نویسنده: حسین صدری جمعه، 26 بهمن 1397
ساعت 14:47

نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2

نقد و بررسی بازی مسابقات موتور کراس Monster Energy Supercross 2

5 از 5

شاید مسابقه دادن با موتورسیکلت‌ها جزو محبوب‌ترین سبک‌ها در صنعت بازی‌های ویدئویی محسوب نشود. اما طرفداران زیادی در گوشه و کنار جهان هستند که به مسابقات موتورکراس علاقه دارند و آن را دنبال می‌کنند. Monster Energy Supercross 2 شاید محبوب‌ترین بازی در این سبک نباشد اما می‌تواند به طعمه‌ی خوبی برای طرفداران مسابقات موتورکراس تبدیل شود. اگر مسابقات واقعی را تماشا می‌کنید و از نتایج حاصل شده ناراضی هستید، می‌توانید خودتان پای کنسول و پی سی‌تان بنشینید و این نتیجه‌ها را عوض کنید! این بازی توانسته تجربه‌ی راندن موتورسکیلت‌های مسابقه‌ای درون پیست‌های مختلف را به خوبی منتقل کند و برای کسانی که علاقه‌ی شدیدی به موتورسیکلت‌ها دارند، گزینه‌ای عالی باشد. ما را همراهی کنید تا بیشتر به بررسی این بازی بپردازیم.

maxresdefault

گیم‌پلی

بازی Monster Energy Supercross 2 توانسته آنچه که از یک بازی شبیه‌ساز موتورسیکلت انتظار می‌رود را به خوبی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. این بازی که اولین نسخه از آن سال گذشته راهی بازار شده بود، توانسته در مقایسه با نسخه‌ی قبلی پیشرفت‌های مهمی را به ارمغان آورد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به بهبود مطلوب کنترل موتورسیکلت‌ها اشاره کنیم. بازی گزینه‌های بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید شرایط مسابقه و بازی را طوری تنظیم کنید که دقیقا مطابق میلاتان از بازی لذت ببرید. اگر طرفدار سرسخت چنین بازی‌هایی باشید و در تجربه‌ی بازی‌های شبیه ساز ید طولایی داشته باشید، این بازی گزینه‌هایی را در اختیارتان خواهد گذاشت که کنترل موتورسیکلت‌ها را به صورتی کاملا طبیعی و با فیزیکی واقع‌گرا در دست بگیرید. اگر هم مثل من (!) بیشتر به بازی‌های آرکید علاقه‌مند باشید و دوست داشته باشید کنترل وسایل نقلیه اندکی آسان‌تر باشد اما در عوض هیجان بیشتری به مسابقه تزریق شود، باز هم بازی گزینه‌هایی برای رو کردن خواهد داشت. این نکته از آنجا حائز اهمیت است که بازی Monster Energy Supercross 2 می‌تواند برای جامعه‌ی بزرگ‌تری قابل بازی کردن باشد. افراد زیادی می‌توانند از این بازی لذت ببرند و این نکته‌ای نیست که بشود در همه‌ی بازی‌های ژانر مسابقه‌ای آن را پیدا کرد.

supercross2 Win64 Shipping 2019 02 11 12 57 52 04

شما در نقش راننده‌ی یک موتور پرشی، باید با سایر رقیبان به رقابت بپردازید. ویژگی بارز این سری از مساقبات این است که زمین مسابقه معمولا پر از ناهمواری و چاله‌های فراوان است و شما علاوه بر مدیریت سرعت، دور زدن و حفظ تعادل، باید پرش‌های خود را نیز مدیریت کنید. زمانی که موتور شما در این ناهمواری‌ها قرار می‌گیرد، ارتفاع آن به شدت تغییر خواهد کرد و این بر عهده‌ی شما است که به وضعیت موتور و راننده‌تان نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. به همین منظور، علاوه بر کلید‌های مشخص همیشگی که می‌توانید با آن‌ها گاز، ترمز فرمان و سایر دستورات اساسی را مدیریت کنید، در این بازی می‌توانید با آنالوگ سمت راست، وضعیت راننده‌تان در هوا را نیز کنترل کنید. با چرخاندن او و تنظیم کردن حالت بدنش، می‌توانید وزنش را به سمت‌های مختلف انداخته و وضعیت موتور را در هوا کنترل کنید. بسیار مهم است که در وضعیت درستی پریده و در وضعیت درستی فرود آیید. در غیر این صورت هم ممکن است سرعت خود را از دست دهید و حریفان از شما جلو بزنند و هم ممکن است با از دست دادن تعادلتان، نقش زمین شوید و زمان زیادی را از دست بدهید.

Metal Gear Solid

کنترل موتورسیکلت، هرچند گاهی دشوارتر از چیزی است که به نظر می‌رسد، اما به خوبی در بازی پیاده‌سازی و کدنویسی شده. همه‌ی این موارد در کنار فیزیک خوب و گزینه‌های قابل تنظیم بازی کاری می‌کنند روند تجربه‌ی آن به طور کلی لذت‌بخش باشد. با اینکه کنترل بازی به خوبی پیاده‌سازی شده، به دلیل ناهمواری‌های فراوان زمین مسابقه و برخی پیچ و تاب‌های ناعادلانه‌ی مسیر، احتمال اینکه اشتباه کنید و در یک لحظه همه‌ی رکورد خوبی که از خودتان به جای گذاشته بودید را خراب کنید، سازندگان قابلیتی را درون بازی قرار داده‌اند که می‌توانید با استفاده از آن اشتباهاتان را اصلاح کنید. این قابلیت که Rewind نام دارد، می‌تواند شما را از مخمصه‌های بسیار بدی نجات دهد! مثلا زمانی که هنگام پیچیدن، تعادل خود را از دست می‌دهید و به حاشیه‌ی مسیر هدایت می‌شوید، می‌توانید با استفاده از قابلیت Rewind، زمان انجام اتفاقات درون بازی را منفی کنید و وضعیت را به چند ثانیه قبل بازگردانید. با این عمل، می‌توانید به سادگی اشتباه خود را جبران کرده و کاری کنید جایگاهتان را که به سختی به دستش آورده‌اید، به این سادگی‌ها از دست ندهید. شاید با خودتان فکر کنید استفاده از این قابلیت ممکن است باعث آسان شدن گیم‌پلی بازی شود اما سازندگان تشویقاتی را در نظر گرفته‌اند که بازیکنان کمتر از این قابلیت استفاده کنند.اگر شما در طول مسابقه از Rewind استفاده نکنید، امتیازات بسیار زیادی دریافت خواهید کرد.

