نویسنده: قاسم ممتاز شنبه، 10 ارديبهشت 1401
ساعت 21:05

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست و لوازم اصلی آن کدام اند؟

5 از 5

ایران در سال های قبل از کمبود آب بسیار زیاد رنج می‌برد، بارندگی سالانه در ایران خیلی وقت است که به‌طور مداوم در حال کاهش می باشد. از سمت دیگر، میانگین سالانه دما در دهه گذشته یک درجه افزایش یافته است که میزان تبخیر را نیز افزایش داده است. آبهای زیرزمینی همواره نقش مهمی در تامین آب ایران داشته است. با این حال، نرخ تجدید آن نیز به طور پیوسته در نتیجه کاهش بارندگی کاهش یافته است، به طوری که مصرف کل آب سالانه ایران در ۵۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

افزون بر این، استفاده طولانی مدت از منابع آب زیرزمینی به دلیل استفاده بی رویه هست. در نهایت، دسترسی به منابع آبی به ازای هر نفر در سال در ایران بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۶ نزدیک به ۷۷ درصد کمتر شد. ایران اکنون به سطح زیادی از تنش آبی رسیده  و اکنون بین کشورهای در معرض خطر تنش آبی در رتبه بیست و چهارم جهان قرار دارد. با توجه به همه موارد ذکر شده لزوم استفاده از منابع جدید آبی مانند تصفیه آبهای شور و دریاها و بازیافت و بازیابی آبهای آلوده و پساب ها برای در دسترس قرار گرفتن و استفاده در صنایع، آبیاری و کشاورزی و حتی شرب بدیهی به نظر می رسد. آب سازه با تکیه بر مهندسی روز جهان و بکارگیری استانداردهای بین المللی همراه با کادری مجرب و آزموده کیفیت بی نظیری را در صنعت تصفیه و سالم سازی آب به ارمغان آورده است به صورتی که تنوع دستگاههای مورد نیاز در این زمینه میتواند کلیه نیازهای بخشهای مختلف مصرف کننده آب اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی را بی نیاز کند.

تولید و پیاده سازی دستگاه های تصفیه آب صنعتی

منبع تامین آب خام  از جمله شبکه های آب شهری و صنعتی، فاضلاب و یا چاه تا آب دریا و…
برای اندازه گیری کیفیت آب  برخی پارامترها می‌توان از ابزار تست استفاده نمود ولی اگر آنالیز فیزیکی و شیمیایی یا باکتریولوژی لازم باشد باید توسط آزمایشگاه‌های معتبر انجام شده و یا به کارشناس مربوطه واحد سرویس تصفیه درخواست آنالیز آب توسط متقاضی داده شود.
حال پاسخ این سوال را باید بدانید که میزان مصرف آب  تصفیه شده چقدر است؟ چند لیتر در روز، در ساعت، در دقیقه و یا ثانیه
کیفیت آب خروجی دستگاه  و مورد مصرف آب تصفیه شده به چه منظور قرار است استفاده شود و چه کیفیتی از آب مورد نیاز است؟ آیا اعداد خاصی برای پارامترهای مختلف آب مدنظر است؟
محل انجام پروژه کجاست؟ و چه محدودیت هایی ممکن است وجود داشته باشند، این محدودیت ها از کمبود فضای محیط و یا مسائل تخصصی افت فشار آب  و دیگر موارد میتوان باشد.

2

لوازم اصلی دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO

·         پمپ آب خام ورودی(فید پمپ)

برای تامین فشار اولیه جهت عبور آب از فیلتر شنی و میکرونی و سپس ورود آب مناسب به پمپ هایپرشر.

·         پیش تصفیه

معمولا در سیستم های اسمز معکوس بیش از یک پیش فیلتر مورد استفاده قرار می گیرد، متداول ترین نوع پیش تصفیه ، فیلتر های شنی و فیلتر های میکرونی می باشد.( SDI<3) که جهت جلوگیری از ورود شن ، گل و لای ، خاک و سایر رسوبات موجود در آب استفاده می گردد. علاوه براین فیلتر های کربنی نیز جهت حذف کلر ، رنگ ، طعم و بو مورد استفاده قرار می گیرد. طول کلیه ی فیلتر های کاتریج می تواند 5یا7 واحد 20 اینچی یا 40 اینچی باشد معمولا در سیستم های RO از فیلتر های کاتریجی با قطر 5/2 اینچ (فیلتر جامبو) استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید: معرفی پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن دفنی

·         پمپ هایپرشر

جهت تقویت فشار اب برای  عبور از غشاء ممبران. میزان فشار آب بسته به شوری آب متغیر است ، هر چه شوري آب بیشتر باشد، فشار بیشتری جهت عبور آب از ممبران نیاز است.

·         پرشر وسل و فیلتر ممبران 

در سیستم اسمز معکوس مهم ترین و حساس ترین قسمت دستگاه آبشیرین کن فیلتر ممبران می باشد چراکه تمام املاح محلول و نامحلول موجود در آب را به وسیله غشاء نیمه تراوای خود دفع می کند.همچنین غشاء به علت تماس مداوم با مواد شیمیایی افزوده شده به آب ، بایستی مقاوم بوده و با مواد بازدارنده و ضد رسوب گذرا (آنتی اسکالانت) واکنش نشان ندهد.

·         ابزار دقیق و کنترل کننده ها

به منظور کنترل و مانیتورینگ فرآیند، بکارگیری ابزار دقیق مناسب و به تعداد کافی ضروری است. ابزار دقیق رایج در دستگاه آب شیرین کن پرشر سوئیچ فشار بالا و پائین ، فلومتر های تولید و پساب ، Ec متر و TDS متر آنلاین و همچنین فلوتر برقی می باشد.

·         سیستم تزریق آنتی اسکالانت Anti Ascalant

ضد رسوبی است که جهت جلوگیری از رسوب مواد (آلی و معدنی)در قسمت پمپ هایپرشر و ممبران، به آب ورودی تزریق می گردد و میزان تزریق مواد ضدرسوب بسته به نوع آنتی اسکلانت، ابعاد دستگاه و آنالیز آب خام ورودی متغییر است.

·         سیستم شستشویی شیمیایی

  در مواقعی که تولید دستگاه آب شیرین کن کم می شود و یا مقدار TDS تولیدی دستگاه بالا می رود ، گاها مشاهده می شود که فیلتر ممبران دچار گرفتگی شده است در اکثر مواقع فیلتر ممبران با شستشوی مواد شیمیای پایه اسید و باز احیاء می گردد در غیر این صورت لازم است فیلتر ممبران تعویض گردد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تصفیه آب صنعتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

آبساز

قاسم ممتاز | 30/04/2022
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.