نویسنده: سپهر گلمکانی پنج شنبه، 16 ارديبهشت 1400
ساعت 11:31

بهترین سریال‌های کنسل شده تاریخ تلویزیون

The Best TV Shows That Got Cancelled

4.23 از 5

حس دردناکی است وقتی‌که مخاطب شیفته یک سریال تلویزیونی می‌شود و به‌مرور با شخصیت‌ها و دنیای سریال انس می‌گیرد اما شبکه پخش‌کننده، در اقدامی ناگهانی و بدون ابراز دلیل منطقی، تولید ادامه سریال را متوقف می‌کند. گاهی اوقات، صنعت تلویزیون در کنسل کردن یک سریال تلویزیونی غیرقابل‌پیش‌بینی عمل می‌کند؛ برخی از شبکه‌ها باتکیه‌بر دلایلی اعم از کسب نمرات ضعیف از منتقدان و کاهش میزان بیننده، سریال را کنسل می‌کنند و گاهی نیز حتی بدون ذکر دلیلی قاطع، تصمیم به توقف تولید سریال می‌کنند. اقدام ثانویه بیشتر مخاطب را آزرده‌خاطر می‌کند.

خوشبختانه، سریال‌های کنسل شده محبوبی مثل تویین پیکس (Twin Peaks)، ورونیکا مارس (Veronica Mars) و پیشرفت معوق (Arrested Development) بودند که شبکه‌ها از میزان رضایت بینندگان و سطح کیفی آن‌ها آگاهی داشتند و پس از گذشت سال‌ها، فرصت احیا مجدد به سریال‌های مذکور دادند. احیا کردن (Revival) یک مجموعه تلویزیونی قدیمی، حرکت قابل قبولی است که بسیاری از شبکه‌ها در حال حاضر در جهت افزایش میزان بیننده انجام می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین سریال‌های تلویزیونی کنسل شده بپردازیم. سریال‌هایی که در صورت ادامه، می‌توانستند به‌تدریج موفقیت و تأثیر زیادی در جذب مخاطب و منتقدان بگذارند. پس در ادامه با بازی مگ همراه باشید.

Low Winter Sun

شماره 10: سریال Low Winter Sun

خالق سریال: کریس ماندی

شبکه پخش‌کننده: AMC

سریال جنایی خورشید کم‌فروغ (Low Winter Sun) که اقتباسی از یک مجموعه تلویزیونی کوتاه انگلیسی با همین نام است، داستان کارآگاه جنایی با نام فرانک (با بازی مارک استرانگ) را شرح می‌دهد که در یک شب، همکار خود را به قتل می‌رساند. وی که سعی می‌کند قتل همکارش را به یک خودکشی تشبیه کند، ناخودآگاه درگیر یک ماجرای جنایی پر و پیج و خم می‌شود که به‌نوعی همکار به قتل رسیده‌اش در آن نقش داشته است.

علی‌رغم مواجه با واکنش‌های متوسط از سوی منتقدان در قسمت‌های ابتدایی، سریال Low Winter Sun به‌مرور به یک ثبات منطقی در خلق قصه‌‌ی منحصربه‌فرد جنایی می‌رسد که از تعلیق و هیجان کافی برخوردار می‌شود. سریالی که می‌توانست یادآور فضای تردیدآمیز افسارگسیخته (Breaking Bad) و رئال شنود (The Wire) باشد. شبک  AMC که از افت میزان بینندگان در قسمت‌های پایانی فصل اول آگاهی داشت، سریال را پس از پخش تنها یک فصل کنسل کرد و شبکه مذکور ترجیح داد که به‌جای تمدید سریال جنایی Low Winter Sun ، سریال وسترن جهنم متحرک Hell On Wheels برای چهارفصل دیگر تمدید کند. سریال Low Winter Sun نزدیک به 245 پرسنل را استخدام و 26 میلیون دلار در جهت تولید خرج کرد.

Tell Me You Love Me

شماره 9: سریال Tell Me You Love Me

خالق سریال: سینتیا مورت

شبکه پخش‌کننده: HBO

درام عاشقانه  بگو که دوستم داری (Tell Me You Love Me) روایتگر زندگی سه زوج است که در ایجاد رابطه زناشویی دچار مشکل می‌شوند و برای ترمیم آن نزد یک روان‌شناس می‌روند. سریال با واکنش‌های مثبت از سوی منتقدان و مخاطبان روبرو شد، گرچه تعدادی از کارشناسان از وجود صحنه‌های عاشقانه و غیراخلاقی بی‌حدومرز آن انتقاد کردند. شبکه HBO سریال را در سال 2007 برای فصل دوم تمدید کرد اما پس از رایزنی‌های مجدد خالق سریال با مدیران شبکه HBO در جهت نیافتن قصه‌ای مناسب برای تولید فصل دوم، HBO در جولای سال 2008 سریال را کنسل کرد. روزنامه تایمز، سریال Tell Me You Love Me را سومین سریال برتر سال 2007 نامید.

