نویسنده: پدرام پورامامعلی دوشنبه، 06 اسفند 1397
ساعت 10:00

15 نکته که پیش از خرید بازی Metro Exodus باید از آنها آگاه باشید مطلب ویژه

بررسی ویژگی‌های خاص بازی Metro Exodus

5 از 5

مجموعه بازی‌های Metro که توسط استودیو 4A Games و با الهام از رمان‌های دیمیتری گلوخوفسکی، نویسنده‌ی اهل کشور روسیه توسعه داده شده است، شاید نسبت به بقیه‌ی فرانچایزهای معروف صنعت گیم در ژانر تیراندازی موفقیت و محبوبیت گسترده‌ای نداشته باشد، امّا اگر بازی‌های مترو را تجربه کرده و از هواداران آن باشید یقیناً این امر را تصدیق خواهید کرد که تجربه‌ی خاص بازی کردن یک عنوان Metro در هیچ بازی دیگری تکرار نخواهد شد. امّا اکنون بازی Metro Exodus با حال و هوای ترسناک و فضای پساآخرالزمانی که چاشنی همیشگی بازی‌های سری مترو محسوب می‌شوند، قرار است بزرگتر و (خوشبینانه) بهتر از تمام نسخه‌های قبلی سری باشد. با نزدیک شدن به زمان عرضه‌ی Metro Exodus، هیجان برآمده از انتظار برای بازی روز به روز افزایش می‌یابد.

با در نظر گرفتن معیارهای بسیاری، بازی Metro Exodus یک عنوان تیراندازی اول شخص عجیب و غریب است. مجموعه بازی‌های Metro از نظر محتوا همواره با ماجراجویی‌هایی که روایت کندی دارند در بستر بخش زیرزمینی شهر مسکو ارائه شده‌اند. سبک مذکور با انواع مخفی‌کاری، تیراندازی و اکشن و همچنین داستان پردازیِ جامع ترکیب شده است. چنین مجموعه‌ای از جنبه‌های گوناگون در هیچکدام از بازی‌های معروف سبک تیراندازی نظیر Call of Duty یا Battlefield دیده نمی‌شود. می‌توان گفت سری مترو با بازی Withcer نیز دارای شباهت‌هایی است، به این صورت که با گشت و گذار در جهان باز مترو، حجم دیگری از گیم‌پلی توسط گیمر کشف خواهد شد. این گیم‌پلی با راهزنان، جهش‌یافته‌ها و مکانیسم‌های ظریف دیگری در تعامل است. پس می‌توان گفت در روسیه‌ی پسا آخرالزمانی کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. همانطور که گفته شد، اتمسفر سنگین بازی Metro امروز در عناوین چندان متعددی یافت نمی‌شود.

در این مقاله، همانند آنچه قبلاً برای عنوان Anthem ارائه شد، قصد داریم 15 نکته راجع به بازی Metro Exodus را به همراه یکدیگر بررسی نماییم و ویژگی‌های شاخصی که توسط سازندگان در فصل جدید سفر دلهره‌آور آرتیوم (Artyom)، شخصیت اصلی سری بازی‌های Metro، گنجانده شده است را زیر ذره‌بین قرار دهیم. مطالعه‌ی این 15 نکته و آگاهی از آنها قطعا به تصمیم‌گیری شما درباره‌ی خرید بازی Metro Exodus کمک خواهد کرد. بدون شک اعضاء استودیوی 4A Games در مقایسه با عناوین پیشین سری مترو، ویژگی‌های جدیدی را در روسیه‌ی پس از بمباران اتمی گنجانده‌اند. در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید.

پیش درآمد

metro exodus image 01

به دنبال وقایعی که در پایان بازی قبلی یعنی Metro Last Light رخ داد و بازی با نوعی حالت رستگاری به پایان رسید، Metro Exodus یک سال جلو رفته و در سال 2036، باز هم داستان‌ دیگری از آرتیوم و آنا (که اکنون با یکدیگر ازدواج کرده‌اند) را روایت می‌کند. این زوج به همراه گروهی از رنجرهای اسپارتان (Spartan Rangers) از مسکو گریخته‌اند و به منظور پیدا کردن خانه‌ی جدیدی که مملو از آرامش باشد عازم سرزمین‌های شرقی شده‌اند. آنها قرار است در این سفر به وسیله‌ی قطاری به نام Aurora از سراسر کشور روسیه عبور نمایند. داستان بازی، بازه‌ی زمانی یک ساله از زندگی این گروه را به تصویر خواهد کشید که با این رویکرد شاهد وقوع ماجراهایی در هر چهار فصل خواهیم بود که آغازش از زمستان است.

