نویسنده: محمدجواد فرج الهی سه شنبه، 13 آذر 1397
ساعت 10:00

پیش‌بینی مراسم The Game Awards 2018

5 از 5

پیش بینی مراسم The Game Awards

مراسم The Game Awards که به اختصار TGA نامیده می شود، بعد از E3، بزرگ ترین همایش سالانه بازی‌های رایانه‌ای است که توسط جف کیلی، تهیه کننده و مجری برنامه، برگزار می شود. از طرفی TGA به اسکار دنیای بازی‌های رایانه‌ای نیز شهرت دارد و علاقه مندان در سرتاسر دنیا این مراسم را دنبال می‌کنند؛ هر چند از انتخاب ‌ای آن ناراضی باشند! چراکه در این مراسم علاوه بر اهدای جوایز به بازی‌های منتخب و برگزیده، عناوین جدیدی نیز معرفی می شوند که حائز اهمیت زیادی است.

به هر حال، در چند هفته گذشته نامزدهای مراسم The Game Awards اعلام شدند. اما شاید با خودتان فکر کنید که امسال دیگر سال Red Dead Redemption 2  است و دیگر رقبای آن هیچ شانسی برای برنده شدن ندارند! خب بر خلاف تصورتان اوضاع به همین سادگی نیست و اگر در جزئیات و روند این مراسم دقت کنیم، درمی‌یابیم که برعکس؛ شانس بازی RDR 2 برای کسب عنوان «بازی سال» آنقدر هم که فکر می‌کنید قوی نیست و این بازی رقبای سرسخت و موانع زیادی پیش‌روی خود دارد.

اما برای شروع و جهت یادآوری دوباره، مروری بر روند کاری این مراسم خواهیم داشت و سپس به پیش‌بینی و تحلیل آن می‌پردازیم. با بازی‌مگ همراه باشید.

The Game Awards Logo

چه کسانی برندگان Game Awards را انتخاب می کنند؟

جواب این سال کمی پیچیده است! برای سادگی بحث بیایید فرض کنیم که 10 نفر داور برای قضاوت وجود دارند. نه تا از این داوران، منتقدین سرشناس صنعت‌گیم بوده و یک نفر هم مخاطب عادی است. این یک نفر یعنی همان رایی که شما در سایت The Games Awards می‌دهید. همه مخاطبان و علاقه‌مندان صنعت بازی با آرای خود، 10 درصد بر انتخاب برندگان تاثیر داشته و منتقدان هم بقیه 90 درصد آرا را در اختیار دارند. خیلی هم منصفانه! حال که با اهمیت منتقدین و قدرت بالای آن‌ها در انتخاب برندگان، آشنا شدید، شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که این منتقدین چه کسانی هستند؟

خب روند کار به این صورت است که از 69 رسانه ی خبری و تحلیلی که بیشترین تاثیر گذاری را در صنعت بازی های رایانه ای دارند، برای حضور و داوری در مراسم دعوت به عمل می‌آید. این رسانه‌ها اعم از مجله و سایت و ... هستند که تعدادی از آن ها از داخل خاک آمریکا و بخشی دیگر از سرتاسر جهان انتخاب می‌شوند.

این رسانه ها عبارت‌اند از:

برندگان Game Awards را چگونه انتخاب می کنند؟

از رسانه‌های حاضر در مراسم خواسته می شود تا در دسته‌های مختلفی که از قبل تعیین شده، 5 بازی برتر و مطرح را انتخاب کنند. هر کدام از این سایت‌ها و مجلات نیز خود از طریق اجماع آرا در میان تحریریه و نویسندگان شان، 5 نامزد نهایی در هر زمینه را انتخاب و به مراسم معرفی می‌کنند. پس از آنکه همه‌ی این 69 رسانه، نامزدهای خود در هر زمینه را اعلام کردند، از میان آن‌ها بازی‌هایی که بیشترین معرفی و تکرار را داشته‌اند و در بیشتر لیست ها ظاهر شده‌اند، به عنوان نامزد نهایی برگزیده می‌شوند. (در شرایط خاص ممکن است تعداد نامزدها بیشتر از 5 مورد شود.)

در پایان پس از آنکه نامزدهای نهایی معرفی شدند، دوباره از رسانه‌های داور خواسته می شود که از میان 5 نامزد معرفی شده در هر دسته، یکی را به عنوان برنده نهایی انتخاب کنند. در آخر بر اساس اجماع آرا، برنده مشخص می‌شود.

