نویسنده: احسان ناخدا دوشنبه، 20 شهریور 1396
ساعت 18:01

نقد و بررسی بازی LawBreakers

5 از 5

نقد و بررسی LawBreakers

LawBreakers برای من جزء آن دسته‌ بازی‌هایی بود که اخبار آن را کمتر از بقیه بازی‌ها می‌خواندم و به همین خاطر گاهی اوقات فراموش می‌کردم اصلا چنین عنوانی وجود دارد! با این حال همیشه با دید متفاوتی به آن نگاه می‌کردم و انتظاراتم را از آن بسیار بالا برده بودم، چرا که نام «کلیف بلزینسکی» پشت این بازی خورده بود. کسی که توانست با خلق عنوان Gears of War تحولی در دنیای بازی‌های شوتر ایجاد کند و یکی از بزرگترین انحصاری‌های تاریخ Xbox را بوجود بیاورد. پس از جدایی او از استودیو Epic Games مشتاقانه منتظر حرکت بعدی او بودم تا ببینم آیا دست‌پخت بعدی او هم می‌تواند به اندازه سری چرخ دنده‌ها خوب باشد یا خیر! مدتی گذشت و او بالاخره استودیو شخصی خود را با نام Boss Key کلنگ زد و اولین بازی خود را پس از جدایی Epic Games معرفی کرد. LawBreakers، یک بازی اول‌-شخصِ چندنفره که جنگ و درگیری مبارزه‌کنندگان را در جاذبه صفر نشان می‌داد. بازهم کلیف بلزینسکی، باز هم یک بازی شوتر ولی این بار یک بازی آنلاین! همه چیز برای انفجار آماده بود و به شخصه خودم را برای تجربه یک بازی آنلاینِ متفاوت آماده کرده بودم.

بالاخره پس از دو سال از اولین معرفی، بازی روانه بازار شد و در اولین فرصت آن را تهیه و بازی کردم. چند ساعت ابتدایی بازی واقعا خوب جلوه می‌کرد ولی رفته رفته احساس کردم که دارم یک غذای خوشمزه ولی تکراری را می‌خورم و دقیقا در همین لحظه بود که ناگهان برج انتظاراتم فرو ریخت. شاید در نگاه اول با یک بازی سرگرم‌کننده و اصطلاحا «خفن» روبه‌رو باشیم، ولی بعد از گذراندن ساعاتی در بازی متوجه شدم که وجود یکسری موارد باعث شده تا نتوانم لذت کامل را از گیم‌پلی ببرم. در ادامه مطلب می‌خواهیم ببینم چرا دست‌پخت جدید CliffyB نتوانست مورد قبول واقع شود و چرا LawBreakers را می‌توان ضعیف‌ترین بازی کارنامه کاری او نامید.

LawBreakers Review 1

یکی از نکات جالب بازی این است که هر کلاس دو هیرو متفاوت دارد. البته این تفاوت فقط در ظاهر کارکترها لحاظ شده و هر دو مانند هم عمل می‌کنند

در هر مسابقه، پنج بازیکنان در دو گروه Law و Breakers قرار می‌گیرند. در ابتدای مسابقه می‌توانید از 9 کلاس موجود یک کارکتر را انتخاب کنید که هر کدام قابلیت‌ها و قدرت‌های ویژه خود را خواهند داشت و خوشبختانه برخلاف بازی‌های موجود در این سبک، در انتخاب کلاس‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. (مثلا همه اعضای یک تیم می‌توانند کلاس Titan را انتخاب کنند) مودهای بازی شاید در ساعت‌های اولیه بسیار متنوع و جذاب باشند، ولی اگر کمی در روند مسابقات دقت کنید، متوجه می‌شوید که درون‌مایه تمامی آن‌ها یکی است. در بیشتر مودها شما وظیفه دارید یک وسیله (باتری یا ماهواره) را از وسط مپ بردارید، به پایگاه خود ببرید و تا 100% شدن از آن دفاع کنید و منتظر بمانید. بقیه مودها هم دقیقا همان Capture the Flag بقیه بازی‌ها است که البته اینجا با نام متفاوتی شناخته می‌شوند. تمامی مواردی که در بالا گفته شد، هسته بازی به حساب می‌آید و چیزی به غیر از این را شاهد نخواهید بود. اولین اشتباه غبرقابل‌بخشش و غیرعقلانه Law Breakers، عدم وجود بخش آموزشی در شروع بازی است. بازی بدون مقدمه چینی و بدون معرفی قابلیت کارکترها شما را وارد میدان جنگ می‌کند و شاید شما هم مثل من بعد از گذشت دو و نیم ساعت ور رفتن و سروکله زدن با بازی، تازه متوجه شوید که اسلحه دومی هم برای کلاس Enforcer در کار است!

