نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع شنبه، 13 بهمن 1397
ساعت 09:00

درآمد PSN از مجموع درآمدهای XBOX یا نینتندو بیشتر است

5 از 5

آمارهای جدید سونی از عملکرد اقتصادی پلی‌استیشن، نشان از تسلط کامل این پلتفرم بر صنعت بازی دارد.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ کمپانی سونی، به تازگی آمارهای مختلفی از عملکرد کلی پلی‌استیشن در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده است، که با ملاک قرار دادن این داده‌ها و مقایسه آن‌ها با رقیبان، می‌توان گفت که این کمپانی و پلتفرم پلی‌استیشن همچنان به عنوان پرچمداران اصلی صنعت بازی‌های ویدیویی، حداقل از نظر درآمدزایی شناخته می‌شوند.

گزارش‌های اخیر سونی در چندین بخش مختلف، از جمله فروش فیزیکی کنسول‌های پلی‌استیشن 4، فروش دیجیتالی، عملکرد سرویس‌های اشتراکی نظیر PlayStation Plus و PlayStation Now و ... منتشر شده که تقریبا در همه بخش‌ها، شاهد برتری کامل این پلتفرم از حیث سودآوری و فروش نسبت به دیگر بازیگران این صنعت هستیم. در این رابطه و با در نظر گرفتن به پایان رسیدن سال ۲۰۱۸، کمپانی‌های مایکروسافت و نینتندو نیز قبل‌تر چنین آمارهایی را منتشر کردند و همین موضوع، امکان مقایسه عملکردهای سه پلتفرم‌دار اصلی این صنعت را ممکن کرده است. گفتنی است که گرچه آمارهای سایر کمپانی‌ها نیز واقعا عالی بوده است، ولی عملکرد سونی نشان از تسلط و چیرگی حداکثری این شرکت در بازار دارد.

برای اثبات تسلط کامل سونی در بازار صنعت بازی‌های ویدیویی، احتمالا فقط عملکرد فروش واحد فروش دیجیتالی پلی‌استیشن به تنهایی کافی باشد؛ فروش دیجیتالی پلی‌استیشن یا همان پلتفرم PlayStation Network (PSN)، به فروشگاه دیجیتالی پلی‌استیشن اشاره دارد که از طریق آن، بازیکنان امکان خرید بازی‌های دیجیتال، بسته‌هالی الحاقی، add-on، و دیگر آیتم‌های دیجیتال از جمله خرید سرویس‌های اشتراکی مثل PS Plus را دارند. بنا بر آمار تازه، سونی فقط از همین فروشگاه در سال ۲۰۱۸، مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار درآمدزایی داشته است. در توصیف اینکه این میزان درآمدزایی فقط از بخش PSN تا چه میزان بزرگ است، احتمالا بهترین کار مقایسه با رقبا باشد.

برای مثال و در مقایسه با عملکرد نینتندو، این رقم بالاتر از مجموع همه انواع درآمدزایی شرکت نینتندو (فروش فیزیکی و دیجیتالی محصولات) در سال ۲۰۱۸ به حساب می‌آید. سونی در ادامه حتی با این آمار از کل درآمدهای کسب شده توسط ایکس‌باکس (فروش فیزیکی و دیجیتالی محصولات) نیز پیشی گرفته است؛ در این رابطه و براساس آمارهای مایکروسافت از مجموع درامدهای بخش گیم خود، آن‌ها در سال ۲۰۱۸ درآمدزایی به میزان ۱۱٫۵ میلیارد دلار داشتند. به این ترتیب سونی فقط با محاسبه آمارهای فروش سال ۲۰۱۸ خود در بخش PSN، از همه انواع درآمدهای کسب شده توسط دو رقیبش جلوتر بوده است.

همان‌طور که اشاره شد، این آمار فقط مربوط به درآمدهای PSN است و سونی، آمارهای جالب دیگری هم منتشر کرده است. بر این اساس، حالا آمار فروش فیزیکی کنسول‌های پلی‌استیشن 4 به رقم ۹۴ میلیون دستگاه در جهان رسیده، که در این بخش نیز سونی پرچمدار بازار کنسول‌ها محسوب می‌شود. در بخش تعداد مشترکین PS Plus، سونی حالا ۳۶ میلیون مشترک فعال دارد و همچنین درآمدزایی آن‌ها از سرویس بازی‌های استریمی PS Now نیز حالا به رقم ۱۴۳ میلیون دلار رسیده که با توجه به آمارهای SuperData، این رقم، سرویس را بالاتر از سرویس‌های رقیب نظیر EA Access و حتی سرویس محبوب Xbox Game Pass هم قرار می‌دهد. جدای از همه این‌ها، سونی در بخش پلی‌استیشن و به شکلی مجموع از همه انواع فروش دیجیتالی و فیزیکی، در سال ۲۰۱۸ درآمدی بالغ بر ۲۰٫۷ میلیارد دلار داشته که این پلتفرم را به شکلی کامل برای رقبا غیر قابل دسترس کرده است.

با در نظر گرفتن مجموع این آمارها، به نظر می‌رسد که مایکروسافت و نینتندو باید کارهای بسیار بیشتری انجام دهند تا رقابتی نزدیک‌تر را در این صنعت شاهد باشیم. همچنین با تفکیک امارها، مشخص می‌شود که فروش دیجیتالی کسر بیشتری از درآمدهای پلی‌استیشن را شامل می‌شود که با توجه به اینکه آینده این صنعت به سمت هر چه دیجیتالی‌تر شدن فروش محتواها پیش می‌رود، به نظر سونی از موقعیتی بسیار بهتر در آینده این صنعت نیز برخوردار است.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.