نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 08 دی 1398 - 20:00
5 از 5

شایعه تازه از پایین بودن قدرت واقعی کنسول‌های نسل بعد می‌گوید

در جدیدترین اخبار و شایعات دنیای بازی در بازی‌مگ؛ به تازگی یک شایعه جدید، سردرگمی‌هایی را درباره قدرت واقعی کنسول‌های نسل نهمی ایجاد کرده است.

با توجه به اشارات کلی سونی و مایکروسافت، قدرت سخت‌افزاری کنسول‌های نسل بعد به صورت حدودی و تخمینی پیشنهاد شده اما یک گزارش جدید، از احتمال پایین‌تر بودن احتمالی قدرت کنسول‌های «ایکس‌باکس سری ایکس» و «پلی‌استیشن 5» می‌گوید. یکی از مهم‌ترین ارکان برای معرفی قدرت سخت‌افزاری کنسول‌ها، اشاره به توان پردازشی و تکنولوژی‌های به کار رفته در GPU - کارت گرافیک آن‌ها است و با در نظر گرفتن مجموع گزاش‌های رسمی، تحلیلگران از قدرت حدودا ۱۲ ترافلاپسی کنسول‌های نسل بعد صحبت کرده‌اند. این عدد درواقع نشان از یک توان بسیار بالا در کنسول‌های نسل بعد دارد که آن‌ها را برای تجربه بازی در رزولوشن‌های بالا نظیر 4K و 8K، به همراه نرخ فریم‌هایی حتی تا ۱۲۰ کارآمد می‌کند.

عمده این تحلیل‌ها درباره توان دقیق پردازشی کنسول‌ها، اتکا به اطلاعات گذرا و جسته و گریخته‌ای دارد که توسط سونی و مایکروسافت منتشر شده‌اند و در این زمینه، هیچ کدام از این دو شرکت اقدام به فاش کردن دقیق مشخصات سخت‌افزاری کنسول‌های خود نکرده‌اند. تاکنون، شایعات مختلف هم بر یکی از این دو مبنا یعنی یا پلی‌استیشن ۵ قدرت بیشتری نسبت به کنسول بعدی ایکس‌باکس دارد و یا به عکس بوده است. یک مورد از مهم‌ترین سرنخ‌های تحلیلگران، صحبت فیل اسپنسر درباره قدرت گرافیکی ۲ برابری Xbox Series X نسبت به Xbox One X بوده است؛ به این ترتیب که با توجه به قدرت حدودا ۶ ترافلاپسی کنسول وان ایکس، احتمالا Xbox Series X قدرتی حدودا ۱۲ ترافلاپسی خواهد داشت. اگر مثل نسل حاضر، برآمد کلی قدرت سخت‌افزاری دو کنسول رقیب را حدودا یکسان بدانیم، می‌توان گفت که پلی‌استیشن 5 هم احتمالا از همین مقدار قدرت گرافیکی استفاده می‌کند.

در این میان اما یک گزارش جدید نشان می‌دهد که قدرت پردازشی کارت گرافیک Playstation 5، بسیار پایین‌تر و درواقع ۹٫۱۶ ترافلاپس خواهد بود. مشخصا، هیچ‌کدام از این گزارش‌ها به صورت رسمی نیستند و به صورت گمانه‌زنی و شایعه مطرح هستند. با این حال حتی در صورت صحت این ادعاها، همچنان تئوری‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود صحبت‌های تبلیغاتی شرکت‌ها درست باشد. برای مثال یک نظریه درباره قدرت ۱۲ ترافلاپسی Xbox Series X، می‌گوید که این کنسول در عمل همان ۹ ترافلاپس قدرت پردازش گرافیکی را دارد اما به جهت معماری جدیدتر ساخت GPU که در آن به کار رفته، این قدرت با نسبت ۱٫۲۵ برابر بهینه‌ و کارآمدتر استفاده می‌شود. به این ترتیب است که از نظر تئوری این قدرت ۹ ترافلاپسی مشابه قدرت ۱۲ ترافلاپسی عمل می‌کند.

در هر صورت، باید توجه داشت که در انتهای سال ۲۰۲۰، مایکروسافت و سونی اقدام به عرضه کنسول‌های نسل نهمی خود خواهند کرد و انتشار اطلاعات رسمی‌تر در ماه‌های پیش رو، کاملا بدیهی است. با در نظر گرفتن این واقعیت، طرفداران مدت طولانی را برای رفع این ابهامات منتظر نمی‌مانند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.