شاید سازندگان اینقدر سرگرم طراحی مبارزات و کارکترها بوده‌اند که قرار دادن چنین بخشی در بازی را به کل فراموش کرده باشند، به هر حال، نبود بخش تمرینی و آموزشی که ابتدایی‌ترین قسمت‌ اینگونه بازی‌ها به حساب می‌آید، یکی از بزرگترین نکات منفی این عنوان است.

اما بزرگترین مشکل Law Breakers بالانس نبودن کارکترها و نقشه‌های بازی است. این موضوع به شکلی خراب و اعصاب‌خورد کن است که ممکن است در همان ساعات اولیه بازی را رها کنید! بعضی از کلاس‌ها مثل Wraith بیش ‌از اندازه پرسرعت هستند و بعضی دیگر مثل کلاس Titan واقعا سرعت کمی دارند، در حدی که مجبورید نصف وقت بازی را مشغول پیاده‌روی برای رسیدن به هدف باشید. مورد بعدی که بالانس بازی را بهم زده است، مقدار خشاب‌ و دمیج اسلحه‌ها هست. Vanguard و Gunslinger سلاح‌هایشان واقعا دمیج و رنج زیادی دارند و همین موضوع باعث شده تا کلاس‌هایی مانند Medic یا Assassin شانسی در مقابل این دو نداشته باشند. به طور خلاصه اکثر کلاس‌ها دارای مواردی هستند که باعث شده بالانس بازی بهم بخورد و مسلما اشاره به یک یک این ایرادات از حوصله مطلب خارج است.

از بالانس نبودن کارکترها که بگذریم، به نقشه‌ها می‌رسیم. متاسفانه با اینکه با طراحی خوبی در این بخش مواجه هستیم، ولی نکاتی باعث شده که باز هم عدالت بازی در همه موارد برقرار نباشد. در هر نقشه مکان مشخصی برای ایستگاه‌های بازیابی سلامتی شما تعبیه شده است که در عرض چندثانیه می‌توانید سلامتی خود را تا آخرین حد ممکن بالا ببرید. این ایده به خودیِ خود ایرادی نداره، اما مشکلات از جایی آغاز می‌شود که این ایستگاه‌ها در بعضی از مپ‌ها دقیقا نزدیک Object قرار داده شده است. به این صورت که اگر قرار باشد از باتری محافظت کنید، خیلی راحت می‌توانید وارد میدان مبارزه شوید و دخل چندتا از دشمنان را بیاورید و بعد سریعا نزدیک این ایستگاه‌ها قرار بگیرید، سلامتی خود را سریعا بازیابی کنید و دوباره همین روند را تکرار کنید. این قضیه باعث شده تا کار تیمی که قصدِ دفاع دارد تا حدی زیادی راحت شود و در سمتی دیگر، افرادِ تیمی که باید حمله کند حسابی زجر بکشند و بارها و بارها صفحه دردناک ریسپاون شدن را نگاه کنند.

