نویسنده: مهدی افتخاری یکشنبه، 07 بهمن 1397
ساعت 09:15

نقد و بررسی بازی My Time At Portia

5 از 5

مزرعه رویایی | نقد و بررسی بازی My Time At Portia

اگر بخواهم رو راست باشم، چندی پیش به خودم قول دادم که دیگر هیچوقت سمت بازی‌هایی در سبک Stardew Valley نروم؛ نه به خاطر اینکه این عناوین خوش آیند نیستند، بلکه به خاطر زمان و انرژی که از بازیکن می‌گیرند. حال به لطف My Time At Portia قولم را شکستم، و باید بگویم که از این کارم پشیمانم! همانطور که حدس می‌زدید، MTAP یک بازی شدیدا زمان بر است؛ این عنوان مملو است از هزاران کار که می‌توانید انجام دهید، صدها داستان که می‌توانید تجربه کنید، چیزهای بسیاری که می‌توانید کشف کنید و ساعات زیادی که باید صبر کنید(جلوتر به بررسی این مورد آخر می‌پردازیم)! البته بزرگ بودن لزوما به معنای خوب بودن نیست، اما در هر صورت MTAP بازی بزرگی است؛ و با اینکه هیچ ایده جدیدی ندارد و فقط مشخصه‌های عناوینی همچون Stardew Valley و Harvest Moon را در خود جای داده، خیلی راحت می‌تواند بازیکن را برای ساعات زیادی اسیر خود کند.

My-Time-At-Portia-P1به Portia خوش آمدید!

MTAP یک عنوان نقش آفرینی جهان باز است که ماجرای آن در سرزمین زیبایی به نام Portia شکل می‌گیرد. شما در نقش شخصیتی هستید که خودتان جنتسیتش را تعیین کرده و بعد شکل و شمایلش را درست می‌کنید؛ این کارکتر به Portia سفر کرده تا زندگی جدید خود را در قطعه زمینی که متعلق به پدرش بوده و در حال نابودی است، آغاز کند. ماموریت شما این است که مزرعه یا همان کارگاه پدرتان را به شکوه و عظمت سابقش بازگردانید و رسیدن به این هدف آسان نخواهد بود؛ چندین فرد دیگر در Portia هستند که با شما رقابت خواهند کرد و نخواهند گذاشت به راحتی مقام اول در بین کارگاه‌ها را به دست آورید. بله، داستان کمی کلیشه‌ای است و به شدت به داستان Stardew Valley شباهت دارد؛ اما کلا نمی‌توان از این سبک بازی‌ها انتظار داشت که نویسندگی فوق العاده‌ای داشته باشند چون اصل تمرکز آن‌ها بر روی گیم پلی است، بنابراین من هم زیاد روی داستان مانور نمی‌دهم و می‌روم سر اصل مطلب.

برای رسیدن به هدفتان(که همان به دست آوردن مقام اول است)، باید تلاش زیادی به عمل بیاورید. انجام دادن درخواست‌های مردم که روزانه به شما داده می‌شوند، ماموریت‌های مختلفی که باید پیدا کنید، افزایش سایز مزرعه خود، آپگرید کردن ابزار و ماشین آلاتی که در اختیار دارید، کاشت و برداشت محصول در مزرعه‌تان و بسیاری از فعالیت‌های دیگر به شما کمک می‌کنند تا محبوبیت و شهرت شما در بین ساکنین Portia بیشتر شود و بنابراین یک قدم به هدف خود نزدیک‌تر شوید. و لازم نیست حتما با انجام دادن ماموریت‌های اصلی به این هدف برسید، بلکه می‌توانید هر طور که مایلید پیشروی کنید. چندین کوئست فرعی و اصلی(که اکثرا جذاب هستند و داستان‌های جالبی در مورد Portia و مردمش بیان می‌کنند) وجود دارند که شما را با کلیات بازی آشنا می‌کنند، اما پیدا کردن جزئیات کار خودتان است.

My-Time-At-Portia-P2قطع کردن درختان از نمونه کارهای لذت بخش در بازی است!

