نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع شنبه، 03 تیر 1402
ساعت 11:00

سونی از ابتدا درباره ادامه حضور Call of Duty در PS اطمینان داشت

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ مدتی پس از اعلام مایکروسافت برای معامله 69 میلیاردی خریداری اکتیویژن بلیزارد، فرایند بررسی قرارداد توسط نهادهای تنظیم مقررات در جهان نیز شروع شد و رقبای این شرکت نیز مخالفت‌های مستحکمی را در قالب شکایت به این نهادها ارائه کردند. پس از حدود دو سال از شروع این ماجرا، بسیاری از نهادها درنهایت موافقت خود را اعلام کردند که در این بین، البته نهاد CMA بریتانیا با این قرارداد مخالفت کرد. نکته جالب پیرامون این مخالفت، عدم اشاره به مهم‌ترین و جنجالی‌ترین نقطه اختلافات یعنی احتمال انحصاری شدن Call of Duty در ایکس‌باکس و PC بود، موضوعی که خصوصا توسط سونی به شدت با مخالفت مواجه است. به این ترتیب CMA به دلیلی کاملا متفاوت و نگرانی از تک قطبی شدن فضای رقابت در بازار بازی‌های استریمی با این قرارداد مخالفت کرد.

برای مدت طولانی، رقبای مایکروسافت خصوصا سونی و پلی‌استیشن، نگرانی عمیق خود را از تکمیل این قرارداد به این دلیل اعلام می‌کردند که ممکن است سری Call of Duty دیگر برای پلی‌استیشن عرضه نشود یا با توجه به مالکیت مایکروسافت بر مجموعه، نسخه‌های از نظر کیفی و فنی ضعیف‌تری برای PS عرضه شود. پس از شدت گرفتن مخالفت‌ها، مایکروسافت اعلام کرد که حاضر به دادن تضمین‌های طولانی مدت برای ادامه حضور سری در پلی‌استیشن است و در اینجا حتی قراردادهای ده ساله با Nvidia، Nintendo و ... نیز منعقد شد. مایکروسافت گرچه پیشنهاد 10 ساله مشابه و حتی بهتر از معامله قبلی سونی با Activision Blizzard را هم پیشنهاد کرد، ولی سونی درنهایت آن را نپذیرفت و جیم رایان رئیس پلی‌استیشن، اعلام کرد که آن‌ها فقط علاقمند به متوقف کردن معامله هستند.

پیرامون کل این ماجرا، اخیرا IGN گزارشی منتشر کرده که فاش می‌کند سونی و جیم رایان، از همان ابتدا نگرانی از خارج شدن Call of Duty از پلتفرم پلی‌استیشن نداشتند. گزارش IGN، اشاره به ارسال یک ایمیل داخلی بین کارمندان پلی‌استیشن از جانب رایان است که در تاریخ ژانویه 2022 فرستاده شده است. این تاریخ، درواقع موعدی است که مایکروسافت اولین بار موضوع معامله خرید اکتیویژن بلیزارد را عمومی کرده بود. شما در ادامه متن ایمیل را مشاهده می‌کنید.

این معامله اصلا هیچ ارتباطی به انحصاری ایکس‌باکس شدن ندارد. آن‌ها به چیزهای بزرگ‌تر از این فکر می‌کنند، و سرمایه لازم را هم برای دنبال کردنش دارند. من روز گذشته زمان زیادی را برای صحبت با فیل [اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس] و بابی [کوتیک، رئیس اکتیویژن بلیزارد] اختصاص دادم . اطمینان دارم که تا چندین سال دیگر نیز ما شاهد ادامه عرضه بازی‌های Call of Duty در پلی‌استیشن خواهیم بود.

پس از انتشار این ایمیل، IGN با مایکروسافت و گرفتن جوابیه نیز تماس گرفته که این شرکت نیز چنین پاسخ داده است:

امروز مشخص شد که سونی از همان ابتدا و در تمام طول این مدت مطلع بوده که ما به وعده‌مان پایبند هستیم و به عرضه بازی‌ها روی پلتفرم‌شان ادامه می‌دهیم. این موضوع به خوبی شفاف‌کننده این است که لابی کردن آن‌ها علیه معامله فقط با یک هدف انجام شد، و آن هم تلاش برای حفاظت از موقعیت سلطه آن‌ها بر این بازار بوده است.

جیم رایان که مدتی پیش هرگونه پیشنهاد قرارداد با مایکروسافت برای Call of Duty را (حتی عرضه روز اول بازی‌ها در سرویس پلی‌استیشن پلاس) رد کرده بود، به تازگی بار دیگر مخالفت خودش با معامله را اعلام کرده و گفته که تایید نهایی این قرارداد می‌تواند منجر به این موضوع شود که سونی اطلاعات حساس فنی و تجاری مربوط به کنسول بازی نسل بعدی خودش را پیشاپیش دراختیار اکتیویژن نگذارد. در این رابطه سونی سال‌هاست که با اکتیویژن همکاری‌های نزدیک و قراردادهای رسمی دارد تا به نوعی پلی‌استیشن را به بهترین مکان برای تجربه بازی‌های CoD تبدیل کند؛ موضوعی که در شکایت‌های سونی نیز به چشم می‌خورد و شرکت از اینکه کیفیت این بازی‌ها در PS پس از وارد شدن مایکروسافت پایین بیاید نگران است.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.