LB Review 2

ایستگاه‌ بازیابی سلامتی؛ از سیم‌های سبزرنگی که روی زمین قرار دارند می‌توانید مکان آن‌ها را پیدا کنید

شاید با خواندن این حرف‌ها حسابی مایوس شده باشید، ولی بیایید تا نگاهی به جنبه مثبت این عنوان هم داشته باشیم. LB را می‌توان یک عنوان متکی به «بازی تیمی» دانست و اگر میخواهید در پایان هر بازی واژه «Victory» بر صفحه نقش ببندد، راهی جز همکاری با اعضای تیم خودتان ندارید. یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات LawBreakers را می‌توان هنگام دفاع هم‌تیمی‌هایتان از آبجکت دانست که مهم‌ترین رکن پیروزی در این مواقع، همکاری تیمی و زنده ماندن (!!) است. جدای از این، LB به واسطه سرعت بسیار زیادی که در گیم‌پلی دارد، لحظه‌ای به شما فرصت پلک زدن نمی‌دهد و باید با تمام تمرکز با دشمنان مبارزه کنید. خوشبختانه با وجود این موضوع دیگر خبری از کمین کردن (کمپ) در طول بازی نخواهد بود و به محض ایستادن در یک نقطه باید منتظر هجوم دشمنان باشید.

LawBreakers Review 3

خداروشکر بازی به هیچ‌وجه pay-to-win نیست و آیتم‌های خریدنی تنها به وسایل تزئینی یا اسکین کارکترها و سلاح‌ها محدود می‌شود

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بازی‌های آنلاین (حداقل برای ما) سرورهای بازی باشد. باید بگویم که سرورهای LB به طرز عجیبی خوب هستند! در تمامی مدت زمانی که بازی را تجربه کردم، حتی یکبار هم مشکل قطعی اتصال یا لگ نداشتم و بازی به طرز بسیار روان و نرمی اجرا می‌شد.(البته در بعضی نبردها شاهد افت‌فریم بودم که اساسا ربطی به سرور و این قضایا ندارد) یکی دیگر از اخباری که از همان ابتدای انتشار بازی در رسانه‌ها دست به دست می‌شد، مشکل کمبود بازیکن در سرورها بود. با این حال به شخصه هر وقت سراغ بازی رفتم، در کمتر از یک دقیقه به یک هاست شلوغ متصل شدم و از این بابت کمبودی به چشم نیامد. اگرچه بعضی مواقع اگر بازیکنی وسط مسابقه از بازی جدا شود، خیلی کم پیش می‌آید که یک فرد جایگزین در تیم شما قرار بگیرد و نفرات را کامل کند. با توجه به این تفاسیر، اگر می‌خواهید این عنوان را بخرید، حداقل می‌توانید مطمئن باشید که از نظر اتصالات مشکلی نخواهید داشت.

احتمالا یکی از سوالاتی که همچنان در ذهنتان وجود دارد، شباهت LB به بازی Overwatch باشد. برای رفع ابهام این موضوع باید بگویم که فضای کلی و حاکم بر بازی نسبت به Overwatch کاملا متفاوت است. پس اگر نتوانستید با دنیای فانتزی Overwatch کنار بیایید، احتمالا این بازی به واسطه فضای جدی‌تر و واقعی‌تری که دارد، می‌تواند شما را تا حد زیادی راضی کند. البته به هیچ عنوان نباید از تشابه قابلیت بعضی از کارکترها بی‌تفاوت بگذریم. هیروهای کلاس‌های Enforcer و Gunslinger قابلیت‌های کاملا مشابهی نسبت به Agent 47 و Tracer بازی Overwatch دارند و دقیقا همان کارها را انجام می‌دهند. به هر حال بهتر است که هنگام تجربه بازی دائما مشغول مقایسه نباشیم و از گیم‌پلی بازی لذت ببریم. 