در ابتدای بازی یک زمین کوچک و نه چندان خوب در اختیار دارید که باید به یک مزرعه بی‌نظیر تبدیل کنید. برای موفق شدن، به ابزارآلات بسیاری احتیاج دارید که برای ساخت آن‌ها به ابزارآلات دیگری احتیاج دارید! و برای ساخت این ابزارآلات دیگر به دو چیز مهم نیاز دارید: پول و منابع. مانند هر بازی نقش آفرینی دیگر، راه‌های زیادی برای به دست آوردن این دو وجود دارد؛ قبلا هم گفتم، هزاران کار برای انجام دادن در این بازی وجود دارد، در واقع تعداد این کارها آنقدر زیاد است که نمی‌دانم از کجا باید شروع کنم. بهترین راه برای به دست آوردن پول، انجام دادن کوئست‌های فرعی یا درخواست‌های مردم است؛ این درخواست‌ها یا کوئست‌ها چیزی مانند فچ کوئست هستند، مثلا 10 قلم از فلان آیتم را برایم بیار. و با وجود ساده بودنشان از جذابیت خاصی برخوردارند و ارزش انجام دادن را دارند، چرا که بعد از اتمام هر کدام، علاوه بر افزایش درجه محبوبیت شما(که باعث می‌شود مغازه‌ها تخفیف بیشتری به شما بدهند) پول خوبی نیز، نصیب شما می‌شود. چیزی که دشوار است، به دست آوردن و ساخت منابع است که واقعا زمان بر هستند. تعداد کمی از منابع به راحتی به دست می‌آیند و نیازی نیست آن‌ها را کرفت کنید؛ مثلا چوب با قطع کردن درختان یا سنگ و آهن با کار در معدن به دست می‌آید. حتی می‌توانید بعضی از این منابع را از مغازه‌های مختلف خریداری نمایید. اما پشم، شیشه، شمش آهن، ورق برنز، پارچه و خیلی چیزهای دیگر باید بوسیله ماشین‌آلات شما کرفت شوند. به دست آوردن مواد لازم برای کرفت کردن این منابع واقعا دشوار و طاقت فرسا است، زیرا این مواد یا خیلی کمیاب هستند یا مغازه‌دارانی که آن‌ها را در اختیار دارند، خیلی گران فروشند! بدتر از به دست آوردن مواد لازم، کرفت کردن آیتم‌هاست؛ هر بار که قصد دارید آیتم جدیدی بسازید باید مدت زیادی صبر کنید تا ساخت آن توسط دستگاه‌های شما تمام شود. بهتر بود حداقل راهی برای سریع‌تر کرفت کردن آیتم‌ها وجود داشت تا بازیکن مجبور نباشد ساعت‌ها صبر کند که ساخت یک شمش برنز تمام شود. البته یک درخت آپگرید در بازی وجود دارد که چندین قابلیت مختلف پیش روی شما می‌گذارد و یکی از این قابلیت‌ها این است که برای ساخت یک آیتم، مواد کمتری مصرف شود(که پیشنهاد می‌کنم حتما آن را بگیرید!)، اما همین قابلیت هم در مواقع کمی به شما کمک می‌کند.

My-Time-At-Portia-P3ساخت هر کدام از این آیتم‌ها واقعا زمان بر است و همین باعث می‌شود که بازی گاهی اوقات خسته کننده شود.