امسال کدام بازی لقب گوتی (GOTY 2018)  را خواهد گرفت؟

بالاخره رسیدیم به بخش جذاب ماجرا یعنی پیش‌بینی برنده امسال! برای این کار ما ابزارهای زیادی در دست داریم تا بتونیم یک پیش‌بینی نسبتا دقیق داشته باشیم.

best games of 2018

برگ اول؛ مورد انتظارترین بازی

در مراسم The Game Awards یک بخش به نام Best Anticipated Game وجود دارد که مورد انتظارترین عناوین عرضه نشده را معرفی می‌کند. تجربه نشان داده عناوینی که در بخش «مورد انتظار ترین بازی» انتخاب شده‌اند، اگر خوب و موفق عمل کنند، در سال بعدشان به عنوان بهترین بازی سال برگزیده می‌شوند. در ادامه چند نمونه از بازی هایی که به این شکل گوتی شده‌اند را می‌بینید:

  • بازی Grand Theft Auto V: این بازی در سال 2012، به عنوان «مورد انتظار ترین بازی» قرار گرفت و در سال بعد یعنی 2013 میلادی، به عنوان برترین بازی برگزیده شد.
  • بازی Witcher 3: The Wild Hunt: نسخه سوم ویچر، در سال 2014 میلادی، «مورد انتظار ترین بازی» نام گرفت و درست سال بعد، به عنوان بهترین بازی 2015 انتخاب شد.
  • بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild: زلدا BOTW در سال 2016، به عنوان «مورد انتظار ترین بازی» انتخاب شد و در سال بعد یعنی 2017 میلادی، به مقام «برترین بازی سال» دست یافت و پس از سال‌ها به حق خود رسید.

اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که سال گذشته بازی Last of Us Part 2، مورد انتظارترین بازی سال شد و تاکنون این بازی منتشر نشده‌است و کماکان باید منتظر آن باشیم. بنابراین برگ اول پیش‌بینی می‌سوزد و به هیچ‌ کدام از نامزدها تعلق نمی‌گیرد.

برگ دوم؛ نمرات رسانه‌های داور

از آنجا که لیست سایت‌ها و مجلات حاضر در مراسم در اختیار همگان قرار دارد، بنابراین حدس زدن بهترین بازی سال کار دشواری نخواهد بود چراکه معمولا در سال‌های گذشته، «بهترین بازی سال» بسیاری از سایت‌ها و مجلات با «بهترین بازی سال» مراسم The Game  Awards  یکی بوده و کاملا هم منطقی است. چراکه همان سایت‌ها و مجلات معروف هستند که بازی سال مراسم TGA را انتخاب می‌کنند.

حال باید ببینیم که هر کدام از نامزدهای بازی سال، در رسانه‌های داور چه بازخوردی داشته‌اند. بنده تا جایی که توانستم نمرات سایت‌ها و مجلات مختلف در دسترس را گردآوری کردم وبرای هر کدام از بازی‌ها یک میانگین نمره گرفتم. شما می توانید نتایج حاصل  از میانگین نمرات سایت‌های فوق را در ادامه ببینید:

خب تا این جا با توجه به نمرات رسانه های داور، احتمال بازی سال شدن Red Dead Redemption 2 بیشتر است و برگ برنده این بخش به RDR2 تعلق می‌گیرد. هر چند نمی توان منکر شانس بسیار بالای عنوان دیگر لیست یعنی God of War شد. همچنین این میانگین هم نمی‌تواند کاملا قابل اتکا و مطمئن باشد چراکه تقریبا تعدادی از رسانه‌های حاضر در مراسم از جمله مجلات را به دلیل در دسترس نبودن لحاظ نکرده‌ایم.

برگ سوم؛ میانگین کلی نمرات

فاکتور دیگری که در GOTY شدن یک بازی سال دخیل است، متا یا همان میانگین نمرات یک بازی است که رابطه‌ای مستقیم با بازی سال شدن آن دارد. اما چگونه رابطه‌ی مستقیم دارد؟ کافیست نگاهی به گوتی‌های سال‌های قبل بیندازید تا متوجه شوید بیشتر این عناوین، بالاترین امتیاز را در سال عرضه‌شان در سایت متاکریتیک به ثبت رسانده‌اند. در ادامه چند نمونه از این بازی‌ها را که در زمان انتشارشان بیشترین میانگین نمرات را داشته‌اند و بازی سال هم شدند را ذکر می کنم:

  • بازی  Zelda:BOTW با متای 97 در سال 2017
  • بازی GTA V با متای 97 در سال 2013
  • بازی Skyrim با متای 96 در سال 2011
  • بازی Uncharted 2 با متای 96 در سال 2009
  • بازی GTA IV با متای 98 در سال 2008
  • بازی Resident Evil 4 با متای 96 در سال 2005

میانگین نمرات نامزدهای GOTY سال 2018 در وب‌سایت متاکریتیک:

goty2018 metascore

همان گونه که دیدید، یک رابطه‌ی مستقیم میان میانگین نمرات یک بازی و احتمال بازی سال شدنش وجود دارد. امسال هم با توجه به نمرات سایت متاکریتیک، بازی Red Dead Redemption 2 با میانگین  نمرات 97 از 100، در صدر جدول متاکریتیک ایستاده است و که با اختلاف از سایر رقبای خود حاکم بلامنازع این بخش می‌باشد. پس از آن هم بازی God of War با میانگین نمرات 94 از 100، شانس نسبتا خوبی دارد. پس می توان احتمال بازی سال شدن یکی از این دو عنوان را بالا دانست.

