نویسنده: قاسم ممتاز یکشنبه، 11 خرداد 1399
ساعت 23:36

تفاوت میان هارد های SAS و SATA

0 از 5

یکی از موضوعاتی که در هنگام خرید هارد برای سرورHP ذهن مشتریان را درگیر خود میکند انتخاب از میان هارد های SAS  و SATA میباشد . در این مقاله سعی شده تا به تفاوت های میان هارد های SAS  و SATA  بپردازیم . تا بتوانیم شما را در انتخاب میان هارد های SATA  و SAS   کمک کرده باشیم .

SATA  مخفف Serial Advanced Technology Attachment و SAS   کوتاه شده ی  عبارت  Serial Attached SCSI  میباشد.

تفاوت اصلی میان هارد های SAS  و SATA  سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی این هارد ها میباشد. به طوری که بالاترین سرعت چرخش سیلندر بر روی هارد های SATA  ، 7.2K و بالاترین سرعت چرخش سیلندر بر روی هارد های SAS  ، 15K  میباشد . بالاتر بودن سرعت چرخش سیلندر بر روی هارد های SAS باعث سریع تر شدن خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی این هارد ها شده است .

یکی دیگر از عوامل بالارفتن سرعت خواندن و نوشتن بر روی هارد های SAS  نسبت به هارد های SATA  این است که پهنای باند انتقال اطلاعات بر روی هارد های SAS  از 6Gb در ثانیه به 12Gb در ثانیه افزایش یافته است .

این موضوع اختلاف سرعت میان هارد های SAS  و SATA  سبب شده تا از هارد های  SAS بر روی سرور (سرورHPE) ها و از هارد های SATA برو روی کامپیوترهای دستکاپ استفاده شود.

یکی دیگر از تفاوت های میان هارد های SAS  و SATA  ظرفیت این هارد هاست . بر روی هارد های SAS  معمولا ظرفیت پائین و سرعت بالاست و در مورد هارد های SATA معمولا ظرفیت هارد ها بالا ولی سرعت انتقال اطلاعات پائین می باشد . این موضوع باعث شده تا از هارد های SATA  برای مواردی استفاده کرد که بیشتر به ظرفیت بالا نیاز هست تا به سرعت بالا . و برعکس از هارد های SAS زمان استفاده شود که به ظرفیت زیادی نیاز نیست ولی در عوض سرعت انتقال اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است .

2

یکی دیگر از تفاوت های موجود میان درایو های SAS و SATA  نوع رابط این دو درایو میباشد . برای اتصال هارد های SATA  معمولا دو کابل نیاز است . یکی برای اتصال برق و دیگری برای انتقال اطلاعات ، ولی برای اتصال درایو های SAS  معمولا یک کابل کافی است که این کابل هم برای انتقال اطلاعات و هم برای انتقال برق مورد نیاز برای هارد استفاده میشود . از طرفی دیگر حداکثرطول کابل ممکن برای اتصال هارد های SATA  یک متر است در حالی که برای استفاده از هارد های SAS میتوان از کابل های با طول بیشتر ( حداکثر10 متر ) میتوان استفاده کرد .

3

امیدواریم با خواندن این مطلب تا حدودی با تفاوت های میان هارد های SAS  و SATA  آشنا شده باشید . در صورت هرگونه نیاز به مشاوره و راهنمایی برای خرید هارد های مناسب برای سرور اچ پی میتوانید با شرکت شبکه گستران یاقوت سرخ مرکز تخصصی فروش سرورها و استوریج های HPE به شماره تماس 71189-021  تماس حاصل نمائید و یا به ساعت شرکت یاقوت سرخ به آدرس www.Ysorkh.net  مراجعه کنید .

قاسم ممتاز | 31/05/2020
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.