در کهکشانی دور افتاده ...
No Man’s Sky یک بازی اکتشاف و بقاست که از گستره ای با عظمتِ بیش از ۱۸ کوینتیلیون سیاره و قمر تشکیل شده است. هر یک از این سیارات به اندازه ای عظیم هستند که چنان چه قصد کاوش در آن ها را داشته باشید به بیش از یک روز زمان نیاز دارید. با کشفِ آن ها پیش از سایر افراد، می توانید نام آن ها را به دلخواه تغییر دهید و از منابع آن ها بهره مند شوید. هسته ی کلی بازی در باره ی سفر، بقا، و تجارت است، که با بهره گیری از تکنولوژی امکان انتقال از زمین به فضا و کاوش در آن ها را فراهم می آورد. لایه های گوناگونی در بازی وجود دارد؛ با وجود اینکه برخی از جزئیات، سیاحتِ شما را لذت بخش تر می کنند، برخی دیگر این اودیسه را ناتمام باقی می گذارند.
تاکنون بازیسازان مستقل که از تیم های بسیار کوچکی تشکیل می شوند، از تکنیک ساخت بازیهای الگوریتمی استفاده کرده اند، اما هیچگاه توسعه ی بازی های آن ها به پروژه ی با عظمتی همچون No Man’s Sky تبدیل نشده است. آسمان هیچکس تجربه ای عظیم در ساخت بازیهایست که از پایه ی تولیدِ محتوای الگوریتمی بهره می برند. این تکنیک در بازی ای نظیر Elite: Dangerous نیز پیاده سازی شده که شامل ۴۰۰ بیلیون ستاره ی کهکشان راه شیری می شود. فرآیند به کارگیری این موضوع، موقعیت و ترکیب بندی عناصر مختلف سیارات را براساس الگوریتم های از پیش تعیین شده شبیه سازی می کند. ممکن است با جستجو در دنیای ناشناخته ی بازی، از کشف جانوران و گیاهان جدید احساس شعف پیدا کنید و از تعداد بی شمار آن ها غافلگیر شوید، اما به دلیل اینکه تنوع به کارگرفته شده در این شبیه سازی ها به برنامه نویسی محدود شده، از تکرار این جریانات دل زده خواهید شد.
به لحاظ تکنیکی، آسمان هیچکس ایده های استودیوی Hello Games را همانطوریکه وعده داده شده بود ارائه می دهد؛ شما به جستجو در دنیایی بسیار عظیم می پردازید که از زمینه های علمی-تخیلی نشات گرفته است. هرچند این جریان به مرور زمان، شکلی دیگر به خود می گیرد و حالت اولیه خود را از دست می دهد. درحالیکه مکان ها و اشیاء بسیاری در هر یک از سیارات گنجانده شده، بعد از سپری شدن چندین ساعت، مشاهده ی مکان های تقریباً مشابه دور از ذهن نیست.
با شروع بازی، شما در سیاره ای رها می شوید که به صورت تصادفی انتخاب می شود. اکنون که فضاپیمای شما آسیب دیده، بازی شیوه ی تعمیر آن را به شما آموزش می دهد. نحوه ی پرواز و عزیمت به سمت منظومه های شمسی دیگر نیز از مواردیست که بعداً به شما گوشزد خواهد شد. مسیری که پس از بدست آوردن تکنولوژی های لازمه پیش روی شماست تماماً به شما بستگی دارد. شما می توانید به پرسه زدن در سیارات بپردازید و یا به سمت مرکز هستی بشتابید.
نخستین سیاره ی بازی
توصیف وسعت بازی بسیار دشوار است. تنها برای عبور از سطح هر سیاره ای به ساعت ها زمان نیاز دارید. نواحی کوهستانی و مناطق شیب دار، گودال ها و غارهای وسیع و اقیانوس ها… همه و همه در سطح این سیارات پراکنده شده اند. حتی برای عبور از این سیارات در خارج از جو نیز به چندین دقیقه زمان نیاز دارید. کاوشِ ابتدایی در نخستین سیارات بسیار لذت بخش است، طیفِ زمینه های به کارگرفته شده در سیارات، شامل رنگ های اشباه شده ای می شود که گاهاً صحنه های باورنکردنی را رقم می زند. با وجود اینکه این ترکیب رنگ ها به حالت تصادفی ایجاد می شوند، اما شبیه سازی انجام شده قابل قبول می باشد و شما با گذر زمان تصاویر جالبی را مشاهده خواهید کرد.
با وجود اینکه آسمان هیچکس از مقدار غیر قابل تصوری سیاره و قمر تشکیل شده است، حسِ کاوش و مضمونِ بازی به مرور زمان دوامِ خود را از دست می دهد. تشابهاتِ ویژگیهایی که در سطح سیارات پراکنده شده اند به شدت ملموس می باشد، تا جاییکه حتی ویژگیهای جغرافیایی نیز به صورت گسترده و در عین حال مشابه در سطح سیارات پخش شده اند ( یکی از این ویژگیها غارهای بزرگی هستند که مملو از کریستال های پلوتونیوم شده اند و در اکثر سیارات قابل شناسایی می باشند )
می توان اذعان کرد که عدمِ ابتکار در پیاده سازی تمدن های مختلف در بازی، مشکلِ دیگر آن محسوب می شود. زمانیکه در سیاره ای فرود می آیید، به بخش هایی نقل مکان می کنید که آثار یک تمدن جدید را نشان می دهند. هرچند تا حدودی پوشش گیاهی و ذخایر معدنی این سیارات متفاوت از یکدیگر است، ساختار بناها و موجودات بسیار شبیه یکدیگر می باشد. علاوه بر این، در سطح هر یک از سیارات مخروبه هایی پیدا می شوند که با پوشش سنگی خود از سایر بخش ها متمایز می شوند. منزلگاه های باستانی نیز از دیگر آثار بیگانگان هستند که اکنون خالی از سکنه شده اند. اگرچه اندازه و شکل ظاهری این ویرانه ها متفاوت است، سازه ها و ترکیب بندی معماری هر یک از بناها بسیار مشابه با یکدیگر می باشد.
