نویسنده: محمد مراقی دوشنبه، 30 بهمن 1396
ساعت 17:37

نقد و بررسی نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus

4.33 از 5

 

نقد و بررسی نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus

قبل از هر صحبتی راجع به نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus، باید به این موضوع اشاره کنیم که یک بازی بازسازی شده قابل قبول چه ویژگی‌هایی دارد و باید چگونه عمل کند؟ نسخه ریمیک شده بازی Shadow of The Colossus چه ویژگی‌هایی دارد که امروز همه آن را به عنوان یکی از بهترین ساخت مجدد این صنعت حساب می‌کنند؟ بدون شک مهم‌ترین نکته در رابطه با یک ریمیک قابل قبول از یک بازی، این است که هیچ تاریخ انقضایی برای بازی مذکور وجود نداشته باشد. یعنی حتی با گذشت 13 سال از انتشار نسخه اورجینال بازی Shadow of The Colossus هنوز هم بازیکنان از تجربه مجدد آن هیجان‌زده شوند و بازی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

به جرات می‌توان گفت تنها وجه تمایز بازی‌های امروزی نسبت به نسخه اورجینال بازی Shadow of The Colossus، ویژگی‌های گرافیکی و جلوه‌های بصری‌شان است که باعث می‌شود حتی گیم‌پلی تکراری و کلیشه‌ای‌شان هم به چشم نیاید و نهایت لذت را از آن‌ها ببریم. اما امسال استودیوی Bluepoint Games با بازسازی بازی Shadow of The Colossus ثابت کرد که یک شاهکار تکرار نشدنی حتی پس از گذشت 13 سال هم می‌تواند با بالا کشیدن خود از نظر ویژگی‌های گرافیکی و هم‌تراز شدن با بازی‌های نسل هشتمی، به یک تجربه عالی و به‌یادماندنی تبدیل شود. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus بپردازیم.

shadow of the colossusریمستر بازی Shadow of The Colossus بدون شک یکی از بهترین بازسازی‌های چند سال اخیر است و می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای خیلی از بازی‌های کلاسیک باشد!

همانطور که گفته شد، بازی Shadow of The Colossus بعد از گذشت این همه سال هنوز هم می‌تواند با اختلاف بسیار زیادی، یکی از بهترین بازی‌های امروزی باشد. هنوز هم می‌توان با ایستادن در مقابل کلوسی‌های عظیم‌الجثه بازی، یکی از بهترین و چالش‌برانگیزترین تجربه‌های دوران گیمری خود را رقم زد. اکثر گیمرهای امروزی که فامیتو اوئدا و ایده‌های افسانه‌ای‌اش در طراحی بازی‌های خاص را با بازی The Last Guardian و حواشی چشمگیرش در زمینه پروسه طولانی‌مدت تولید این بازی می‌شناسند، تازه با تجربه نسخه بازسازی شده Shadow of The Colossus متوجه می‌شوند که یک بازی ایده‌آل چگونه می‌تواند بالاترین سطح از انتظارات مخاطبین خود را در کنار تمام محدودیت‌های سخت‌افزاری (برروی PS2) برآورده کند و بدون داشتن یک گرافیک فک‌برانداز امروزی، خود را با آن تم دیوانه‌کننده و حزن‌آلودش در دل همه جا کند. نسخه اورجینال بازی Shadow of The Colossus که در سال 2004 برروی PS2 عرضه شد، یکی از بهترین بازی‌های آن دوران بود. در گیم‌پلی خود حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشت و با طراحی مراحل خود با محوریت کلوسی‌ها، چنان روند لذت‌بخشی را برای بازیکنان فراهم می‌کرد که بعضی‌ها بی‌وقفه تمام 16 کلوسی درون بازی را نابود می‌کردند تا به آن پایان حماسی و احساسی داستان برسند. حالا امروز استدیوی Bluepoint Games این فرصت را برای همه فراهم آورده است که تمام آن لحظات به یادماندنی سال 2004 را در یک قالب گرافیکی نسل هشتمی تجربه کنیم و به توانایی‌های انکار نشدنی این بازیساز هنردوست یعنی فامیتو اوئدا پی ببریم. نسخه بازسازی شده Shadow of The Colossus علاوه بر اینکه فرصت بسیار خوبی برای تجدید خاطرات بازیکنان قدیمی محسوب می‌شود، یک فرصت عالی برای بازیکنان امروزی است تا طعم اصیل یک بازی عجین شده با هنر را بچشند.

shadow of the colossus on ps4جو هنری فوق‌العاده زیبای بازی، جزو نقطه قوت‌های بسیار مهمی است که از نسخه ارجینال به ارث رسیده.