Ash Vs Evil Dead

شماره 8: سریال Ash Vs Evil Dead

خالقان سریال: سم ریمی، ایوان ریمی و تام اسپیزیالی

شبکه پخش‌کننده: Starz

بازگشت دنیای اورجینال Evil Dead همراه با قهرمان بزن‌بهادرش با نام Ash، یکی از اتفاقات خوب تلویزیون در دهه اخیر بود. حضور خالقان اصلی سری فیلم‌های کلاسیک Evil Dead منجر شد که مخاطبان رضایت بیشتری از محصول نهایی داشته باشند. سریال ادامه مستقیم سه‌گانه اصلی Evil Dead بود و به زندگی Ash ، پس از پشت سر گذاشتن اتفاقات عجیب‌وغریب سی‌سال گذشته تأکید داشت. سریال با تحسین منتقدان و طرفداران ژانر وحشت مواجه شد اما شبکه استارز در اقدامی غیرمنتظره، سریال را پس از پخش سه فصل کنسل کرد. تصمیم شبکه استارز مبنی بر کنسل شدن سریال Ash Vs Evil Dead، با کاهش میزان مخاطب در قسمت‌‌های پایانی روبرو شد. بروس کمپل (Bruce Cambpell)، بازیگر اصلی سریال Ash Vs Evil Dead در مورد کنسل شدن سریال گفت:

سریال Ash vs. Evil Dead تجربه حیرت‌انگیز خوبی بود که سر راه من قرار گرفت. اش ویلیامز همان شخصیتی بود که این تجربه خوب را نصیب من کرد. این باعث افتخار و خوشحالی من بود که توانستم دوباره با خالقان سری فیلم مرده شریر یعنی سم ریمی و راب تاپرت همکاری داشته باشم. ما توانستیم با کمک یکدیگر ذره‌ای از همان سریال ترسناک و کمدی خاصی را که طرفداران خستگی‌ناپذیر خواهان آن بودند به آنها بچشانیم.

در پیرو کنسل شدن سریال Ash Ve Evil Dead، طرفداران سریال کارزاری در جهت تمدید سریال برای فصل‌های چهارم و پنجم در فضای مجازی راه انداختند. وب‌سایت تحلیلی Bloody Disgusting از حرکت طرفداران در جهت خرید سریال توسط شبکه Netflix حمایت کرد. اما بروس کمپل توییتی بابت این جریان منتشر می‌کند:

از طرفداران برای این تلاش تشکر می‌کنم اما من مانند شخصیت Ash بازنشسته شده‌ام.

 

Sneaky Pete

شماره 7: سریال Sneaky Pete

خالقان سریال: دیوید شور و برایان کرنستون

شبکه پخش‌کننده: Amazon Prime

سریال پیت شیاد (Sneaky Pete) یکی از بهترین سریال‌های جنایی – درام دهه اخیر بود که شبکه آمازون بدون ذکر علت، سریال را پس از پخش تنها سه فصل کنسل شد. سریال Sneaky Pete ساخته‌ی برایان کرنستون (Bryan Cranston) و دیوید شور (David Shore)، داستان کلاهبردار حرفه‌ای با نام ماریوس جوسوپویک (با بازی جیووانی ریبیسی) را روایت می‌کند که برای رهایی از دست خلاف‌کاران و طلبکارانش، هویت هم سلولی خود با نام پیت مورفی را می‌دزدد. وی با ورود به خانواده مورفی، وارد ماجراهای هیجان‌انگیز و غیرقابل‌پیش‌بینی می‌شود. سریال پیت شیاد موردتوجه منتقدان و طرفداران ژانر جنایی قرار گرفت و بسیاری آن را با شاهکار شبکه AMC، یعنی بریکینگ بد مقایسه کردند. طرفداران سریال Sneaky Pete پس از کنسل شدن، کارزاری را در فضای مجازی راه انداختند که سریال توسط شبکه دیگری خریداری شود ولی متأسفانه با استقبال چندانی روبرو نشد.

