نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 11 مهر 1399
ساعت 18:00

تصمیم سونی برای عرضه PS5 Digital Edition اشتباه بود

1 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ مایکل پکتر تحلیلگر صنعت گیم، اخیرا گفته که تصمیم سونی برای عرضه نسخه PS5 Digital Edition اشتباه بود.

هر دو شرکت سونی و مایکروسافت در شروع نسل بعدی کنسول‌های بازی، قصد عرضه دو مدل از پلتفرم‌های خود را دارند که جدای از یک نسخه عادی PS5 یا Xbox Series X، مدل دوم و فاقد درایو دیسک‌خوان هم همزمان با این دو عرضه می‌شوند. پیرامون مدل‌های دوم، سونی و مایکروسافت استراتژی‌های متفاوتی در پیش گرفتند؛ در این زمینه سونی فقط درایور دیسک‌خوان را از کنسول عادی PS5 حذف و آن را با قیمت 100 دلار ارزان‌تر خواهد فروخت. با این حال مایکروسافت علیرغم برداشتن درایو نوری از ایکس‌باکس بعدی، این کنسول را از نظر سخت‌افزاری ضعیف‌تر و ارزان‌تر از Xbox Series X طراحی کرده، که باعث شده تا این کنسول 200 دلار ارزان‌تر از مدل اول و 100 دلار هم از PS5 Digital Edition ارزان‌تر باشد.

پیرامون این استراتژی، مایکل پکتر تحلیلگر شناخته شده صنعت گیم به تازگی در اظهارنظری گفته که اینجا سونی از نظر تجاری عملکرد هوشمندانه‌ای نداشته است. به عقیده او این کنسول با این قیمت، برای سونی زیان می‌رساند و در طولانی مدت تولید و فروش کم‌تری خواهد داشت.

به عقیده من استراتژی سونی با PS5 Digital Edition اشتباه بود، چون تا جایی که می‌توان گفت جمع کردن و تولید یک دستگاه PlayStation 5 حدود 450 دلار است و شرکت با قیمت‌گذاری 500 دلاری زیان خود را جبران می‌کند. با این حال درباره نسخه Digital Edition سونی اینجا 40 دلار یا بیشتر ضرر می‌بیند. درایو نوری از نظر قیمتی ارزش چندانی ندارد. پس می‌بینیم که اینجا سونی روی هر نسخه فروش Digital Edition تقریبا 40 دلار زیان می‌دهد. آن‌ها البته روی فروش دیجیتال هر بازی 6 دلار سود بیشتری می‌کنند. بنابراین بازیکنان زیادی باید بازی‌های دیجیتال خیلی زیادی بخرند تا این فاصله از زیان جبران شود. و به عقیده من بعید است که بیشتر آن‌ها اقدام به خرید بازی‌های دیجیتال بیشتری کنند.

پکتر در ادامه اشاره کرد که به نظر او، بازیکنان همچنان و در نسل بعد نیز بیشتر تمایل به خرید کنسول‌های بازی به همراه درایو دیسک‌خوان خواهند داشت.

من این طور تصور نمی‌کنم که بیشتر بازیکنان قصد صرف‌جویی و پس انداز پول خودشان را داشته باشند، و آن‌ها بیشتر تمایل دارند تا مدل همراه با درایو دیسک‌خوان را تهیه کنند. این به آن‌ها گزینه اضافی را می‌دهد تا بازی‌های فیزیکی تهیه‌کنند، آن‌ها را با دوستانشان به اشتراک بگذارند یا آن‌ها را بازفروش کنند. پس به عقیده من معرفی و عرضه مدل Digital Edition تصمیم اشتباهی بود. درحال حاضر کار سختی است که درباره آمارها صحبتی کرد، چون موجودی فروشگاه‌ها درحال حاضر به سرعت خالی می‌شود. با این حال فکر می‌کنم که در بلندمدت سونی مدل‌های کم‌تری از Digital Edition را تولید و خواهد فروخت.

لازم به ذکر است که براساس گزارش‌های اولیه از پیش فروش کنسول‌ها، خرده‌فروشان از آمار بالاتر پیش فروش PS5 عادی به همراه درایو نوری، در مقایسه با نسخه Digital Edition خبر داده بودند. همچنین گزارش‌های دیگر براساس در دسترس قرار گرفتن کنسول‌ها از جانب سونی، نشان می‌دهد که شرکت بیشتر روی PS5 عادی تمرکز دارد تا مدل Digital Edition. انتظار می‌رود که تا چند ماه آینده و اوایل سال 2021، آمارهای دقیق‌تری در این رابطه منتشر شود.

کنسول‌های بازی PlayStation 5 با قیمت 500 دلار و PlayStation 5 Digital Edition با قیمت 400 دلار، ابتدا در کشورهای آمریکا، کانادا، مکزیک، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی در روز 12 نوامبر (22 آبان) و در بازارهای بقیه نقاط دنیا نیز در روز 19 نوامبر (29 آبان) عرضه می‌شوند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.