نویسنده: فرشاد سه شنبه، 10 بهمن 1396
ساعت 20:00

سرویس Xbox Game Pass چه تاثیری بر روی فروشگاه‌های مستقل خواهد داشت؟

5 از 5

رویکرد جدید سرویس Xbox Game Pass منجر به نابودی فروشگاه‌های مستقل خواهد شد؟

رویکرد جدید شرکت مایکروسافت در ارتباط با سرویس Xbox Game Pass همه را شگفت‌زده کرد؛ این شرکت تصمیم دارد تا کلیه‌ی عناوین First Party تولید شده توسط Microsoft Game Studios را در روز عرضه، در دسترس مشترکین Xbox Game Pass قرار دهد، این یعنی بجای آنکه نیاز باشد بابت خرید هر یک از عناوین Sea of Thieves و Crackdown 3 (و حتی عناوین آینده‌ی Halo و Gears of War) شصت دلار بپردازید، قادر خواهید بود تا تنها با پرداخت اشتراک ماهانه‌ی 10 دلار (در سال 120 دلار)، به کلیه‌ی این عناوین و همچنین صدها عنوان دیگر هم دسترسی داشته باشید. مسلماً این خبر خوبی برای بازیکنان است اما نظر فروشگاه‌های مستقل در اینباره چیست؟ به عنوان اولین واکنش، مدتی پس از انتشار خبر فوق، یک فروشگاه اتریشی اعلام کرد که به عنوان اعتراض، دیگر هیچیک از محصولات Xbox One را بفروش نخواهد رساند، چراکه فروش کنسول و لوازم جانبی آن به تنهایی هیچ سودی برای آن‌ها ندارد.

چنین رویدادی GameIndustry را بر آن داشت تا با چند فروشگاه مستقل انگلیسی صحبت کرده و نظر آن‌ها را هم پیرامون رویکرد جدید مایکروسافت جویا شود؛ Stuart Benson از فروشگاه Extreme Gamez واقع در شهر «لسترشر» (Leicestershire) در این خصوص اعلام کرد:

اساساً این موضوع تجارت Xbox One ما را یک شبه نابود (بی ارزش) کرد. چرا مردم بازی‌های دست دومی را بخرند در حالیکه قادر خواهند بود با پرداخت 10 پوند به مجموعه‌ی عظیمی از بازی‌ها دسترسی داشته باشند؟ بطور کاملاً موثری آن‌ها یک شبه ارزش شرکت ما را از بین برده‌اند. چرا ما باید همچنان از آن‌ها پشتیبانی کنیم و کنسول‌ها و لوازم جانبی که سود کمی دارند را بفروش برسانیم؟ ما هیچ سهمی از فروش دیجیتالی آن‌ها نداریم. بسیار بی معنی است. ما می‌توانیم از شرکتی پشتبیبانی کنیم که آن هم از ما پشتیبانی می‌کند، شرکتی نظیر سونی. ما در حال حاضر هیچ کنسول و کنترلری نداریم و قصد هم نداریم که چیز جدیدی سفارش دهیم؛ آن‌ها کمترین اهمیتی به فروشگاه‌های مستقل نمی‌دهند. این موضوع (رویکرد جدید سرویس Xbox Game Pass) برای مصرف کنندگان فوق العاده است اما برای ما، به معنی نابودی است.

سرویس Xbox Game Pass

Stephen Stangroon از فروشگاه Stan’s Games هم اعلام کرد:

اگر آن‌ها بخواهند چنین رویکردی را در پیش بگیرند، ما خود را با انبار کردن Xbox اذیت نخواهیم کرد؛ اگر خوش شانس باشید از فروش هر بازی Xbox نظیر عنوان جدید Monster Hunter، تنها 3 یا 4 پوند درآمد خواهید داشت.

Paul Lemesurier از فروشگاه Sholing Video معتقد است:

Xbox Game Pass بر روی فروش عناوین First Party تاثیر خواهد گذاشت، ما به شرکت Exertis (توزیع کننده‌ی محصولات Xbox در انگلستان) گفته‌ایم که تمایلی به انبار کردن بازی Sea of Thieves نداریم.

Chris Bowman از فروشگاه Console Connections اعلام کرد که امیدوارم است شرکت سونی همچنان به پشتیبانی خود از فروشگاه‌های مستقل (همچون گذشته) ادامه دهد:

مردم همچنان به محصولات فیزیکی علاقه دارند اما با توجه به قیمتی که Xbox Game Pass عناوین را ارائه می‌کند، مردم دیگر به سراغ عناوین فیزیکی نمی‌روند، اگر سونی و نینتندو هم دنباله‌رو مایکروسافت شوند، پایانی بر کار ما خواهد بود.

بنظر می‌رسد که فروشگاه‌های مستقل واکنش شدیدی به تصمیم جدید مایکروسافت داشته‌اند اما آن‌ها سهم کمی از فروش کنسول‌ها می‌برند و تجارت سودآور آن‌ها هم مربوط به فروش عناوین دست دوم می‌شود، که این تجارت هم با قابلیت جدید Xbox game Pass از بین خواهد رفت.

سرویس Xbox Game Pass

فروشگاه‌های مستقلی هم هستند که معتقدند Xbox Game Pass خطر زیادی برای تجارت آن‌ها ندارد چراکه شرکت مایکروسافت از لاین آپ بزرگی همچون سایر شکت‌ها برخوردار نیست:

اگر لاین آپ عناوین مایکروسافت بزرگ بود، می‌توانست آسیب جدی برای ما محسوب شود. اگر شرکتی نظیر یوبی‌سافت رویکردی نظیر مایکروسافت را در پیش می‌گرفت، آنوقت می‌توانستیم بگوییم که خطر بزرگی در پیش‌روی ما قرار دارد؛ بنابراین ما خیلی هم نگران تصمیم جدید مایکروسافت نیستیم.

این حرف درست بنظر می‌رسد، اگر سایر شرکت‌ها هم رویکردی نظیر مایکروسافت را در پیش بگیرند، آن زمان خواهد بود که می‌توان به جرات گفت فروشگاه‌های مستقل با خطر جدی‌ای روبرو شده‌اند اما با توجه به عناوین First Party محدود Xbox One، بعید است که این فروشگاه‌ها متضرر خسارت قابل توجهی شوند، حتی اگر فروشگاهی به تنهایی بر روی عناوین Xbox کار می‌کند، قادر خواهد بود تا با تغییر شیوه‌ی کسب و کار خود، از سایر شرکت‌ها نظیر سونی پشتیبانی کند.

فرشاد | اخبار | 30/01/2018
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.