نویسنده: قاسم ممتاز سه شنبه، 14 خرداد 1398
ساعت 11:47

چگونگی پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل در PS5

اسناد جدید سونی در رابطه با قابلیت Backwards Compatibility در PS5

2.67 از 5

پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل، یکی از محدودیت‌های کنسول PS4 بود! اتفاقی که بخاطر تغییر اساسی در ساختار و طراحی کنسول‌های نسل هشتم نسبت به نسل قبلش، برای PS4 بصورت استفاده‌ی لوکال محقق نشد تا در این زمینه، سونی نسبت به رقیبش یک گام عقب تر باشد! همین محدودیت باعث شد تا در نسل نهم و کنسول PS5، تیم سازنده بطور جدی بر روی این موضوع (backwards compatibility) تمرکز کنند.

با استناد به اخباری که در این رابطه منتشر شده است، می‌دانیم که PS5 از قابلیت بکوارد پشتیبانی می‌کند. اما اینکه نحوه‌ی پردازش نرم‌افزارهای نسل قبل بر روی نسل بعد به چه صورت خواهد بود، اینکه آیا امکان استفاده از دیسک‌های نسل قبل هم وجود دارد یا همانند Xbox One نسخه‌ای آماده‌سازی شده برای نسل بعد برای دریافت بر روی سرورهای سونی قرار می‌گیرد، اینکه بازی‌ها بواسطه‌ی سخت افزار قوی‌تر، بهتر اجرا می‌شوند و ... سوالاتی  پیرامون موضوع backwards compatibility هستند که هنوز پاسخ رسمی به آن‌ها داده نشده است. در همین رابطه وبسایت twistedvoxel برای بدست آوردن اطلاعاتی قابل استناد، به دیتاشیت‌های جدید سونی مراجعه کرده‌ است. با وجودی که این اسناد پیچیدگی‌های بسیاری دارند اما می‌شود به اطلاعات مفیدی در رابطه با موضوع مورد بحث رسید که آن‌ها را با شما دوستان به اشتراک می‌گذاریم.

استراتژی سونی برای پشتیبانی از قابلیت بکوارد، بواسطه‌ی تشابه معماری کنسول‌های نسل هشتم و نهم به کامپیوترها، این امکان را به تیم توسعه می‌دهد که ایتدا بازی نسل قبل را بر روی سخت افزار همان نسل برای بررسی همه‌ جانبه‌ی نحوه‌ی اجرای بازی بر اساس چک لیست‌های مرتبط با سخت افزار اجرا کنند. سپس همان بازی بر روی سخت افزار نسل بعد هم اجرا می‌شود تا تطابق نحوه‌ی اجرا بدون مواجه شدن با مشکلاتی احتمالی مورد بررسی قرار گیرد. پس از اینکه تیم سازنده از اجرای بدون اشکال بازی بر روی نسل نهم و رسیدن به همان سطح پایداری مشابه با نسل هشتم اطمینان حاصل کردند، در گام بعدی به سراغ این می‌روند که آیا می‌شود بازی بر اساس سخت افزار قدرتمندتر، بهینه‌تر اجرا شود یا خیر!

همانطور که گفته شد، بواسطه‌ شباهت کنسول‌های نسل جدید با کامپیوترها و بالطبع تجربه‌ی همان پیچیدگی‌ها در کنسول‌های نسل جدید، می‌دانیم که قدرت بیشتر حتما به اجرای بهتر نمی‌انجامد! اینکه با اطمینان اعلام کنیم که یک بازی بهینه شده بر اساس پردازنده‌های نسل 3 و یا گرافیک‌های سری X حتما بر روی پردازنده‌های جدیدتر یا گرافیک‌های قدرتمندتر بهتر انجام می‌شود، موضوعی است که شاید در تئوری، منطقی بنظر بیاید اما در عمل بهینه سازی های نرم افزاری متنوع و تست‌های آزمایشگاهی بسیاری برای بهتر عمل کردن یک بازی نیاز است و گاهی ممکن است این اتفاق هرگز نیافتد!

به همین دلیل سونی پس از اطمینان از اجرای بدون مشکل بازی با همان سطح استاندارد نسل قبلی بر روی سخت افزار جدید، بدنبال تست استفاده از قدرت بیشتر در بخش‌های مختلف برای بررسی تاثیر این قدرت بر پایداری و عملکرد بازی بر روی PS5 است. شاید این موضوع کمی پیچیدگی داشته باشد اما اکثر گیمرهای کامپیوتر، با این موضوع آشنایی کامل دارند.

تغییر در تنظیمات گرافیکی یک بازی برای هر چه پایدارتر اجرا شدن آن بر روی PC، روندی آشنا برای این گروه از کاربران است که سونی با توجه به محدودیت‌های موجود در بکارگیری این تنظیمات بر روی یک بازی کنسولی، خودش دست بکار شده و به دنبال بهترین تنظیمات است تا در صورت امکان (مجدد به کلمه‌ی درصورت امکان توجه کنید) با بهره‌گیری از سخت افزار قویتر، بازی نسل پیشین بر روی نسل بعدی بهینه‌تر اجرا شود.

البته هنوز اطلاعات موجود در رابطه با backwards compatibility در کنسول PS5 تکمیل نشده و باید منتظر بروزرسانی‌های بیشتری در این رابطه توسط سونی و تیم توسعه‌ی PS5 بمانیم با این وجود می‌شود با اطمینان اعلام کرد که با عرضه‌ی نسل نهم و PS5 نگرانی برای مهاجرت به کنسول نسل بعد نخواهیم داشت. چرا که مطمئن هستیم بازی های محبوبمان در نسل قبل هم همراه ما به نسل بعدی خواهند آمد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.