Carnivale

شماره 6: سریال Carnivale

خالق سریال: دانیل ناف

شبکه پخش‌کننده: HBO

کارناوال (Carnivale) یکی از عجیب‌ترین و مرموز‌‌ترین پروژه‌های تلویزیونی شبکه HBO است. سریال مذکور با الگوبرداری از فضای سوررئال و غیرمتعارف سریال تویین پیکس و تلفیق افسانه‌ها، اساطیر باستان، ارجاعات مذهبی و عرفانی، تصویری مسخ‌کننده از تقابل نیروی خیر و شر برای مخاطب به نمایش می‌گذارد.

در آغاز، سریال کارناوال یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های شبکه HBO به‌حساب می‌آمد و شبکه سریال را برای فصل دوم تمدید می‌کند. اما به‌تدریج میزان بینندگان کارناوال در فصل دوم کاهش پیدا می‌کند. از طرفی، هزینه تولید هر قسمت از سریال با توجه به تغییر مداوم لوکیشن‌ها و تیم عظیم بازیگران، افزایش می‌یابد و مدیران شبکه HBO در تلاش بودند که هزینه تولید هر قسمت از سریال را برای فصل آینده به زیر 2 میلیون دلار برسانند. متأسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد و HBO تصمیم می‌گیرد که سریال Carnivale را پس از پخش تنها دو فصل کنسل کند. دانیل ناف (Daniel Knauf) پیش از ارائه طرح سریال کارناوال، از شبکه HBO درخواست تولید یک مجموعه تلویزیونی شش فصلی کرد اما مواردی از جمله هزینه‌های گزاف تولید، دانیل ناف را قانع کرد که دست از نگارش ادامه قصه‌ی جذاب سریال بردارد. اخیراً گمانه‌زنی‌هایی پیرامون ساخت فیلم سینمایی در جهت پایان رساندن قصه کارناوال از سوی خبرگزاری CNR منتشر شد که شبکه HBO و دانیل ناف به این شایعات واکنش نشان ندادند. با این‌که ناف قبل‌تر مخالفت خود را در جهت تولید فیلم سینمایی 180 دقیقه‌ای Carnivale در سال 2008 اعلام کرده بود.

Luck

شماره 5: سریال Luck

خالق سریال: دیوید میلچ

شبکه پخش‌کننده: HBO

همکاری‌های متعدد دیوید میلچ با شبکه HBO همیشه به سرانجام خوبی ختم نمی‌شود؛ شبکه HBO در سال 2007 در اوج هیجان رقابت آل سوئرجن و جورج هرست، سریال وسترن Deadwood را کنسل می‌کند (البته HBO در سال 2019 فیلم سینمایی انحصاری در جهت پایان رساندن قصه سریال منتشر کرد)، سریال فانتزی جان از شهر سینسیاتی (John from Cincinnati) را پس از دریافت واکنش‌های مثبت از سوی طرفداران و منتقدان، پس از پخش تنها یک فصل، تولید آن را متوقف می‌کند و سپس نوبت به سریال درام – ورزشی شانس (Luck) می‌رسد که به علت وقوع اتفاقات خارج از کنترل در پیش‌تولید فصل دوم، شبکه HBO سریال Luck را در سال 2012 کنسل می‌کند.

داستان سریال پیرامون قمار و شرط‌بندی روی مسابقات اسب‌سواری است که شخصیت‌های قصه را به تدریج به یک نقطه واحد متصل می‌کند. سریال Luck با نقش‌آفرینی داستین هافمن و نیک نوتل، در همان اپیزودهای ابتدایی با واکنش مثبت منتقدان روبرو می‌شود و شبکه HBO سریال را برای فصل دوم تمدید می‌کند. اما اتفاقات بدیمن در طول تولید فصل دوم، رسانه‌ها و انجمن‌های حمایت از حیوانات، فشارهای زیادی روی عوامل تولید سریال و شبکه می‌آورند. فشارهای حاصل از آن‌ها منجر می‌شود که شبکه HBO، تولید سریال را پس از کشته‌شدن سومین اسب در طول فیلم‌برداری توقیف کند.

