نویسنده: مهدی افتخاری شنبه، 07 دی 1398
ساعت 17:23

هر آنچه در مورد Resident Evil 3 می‌دانیم مطلب ویژه

مروری بر اطلاعاتی که تا به حال درباره Resident Evil 3 منتشر شده است

4.11 از 5

با توجه به موفقیت رزیدنت ایول 2، واقعا جای تعجب داشت اگر نسخه بازسازی شده رزیدنت ایول 3 معرفی نمی‌شد؛ اما این اتفاق افتاد و بعد از کلی حدس، شایعه و گمانه زنی، بالاخره ریمیک عنوانی که بیش از 20 سال از انتشارش می‌گذرد به طور رسمی تایید شد و از همین حالا هم به یکی از مورد انتظارترین عنوان سال 2020 تبدیل شده است. نکته مهم‌تر این است که چیز زیادی به انتشار بازی باقی نمانده و خیلی زود می‌توانیم روی کنسول‌های خود به راکون سیتی بازگردیم.

از آنجایی که اخیرا عناوین قابل قبول در ژانر وحشت بقا به شکل عجیبی کاهش یافته‌اند و بازی سازان مشهوری مانند شینجی میکامی معلوم نیست مشغول به انجام چه کاری هستند، رزیدنت ایول 3 تنها امید دوستداران ژانر Survival Horror است؛ و با توجه به اینکه کپکام بارها ثابت کرده در ساخت عناوین وحشت بقا استعداد خاصی دارد، بدون شک همه ما برای تجربه RE 3 لحظه شماری می‌کنیم. از این رو تصمیم گرفته‌ایم بر تمامی اطلاعاتی که تا به امروز در مورد بازی منتشر شده مروری داشته باشیم. در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید.

راکون سیتی از زاویه‌ای متفاوت

RE-3-Preview-P1

از لحاظ زمانی، نقطه آغاز داستان رزیدنت ایول 3  قبل از رزیدنت ایول 2 است؛ اما پس از چند ساعت ابتدایی‌اش، حوادث آن با اتفاقات RE 2 همزمان می‌شوند. شما در نقش جیل ولنتاین هستید؛ یکی از آخرین بازمانده‌های تیم S.T.A.R.S. استارز، در واقع یکی از شاخه‌های ویژه پلیس راکون سیتی هستند که اگر به یاد داشته باشید در اولین رزیدنت ایول هم درگیر ماجرای هولناکی شدند. بعد از اتفاقاتی که در آن عمارت در اولین بازی افتاد، جیل تصمیم می‌گیرد در راکون سیتی بماند تا بیشتر از کار کمپانی مخوف Umbrella سر در بیاورد؛ اما طولی نمی‌کشد که از این تصمیمش پیشمان می‌شود! او نه تنها به خاطر شیوع ویروس T در شهر باید راهی برای فرار از دست چندصد هزار زامبی که محاصره‌اش کرده‌اند پیدا کند، بلکه باید نگران هیولایی که همیشه در حال تعقیب او است نیز باشد. نمسیس اسلحه بیو ارگانیک ساخته شده توسط آمبرلا است که تنها یک هدف دارد، کشتن تمامی اعضای استارز قبل از اینکه رازهای کثیف آمبرلا را افشا کنند. علاوه بر جیل و نمسیس، دیگر کارکترهایی که حضورشان در نسخه بازسازی شده تایید شده، ماموران آمبرلا کارلوس اولیویرا، میکائیل ویکتور، نیکولای زینویو و همچنین همکار جیل یعنی برد ویکرز هستند.