اولین باری که پای تجربه نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus نشستم، متوجه تنها یک نکته شدم که خیالم را از بابت مطلوب بودن این ریمیک تاحدودی راحت کرد. آن هم این بود که فهمیدم تمام آن تجربیات قدیمی‌مان از نسخه اورجینال Shadow of The Colossus قرار است با هم‌تراز شدن با استانداردهای نسل هشتمی بازی‌ها، باری دیگر تکرار شوند. باری دیگر قرار است با پا گذاشتن در میان سرزمین ممنوعه، دل به هر خطری بدهیم تا عشق حقیقی‌مان را به زندگی باز گردانیم و روحش را از چنگال اهریمن بیرون بکشیم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus در این زمینه این است که حتی اگر جزو افرادی باشید که در گذشته آن را به پایان رسانده‌اید و کاملا سرنوشت ماجرایش را به خاطر دارید، باز هم بازی آنقد برایتان جذاب و دلنشین به نظر می‌رسد که حاضرید مجددا وقت زیادی را صرف به پایان رساندن آن کنید و تک تک کلوسی‌های سر راه را از میان بردارید. از طرفی دیگر هم زیر و رو شدن جلوه‌های بصری بازی آنقدر چشمگیر است که حتی یک لحظه هم محیط‌های پیرامون‌تان تکراری به نظر نرسند و با یک حس کنجکاوی خاص و لذت‌بخشی پای به درون محیط‌های جدید بگذارید و از کشف آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

با اینکه بازی Shadow of The Colossus در همان سال 2004 و سپس با انتشار در سال 2011 برروی PS3، از نظر جلوه‌های هنری بسیار زیبا به نظر می‌رسید و جزو بازی‌های بسیار خاص و ویژه از نظر یک اتسمفر سنگین و گیرا حساب می‌شد، با عملکرد استدیوی Bluepoint Games متوجه شدیم که هنوز هم می‌توان پس از گذشت 13 سال از تولید یک بازی، به زیبایی‌های هنری آن اثر افزود و آن را زیباتر از قبل کرد. بهبود بافت‌های مختلف نظیر گیاهان، اجزای بدن کلوسی‌ها و حتی یال و دم آگرو (اسب شخصیت اصلی بازی که در بازی کاربردهای زیادی دارد)، کاملا مشهود است و از این بابت باید به استدیوی Bluepoint Games خسته‌نباشید گفت.

ShadowOfTheColossusبرخی از کلوسی‌ها هنوز هم مثل سابق حسابی چالش‌برانگیز می‌شوند و دمار از روزگارتان در خواهند آورد.

با این همه تعریف از نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus و اشاره به ویژگی‌های مثبت آن، باید اشاره‌ای هم به ایرادات فنی موجود در گیم‌پلی داشت که در تمام طول این 13 سال، گریبان‌گیر این اثر شده‌اند. هنوز هم هنگام حرکت با آگرو در برخی از سطوح ممکن است به مشکل بر بخورید و از عدم وجود انیمیشن‌های روان و مورد نیاز برای برخی از مقاطع، کلافه شوید. یا برای مثال هنگامی که شخصیت اصلی بازی درحال بالا رفتن از بدن یک کلوسی بزرگ است و خدای نکرده در موقعیتی قرار می‌گیرد که دوربین بازی موقعیت پوشش آن را ندارد. اینجاست که کنترل سخت شخصیت اصلی و عدم پوشش کامل دوربین در بعضی از نواحی دست به دست هم می‌دهند تا شما را از آن بالا به پایین بیندازند و باری دیگر راه رفته را از سر بگیرید. البته دوربین بازی در تمام قسمت‌های بازی هم گریبان‌گیر گیم‌پلی نمی‌شود و هستند لحظاتی در سکوبازی‌های شخصیت اصلی که علاوه بر نشان دادن سطوح مورد نیاز برای بالا رفتن، همزمان مناظر بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارد و یک تابلوی هنری تمام عیار را تشکیل می‌دهد. به طور کلی ویژگی‌های فنی نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus نسبت به نسخه اورجینال آن پیشرفت‌های بسیار چشمگیری دارند که نسخه PS4 بازی را به بهترین فرصت ممکن برای تجربه این اثر تبدیل می‌کنند. در کل اگر هنوز 5 ایراد در این زمینه در بازی وجود داشته باشند، 10تای آن‌ها به طور کامل بهبود یافته‌اند یا حداقل به وضعیت قابل تحمل‌تری دست پیدا کرده‌اند.