Rome

شماره 4: سریال Rome

خالق سریال: جان میلیوس، ویلیام جی. مک‌دونالد و برونو هلر

شبکه پخش‌کننده: HBO

پیش از سریال پرهزینه و تحسین‌برانگیز بازی تاج‌وتخت (Game of Thrones)، سریال روم (Rome) وجود داشت که از نظر قصه و پروداکشن عظیم، دست‌کمی از سریال اژدها نداشت. سریال Rome در واقع داستان رویدادهای روم باستان، دوران گذار از حکومت جمهوری به حکومت پادشاهی را روایت می‌کند. داستانی که از تهاجم "ژولیوس سزار" به "سرزمین گل" (فرانسه امروزی) آغاز می‌شود و به مرگ «مارک آنتونی» یا همان مارکوس آنتونیوس و ظهور و شکل‌گیری اولین «امپراتور آگوست» ختم می‌گردد.

سریال Rome علی‌رغم موفقیت‌های زیاد در فصل جوایز و مواجه با واکنش‌های مثبت از سوی منتقدان و مخاطبان، به سرنوشت تلخ سریال موفق Carnivale دچار شد. هزینه تولید بالای هر قسمت از سریال، شبکه HBO را وادار به توقیف تولید اثر پس از پخش تنها دو فصل کرد. برونر هلر (Bruno Heller) قصد داشت سریال Rome تا شش فصل ادامه دهد و اتفاقات فصل‌های سوم الی ششم را به سایر امپراطوری‌های بزرگ جهان مرتبط کند. با این‌که رایزنی‌ها در جهت ادامه تولید سریال به سرانجام خوش نرسید اما برونو هلر همچنان امید دارد که بخش‌های باقی‌مانده از قصه سریال Rome را در قالب یک اثر سینمایی به تصویر بکشد.

Invasion

شماره 3: سریال Invasion

خالق سریال: شان کسیدی

شبکه پخش‌کننده: ABC

گویا شبکه ABC علاقه نداشته که در یک سال، دو سریال با فرم و محتوایی مشابه، روی آنتن تلویزیون ببرد؛ بنابراین شبکه تصمیم می‌گیرد بین سریال گم شدگان (Lost) و هجوم (Invasion)، ساخته‌ی شان کسیدی (Shaun Cassidy) را قربانی کند. سریال علمی تخیلی Invasion پیرامون اهالی یک دهکده است که پس از وقوع طوفانی سهمگین، موجودات بیگانه از آب برمی‌خیزند و بدن انسان‌ها را تسخیر می‌کنند.

شان کسیدی پروژه Invasion را برای پنج فصل به شبکه ABC ارائه داده بود اما شبکه مذکور پس از پخش تنها یک فصل، سریال شان کسیدی را کنسل کرد. سریال Invasion با واکنش‌های فوق مثبت منتقدان و مخاطبان روبرو شد ولی هرگز شبکه، علت قطعی کنسل کردن سریال را افشا نکرد. از زبان بازیگران سریال مشخص است که شبکه ABC بدون دلیل واضح سریال را کنسل کرده است و به نحوی مدیران شبکه از کلیت قصه ناراضی بودند. یکی از نویسندگان سریال اعتراف کرد که زمان پخش سریال Invasion در جهت جذب مخاطب مناسب نبوده است؛ زیرا سریال مذکور بلافاصله پس از سریال Lost روی آنتن می‌رفت. مخاطب تحمل تماشای پشت‌سرهم دو سریال با داستان سنگین را ندارد.

Freaks and Geeks

شماره 2. سریال Freaks and Geeks

خالق سریال: پاول فیگ

شبکه پخش‌کننده: NBC

تقریباً تمامی فهرست‌های بلندبالا پیرامون بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون، نام سریال کمدی Freaks and Geeks در میان آن‌ها دیده می‌شود. همچنین این سریال را همیشه به‌عنوان قربانی بزرگ شبکه NBC یاد می‌کنند. داستان سریال پیرامون چند نوجوان دبیرستانی است که درگیر اتفاقات و حوادث بامزه‌ای می‌شوند. سریال Freaks and Geeks عامل شناخته شدن بسیاری از بازیگران امروزه سینما و تلویزیون هالیوود است؛ بازیگرانی مثل جیمز فرانکو (James Franco)، سث روگن (Seth Rogen)، لیندا کاردلینی (Linda Cardellini) و جیسون سیگل (Jason Segl) که همگی آن‌ها در پروژه‌های نامدار هالیوود نقش‌آفرینی می‌کنند. همچنین مسیر فیلم‌سازی جود اپتاو (Jude Apatow)و پاول فیگ (Paul Feig) در سینما و تلویزیون را هموار کرد.