طراحی محیط بازی

metro exodus image 02

بازی‌های سری Metro را می‌توان همواره با استفاده از محیط‌هایی فشرده، بسته و خطی توصیف نمود. اما Exodus قرار است به طور چشمگیری معدلات پیشین را بر هم بزند و دارای محیط‌های بازتری باشد. در حالی که پیشروی در بازی قرار است همچنان به صورت خطی باشد (به این صورت که هر وقت یک مرحله را تمام کردید می‌توانید سراغ مرحله‌ی بعدی بروید)، مراحل بازی اکنون قرار است در فضایی وسیع، با گوشه و کنار باز و محیط‌های سندباکس (Sandbox) رخ بدهد. بازیکنان قادرند به صورت آزادانه به گشت و گذار در جهان بازی بپردازند. بنا بر گفته‌های سازندگان، حتی ممکن است پیشروی در یک مسیر اصلیِ هرکدام از مراحل بازی چند ساعت از وقت شما را به خود اختصاص بدهند.

محیط‌های خطی

metro exodus image 03

با وجود آن که در بخش بالا گفته شد در بازی Metro Exodus شاهد محیط‌های بزرگ‌تر و بازتری خواهیم بود، بازی قرار نیست یک عنوان جهان باز واقعی تلقی شود. علاوه بر آن، اگر نگران این موضوع هستید که بازی از طراحی کلاستروفوبیک و اتمسفر سنگین متروهای قبلی فاصله بگیرد، باید به اطلاعتان برسانیم که نگرانیتان در این زمینه بیهوده است. 4A Games این مورد را تأیید کرده بود که با وجود محیط‌های بزرگتر، باز و مرتبط به یکدیگر، بازی دارای مأموریت‌هایی هم هست که از سبک و سیاق نسخه‌های پیشین پیروی می‌کنند و بازیکن در این مأموریت‌های باید مراحل را به صورت قدم به قدم پشت سر بگذارد. بازی Metro Exodus در تلاش خواهد بود تا بتواند میان سبک سنتی مراحل مترو و رویکرد جدید اعمال شده در Exodus یک حالت متعادل را ایجاد نماید.

فعالیت‌های جانبی

metro exodus image 04

یکی از دلایلی که 4A Games را کاملاً متقاعد کرد تا Metro Exodus را به صورت یک بازی جهان باز واقعی طراحی نکند این بود که اعضاء استودیو تمرکز خود بر روی روایت‌های داستانی جذاب که سری بازی‌های مترو به آن معروف است را از دست ندهند. با توجه به این نکته، نقشه‌های باز موجود در بازی Exodus قرار نیست مأموریت‌های جانبی را به شکل آنچه در نسخه‌های قدیمی شاهدش بودیم برای بازیکنان ارائه کنند. با این حال فعالیت‌های جانبی اختیاری هنوز هم در بازی وجود خواهند داشت در حالی که گشت و گذار در جهان بازی قطعاً مزایایی را با خود به همراه خواهد داشت. این که شما کدام یک از این مراحل را برای انجام دادن انتخاب کنید کاملاً به خودتان دارد و بازی شما را در جهت خاصی هدایت نخواهد کرد که این یعنی خبری از نشانه‌ها نیز نخواهد بود.

نقش قطار در بازی

metro exodus image 05

آئورورا (The Aurora) قطاری است که آرتیوم و همراهانش در طول بازی از آن برای عبور و مرور در سراسر روسیه استفاده می‌کنند. این قطار در واقع بین مأموریت‌های به عنوان یک پایگاه مرکزی برای بازیکنان عمل می‌کند. با وجود اینکه در ابتدای بازی قطار تنها به عنوان یک موتور بخار برای جابجا کردن آرتیوم و یارانش کاربرد دارد، با پیشروی در بازی، بازیکنان قادر خواهند بود واگن‌های بیشتری به آن اضافه کنند. شخصیت‌هایی که بازیکن در طول بازی با آنها آشنا می‌شود را می‌توان به خدمت گرفت تا به جمع یاران قطار بپیوندند. همچنین زمانی که بازیکنان به قطار بازمی‌گردند می‌توانند شاهد مکالمات همین شخصیت‌ها باشند و حتی با آنها به گفتگو بپردازند. قطار آئورورا در واقع مکانی شبیه به پناهگاه‌های زیرزمینیِ بازی‌های قبلی مترو هستند.