با پول و منابعی که به دست می‌آورید، می‌توانید مزرعه و خانه خود را آپگرید کنید و ظاهرشان را تغییر دهید، می‌توانید ماشین‌آلات بیشتری به کارگاه خود اضافه کنید تا با استفاده از آن‌ها وسایل مختلفی برای مزرعه‌تان بسازید و یا می‌توانید همان ماشین‌آلاتی که در اختیار دارید را ارتقا دهید تا گزینه‌های بیشتری را پیش روی شما بگذارند و ابزار با کیفیت‌تری را برای شما درست کنند. حتی می‌توانید مرغدانی یا طویله برای مزرعه خود بسازید تا از حیوانات مختلف نگه داری کنید(که این حیوانات هم برای شما درآمدزا هستند) و صد البته می‌توانید کشاورزی هم بکنید. اما در نظر داشته باشید که هیچکدام از این‌ها به راحتی به دست نمی‌آیند. همانطور که گفته شد، به دست آوردن پول و منابع کافی زمان بر است و حتی وقتی آن‌ها را به دست می‌آورید، بازی آنقدر گزینه پیش روی شما می‌گذارد که دیوانه می‌شوید! اما زمانی که بالاخره موفق شده و چیز جدیدی را به دست می‌آورید، هر چقدر هم که کوچک باشد، باز هم لذت می‌برید و وقتی آن را از لیست بسیار طولانی خود خط می‌زنید، حس خوبی به شما دست می‌دهد. من به شخصه واقعا لذت بردم وقتی بعد از تلاش بسیار، توانستم مکانی برای نگه داری از حیوانات به مزرعه‌ام اضافه کنم؛ هم به خاطر اینکه چیز جدیدی به مزرعه من اضافه شد، و هم به خاطر اینکه دیگر تنها در آنجا زندگی نمی‌کردم. حتی محل قرارگیری همه چیز در مزرعه را خودتان انتخاب می‌کنید؛ شاید این ویژگی در نظر چیز مهمی نباشد، اما همین کمک می‌کند تا محل زندگی شما برای خودتان دوست داشتنی‌تر شود.

ساعات ابتدایی بازی می‌توانند کمی آزار دهنده باشند و حتی باعث شوند شما کمی دلسرد شوید، اما وقتی به این فکر می‌کنید که در آینده‌ای نه چندان دور پیشرفت زیادی خواهید کرد و مزرعه‌ای بزرگ و زیبا خواهید ساخت، لبخند می‌زنید و به بازی کردن ادامه می‌دهید. اما چیزی که واقعا لذت بخش است، تصمیم‌گیری‌هایی هستند که باید هر چند وقت یکبار انجام دهید؛ کدام حیوان برای شما سود بیشتری دارد؟ کدام محصول در این فصل به درد شما می‌خورد؟ کدام ابزار در حال حاضر به شما کمک بیشتری می‌کند؟ آپگرید کردن چه چیزی منطقی‌تر است؟ تصمیمات و انتخاب‌های شما تاثیر بسزایی در آینده مزرعه‌تان دارند. پس از گذشت چندین ماه، یا حتی چندین سال(البته منظورم زمان داخل بازی است)، عواقب انتخابات شما خودشان را نشان می‌دهند و مزرعه‌ای خواهید داشت که به خاطر تصمیمات شما به وجود آمده است.

My-Time-At-Portia-P4محیط‌های بازی واقعا زیبا هستند!

اما در کنار تمام عرقی که برای رشد و توسعه مزرعه و کارگاه خود می‌ریزید، باید کمی هم تفریح داشته باشید. همانطور که بارها گفتم، تعداد کارهایی که می‌توانید در بازی انجام دهید بسیار زیاد است. اسب سواری، ماهی گیری، تغییر دکوراسیون خانه خود، انجام دادن مینی گیم‌های جالب و سرگرم کننده، شرکت در جشن‌های مختلف که روزهای مشخصی برگذار می‌شوند، تفریح کردن با مردم سرزمین Portia (و یا همسرتان اگر حوصله ازدواج کردن دارید!) یا حتی گشت و گذار در محیط های بازی و کشف مکان‌ها و رازهای مختلف. بعد از 20 ساعت بازی کردن می‌توانم با اطمینان بگویم که هنوز نصف کارهایی که می‌توان در این بازی انجام داد را کشف نکرده‌ام. و اگر اصلا حوصله هیچکدام از کارهای فوق را ندارید، می‌توانید تمام روز را در مزرعه خود سپری کنید و از مکانی که برای خود ساخته‌اید لذت ببرید. حتی فعالیت‌های روزمره مانند غذا دادن به حیوانات، بررسی وضعیت محصولاتی که کاشته‌اید و یا غذا درست کردن نیز می‌توانند لذت بخش باشند، و همین یکی از نقاط قوت MTAP به حساب می‌آید؛ اینکه یک شبیه ساز بسیار خوب از زندگی یک مزرعه دار است.