برگ چهارم؛ آرای مردم

از آنجا که آرای مردم نیز 10 درصد در انتخاب برنده هر رشته تاثیر دارد، پس ما باید این بخش را هم در پیش‌بینی خود در نظر بگیریم. اما به دلیل اینکه نتایج نظرسنجی‌ TGA هنوز منتشر نشده‌است، مجبوریم نتایج این بخش را به شکل دیگری مورد بررسی قرار دهیم. بگذارید فرض را بر این بگیریم که در میان نامزدها، هر بازی که فروشش بیشتر بوده یعنی محبوبیت آن هم بیشتر بوده و طرفداران بیشتری داشته‌است و این طرفداران هم در سایت به همان بازی رای‌ داده‌اند. می‌دانم که این فرض ممکن است کاملا درست نباشد اما غیرمنطقی نیست و تا حدودی می‌توان به آن اتکا کرد. اما خب در این میان کدام بازی بیشترین فروش را داشته‌است؟ خب این واقعا سوال دارد؟ دیگر عنوان بزرگ‌تر و واضح‌تر از این؟:

« Red Dead 2 رکورددار بزرگ‌ترین افتتاحیه صنعت سرگرمی جهان شد و فروش 725 میلیون‌ دلاری را به ثبت رساند.»

بنابراین برگ برنده بخش فوق هم به بازی Red Dead Redemption 2 می‌رسد.

برگ پنجم؛ سیاست‌های مراسم

تاکنون تمام برگ‌های برنده در دستان Red Dead Redemption 2 بوده‌اند و این بازی شانس بسیار زیادی برای کسب عنوان «بهترین بازی سال» دارد اما شاید بزرگترین‌‎ مانع پیش رویش، سیاست‌های برگزارکنندگان مراسم TGA است. داوران این مراسم در گذشته نیز سنت‌شکنی‌های زیادی کرده و سعی نموده‌‌اند که گاهی مسیر متفاوتی را در پیش بگیرند. مثل سال 2012 که بازی The Walking Dead برترین بازی سال شد و یا سال 2016 که برای اولین بار یک بازی تماما آنلاین و شوتر، به عنوان بهترین بازی انتخاب شد. از طرفی اگر نگاهی به تاریخچه و جوایز راکستار بیندازیم، فرنچایزهای این شرکت از جمله سری GTA و Red Dead Redemption  هر کدام چندین بار جایزه دریافت کرده‌اند. ممکن است امسال منتقدان از اعطای عنوان GOTY به بازی Red Dead Redemption 2 سرباز زنند و بازی‌هایی مثل Celeste و یا God of War را به عنوان بهترین بازی سال انتخاب کنند. البته انتخاب بازی Celeste می‌تواند یک نشانه بسیار خوبی باشد از اینکه بازی‌های Indie همچنان زنده هستند و در بحبوحه‌ی عناوین پرخرج چند نفره، این بازی‌های مستقل هستند که صنعت گیم را سرپا نگه‌ داشته‌اند.

RDR2

در حال حاضر هیچ چیز قطعی نیست و همه‌ی موارد ذکر شده، حدس و گمان است و برای دیدن نتایج باید تا روز جمعه صبر کنیم. ما هم مثل شما هیجان زیادی برای یکی از مهمترین مراسم‌های صنعت بازی داریم و منتظر یک مراسم به یادماندنی به همراه سوپرایزهای ویژه هستیم!

در پایان از شما مخاطب گرامی بابت مطالعه‌ی مطلب تشکر می‌کنم و این سوال را می‌پرسم که به نظر شما کدام عنوان می‌تواند بازی سال شود؟

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 31
    تشکر: 19
    تشکرشده: 45
    کنسول‌های بازی:

    دیگه خودتون گفتید دیگه...همه چیز نشونه رفته رو گوتی شدن رد دد 2
    حقش هم هست
    فقط امیدوارم طرفدارای بقیه بازی ها عصبانی نشن

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 38
    تشکر: 31
    تشکرشده: 29
    کنسول‌های بازی:

    ممنون محمدجواد
    من امسال واقعا از AC Odyssey لذت بردم و سختمه که بین این و God of War یکی رو انتخاب کنم. ولی چون سری محبوبم AC هست، امیدوارم AC Odyssey چند جایزه حتما با خودش ببره. گوتی شدن براش کمی بعیده grin
    GOTY برای Red Dead 2 هست به احتمال خیلی زیاد

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.