نویسنده: قاسم ممتاز دوشنبه، 26 تیر 1402
ساعت 09:50

کودک ۶ ساله چه چیزهایی باید بداند؟

0 از 5

کودک 6 ساله امروز با دنیای تکنولوژی روبرو است. بنابراین نسبت به کودک دوران قدیم مسائل بیشتری را می داند و از پس کارهای بیشتری بر می آید. دانستنی ها و توانایی هایی که در افراد مختلف متفاوت است. کودک 6 ساله امروز به خوبی مسائل را تجزیه و تحلیل می کند و جسور است. برای رسیدن به پاسخی برای این دغدغه والدین که یک کودک ۶ ساله چه چیزهایی باید بداند با ما همراه باشید.

کودک ۶ ساله چه چیزهایی باید بداند؟

6 سالگی سنی است که توانایی درک کودک از مسائل و چالش های اطرافش به طور فزاینده ای افزایش می یابد. توانایی مباحثه، درک از پیدایش جهان، کشف پیرامون و دانستن معنای رخ داد هر چیز در ذهن او یک سوال ایجاد می کند. اما در بین حجم وسیع اطلاعات موجود اینکه کودک ۶ ساله چه چیزهایی باید بداند را با جزییات بیشتری بررسی می کنیم.

کودک ۶ ساله چه چیزهایی باید بداند

مهارت های زبانی

کودک در 6 سالگی باید بتواند به صورت کامل صحبت کند، تا 200 بشمارد و کلماتی تک سیلابی و کوتاه همچون مادر، بابا، سگ، بد و مانند آن را بتواند بنویسد. اگر چه که ممکن است دایره لغاتش آنقدر وسیع نباشد که از جملاتی طولانی استفاده کند. اما، می تواند جملاتی کوتاه و در حد 5 تا 7 حرف یا حتی بیشتر بسازد. او در این سن کم کم معانی شوخی ها را نیز متوجه می شود.

تغییرات حرکتی، احساسی و اجتماعی

کودک 6 ساله باید بتواند دوچرخه سواری کند، مسواک بزند، لباسش را خودش به تن کند و برقصد. او باید باید بتواند به طور مستقل از قیچی استفاده کرده و اشکال مختلف را برش بزند. این رخداد نشانگر توسعه مهارت های حرکتی در کنار استقلال طلبی اش است. استفاده از وسایل بازی همچون تاب و سرسره به تنهایی نیز یکی از تغیرات حرکتی کودک است. شما می توانید این وسایل بازی را از تولیدی موگه پارک با قیمت مناسب تهیه کنید.

کودک در این سن باید بتواند تصاویر قابل فهم بیشتری رسم کند. حروف نامش را بتواند بنویسد یا اگر جایی دید بتواند آن را بخواند. توانایی دوست پیدا کردن یا به عبارتی قاطی شدن با سایر کودکان را داشته باشد. به همین جهت، در این راستا می توان گفت که کودک در  6 سالگی تمایل به استقلال بیشتری نسبت به والدینش طلب می کند. بنابراین، هنگام مواجه شدن با این شرایط سعی در کنترل کودک نکنید. این فضای کافی را در اختیار کودک خود قرار دهید.

2c78e8f7 3601 4500 afed ec28f501fbba

پرسشگری

کودکان معمولا از 6 سالگی به بعد باید جایگاه خودشان نسبت به جهان هستی را زیر سوال ببرند. یعنی، کودک 6 ساله با دیدن بزرگترها، گوش کردن به حرف های آن ها، به اینکه در آینده چه شغلی را دوست دارد داشته باشد فکر می کند. برای آینده شغل های متفاوتی را در نظر می گیرند. در این سن سوالاتی راجع به نوع خلقتش و ماهیت خدا در ذهنش شکل می گیرد. پس والدین موظف هستند تا با پاسخی درست و منطقی کنجکاوی کودک را پاسخ دهند.

