نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 21 آبان 1399
ساعت 15:00

یادآوری روزهای سخت برند Xbox همزمان با لانچ کنسول های جدید

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ فیل اسپنسر همزمان با روز لانچ کنسول‌های نسل نهمی Xbox Series X|S، روزهای سخت برند ایکس‌باکس پس از لانچ ضعیف Xbox One را به یاد آورد.

امروز روز بزرگی برای طرفداران ایکس‌باکس است و عرضه جهانی دو کنسول نسل نهمی Xbox Series X|S، حالا شروع شده است. گرچه جز آمارهای پیش فروش عالی گزارش شده از جانب مایکروسافت فاکتور دیگری در دسترس نیست، ولی به نظر می‌رسد که عملکرد این دو کنسول در بازار کنسول‌های خانگی بسیار خوب باشد و طرفداران از آن استقبال خواهند کرد. تیم تحت مدیریت فیل اسپنسر در ایکس‌باکس، کمپین قدرتمندی را در چند سال گذشته برای احیای برند ایکس‌باکس دنبال کردند و در فاصله یک سال مانده به عرضه دو کنسول جدید، خبرهای بزرگ و امیدوارکننده زیادی از این تیم به طرفداران منتقل شد؛ خرید استودیوهای جدید بازیسازی، معرفی سرویس‌های کاربرپسند نظیر گیم پس، عرضه دو کنسول بالارده با قیمت رقابتی و پایین رده با قیمتی پایین‌تر از رقیب و ... همگی حاصل رویکرد متفاوت تیم فیل اسپنسر، برای لانچ Xbox Series X|S بودند.

پس از اشاره به کمپین موفق و امیدوارکننده عرضه Xbox Series X|S، باید به خاطر آورد که شرایط این برند تا همین سه/چهار سال پیش و تا قبل از ورود تیم فیل اسپنسر به کلی متفاوت بود و خصوصا پس از لانچ کنسول نسل هشتمی Xbox One، حتی برخی از مدیران ارشد مایکروسافت در فکر پایان دادن به عمر این پلتفرم بودند. پیرامون این دو موضوع، اسپنسر اخیرا آن دوره زمانی و روزهای سخت برند ایکس‌باکس در اوایل عرضه کنسول نسل هشتمی آن‌ها را به خاطر آورده است.

خوب در فوریه ساتیا [نادلا] به عنوان مدیرعاملی شرکت رسید. پس از این سوال این بود که آیا برند ایکس‌باکس را ادامه بدهیم یا خیر؟ این سوال از آنجا مطرح می‌شد که کنسول ما واقعا عملکرد ضعیفی از نظر فروش داشت و پلی‌استیشن در بازار مرتبا از ما فروش بیشتری کسب می‌کرد. خوب با توجه به این شرایط سوال کلی این بود که آیا ما همچنان روی برند سرمایه‌گذاری کنیم یا تصمیم متفاوتی برای آن بگیریم؟

من و او در این رابطه بحث کردیم و من اینجا ایده‌ای را مطرح کردم. من گفتم که گیمینگ پتانسیل این را دارد که به یکی از مهم‌ترین شاخه‌ها برای مصرف‌کنندگان شرکت تبدیل شود. او در آن مقطع دقیقا متوجه صحبت‌های من نمی‌شد و با توجه به آمارهای وقت این صحبت‌ها خیلی واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسیدند. علیرغم این تردید، او این تمایل را نشان داد که حاضر است روی تیم ما ریسک کند. و خوب من هم گفتم که در صورتی که من به عنوان مدیر ایکس‌باکس منصوب شوم یک سری کارها هست که من حتما قصد انجام دادنشان را دارم، و آن هم این بود که اجزا را کنار همدیگر بیاورم. من نمی‌خواهم تیم سخت‌افزاری ما در یک جا، و تیم پلتفرم ما در یک جا، و تیم استودیوهای فرست پارتی ما در یک جای دیگر و به این ترتیب هرکدام از اجزا جداگانه از یکدیگر فعالیت کنند. من می‌خواستم که این اجزا در قالب یک مجموعه واحد تیمی و در کنار یکدیگر عمل کنند. و خوب او هم قبول کرد و من هم به کار در تیم ویندوز پایان دادم [تا به ایکس‌باکس ملحق شوم.]

به نظرم دلیل اینکه این کار درنهایت به من رسید، به خاطر آن بود که همه رئیسان و مدیران ارشد قبلی ایکس‌باکس این تیم را ترک کرده بودند. در آن مقطع من به خودم می‌گفتم که دیگر آخرین عضو باقیمانده از آن تیم هستم و خوب این موضوع واقعا هم حقیقت داشت. دقیقا هم این طور نبود که «مدیر تیم فرست پارتی را به عنوان رئیس کل پلتفرم منصوب کنید» و صادقانه اگر بخواهم بگویم، شرایط طوری بود که دیگر مدیران پلتفرم مجموعه را ترک کرده بودند و تنها کسی که باقی مانده بود من بودم.

مایکروسافت و ایکس‌باکس در چند سال اولیه عرضه ایکس‌باکس وان، شرایط سختی را تحمل می‌کردند که عدم عرضه بازی‌های با کیفیت فرست پارتی، محدودیت‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود کنسول، کمپین ضعیف تبلیغاتی و ارتباط با مشتری و ... همگی باعث شده بودند تا مایکروسافت در یک مقطع تصمیم به پایان دادن به عمر این برند بگیرد. این مقطع، همزمان با ورود نادلا و شروع مدیریت اسپنسر در تیم ایکس باکس بود؛ دوره‌ای که او و تیمش با دنبال کردن یک کمپین خوب ارتباط با مشتریان، رفته رفته اعتمادها را به این برند بازگرداند و حالا آینده این پلتفرم با وجود معرفی دو کنسول بازی نسل نهمی، سرویس Game Pass و گسترش آن به پی‌سی و حتی دستگاه‌های قابل حمل از طریق xCloud بسیار روشن تر از زمان معرفی کنسول نسل هشتمی ایکس‌باکس است. باید دید که عملکرد این پلتفرم‌ها در آینده و رقابت با کنسول رقیب یعنی PS5 به چه صورت دنبال خواهد شد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.