نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 27 تیر 1397
ساعت 08:00

مایکروسافت از دلایل بیشتر کردن استودیو‌های خود می‌گوید

5 از 5

به تازگی مایکروسافت دلیل تصاحب استودیوهای جدید را، بیشتر از همه تمرکز روی ساخت بازی‌های متوسط عنوان کرده است.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ کنفرانس امسال مایکروسافت در رویداد E3 2018، تقریبا همه طرفداران پلتفرم ایکس‌باکس وان را راضی کرد؛ این نه فقط به خاطر نمایش‌های جذاب این کنفرانس، بلکه بشتر به این خاطر بود که به نظر می‌رسید مایکروسافت، پس از مدت‌ها بی‌توجهی، بالاخره همه انتظارات و خواسته‌های جامعه کاربران ایکس‌باکس را شنیده است. طرفداران درواقع مدت‌هاست که به ضعف‌های ایکس‌باکس در ارائه محتواهای انحصاری کافی و با کیفیت انتقاد دارند و به غیر از چند IP بزرگ، معمولا این پلتفرم با عدم تنوع کافی در بازی‌های انحصاری روبرو است. با این حال زمانی که فیل اسپنسر از اضافه شدن پنج استودیو جدید، شامل خریداری ۴ استودیو بازی‌سازی و تاسیس یک استودیو جدید در سانتامونیکا پرده‌برداری کرد، بسیاری این اتفاق را نشان از شنیده شدن این قبیل انتقادات از طرف مایکروسافت دیدند.

در زمینه استودیوهای خریداری شده، باید گفت که نگاهی به سوابق آنها نشان از کوچک بودن نسبی‌شان هم دارد. درحالی که استودیو تازه تصاحب شده Playground Games سازنده عناوین تحسین‌شده Forza Horizon بوده و واقعا بازی‌های AAA هم می‌سازد، باقی استودیوها یعنی Undead Labs، Compulsion Games و Ninja Theory بیشتر به خاطر پروژه‌های به نسبت کوچکترشان شناخته می‌شوند. به تازگی مت بوتی، نائب رئیس مایکروسافت استودیوز که وظیفه مدیریت همه استودیوهای بازی‌ساز فرست پارتی مایکروسافت را برعهده دارد، مصاحبه جدیدی با PC Games Insider انجام داده و از دلایل تصمیم مایکروسافت برای تصاحب استودیوهای جدید و همچنین اینکه چرا بیشتر آن‌ها استودیوهای کوچکی هستند توضیحات بیشتری داده است:

به طور کلی داشتن مجموعه‌ای از استودیوهای بازی‌ساز فرست پارتی اختصاصی، یک سرمایه منحصربه‌فرد و قوی برای ما محسوب می‌شود... ما اولین محل برای قرار دادن تکنولوژی‌های جدید هستیم، ما در ارائه بازی برای پلتفرم‌های جدید اولین هستیم، همچنین اولین محل هستیم که به دنبال روش‌های جدید تجاری خواهیم بود. این کار به ما اجازه می‌دهد که یک کلکسیون خوب برای بازی‌های انحصاری بسازیم و این تصمیم برای سرمایه‌گذاری روی افزایش استودیوها واقعا هم در زمان خوبی اتفاق افتاد. همچنین این موضوع هم جالب است که شاهد تغییراتی که در صنعت گیم می‌افتد باشیم.

در حالی که این صنعت هر روز در کل دنیا گسترش می‌یابد، به نظر می‌رسد که تیم‌های توسعه که روی عناوین «متوسط» تمرکز دارند کم‌تر می‌شوند؛ تیم‌هایی که محصولاتشان درست در میان عناوین بلاک‌باستری AAA در یک طرف و عناوین کوچک و عمدتا ایندی در طرف دیگر قرار دارد. این قبیل استودیوها در حال حاضر برای ما از جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. تیم‌هایی که می‌توانند بازی‌های با کیفیت و خوش‌ساختی تولید کنند که درست میان بازی‌های متوسط و AAA قرار بگیرند. به این ترتیب با اضافه شدن چنین استودیوهایی به خانواده بازی‌سازان مایکروسافت، آن‌ها می‌توانند تمرکز بیشتری برای ساخت، نوآوری و سرعت دادن به روند رو به رشد خودشان داشته باشند.

به طور کلی باید از این خوشحال بود که مایکروسافت، پذیرفته که یک پلتفرم گیمینگ نیاز به عرضه مداوم و منظم عناوین انحصاری قابل رقابت دارد. ولی باید دید که آیا مایکروسافت در آینده هم این سیاست که عناوین انحصاری خود را برای پلتفرم‌های رقیب هم منتشر می‌کند باقی می‌ماند یا خیر؛ به طور کلی باقی ماندن عناوین انحصاری تنها روی پلتفرم ایکس‌باکس، باعث رقابتی‌تر شدن صنعت گیم، و همچنین اطمینان از موفقیت این پلتفرم می‌شود. این کاری است که نینتندو و سونی با موفقیت در حال انجامش هستند و باید امیدوار بود که مایکروسافت هم در این زمینه رویکرد رقابتی‌تری در پیش بگیرد.

همچنین درباره تمرکز مایکروسافت روی عناوین متوسط هم باید خوشحال بود. درواقع تمرکز روی عناوین متوسط و رو به بزرگ مزایای زیادی می‌تواند داشته باشد و آن‌ها معمولا نوآورانه‌تر، ساخت آن‌ها سریع‌تر و در آینده هم وقتی که وضعیت آن‌ها بیشتر تثبیت شد، می‌توانند با فرهنگ و سابقه کاری تثبیت‌شده خود اقدام به بزرگ‌تر کردن استودیو و ساخت بازی‌های بزرگ‌تر و AAA هم کنند. به این ترتیب در تصمیم مایکروسافت، بعید است که سناریو شکست هم از اضافه شدن این استودیوها وجود داشته باشد.

به هر حال طرفداران باید منتظر خبرهای جدید از پروژه‌های بعدی این استودیوها باشند و با توجه به انتظارات بالایی که وجود دارد، برای طرفداران مهم است که بازی جدید آن‌ها به یک تجربه ناامیدکننده تبدیل نشود.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.