RE-3-Preview-P7

ساختار کلی داستان RE 3 بیشتر به داستان یک DLC شباهت دارد تا داستان یک بازی کامل(نکته جالب اینجاست که در ابتدا هم قرار بود رزیدنت ایول 3 یک دی ال سی باشد) مخصوصا به خاطر اینکه بعضی محیط‌ها و مکان‌هایی که ماجرای بازی در آن‌ها شکل می‌گیرد با رزیدنت ایول 2 یکسان هستند؛ در RE 2 شما حوادث راکون سیتی را از چشمان لیان و کلیر مشاهده می‌کنید اما در RE 3 نابودی راکون سیتی را از دید جیل می‌بینید. البته این به این معنی نیست که داستان بازی کاملا تکراری بوده یا به اندازه کافی درگیرکننده نیست. بالعکس، روایت داستانی رزیدنت ایول 3 حوادث کاملا متفاوتی را شامل می‌شود و شخصیت‌ها و اتفاقاتش بخش مهمی از تاریخچه رزیدنت ایول را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، بسیاری از سوالاتی که در RE 2 برای بازیکنان به وجود می‌آید در طول ماجرای RE 3 پاسخ داده می‌شوند؛ در واقع می‌توان گفت که رزیدنت ایول 3 یک مکمل داستانی برای رزیدنت ایول 2 به حساب می‌آید.

ناگفته نماند که طبق گفته تهیه کننده بازی یعنی ماساچیکا کاواتا، رزیدنت ایول 3 هم از لحاظ گیم پلی و هم از لحاظ داستانی در مقایسه با ریمیک نسخه دوم تفاوت‌های بیشتری با بازی اصلی دارد؛ بسیاری از جزئیات روایت داستانی تغییر پیدا کرده‌اند و کارکترها نه فقط از لحاظ ظاهری بلکه از لحاظ شخصیتی با کارکترهایی که ما به یاد داریم متفاوت هستند. طبیعتا دلیل اعمال این تغییرات این است که علاوه بر سازگار بودن بازی با استانداردهایی که در حال حاضر برای بازی‌های ویدیویی وجود دارند، بازیکنان احساس نکند در حال تجربه داستانی هستند که دقیقا 20 سال پیش تجربه کردند.

ظاهر و باطن متفاوت کارکترها

Characters Jill

همانطور که انتظار می‌رفت، کارکترهایی که در تریلر مشاهده کردیم از لحاظ ظاهری زمین تا آسمان با آن چیزی که در نسخه اصلی بازی بودند متفاوت هستند و از آنجایی که در حال حاضر در سال 1999 زندگی نمی‌کنیم، مسلما این تغییر ظاهری یک نکته مثبت به حساب می‌آید! مهم‌تر اینکه چهره‌های شخصیت‌ها نسبت به چهره‌های طراحی شده در RE 2 کم‌تر روی اعصاب شما راه می‌روند و علاوه بر طبیعی‌تر، خوش ساخت‌تر هم به نظر می‌رسند. همانند RE 2، اینجا هم ظاهر کارکترها با منطق بیشتری طراحی شده است؛ جیل دیگر شبیه یک سوپر مدل نیست و لباس جدید او برای شرایطی که در آن گرفتار شده منطقی‌تر به نظر می‌رسد(اگرچه اگر شما بازی را پیش خرید کنید، یک Costume Pack دریافت خواهید کرد که لباس‌های کلاسیک جیل و کارلوس را شامل می‌شود). مهم‌تر از همه خود نمسیس است که شکل و شمایلی کاملا متفاوت دارد(بله دندان‌هایش کمی بیش از حد دراز هستند) و به لطف جلوه‌های بصری فوق العاده‌ای که به کمک RE Engine قدرتمند خلق شده‌، ترسناک‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

اما این تغییرات فقط به ظاهر کارکترها ختم نمی‌شوند. همانطور که گفته شد، بسیاری از جزئیات روایت داستانی تغییر پیدا کرده‌اند. کارکترها دیگر شخصیت‌های یک بعدی و کارتون مانندی که ما به یاد داریم نیستند و طبق گفته کاواتا، در نسخه بازسازی شده نقش‌های مهم‌تری را ایفا خواهند کرد تا بازیکنان بهتر بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و بنابراین اهمیتی بیشتری برای آن‌ها قائل شوند؛ به خصوص خود جیل که بدون شک در بین طرفداران سری رزیدنت ایول از محبوبیت بالایی برخوردار است.