 تریلر اختصاصی بازی‌مگ از گیم‌پلی کارکترهای Wraith و Assassin

به نظر من اگر LB حداقل دو سال زودتر روانه بازار می‌شد، می‌توانست به موفقیتی به مراتب بزرگتر دست پیدا کند. LB سرشار از ایده‌های متعدد است، ولی متاسفانه اکثر آن‌ها تاریخ گذشته هستند و تازگی خود را از دست داده‌اند. اگر مشکلات فنی و جزئی گیم‌پلی را در نظر نگیریم، LB طراحی کارکتر و نقشه بسیار خوبی دارد و کاملا قابل‌قبول ظاهر شده است، ولی برای کسی که به عنوان مثال 200 ساعت Overwatch یا Paladins را بازی کرده باشد، چیز جدیدی برای ارائه کردن ندارد و به نوعی دقیقا با همان مکانیک‌ها در گیم‌پلی سر و کار داریم. یکی از دیگر از اتفاقاتی که به نظر من مانع موفقیت بازی شد، بازاریابی و تبلیغات بسیار بد بازی است. الان ما در دوره‌ای هستیم که بازی‌هایی مثل PUBG و Overwatch (و جدیدا Destiny 2) روی بازار بازی‌های آنلاین حکومت می‌کنند و در این بین LB هیچ نکته برتر و متمایزکننده‌ایی نسبت به دیگر بازی‌ها ندارد که بازیکنان را به سمت خود بکشاند.

  • کارگردان: Cliff Bleszinski
  • استودیوی سازنده: Boss Key Productions
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
3.0
موسیقی و صداگذاری
5.0
ارزش تجربه
10
LawBreakers یک شوتر پرسرعت، هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است، اما متاسفانه اکثر ایده‌های استفاده شده در بازی تازگی خود را از دست داده‌اند. اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم، باید بگویم که LawBreakers هیچ نکته قابل‌توجهی نسبت به عناوین هم‌سبک خود ندارد و همین موضوع باعث شده تا افراد بسیار کمی جذب آخرین ساخته کلیف بلزینسکی شوند.
نقاط قوت
  • بازی‌تیمی و همکاری با اعضای تیم بسیار لذت‌بخش و حیاتی است
  • سرورها واقعا عالی هستند
نقاط ضعف
  • افت‌فریم در صحنه‌های شلوغ و برخی باگ‌های عجیب و غریب
  • بالانس نبودن کارکترها و نقشه‌ها
  • عدم وجود بخش آموزشی در ابتدای بازی
8.3/10

امتیاز شما

(7 رای )
6.6/10
خوب
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    هیچوقت نسبت به بازی های فقط مولتی پلیر حس خوبی نداشتم. از نظر من و گیمرهای هم دوره ی من بخش داستانی و تک نفره مثل بخش مولتی پلیر و یا حتی ببشتر از اون دارای اهمیته و نبود این بخش در یک بازی یعنی فاجعه! اما شرایط وقتی بدتر از فاجعه میشه که بازی فقط مولتی پلیر، در این بخش چند نفره هم حرفی برای گفتن نداشته باشه.. با توجه به نقد بازی Lawbreakers، این بازی یعنی فاجعه:wow:
    ممنون از احسان بابت نقد کاملش :blink:

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط SirGhas ویرایش شد
    ‏More_Fortune از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1396
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 1
    کنسول‌های بازی:

    مثل همیشه توضیحات عالی بود قشنگ میشه از حرفات بازی رو درک کرد:bsmile::...ولی من از همون اول با دیدن تریلر بازی متوجه شدم این چیزی نیست که آدم بخواد واقعا بخره

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط Dr_HamidX ویرایش شد
    ‏More_Fortune از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1396
    نظرها: 7
    تشکر: 1
    تشکرشده: 7
    کنسول‌های بازی:

    نمیدونم چرا ولی کلا نسبت به بازیای شبیه این بازی ک ی نمونه دیگش میتونم به اورواچ اشاره کنم حس مزخرفی دارم ی جورایی فانتزی اغراق آمیزی دارن ک حال آدمو بهم میزنه:si:

    ‏More_Fortune از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.