نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 20 آبان 1397
ساعت 13:00

اجرای بازی‌ها در PlayStation Classic از طریق Emulator متن‌باز

0 از 5

ظاهرا مینی‌کنسول PlayStation Classic برای اجرای بازی‌های خودش از شبیه‌ساز PCSX استفاده می‌کند.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ طرفداران پلتفرم پلی‌استیشن، حتما پس از خبر معرفی مینی‌کنسول PlayStation Classic به وجد آمدند، ولی شاید پس از شنیدن این خبر که این دستگاه نوستالژیک، بازی‌های موجود در خودش را از طریق یک «امولاتور متن‌باز و ساده» اجرا می‌کند، کمی ناامید شوند. این دستگاه به نظر نه از طریق نرم‌افزارهای رسمی و ساخته شده توسط خود سونی، بلکه مثل یک PC از امولاتور PCSX بازی‌هایش را اجرا می‌کند. این گزارش، ظاهرا پس از دیده شدن متن کپی‌رایت استفاده از Open-Source PlayStation Emulator PCSX ReARMed در قسمت منوی این کنسول مطرح شده است.

این خبر گرچه در دید اول ممکن است عجیب به نظر برسد، و در ادامه خبرهای ناامیدکننده این کنسول پس از انتشار فهرست همه بازی‌های موجود در آن به نظر برسد؛ ولی باید گفت که مینی‌کنسول SNES Classic نینتندو نیز از همین روش و با استفاده از یک برنامه متن‌باز بازی‌های خودش را اجرا می‌کند. البته نکته اصلی، اینجاست که براساس توضیحات موسس GameHistory، سونی در حالی از یک برنامه شبیه ساز اجرای بازی‌های PS One استفاده کرده، که زمانی علیه سازندگان یک امولاتور پلی‌استیشن 1 شکایت کرده بود. Frank Cifaldi در این رابطه در صفحه توییتر شخصی خود نوشت:

PlayStation Classic از یک شبیه ساز اجرای بازی متن باز به نام PCSX استفاده می‌کند. کسانی که خیلی اطلاع ندارند ممکن است این موضوع را خیلی جدی نگیرند، ولی واقعیت این هست: این کار سونی نشان‌دهنده تایید یک شبیه‌ساز «آماتور» است که می‌تواند درست به خوبی یک مدل «رسمی» کار بکند (و معمولا بهتر هم کار می‌کنند!)

در یک برگشت تاریخی، سونی حدود ۱۹ سال پیش علیه یک شبیه‌ساز بازی‌های پلی‌استیشن شکایت کرد که البته این شکایت را در دادگاه باخت. آن‌ها اما در ادامه شرکت مذکور را خریداری و بلافاصله تعطیل کردند. حالا، آن‌ها از یک امولاتور مشابه و متن‌باز (نرم‌افزاری رایگان با کدهای قابل مشاهده و حتی ویرایش) در کنسولی استفاده می‌کنند که با هدف سودآوری ساخته می‌شود. گفتنی است که البته کل این پروسه، و روند استفاده تجاری از نرم‌افزارهای متن باز یک روش قانونی و بسیار رایج در بازار نرم‌افزار است، ولی اینکه سونی از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که زمانی علیه موجودیت آن‌ها شکایت کرده بود، نکته قابل تامل در این رجوع به تاریخ است.

مینی کنسول پلی‌استیشن کلاسیک، قرار است از ۳ دسامبر (۱۲ آذر) و با قیمتی ۱۰۰ دلاری به بازارهای جهانی راه پیدا کند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.