کاش می‌توانستم از مبارزات نیز همینگونه تعریف کنم؛ متاسفانه مبارزات بسیار ساده و حتی اعصاب خورد کن هستند. تنها کاری که برای شکست دادن دشمنان باید انجام دهید، فشار دادن پشت سر هم LMB(چپ کلیک موس) است و بعضی وقت‌ها دشمنان هیچ کاری برای دفاع از خود نمی‌کنند و خیلی راحت اجازه می‌دهند که آن‌ها را نابود کنید! انگار که تیم سازنده می‌خواستند به هر قیمتی که شده مبارزات را در بازی خود قرار دهند. البته یک سیستم مبارزات درست و حسابی واقعا به درد اینگونه بازی می‌خورد، اما اینطور که تیم سازنده آن را درست کرده، فقط باعث خسته شدن بازیکن می‌شود و به روند بازی آسیب می‌زند؛ تصور کنید در حال مزرعه داری و لذت بردن از انجام کارهای روزمره هستید، و بعد از آن به سراغ کوئستی می‌روید که داخلش قسمت‌های مبارزه‌ای دارد و اعصاب شما را بهم می‌ریزد.

گرافیک بازی و تنوع رنگ آن واقعا خارق العاده است. محیط‌های MTAP همه رنگارنگ و زیبا هستند، آنقدر که قدم زدن در جنگل‌ها، صحراها و ساحل‌ها را به امری دوست داشتنی تبدیل می‌کنند. علاوه بر آن، هر فصل در بازی به زیبایی به تصویر کشیده شده است، از زمستان سرد و سفید گرفته، تا بهار رنگارنگ. گرافیک عالی و موسیقی‌های خوب بازی کمک می‌کنند تا MTAP عنوانی دلگیر نباشد، حتی با وجود اینکه هیچکدام از شخصیت‌ها در بازی صحبت نمی‌کنند(بله، بازی روایت متنی دارد).

اگر می‌خواهید با My Time At portia آشنایی بیشتری پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنم این ویدیو را تماشا کنید.

My Time At Portia بازی کاملی نیست و ایده جدیدی ارائه نمی‌کند، بلکه فقط مشخصه‌های عناوینی همچون Harvest Moon و Stardew Valley را در خود قرار داده است. اما پیاده سازی همین ویژگی‌ها به خوبی انجام شده و یک عنوان شبیه ساز و نقش آفرینی دوست داشتنی را به وجود می‌آورد؛ تجربه‌ای که از این بازی به دست می‌آورید، تجربه جدیدی نیست اما مسلما لذت بخش است و حتی می‌تواند اعتیاد آور باشد. بعد از 20 ساعت بازی کردن هنوز هم علاقه دارم به Portia بازگردم تا به ماجراجویی بیشتر بپردازم و از زندگی در مزرعه‌ای که ساخته‌ام، لذت ببرم.

  • استودیوی سازنده: Pathea Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
9.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
My Time At Portia بهترین بازی در سبک خودش نیست، اما باز هم یک اثر جذاب و خوش ساخت به حساب می‌آید. با وجود کمی و کاستی‌های گیم پلی و داستانی، زندگی در سرزمین رنگارنگ و زیبای Portia بسیار لذت بخش است. تیم سازنده با الهام گرفتن از دیگر بازی‌های ژانر شبیه ساز و نقش آفرینی، عنوانی خوب و دوست داشتنی را خلق کرده که ارزش امتحان کردن را دارد و با وجود کامل نبودنش، می‌تواند اعتیاد آور هم باشد.
نقاط قوت
  • گیم پلی گسترده و عمیق
  • گرافیک زیبا و جذاب
  • یک شبیه ساز مزرعه داری دوست داشتنی
نقاط ضعف
  • تهیه و ساخت منابع آزار دهنده و خسته کننده است
  • سیستم مبارزات ساده است و زیاد روی آن کار نشده
8.9/10

امتیاز شما

(17 رای )
8.0/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.