شخصی‌سازی

metro exodus image 06

شخصی‌سازی سلاح‌ها در این مترو قرار است جزو آن دسته از جنبه‌های گیم‌پلی باشد که بیشتر از نسخه‌های قبلی سری مورد توجه سازندگان قرار گرفته است. برخلاف نسخه‌های پیشین، در Metro Exodus بازیکنان قادرند سلاح‌هایشان را در هر زمان از بازی دستخوش تغییر قرار بدهند. با استفاده از قطعات یا منابعی که از محیط بازی به دست می‌آورید، می‌توانید به طورت کاملاً عمیقی درگیر شخصی‌سازی و تغییر دادن تفنگ‌هایتان بشوید. به لطف این ویژگی بازی می‌توانید سلاح‌ها را مطابق با نیاز و سبک بازیتان شخصی‌سازی کنید.

تغییرات پویای آب و هوا

metro exodus image 07

محیط‌های بزرگ و باز که در Metro Exodus خواهیم دید دارای عنصر پویایی درون خود هستند. این پویایی اغلب به صورت وضعیت‌های آب و هوایی مختلف همانند طوفان شن ظاهر خواهد شد. هر آب و هوا بر روی جنبه‌های خاصی از بازی تأثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال، در طوفان شن میدان دید کاهش خواهد یافت. علاوه بر آنچه در این بخش گفته شد، بازی دارای یک چرخه‌ی شب و روز نیز هست. این چرخه بر روی شیوه‌ی پیشروی بازیکنان و نحوه‌ی دستیابی آنها به هدف خود تأثیر خواهد گذاشت.

تغییرات فصلی

metro exodus image 08

از آنجایی که داستان بازی Metro Exodus یک سال کامل را روایت می‌کند، بازیکنان در طول بازی شاهد چهار فصل متفاوت خواهند بود. متناسب با تغییر فصل‌ها از زمستان به بهار، تابستان و پاییز، محیط بازی نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد. همچنین تغییر فصل‌ها بر روی اینکه بازیکنان در طول پیشروی خود در بازی با چه نوع از دشمنانی روبرو خواهند شد تأثیر می‌گذارد، این ویژگی با نکته‌ی بعدی در ارتباط است.

دشمنان

metro exodus image 09

در کنار این که حیوانات و انسان‌های جهش‌یافته در صف انواع دشمنانی قرار می‌گیرند که بازیکنان در طول بازی باید با آنها روبرو شوند، دشمنان انسانی نیز با شما درگیر خواهند شد. این انسان‌های متخاصم دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. هرکدام از این دسته‌ها به یک جناح خاص تعلق دارند که هر یک از این جناح‌ها در طول فصل‌های مختلف بازی توسط روایت داستانی به شما معرفی خواهند شد. در طول زمستان بازیکنان با جناح هانزا (Hanza) رو در رو خواهند شد. این جناح در زمستان بر همه برتری دارد. گروه فنتیکس (The Fanatics) و گروه بندیتس (The Bandits) دو جناحی هستند که در فصل بهار با آنها آشنا خواهید شد. جناحی که در فصل تابستان باید با آنها مقابله کنید Children of the Forest نام دارد. این گروه از کودکانی تشکیل شده است که جنگل‌ها زندگی می‌کنند و با کسانی که به سرزمینشان نزدیک شوند رفتار مهربانانه‌ای نخواهند داشت.

تصمیمات بازیکنان

metro exodus image 10

انتخاب کردن بازیکنان و تصمیمات آنها همیشه بخشی از بازی‌های مترو بوده‌اند و این روند در بازی Exodus نیز بدون هیچی تغییری وجود خواهد داشت. در حین پیشروی بازیکن در بازی، در لحظات بسیاری، بازیکنان با انتخاب‌هایی روبرو خواهند شد. این تصمیمات به روند پیشروی داستان در مراحل بعدی جهت خواهند داد. بر اساس گفته‌های سازندگان، این انتخاب‌ها ظریف و دقیق و در جزئیات متفاوت خواهند بود. همچنین روایت داستان به گونه‌ای پیش نمی‌رود که بازیکنان قادر به پیش‌بینی لحظاتی باشند که در آنها باید یک تصمیم مهم اتخاذ کنند.