shadow of the colossus remasterتنها کمی توجه به چشم‌اندازهای پرجزئیات بازی نیاز است تا به قدرت گرافیکی آن پی ببریم.

پس از یک گیم‌پلی تکرار نشدنی و لذت‌بخش که حتی پس از گذشت 13 سال بدون هیچ تغییری بسیار جذاب به نظر می‌رسد، و انبوهی از تصاویر پرجزئیات و ارزشمند از بابت هنری که درکنار هم لحظات متوالی بازی را به تصویر می‌کشند، می‌رسیم به موسیقی متن‌های بازی که با اختلاف زیادی همچنان بهترین و دل‌نوازترین بخش بازی Shadow of The Colossus به نظر می‌رسند. فقط کافی است یکی از کلوسی‌های بازی را همراه با قطع کردن کامل صدای بازی از میان بردارید تا به اهمیت بسیار زیاد این موسیقی‌های گوشنواز پی ببرید. از طرفی دیگر هم در بعضی از مواقع چنان بازیکن را در سکوت گوش‌خراش محیط خالی از سکنه بازی فرو می‌برد که حتی متوجه نبود موسیقی نخواهید شد و صرفا خود را درحال لذت بردن از تماشای چشم‌اندازهای بی‌بدیل اطراف خود می‌بینید. بعضی وقت‌ها هنگام نزدیک شدن به مکان رویارویی با یک کلوسی، بیش از اینکه مشتاق مشخص شدن اینکه با کدام کلوسی باید بجنگم باشم، منتظر این بودم که بازی چه موسیقی متنی را برای این بخش از مراحل تدارک دیده است و قرار است هنگام بالا رفتن از کلوسی مذکور، این طرف و آن طرف دویدن با آگرو در جهت از پای درآوردن کلوسی و حتی هنگام به چالش کشیده شدن و شکست خوردن، چه موسیقی‌ای را بشنویم و بعدها هنگام یاداوری این لحظات از بازی، چه موسیقی‌ای قرار است در ذهنم پخش شود؟ از همین جهت است که می‌گویم موسیقی متن‌های بازی Shadow of The Colossus با اختلاف بسیار زیادی بهترین و ارزشمندترین بخش این بازی هستند و نبودشان ضربه مهلکی به تجربه اثر خواهد زد.

blue pointاتمسفر بازی نه‌تنها نسبت به جو گیرای گذشته‌اش تغییری نکرده، بلکه سنگین‌تر هم شده!

داستان بازی هم که دیگر نیازی به تعریف و تمجید ندارد. همه ما می‌دانیم که در سفر خود در بازی Shadow of The Colossus و پای گذاشتن به درون سرزمین‌های خالی و ممنوعه درون این بازی، یکی از به یادماندنی‌ترین و تراژیک‌ترین داستان‌های عمر گیمری خود را تجربه خواهیم کرد. همه ما به خوبی می‌دانیم که فامیتو اوئدا اهمیت خاصی برای داستان بازی‌های خود قائل می‌شود و این را به خوبی می‌توان در تجربه بازی‌های دیگرش مثل ICO و The Last Guardian متوجه شد. رابطه عمیق میان شخصیت اصلی و آگرو که اسب وی است، چنان زیبا در گیم‌پلی تاثیر می‌گذارد و توجه بازیکن را به خود جلب می‌کند که تنها در عرض چند دقیقه، به قدرت داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی سازندگان بازی پی خواهید برد.

نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus که مدتی است برروی کنسول PS4 در دسترس قرار گرفته است، بهترین فرصت ممکن برای تجربه این شاهکار فراموش نشدنی است. صرف نظر از اینکه پیش از این Shadow of The Colossus را برروی PS2 یا حتی PS3 تجربه کرده‌اید یا خیر، این نسخه بازسازی شده می‌تواند تجربه بسیار خاص و دلپذیری باشد که قطعا از وقتی که صرف آن خواهید کرد، پشیمان نخواهید شد. استدیوی Bluepoint Games باری دیگر ثابت کرد که در عرصه بازسازی بازی‌های مختلف حرف اول را می‌زند و نسخه بازسازی شده بازی Shadow of The Colossus قطعا یکی از بهترین ریمسترهای نسل هشتم است.

 

گرافیک
10
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
8.0
نسخه بازسازی شده Shadow of The Colossus مدرکی برای فوق‌العاده بودن بازی حتی در 13 سال پیش است. استدیوی Bluepoint Games یکی از بهترین ریمیک‌های چند سال اخیر را ساخته که می‌تواند الگویی ممتاز برای خیلی از بازی‌های خوب قدیمی باشد. مهم نیست که مخاطب بازی از طرفداران قدیمی آن باشد یا یک گیمر امروزی که فرصت تجربه‌اش در گذشته را نداشته؛ نسخه بازسازی شده Shadow of The Colossus می‌تواند فرصت بسیار ویژه‌ای برای تجربه این اثر فوق‌العاده باشد. گرافیک بازی پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است و اصلا بعضی از ایرادات فنی بازی به چشم نمی‌آیند. نسخه بازسازی شده Shadow of The Colossus درکل ریمیک بسیار خوبی است و قطعا ارزش تجربه را دارد.
نقاط قوت
  • گرافیک هنری چشمنواز و اتمسفر گیرایی که در نسخه اورجینال بازی هم وجود داشت.
  • هنوز هم داستانِ افسانه‌ای اوئدا بعد از اینهمه سال بازیکن را تحت‌تاثیر خود قرار خواهد داد.
  • گیم‌پلی بازی، چه در هنگام مبارزات و چه درحال گشت‌زنی در سرزمین ممنوعه، زیبا و سرگرم کننده است.
نقاط ضعف
  • برخی از ایرادات فنی بازی.
  • دوربین بازی.
7.7/10

امتیاز شما

(51 رای )
9.6/10
فوق العاده
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1396
    نظرها: 24
    تشکر: 0
    تشکرشده: 18
    کنسول‌های بازی:

    سلام به قاسم ممتاز که همیشه پرچمش بالاست و ما دوستاران Mb افتخار می کنیم که پرچم قاسم در مشهد همیشه برافراشته است ازت واقعا ممنونم چون صداقت و دوستی در نگاهت موج می زنه و تنها چیزی که می تونم بگم ازت ممنونیم و ممنون از آقای مراقی به خاطر نقد زیباشون ولی سعی کنند صحبت ها رو کوتاه و کلیدی نگارش کنند تا مخاطب تا انتهای نقد یک اثر با نویسنده همراه باشه. ممنون ممنون ممنون

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Ghaem313000
    سلام به قاسم ممتاز که همیشه پرچمش بالاست و ما دوستاران Mb افتخار می کنیم که پرچم قاسم در مشهد همیشه برافراشته است ازت واقعا ممنونم چون صداقت و دوستی در نگاهت موج می زنه و تنها چیزی که می تونم بگم ازت ممنونیم و ممنون از آقای مراقی به خاطر نقد زیباشون ولی سعی کنند صحبت ها رو کوتاه و کلیدی نگارش کنند تا مخاطب تا انتهای نقد یک اثر با نویسنده همراه باشه. ممنون ممنون ممنون

    سلام بر جناب حسینی عزیز
    آقا نابود کردید ما رو :tear: ممنون از لطفتون

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.