گیم پلی اکشن‌تر و سریع‌تر

RE-3-Preview-P7

ریمیک RE 3 از لحاظ گیم پلی نسبت به نسخه اصلی تغییرات زیادی به خود دیده است؛ مهم‌ترین این تغییرات زاویه Over the Shoulder دوربین و کنترل مدرن بازی هستند. اما نکته مهم‌تری که اشاره به آن خالی از لطف نیست بیشتر بودن جنبه اکشن RE 3 است. به این معنی که در مقایسه با RE 2 که یک بازی کاملا وحشت بقا بود، جنبه‌های بقا یا Survival رزیدنت ایول 3 کم‌تر خواهد بود. اکشن بیشتر یعنی بر خلاف ریمیک قبلی کپکام، به جای اینکه بازی شما را به فرار کردن یا صرفه جویی در استفاده از مهماتتان تشویق کند، به شما بیشتر انگیزه می‌دهد که با دشمنان درگیر شوید؛ چرا که منابع دیگر کمیاب نیستند و تعداد بالای دشمنان چاره‌ای به جز درگیر شدن با آن‌ها نمی‌گذارد. ویدیو 6 دقیقه‌ای که در ادامه قرار داده شده صحبت‌های تهیه کنندگان بازی یعنی آقای کاواتا و آقای فابیانو در مورد RE 3 را شامل می‌شود و می‌توانید بخش‌های کوچکی از گیم پلی بازی را در آن مشاهده کنید. بخشی از ویدیو جیل را نشان می‌دهد که برای فرار از دست یکی از زامبی‌ها، از قابلیتی مانند Evade یا Dodge استفاده می‌کند. امیدواریم افزایش جنبه‌های اکشن بازی باعث شود با چیزی مانند رزیدنت ایول 4 مواجه شویم، نه چیزی مانند رزیدنت ایول 6.

RE-3-Preview-P8Hunter Betaبد نیست بدانید که جناب نمسیس، هیولایی که ممکن است هر لحظه در بازی جلوی شما سبز شود، در RE 3 راه‌های بیشتری نسبت به جناب ایکس برای پیدا کردن شخصیت اصلی یعنی جیل ولنتاین خواهد داشت. سازندگان در این مورد خیلی وارد جزئیات نشده‌اند اما می‌توان حدس زد که محدودیت‌هایی که برای تایرنت در رزیدنت ایول 2 وجود داشتند، برای نمسیس در نظر گرفته نشده‌اند؛ به این معنی که شاید در هیچ قسمتی از نقشه بازی از دست نمسیس در امان نباشید یا حتی نمسیس تعقیب کردن جیل را با سرعت بیشتری انجام دهد. در هر صورت، برتری نمسیس نسبت به تایرنت بدون شک باعث می‌شود هیجان و استرس شما در هنگام بازی کردن افزایش پیدا کند. حتی شاید انتخاب‌های شما در گیم پلی باعث شوند نمسیس رفتار قابل پیش بینی نداشته باشد. اگر به یاد داشته باشید در نسخه اصلی رزیدنت ایول 3 هر چند وقت یک بار، بازی دو انتخاب را پیش روی شما می‌گذاشت و بر اساس انتخاب شما ممکن بود مکان‌های حضور نمسیس یا حتی پایان بازی تغییر پیدا کند. متاسفانه هنوز تایید نشده که این سیستم انتخاب در نسخه ریمیک هم وجود دارد یا خیر، اما اگر تیم سازنده واقعا قصد داشته باشد این سیستم را در نسخه بازسازی شده قرار دهد باید دید که پیاده سازی‌اش در بازی چگونه خواهد بود. از دیگر نکاتی که اشاره به آن خالی از لطف نیست حضور نوع خاصی از دشمنان با نام هانتر بتا است که البته مدل پیشرفته‌تر و خطرناک‌تری از موجودات هیبرد انسان-خزنده از اولین نسخه رزیدنت ایول هستند.

حداقل سیستم مورد نیاز

RE-3-Preview-P4

با توجه به تریلر منتشر شده، به نظر می‌رسید که بازی از لحاظ جلوه‌های بصری یک سر و گردن بالاتر از ریمیک قبلی کپکام باشد؛ اما جالب اینجاست که سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی دقیقا همان سیستم مورد نیاز برای اجرای RE 2 است. البته هنوز خبری از سیستم پیشنهادی نشده و احتمالا به این زودی‌ها اعلام نشود. در هر صورت می‌توانید در ادامه حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی را مشاهده کنید.