اپتاو همیشه اعلام می‌کند که شبکه NBC بدون دلیل منطقی سریال Freaks and Geeks را کنسل کرد. برخی از کارشناسان به علت بالا نبودن میزان بینندگان سریال نسبت به سیتکام پربیننده دوستان (Friends)، شبکه تصمیم به کنسل کردن سریال گرفت. گمانه‌زنی‌های پیرامون احیای سریال Freaks and Geeks همچنان با گذشت سال‌ها شنیده می‌شود ولی هنوز اقدامی از جهت سازندگان ارشد مجموعه صورت نگرفته است.

shutterstock 5881767b

شماره 1: سریال Hannibal

خالق سریال: برایان فولر

شبکه پخش‌کننده: NBC

وقتی مخاطب قسمت‌های ابتدایی سریال هانیبال (Hannibal) را نگاه می‌کند، ممکن است با خود بگوید که چرا چنین سریالی باید از یک شبکه عمومی پخش شود؟ می‌توان گفت که برایان فولر (Bryan Fuller) یک سریال عالی را به یک شبکه اشتباه پیشنهاد داد و در نهایت چوب اشتباهش را خورد. Hannibal ازهرجهت سریالی است که بیشتر شایسته پخش از شبکه‌های کابلی مثل Showtime یا HBO دارد اما شبکه NBC پس از پخش تنها سه فصل، این سریال درام بی‌نظیر را کنسل کرد. پس از گذشت 6 سال از کنسل شدن سریال، برایان فولر و سازندگان همچنان امیدوار هستند که مجموعه نمایشی خود را به شبکه‌های استریم یا کابلی بفروشند. مدس میکلسون (Mads Mikkelsen)، بازیگر نقش هانیبال لکتر، بارها از علاقه خود برای بازگشت به سریال با خبرگزاری‌های مختلف صحبت کرده است و اعلام می‌کند که اکنون همه چیز به فولر بستگی دارد. اخیراً گمانه‌زنی شده بود که قرار است فیلم سکوت بره‌ها (Silence of the Lambs) در قالب یک مجموعه کوتاه بازسازی شود و فولر نویسنده و گرداننده اصلی آن خواهد بود.

 

به نظر شما کدام سریال شایسته بازگشت به قاب تلویزیون است؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1398
    نظرها: 5
    تشکر: 3
    تشکرشده: 8
    کنسول‌های بازی:

    هر لیست که توسط هر نویسنده ای نوشته و تدوین می شود، اغلب بر مبنای سلیقه و عقیده شخصی نویسنده بوده که موارد اشاره شده از دید بنده بیشتر شایسته قرارگیری در فهرست مذکور را دارند. علت قرار نگرفتن آثاری چون فایرفلای و ددوود، این است که هر دو پس از کنسل شدن، یک فیلم سینمایی در جهت تکمیل قصه ساخته شدند. (serenity در سال 2005 و فیلم ددوود در سال 2019).

    سریال Party Down چون از معدود سیتکام های خوب فراموش شده است، قرار بود نام سریال در فهرست ذکر شود ولی احتمالا خبر ندارید که فصل سوم آن در قالب شش قسمت در اوایل سال 2021 تایید و در حال تولید است. ارادتمند

    آخرین بار در تاریخ حدود 2 سال قبل توسط Origami 2008 ویرایش شد
    ‏Rossoneri و ‏sinagolabzade از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 40
    تشکر: 5
    تشکرشده: 31
    کنسول‌های بازی:

    Firefly?!

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1398
    نظرها: 3
    تشکر: 9
    تشکرشده: 8
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Rossoneri
    Firefly?!

    این لیست مثل تمامی لیست‌های منتشر شده توسط بازیمگ، بر اساس سلیقۀ شخصی نویسنده انتخاب و نوشته شده و اگر نویسندۀ دیگری لیست رو نوشته بود احتمالاً جای خالی آثار محبوبی مثل Firefly، Dark Angel، Terriers، Pushing Daisies، My Name is Earl، The OA و ... حس نمی‌شد.
    حتی از سریالهای کمتر شناخته دیده شده‌ای مثل Da Vinci's Demons، Awake، The Chicago Code، Lights Out، Studio 60، Party Down، Samantha Who و ... که در عمر کوتاهشون مورد توجه منتقدان قرار گرفته بودن هم میشه برای لیستی با این موضوع اسم برد.
    کلاً به تعداد افراد کرۀ زمین سریالهای زودتر از موعد کنسل شده وجود دارن.

    آخرین بار در تاریخ حدود 2 سال قبل توسط sinagolabzade ویرایش شد
    ‏Rossoneri از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.