نویسنده: علیرضا رسولیان یکشنبه، 24 دی 1402
ساعت 16:00

پرفروش‌ترین بازی‌ها و کنسول‌ها در سال ۲۰۲۳ در کشور ژاپن مشخص شدند

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ پرفروش‌ترین بازی‌ها و کنسول‌های سال ۲۰۲۳ در ژاپن توسط رسانه‌ی مطرح فامیتسو (Famitsu) اعلام شدند.

این رسانه‌ی ژاپنی در گزارش جدید خود، آمار و ارقام فروش نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مربوط به صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۲۳ میلادی را جمع‌آوری کرده است و مطابق انتظارات، نینتندو در هر دو زمینه به پیشتازی خود در ژاپن ادامه می‌دهد.

در بخش نرم‌افزار و بازی‌ها، عنوان The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom توانسته با فروش بیش از ۱.۹ میلیون نسخه تبدیل به پرفروش‌ترین بازی سال ۲۰۲۳ در ژاپن شود. سایر عناوینی که نینتندو در طی یک‌سال گذشته منتشر کرد نیز آمار فروش خوبی را در ژاپن به ثبت رسانده‌اند و به‌طور مثال بازی Super Mario Bros. Wonder با بیش از ۱.۵ میلیون فروش به رتبه‌ی دوم رسیده است. رتبه‌ی سوم به بازی Pikmin 4 با فروش بیش از ۱.۱ میلیون نسخه اختصاص دارد و بازی Kirby’s Return to Dream Land Deluxe نیز با فروش ۵۱۴ هزار نسخه‌ای در جایگاه هفتم قرار گرفته است. علی‌رغم اینکه زمان زیادی از عرضه‌ی بازی Super Mario RPG نمی‌گذرد، این عنوان توانسته با فروش ۴۴۷ هزار نسخه به رتبه‌ی دهم لیست پرفروش‌ترین بازی‌های سال میلادی گذشته در ژاپن برسد.

بازی Dragon Quest: The Dark Prince از کمپانی اسکوئر انیکس (Square Enix) نیز در سال ۲۰۲۳ عملکرد خوبی را به ثبت رساند و با فروش بیش از ۵۱۰ هزار نسخه، به رتبه‌ی پنجم دست یافت. شایان ذکر است که بازی بزرگ دیگر اسکوئر انیکس در سال گذشته، یعنی عنوان Final Fantasy 16، نتوانست به لیست ده بازی پرفروش سال راه پیدا کند.

در بخش سخت‌افزار هم نینتندو بار دیگر مطابق انتظارات در جایگاه اول قرار گرفت و بیش از ۴ میلیون کنسول به فروش رساند. پلی استیشن ۵ هم با اختلاف قابل توجهی نسبت به کنسول نینتندو سوییچ و فروش بیش از ۲.۵ میلیون دستگاه، به رتبه‌ی دوم رسید. شاید در نگاه اول فروش پلی استیشن ۵ کمتر از تصورات به نظر بیاید، اما کنسول نسل نهمی سونی موفق شده تا رشد بسیار خوبی نسبت به سال ۲۰۲۲ تجربه کند و حتی بیش از ۲ برابر کنسول‌هایی که در آن سال فروش رفت، در سال ۲۰۲۳ پلی استیشن ۵ بفروشد. مشکل کمبود دستگاه و در دسترس نبودن کنسول‌های جدید سونی در سال گذشته‌ی میلادی سرانجام حل شد و افزایش فروش PS5 در طی این سال نیز نشان‌دهنده‌ی تأثیر این موضوع است. در طرف دیگر اما کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت بار دیگر در ژاپن عملکرد ضعیفی داشتند و ایکس باکس سری ایکس/اس در کل سال تنها موفق به فروش حدود ۱۴۱ هزار کنسول شدند.

در مجموع، گزارشات فامیتسو نشان می‌دهد که میزان فروش سخت‌افزارهای گیمینگ در سال ۲۰۲۳ و در کشور ژاپن به ۲۶۷.۴۹ میلیارد ین رسیده است که رشد چشمگیری نسبت به رقم ۲۰۹.۷۸ میلیارد ین برای سال ۲۰۲۲ به حساب می‌آید. میزان فروش نرم‌افزار و بازی‌ها اما در سال ۲۰۲۳ با ۱۳۶.۳۸ میلیارد ین، نسبت به آمار ۱۶۵.۰۴ میلیارد ین سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده است. لیست کامل پرفروش‌ترین کنسول‌ها و بازی‌های سال ۲۰۲۳ در ژاپن را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

پرفروش‌ترین بازی‌های سال ۲۰۲۳ در ژاپن:

  1. بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom با ۱,۹۲۹,۶۰۳ نسخه
  2. بازی Super Mario Bros. Wonder با ۱,۵۴۹,۴۰۱ نسخه
  3. بازی Pikmin 4 با ۱,۱۱۹,۰۲۷ نسخه
  4. بازی Pokemon Scarlet and Violet با ۹۰۷,۴۳۲ نسخه
  5. بازی Momotaro Dentetsu World: Chikyuu wa Kibou de Mawatteru با ۷۹۵,۶۸۱ نسخه
  6. بازی Mario Kart 8 Deluxe با ۶۱۷,۲۲۳ نسخه
  7. بازی Kirby’s Return to Dream Land Deluxe با ۵۱۴,۵۸۱ نسخه
  8. بازی Dragon Quest Monsters: The Dark Prince با ۵۱۰,۴۷۷ نسخه
  9. بازی Splatoon 3 با ۵۰۳,۳۱۲ نسخه
  10. بازی Super Mario RPG با ۴۴۷,۶۸۷ نسخه

پرفروش‌ترین کنسول‌ها در سال ۲۰۲۳ (همراه با فروش کلی در ژاپن):

  1. نینتندو سوییچ – ۴,۰۶۲,۶۰۹ (۳۱,۷۸۶,۶۵۶)
  2. پلی استیشن 5 – ۲,۵۸۷,۴۶۸ (۴,۹۶۴,۸۵۷)
  3. ایکس باکس سری ایکس/اس – ۱۴۱,۷۱۲ (۵۴۰,۱۰۷)
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.