نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع شنبه، 13 بهمن 1397
ساعت 13:00

پتنت جدید سونی احتمالا به Backward Compatibility در PS5 اشاره دارد

5 از 5

سونی با ثبت یک پتنت، احتمالا پشتیبانی از Backward Compatibility در PS5 را تایید کرده است.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ گزارشی تازه نشان می‌دهد که شرکت سونی، یک گواهی ثبت تجاری (پتنت) به ثبت رسانده که با توجه به جزئیات آن، احتمالا اولین اشاره رسمی از جانب این شرکت درباره پشتیبانی قابلیت Backward Compatibility در کنسول نسل بعدی PlayStation 5 باشد. این پتنت که در ژاپن به ثبت رسیده، اطلاعات جالب دیگری هم درباره ایده‌های سونی درباره اینکه از سخت‌افزار کنسول نسل بعدی خانواده پلی‌استیش چه می‌خواهد را نیز به دست می‌دهد.

براساس این گزارش، سونی به تازگی یک پتنت جدید در اداره ثبت اختراعات ژاپن به ثبت رسانده که در آن توضیح داده شده که «به پردازشگر یک کنسول، اجازه شناسایی کردن یا نکردن نرم‌افزارهای درحال خواندنی را می‌دهد که هم برای سخت‌افزار کنونی و هم سخت‌افزارهای قدیمی‌تر ساخته شده است. در صورتی که پردازشگر متوجه شود که نرم‌افزار مورد اشاره، برای دستگاه قبلی ساخته شده، CPU می‌تواند نقش CPU موجود در دستگاه قبلی را ایفا کند که این، اجازه اجرای نرم‌افزار روی دستگاه فعلی را می‌دهد». با توجه به این بخش پتنت، به نظر نمی‌رسد که چنین توضیحی به چیزی غیر از پشتیبانی کنسول نسل بعدی سونی از قابلیت Backward Compatibility اشاره داشته باشد.

به طور مشخص، درخواست‌ها از سونی برای پشتیبانی از چنین قابلیتی در همین PlayStation 4 نیز بسیار بالا بوده است. در این زمینه، مسئولان شرکت نیز گرچه قبلا به این خواسته‌ها واکنش نشان داده بودند، ولی این کنسول نسل هشتمی در مجموع به خاطر تغییرات کامل سخت‌افزاری و مهاجرت به معماری سخت‌افزاری مبتنی بر AMD، چنین امکانی را هرگز به دست نیاورد. با این وجود در صورتی که گزارش‌ها درباره ادامه همکاری سونی و مایکروسافت با کمپانی AMD درست باشد و کنسول‌های نسل نهمی، مثل نسل هشتم از معماری سخت‌افزاری AMD استفاده کنند، عملا محدودیت سخت‌افزاری برای چنین قابلیتی از بین می‌رود.

در بخش جالب دیگری از پتنت، سونی اشاره کرده که خالق این دستگاه جدید نیز مارک سرنی (Mark Cerny) است که برای فعالان این صنعت، چهره‌ای کاملا شناخته شده و طراح اصلی کنسول پلی‌استیشن 4 هم بوده است. با وجود همه این اطلاعات، سونی البته به شکل مستقیم به نام پلی‌استیشن 5 اشاره نکرده که به این ترتیب، می‌توان احتمالات دیگری را هم مدنظر قرار داد. از طرفی، پتنت و ثبت پتنت نیز همیشه حواشی خودش را دارد، و تاکنون پتنت‌های ثبت شده زیادی بوده‌اند که هرگز تبدیل به محصول نهایی نشدند.

پیرامن سونی و پلی‌استیشن، به تازگی این شرکت آمارهای فروش جدید خود در ارتباط با سال ۲۰۱۸ را هم منتشر کرد که بر این اساس، این پلتفرم به سلطه کامل خود بر صنعت بازی ادامه می‌دهد؛ پلی‌استیشن در سال ۲۰۱۸، در مجموع درآمدی ۲۰٫۷ میلیارد دلاری داشت که در بخش فروش دیجیتال، این رقم برابر با ۱۲٫۵ میلیارد دلار بوده است. گفتنی است که کل درآمدهای ایکس‌باکس (فیزیکی و غیر فیزیکی) در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۱٫۵ میلیارد دلار بوده است. به هر ترتیب، سونی و پلی‌استیشن به نظر در وضعیت بسیار عالی برای ورود به نسل بعدی کنسول‌ها قرار دارند، و باید دید که PS5 (یا هر اسم دیگری برای کنسول جدیدتر سونی) در چه زمانی معرفی خواهد شد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.