توانایی تمیز دادن مواردی که دشوار به نظر می رسد

از آنجایی که یک کودک 6 ساله باید بتواند تا 200 اعداد را بشمارد، پس توانایی یادگرفتن ساعت را هم کم کم باید درک می کند. او در این سن می تواند کمابیش عقربه های ساعت را از هم تمایز بدهد و ساعت را یاد بگیرد. او باید بتواند نسبت به آسمان، ستارگان و کهکشان ها اطلاعاتی داشته باشد.

کنجکاوی کودک نسبت به اندام خصوصی، تربیت جنسی کودک

کودکان معمولا در سنی بین 3 تا 5 سالگی کنجکاوی هایی نسبت به آناتومی و فیزیک بدنی خود نشان می دهند. اما، به صورت دقیق تر در سن 6 سالگی کودک مفهوم واضح تری نسبت به آناتومی بدنش در ذهن خود به تصویر می کشد. فرق بین مادر و پدرش برای او یک سوال بزرگ است. پس یک کودک 6 ساله باید در مورد اندام جنسی اش با توجه به درک سنی اش آگاهی داشته باشد. در این شرایط سعی کنید، طفره نروید و متناسب با سن او مسائل را برایش شرح دهید. برای این کار سعی کنید کتاب های مربوط به این بخش را بخوانید تا با آگاهی کامل به این سوال پاسخ دهید.

وظیفه والدین نسبت به درک نسل جدید

قبل از هر چیز، این موضوع را باید قبول کنیم که نسل امروز با توجه به گسترش روز به روز تکنولوژی نسلی پرسجوگر، جسور، آگاه و حق طلب است. کودکی که دیگر مانند سال های گذشته به دنبال بازی در کوچه و خیابان نیست و معنای دوست را تقریبا در مهد کودک، کلاس های فوق برنامه یا مدرسه می فهمد.

نسلی که با حجم وسیع اطلاعات که از طریق جستجو در اینترنت به آن دست پیدا می کند روبرو است. بنابراین، نسلی آگاه است و در مقابل آنچه که بیش از درک سنی او است در مورد مسائل پیچیده به مباحثه می پردازد. در کنار آن ذهنش با انواع بازی های کامپیوتری نرمش پیدا کرده و واکنش با فکر تری نسبت به مسائل پیش رو دارد. در این میان نقش شما به عنوان پدر و مادر در مقابله با کودک 6 ساله تان چگونه باید باشد؟ کودک 6 ساله چه چیزهایی باید بداند؟ نقش شما درک این تفاوت و آگاهی داشتن از نحوه برخورد با کودک 6 ساله امروز است.

c35e0348 4fef 4c1b a2ab 8ecf197b09a7

یادگیری فرایندی است که در انسان های مختلف می تواند شکل متفاوتی داشته باشد. شاید یک کودک 6 ساله نتواند به خوبی اعداد را یاد بگیرد. اما، در یادگیری حروف مهارت خاصی داشته باشد. مهم این است که کودک و استعدادهایش را درک کنید. سپس، درصدد تقویت این استعدادها باشید. البته، گاهی ممکن است آنچه کودک 6 ساله باید بداند و جز قوانین پایه حساب می شود را نداند. در این حالت باید دلیل آن را پیگیری کنید. شاید دلایلی چون سخت گیری بیش از حد والدین، استرس و فشار روانی وجود داشته باشد که کودک از آن ها واهمه دارد. این دلایل مانع از یادگیری او می شود که باید پیگیری کنید. با کمک تولیدی موگه پارک می توانید فرایند یادگیری در فرزند 6 ساله خود را سرعت ببخشید.

  توجه: این متن در قالب ریپورتاژ منتشر شده و بازی مگ هیچ دخل و تصرف و یا تایید و عدم تاییدی بر آن ندارد

قاسم ممتاز | 17/07/2023
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.