مخروبه های باستانی شامل آثار به جا مانده از تمدن بیگانگان می شوند
با در نظر گرفتن یکنواختی که پیش از این ذکر شد، می توان گفت نقطه ی اتکا و ضعف بازی عیناً همین تکرارِ مُکررات است. شما با گشت و گذارهای مختلف در کهکشان ها احساسات گوناگونی را تجربه می کنید ( گاهی این احساسات خسته کننده و تکراری و گاهی دیگر بکر و تازه می باشند ). در واقع، شما به نحوی زمینه ی سرگرمی خود را فراهم می کنید و مسیر دلخواهتان را انتخاب می کنید. آشکارترین مسیر پیش روی شما، راهی ست که اطلس پیشنهاد می کند. این مسیر یک لایه ی سطحی از داستان بازی را مشخص می کند؛ با کمکِ اطلس شما به مسیری مجزا هدایت می شوید که در نهایت به قدرتی اسرار آمیز و متعالی ختم می شود. دنبال کردن این راه بهترین شیوه برای دستیابی به خط داستانی بازی ست. علاوه بر این، سیاه چاله های فضایی نیز در مسیر شما قرار می گیرند که می توانند به عنوان میان بٌر، شما را به مرکز هستی نزدیک تر کنند. در حالیکه شیوه ی انجام بازی بر پایه ی جستجوی بین سیاره ای بنا شده است و اوقاتِ شما به جمع آوری منابع و کشف موجودات جدید صرف می شود، برخی از المان های گیم پلی بازی همچون سنتینل ها از واحد بودن رشته ی دنیای بی کران بازی و ارتباط میان هر یک از سیارات خبر می دهند.
سیاه چاله های فضایی کمیاب و در عین حال زیبا می باشند
صرفنظر از اینکه چه مسیری را انتخاب می کنید، لحظه به لحظه ی بازی به جمع آوری منابع و عناصر ختم می شود. این منابع شامل: مواد بنیادی، سوخت فضاپیما، مواد معدنی کمیاب و … می شوند. شما می توانید با جمع آوری این مواد، وسایل ایمنی خود را آپگرید کنید و به جستجو در سیاراتِ رادیواکتیوی و سایر سیارات خطرناکِ دیگر بپردازید. علاوه بر این شما می توانید از این منابع برای ساختِ آیتم های با ارزش دیگر استفاده کنید و یا با فروش آن ها در بازارهای مبادله کالا با بیگانگان، واحدهای مالی خود را افزایش دهید.
معمولاً رویارویی با بیگانگان از قالبی معاملاتی برخوردار است؛ شما با صحبت کردن با آن ها با پازل هایی مواجه می شوید که شامل دستورالعمل آیتم های مختلف بازی می شوند. در بازی ۳ گونه ی متفاوت از بیگانگان وجود دارند که هر یک زبان مخصوص به خود را دارند. هر مکالمه شامل بخش کوچکی از زبان این بیگانگان می شود که در صورت دانش قبلی قابل ترجمه است. شما با کسب کلمات جدید می توانید معماهای بیشتری را حل کنید و دستورالعمل های جدیدتری را بدست آورید.
در صورت تعامل با بیگانگان، می توانید به دستورالعمل آیتم های جدید دست پیدا کنید
بعد از سپری کردن مدتی طولانی در سیارات، مشاهده خواهید کرد که بازی چطور به سمت یکنواختی سرازیر می شود. مبارزات، پازل ها و جست و گریز به نقاط دیگر بازی تجربه ی اولیه خود را از دست می دهند و مدیریت منابع تنها چالش پیش روی شما برای سپری کردن زمان خود در دنیای بازی می شود. شما هر از گاهی با موارد پیش پا افتاده ی دیگری نیز رو به رو می شوید. مثلاً به جای تیراندازی به سنگها، به سمت موجودات وحشی تیراندازی می کنید و با موجودات بیگانه ی دیگر در پایگاه ها ملاقات می کنید.
در این بخش می توانید به اطلاعاتی از سیاحت خود در دنیای بی کران بازی دست پیدا کنید
دنیای بازی در عین حال که وسیع و با شکوه می باشد، بی روح و بی جان است. تا جائیکه بنده بازی را تجربه کرده ام، مشاهده و یافتن ۲ موجود در حال صحبت کردن و برقراری ارتباط به هر نحوی غیر ممکن است و شما هیچ وقت احساسی واقعی از تعامل با آن ها پیدا نمی کنید. شرایط بازی این ایده را بوجود می آورد که شاید سازندگان بازی از اهمیت دادن به یک هدف خاص پرهیز کرده اند و تنها به دنبال ایجادِ آرامش مقطعی در مخاطبین بوده اند… تنها در این صورت می توان بازی را موفق قلمداد کرد.
نظرات (4)