نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 04 آبان 1399
ساعت 12:00

تفاوت توان گرافیکی PS5 و Xbox Series X تاثیر خاصی روی توسعه ندارد

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ به گفته یکی از توسعه‌دهندگان بازی Dirt 5 در Codemasters، تفاوتی که در توان گرافیکی PS5 و Xbox Series X وجود دارد روی کار بازیسازان تاثیرگذار نیست.

در رقابت برای اثبات اینکه شروع نسل نهم با کدام یک از کنسول‌های PS5 یا Xbox Series X بهتر است، سونی روی سرعت بسیار بالای SSD پلی‌استیشن و مایکروسافت هم روی توان پردازشی بالاتر گرافیکی ایکس‌باکس تمرکز بیشتری داشتند. در این زمینه، سرعت انتقال دیتا در SSD کنسول PS5 به قدری بالاست که به گفته بسیاری نظیر آن در بازار وجود ندارد. با این حال از نظر توان پردازش گرافیکی، PS5 گرچه با 10٫28 ترافلاپس و CU های با فرکانس بسیار بالا کار بزرگی را در طراحی GPU داشته، ولی کنسول رقیب یعنی Xbox Series X، توان پردازش گرافیکی 12 ترافلاپسی را ارائه می‌کند که دو برابر بیشتر از Xbox One X است.

در ارتباط با این تفاوت توان پردازش گرافیکی، تاکنون صحبت‌های زیادی انجام شده و برخی بازیسازان نیز نظرات خود را گفته بودند. با این حال جدیدترین اظهارنظر، مربوط به یکی از طراحان ارشد بازی DiRT 5 یعنی مایک مورتون است که در پاسخ به این سوال، گفته که تفاوت چندانی از نظر توسعه بازی و گیم‌پلی وجود نخواهد داشت.

اگر بخواهم از دید فرایند ساخت و گیم‌پلی به این موضوع نگاه کنم، این تفاوت واقعا تاثیری روی کار ندارد. وقتی که پروژه به سطح متعادل‌سازی و بهینه‌سازی‌های آخر کار می‌رسد، بله ممکن است کار روی یک پلتفرم نسبت به دیگری کم‌تر باشد.

باید توجه داشت که در نسل نهم، کنسول Xbox Series S نیز برای توسعه توسط بازیسازان وجود دارد، که این پلتفرم از توان پردازشی بسیار پایین‌تری به نسبت هر دو کنسول PS5 و Xbox Series X برخوردار است و تفاوت فاحش توان پردازش گرافیکی این کنسول با دو کنسول بالارده، درنهایت باعث می‌شود که چنین تفاوتی میان PS5 و Xbox Series X عملا بی‌معنا شود.

بازی Dirt 5 در روز 6 نوامبر (16 آبان) برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و پی‌سی در دسترس قرار می‌گیرد. نسخه نسل نهمی بازی برای Xbox Series X/S در روز 10 نوامبر (20 آبان) و برای PS5 نیز در روز 12 نوامبر (22 آبان) عرضه می‌شود.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.