  • سیستم عامل: نسخه‌های 64 بیتی ویندوز 7، 8، 8.1 و 10
  • پردازنده: Intel Core i5-4460 2.70GHz یا AMD FX-6300 یا بهتر
  • رم: 8 گیگابایت
  • کارت گرافیک: Nvidia GeForce GTX 760 یا AMD Radeon R7 260x با حافظه 2 گیگابایت
  • دایرکت ایکس: ورژن 11

با توجه به اینکه RE 2 و DMC 5 روی تمامی پلتفرم‌ها Performance بسیار خوبی داشتند و با توجه به اینکه RE 3 نیز با همان موتور RE Engine ساخته می‌شود، می‌توان حدس زد که با وجود جلوه‌های بصری فوق العاده بازی، با نرخ فریم بسیار پایداری(چه روی کنسول چه روی PC) مواجه خواهیم شد.

Resident Evil Resistance & Martin Sandwich

RE-3-Preview-P5

واقعا نمی‌دانم کسی به این موضوع اهمیت می‌دهد یا نه، اما اگر رزیدنت ایول 3 را تهیه کنید، عنوان Resident Evil Resistance را هم دریافت خواهید کرد. همانطور که می‌دانید، Resistance یک عنوان چند نفره کوآپ است که چندی پیش معرفی شد. بدون شک یک بازی رزیدنت ایول مولتی پلیر ایده جالبی به نظر می‌رسد و حتی ممکن است عنوانی بسیار سرگرم کننده باشد، اما با وجود رزیدنت ایول 3 آیا واقعا کسی به رزیستانس اهمیت می‌دهد؟! قطعا بازی که همه برایش انتظار می‌کشند خود رزیدنت ایول 3 است و امیدواریم تیم سازنده بیشتر وقت خود را صرف بهینه سازی RE 3 کرده باشد. و نکته آخر اینکه کپکام اعلام کرده است شخصیتی به نام Martin Sandwich در رزیستانس حضور خواهد داشت. هنوز معلوم نیست چرا این کارکتر اینقدر مهم است که کپکام باید در توئیتر خود حضور او در بازی را تایید کند و مهم‌تر از آن معلوم نیست چرا نام فامیلی او ساندویچ است!

RE-3-Preview-P9!Martin Sandwich

تا به امروز، دو عنوان از سری رزیدنت ایول در نسل هشتم منتشر شدند(البته اگر اسپین آو‌ها و دیگر عناوین میان نسلی این فرنچایز را نادیده بگیریم) که هر دوی آن‌ها بر خلاف انتظارات ما، غافلگیرمان کردند و به آثاری بی نظیر در ژانر وحشت بقا تبدیل شدند؛ حتی با وجود اینکه یکی از این دو عناوین فقط یک ریمیک بود. حال سوال اینجاست که آیا بازی بعدی کپکام هم می‌تواند ما را شگفت زده کند؟ مسلما بسیاری بر این عقیده‌اند که دلیل بازسازی نسخه سوم RE، محبوبیت بالای RE 2 بوده و کپکام فقط قصد دارد از این محبوبیت سو استفاده کند. اما با توجه به موفقیت‌های اخیر این کمپانی ژاپنی، به نظر نمی‌رسد که RE 3 نتواند بازخوردهای مثبتی را از جانب منتقدین دریافت کند. حتی اگر این ریمیک موفقیت بزرگ رزیدنت ایول 2 را به دست نیاورد، بدون شک به اثری شایسته توجه تبدیل می‌شود که برای بسیاری از ما تداعی گر حس فوق العاده نوستالژی خواهد بود. و با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت ژانر وحشت بقا زیاد جالب به نظر نمی‌رسد(واقعا شینجی میکامی در حال انجام چه کاری است؟!)، قطعا افرادی که نسخه اصلی بازی را تجربه نکرده‌اند نیز به سراغ نسخه بازسازی شده خواهند رفت.

خبر خوب اینجاست که 90 درصد از پروسه ساخت بازی کامل شده و طبق گفته سازندگان، تاخیری در کار نخواهد بود؛ خبر بد اینجاست که هنوز باید سه ماه دیگر برای تجربه آن صبر کنیم! عنوان Resident Evil 3 در تاریخ 3 آوریل 2020(15 فروردین سال 1399) برای پی اس 4، اکس باکس وان و پی سی به بازار عرضه خواهد شد.

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.