ) پاداشی دریافت میکنید که میتواند یک ماموریت چند مرحله ای جدید باشد یا اتاقی مخفی پر از چیزهای ارزشمند در پشت کمدی بظاهر ساده!
Mankind Divided همچون دیگر بازی این سری، تصویری از ناکجاآباد سایبری را ترسیم میکند . همراه با مردمانی سیاستمدار که در بدنهایشان کاشتهای فناوری کار گذاشتهاند و همانطور که گفتیم تاثیراتی که این فضا روی معنای انسانیت گذاشته است را روایت میکند. خط داستان مملو است از مقامات و ماموران دولتی، شرکتهای بزرگ، نیروهای امنیتی، جنبشهای مردمی مخفیانه؛ و اتفاقات طوری رقم میخورد که به هر شخص یا سازمانی که به شما معرفی میشود مشکوک هستید. چنین شرایطی باعث میشود تا در ماموریت پیشگیری از یک اقدام تروریستی ، به هیچکس جز Jensen اعتماد نداشته باشید. جهان بازی و رفتار کاراکترهای آن ممکن است بر اساس اعمال و انتخابهای شما متغیر باشد، و حتی تعداد زیادی ماموریتهای جانبی هستند که تصمیم گیری های شما در روند آنها تاثیر گذار خواهد بود. بسیاری از آنها ما را با اصول اخلاقی جامعهای که اکنون در آن زندگی میکنیم درگیر میکنند بنحوی که هیچ جواب درستی برایشان نخواهیم داشت. این شطرنج های ذهنی بسیار جذابند اما چیزی که بازی کم دارد یک Bad Man ( ضد قهرمان ) قدرتمند است تا بتواند در مقابل قهرمان بازی قد علم کرده و انگیزه ی گیمر را تا پایان حفظ کند .
دنیای بازیهای Deus Ex بسیار با جزییات و زیبا طراحی میشوند. مراکز شهری همگی در پراگ (پایتخت جمهوری چک) مستقر شدهاند، جایی که شما بیشتر زمان خود را در آن خواهید گذراند. خیابانها پر است از تبلیغات نئونی پرنور و ساختمانهای آینده در میان معماریهای قدیمی اروپایی و خانههای ویران که شهر را قابل باورتر کرده است. در Mankind Divided از مسیرهای یکسان چندین بار عبور خواهید کرد و مکانهای مختلف را مکرر خواهید دید، و این به شما شناخت خوبی از خیابانها و ساختار شهر میدهد؛ شناختی که در مواجهه با موقعیتهای ناگهانی و جدید بسیار مفید خواهد بود. گشت و گذار در این فضاها برای یافتن اطلاعات و اشیا بسیار لذتبخش خواهد بود. همهجا از کاراکترها پر شده و کشفیات جدیدی برای پیدا کردن وجود دارند. ممکن است جعبههای روی یک قفسه را کنار بزنید و متوجه شوید یک نفر اسکناسهای خیس پشت آن قایم کرده، یا مثلا پشت یک مبل اسلحهی کمری پیدا کنید. شاید هم بفهمید Adam Jensen علیرغم رفتار سرد و بیروحش شدیدا از خوردن تنقلات رنگی و شیرین لذت میبرد ( کسی چه میداند !). بعلاوه، بخشی از ماموریتهای جانبی در بازی براحتی قابل تشخیص نیستند و فقط از طریق مکالمه با افرادی که گاها از کنارشان رد میشوید متوجه آنها خواهید شد. Mankind Divided به خیابان گردی ها و گشت زنی هایتان در بازی پاداش میدهد علاوه بر اینکه طراحی بسیار خوب اتمسفر بازی ، ساختمانها ، خیابانها وبطور کلی تمام شهر این گشت زنی را جذابتر هم میکند.
Mankind Divided یک Mode آنلاین نیز بنام Breach دارد. Breach بطور خلاصه مجموعه ای از مبارزات اول شخص، مخفی کاری و هک از راه دور است که همراه با ماموریتهای چالشی متمرکز روی امتیازگیری، دویدن با سرعت، و شکست دیگر بازیکنان، بخش چند نفره ی بازی را تشکیل میدهند.فضای Breach با بازی اصلی بسیار متفاوت است و بجای فراوانی انتخابهای بازیکن، بیشتر روی پیدا کردن راحتترین مسیر تمرکز دارد. بعد از بازی در داستانِ Adam Jensen بعنوان یک صلحطلب، در Breach اجازه دارید تا در مقام یک آنارچیست هم به کسب تجربه بپردازید؛ مثلا مسابقههای دیوانهوار با ماشین را تجربه کنید، به دشمنان غیر انسانی شلیک کنید یا هرج و مرج راه بیندازید. اگر چه تمرکز در Breach روی مولتی پلیر بودن آن است اما سعی میکند مستقیما به دنیای بازیهای سریِ Deus Ex متصل باشد. اگر از گسستگی فضای Breach صرفنظر کنیم، میتوان از آن بعنوان راهی مناسب برای ارتقای مهارت استفاده از ابزارالات در بازی اصلی نام برد.
نظرات (3)