نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
ساعت 12:00

پیش‌بینی مایکل پکتر از قیمت‌گذاری Xbox Series X و PS5

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ مایکل پکتر تحلیلگر صنعت گیم، معتقد است که مایکروسافت حاضر به زیان‌دهی در بحث قیمت‌گذاری Xbox Series X است.

سونی و مایکروسافت حدود شش ماه دیگر، کنسول‌های بازی جدیدتر و نسل نهمی خود را جایگزین کنسول‌های فعلی می‌کنند و این جابجایی نسلی همین حالا هم بزرگ‌ترین جریان خبری سال ۲۰۲۰ در صنعت گیم است. تاکنون اطلاعات زیادی درباره هر دو پلتفرم Xbox Series X و PS5 منتشر شده و طرفداران ایده کلی از توان و قدرت سخت‌افزاری این دو را دارند. با این حال یکی از مهم‌ترین مباحث درباره لانچ هر پلتفرم جدید گیمینگ، بحث بر سر قیمت‌گذاری آن است که طبیعتا هنوز توسط سونی و مایکروسافت اعلام نشده است.

تحلیلگر شناخته‌شده صنعت گیم یعنی مایکل پکتر که اخیرا با جف کیلی مصاحبه انجام داده است، گمانه‌زنی‌هایی را درباره قیمت‌گذاری و شرایط هر دو شرکت مطرح کرده که جالب‌توجه به نظر می‌رسند. ایده کلی پکتر این است که گرچه دو کنسول هزینه ساخت بالایی دارند و برای مثال، هزینه نهایی کنسول PS5 می‌تواند ۵۰۰ دلار باشد، ولی مایکروسافت با توجه به دسترسی به منابع مالی نامحدودی که دارد، به راحتی می‌تواند در بحث قیمت‌گذاری و برای شکست دادن رقیب در بازار زیان بدهد و کنسولش را با قیمت ۴۰۰ دلار بفروشد.

تا جایی که من می‌بینم، سونی می‌رود تا برای PS5 قیمت 500 دلاری تعیین کند و مایکروسافت هم دسترسی به منابع بسیار بزرگی دارد. اگر آن‌ها بخواهند برای شکست دادن رقیب قیمت را بشکنند، می‌توانند تا ۱۰۰ دلار زیان‌دهی در قیمت‌گذاری هم داشته باشند و کنسول خود را با قیمت 400 دلار بفروشند. این زیان‌دهی درواقع یارانه‌ای است که می‌توانند برای رسیدن به جایگاه اولین کنسول نسل نهمی با فروش ۱۰ میلیون واحد پرداخت کنند.

خود مایکروسافت نیز اخیرا گفته که گرچه Xbox Series X را با تعیین کردن یک قیمت مشخص ساخته است، ولی در قیمت‌گذاری نهایی «چابک» عمل می‌کند، که به معنی این است که شرکت حاضر به بالا یا پایین آوردن قیمت کنسول خود با توجه به شرایط بازار رقابتی است. سونی نیز در آخرین اظهارنظر در این زمینه، گفته بود که هنوز درباره قیمت نهایی PS5 به جمع‌بندی نرسیدند و البته آن‌ها نیز گوشه چشمی به قیمت کنسول رقیب دارند.

هر دو کنسول Xbox Series X و PS5 در تعطیلات پایانی سال جاری میلادی عرضه می‌شوند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.