چند پایان متعدد

metro exodus image 11

از بخش قبل و وجود سیستم تصمیم‌گیری در بازی می‌توان نتیجه گرفت که در Exodus با چند پایان مختلف طرف هستیم. هواداران قدیمی سری مترو با این ویژگی نیز آشنا هستند. تصمیماتی که بازیکنان در حین پیشروی در داستان بازی اتخاذ می‌کنند، نتیجه‌ی نهایی بازی را تشکیل می‌دهند. بر اساس آنچه سازندگان بازی ادعا کرده بودند، در Metro Exodus هیچگونه پایان «اشتباه» وجود ندارد. پایانی که بازیکنان در انتها شاهد آن خواهند بود متناسب با اعمال و تصمیماتی است که در تمام طول بازی از آنها سر زده است.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا بازی به پایان برسد

metro exodus image 12

همانند بسیاری از عناوین سبک تیراندازی خطی و داستان محور، بازی‌های Metro 2033 و Metro Last Light، هر دو بازی‌هایی بودند که گیمرها تقریباً و حداکثر در طول 10 ساعت ممکن بود آن را به پایان برسانند. اکنون و آنطور که به نظر می‌رسد، قرار است Metro Exodus‌ بازیکنان را بیش از اینها به خود مشغول نماید. با وجود آن که سازندگان مدت زمان دقیقی که برای تمام شدن بازی لازم است را اعلام نکرده‌اند، امّا این موضوع را خاطر نشان شده بودند که با توجه به محیط‌های بزرگ بازی و افزایش تمرکز استودیو بر روی سیستم گشت و گذار، بازی در نهایت طولانی‌تر از نسخه‌های پیشین خواهد بود. اینطور که به نظر می‌رسد، Metro Exodus از لحاظ روایت داستانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به نظر می‌رسد متنی که برای این بازی آماده شده است، از مجموع آنچه سازندگان برای Metro 2033 و Metro Last Light تهیه کرده بودند طولانی‌تر خواهد بود.

قابلیت Photo Mode

metro exodus image 13

قابلیت Photo Mode روز به روز در بازی‌های بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و استقبال از آن در بین گیمرها نیز بسیار خوب بوده است. هواداران مترو می‌توانند انتظار داشته باشند که قابلیت مشابهی در بازی Metro Exodus نیز گنجانده شود. توسعه‌دهندگان 4A Games نیز اعلام کرده‌اند که در زمان عرضه‌ی متروی جدید یک حالت Photo Mode در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. اضافه شدن این قابلیت به بازی بدون شک خبر خوبی است، زیرا آنطور که به نظر می‌رسد بازی از نظر بصری تجربه‌ای شگفت‌ انگیز خواهد بود.

نسخه‌ی آئورورا (Aurora Edition)

metro exodus image 14

خبر خوب برای هواداران پروپاقرص سری مترو این است که ناشر بازی یعنی شرکت Deep Silver قرار است یک نسخه‌ی کالکتور از بازی را روانه‌ی بازار کند. نسخه‌ی تولید محدود آئورورا، البته که شامل یک کپی از بازی در خود است، همچنین Expansion Pass بازی، یک کتابچه‌ی هنری و قاب فلزی از دیگر محتویات نسخه‌ی Aurora Edition خواهند بود. این نسخه‌ی کالکتور 90 دلار قیمت دارد.

ارتقاء کیفیت بصری بازی برای کنسول‌های Xbox One X و PS4 Pro

metro exodus image 15

مجموعه بازی‌های مترو همیشه در زمان عرضه از کیفیت بصری بالایی برخوردار بودند و به نظر می‌رسد Exodus نیز قرار است ادامه‌دهنده‌ی همین مسیر باشد. در حقیقت، اعضاء استودیوی 4A Games کمی قبل گفته بودند به دنبال استفاده از تمام ظرفیت سخت‌افزارهای قدرتمند در کنسول PS4 Pro و Xbox One X هستند. بر روی کنسول Xbox One X، بازی جدید مترو از رزولوشن 4K Native بهره خواهد برد. از طرف دیگر، با وجود آن که سازندگان از مشخصات اجرای بازی بر روی کنسول PS4 Pro صحبتی نکرده‌اند، حداقل باید انتظار کیفیت تصویر 4K Dynamic را در آن کنسول داشته باشیم.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.