supercross2 Win64 Shipping 2019 02 11 12 57 48 76

بازی را می‌توانید در بخش‌های مختلفی تجربه کنید. بخش‌هایی که طراحی خوبشان باعث شده طرفداران این سبک بتوانند زمان زیادی را در آن بگذرانند. از بخش آنلاین گرفته تا مسابقات و تورهای مختلف که هریک طراحی منحصر به فرد و سرگرم‌کننده‌ی خودشان را دارند. در بخش مسابقات معمولی، می‌توانید با انتخاب شرایط مسابقه، تجربه‌های لذت‌بخشی داشته باشید. بازی گزینه‌های بسیار زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید هر مسابقه را با دیگری متمایز کنید. یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های شما درباره‌ی پیست مسابقه است. تعدادی از بهترین پیست‌های بزرگ موتورسوراری دنیا در این بازی بازسازی شده‌اند و می توانید برای مسابقه دادن آن‌ها را انتخاب کنید. تنوع این پیست‌ها اگرچه آنچنان بالا نیست اما موضوع جایی جالب می‌شود که می‌توانید شرایط آب و هوایی را نیز تعیین کنید. می‌توانید بخش‌های مختلف شبانه‌روز را انتخاب کنید و مواردی مانند باران، گلی بودن پیست و میزان سر بودن زمین را مشخص کنید. این موارد در ترکیب با پیست‌های مختلف باعث می‌شود تجربه‌ی مسابقات بازی به این زودی هم خسته‌کننده نشود. بازی همچنین بخش‌های مختلفی برای طی کردن مسیر با شرایط متفاوت دارد. می‌توانید با دیگران مسابقه دهید، زمان خود را اندازه‌گیری کنید، از خودتان رکورد به جای بگذارید و حتی با رکوردهای قبلی خودتان مسابقه دهید. بخش تمرینی و آموزشی بازی هم کارش را به درستی انجام داده و نکات مهم را به خوبی یادتان می‌دهد. اگر قصد دارید یک راننده‌ی حرفه‌ای شوید، حتما باید از توصیه‌های این بخش‌ها استفاده کنید.

supercross2 Win64 Shipping 2019 02 11 13 28 46 50

اما بگذارید درباره‌ی جالب‌ترین بخش بازی یعنی Career صحبت کنیم. در این بخش شما می‌توانید به جای انتخاب راننده‌های لایسنس شده و رسمی، راننده مخصوص به خودتان را طراحی کنید. برای او اسم، شماره و قیافه‌ی مدنظر خودتان را تعیین کنید و با اسپانسرهای مختلف قرارداد همکاری ببندید. این بخش به شما آزادی فراوانی می‌دهد تا هرطور دوست داشتید در مسابقات موتورکراس شرکت کنید و به معنای واقعی بتوانید خودتان را در نقش یکی از رانندگان حرفه‌ای این بخش قرار دهید. سیستم ساخت و ساز شخصیت اصلی، اگرچه چندان پیچیده نیست و اصلا نمی‌توان آن را با سیستم‌هایی که در بازی‌های نقش‌آفرینی روز می‌بینیم مقایسه کنیم، اما باز هم می‌شود ترکیب‌های جالبی از درون آن خلق کرد و راننده‌هایی با ظاهر دوست‌داشتنی به وجود آورد. هرچند بازی تمرکز چندانی روی جزئیات صورت راننده نداشته، اما در عوض در زمینه‌ی شخصی‌سازی لباس، وسایل و موارد تزیینی عملکرد بسیار خوبی داشته. همه چیز راننده‌ی شما، از کلاه کاسکت گرفته تا لباس‌ها، چکمه‌ها، عینک و سایر موارد تزیینی در بازی وجود دارند و شما می‌توانید از آن‌ها برای شخصی‌سازی بهتر راننده‌تان استفاده کنید. برخی از این موارد از همان ابتدا در دسترس شما قرار دارند اما برخی را باید با پیشرفت بیشتر در بازی تهیه کنید و برای دریافتشان امتیاز خرج کنید. شخصی‌سازی کاراکتر در Monster Energy Supercross 2 این امکان را به شما می‌دهد تا ارتباط بسیار بهتری با مسابقات برقرار کرده و تجربه‌ی نزدیک‌تری از بازی داشته باشید.

حالت Career بخش‌های جالبی دارد و تمام ابعاد زندگی حرفه‌ای یک ورزشکار را در نظر می‌گیرد. یکی از سیستم‌های جالبی که در این بخش به کار رفته، برنامه‌ریزی برای روزهای هفته است. مثلا زمانی که تصمیم می‌گیرید در یکی از تورنومنت‌ها شرکت کنید، بازی روزهای هفته‌ای را که به تورنومنت منتهی می‌شود در اختیار شما قرار داده و از شما می‌خواهد برای راننده‌تان برنامه‌ریزی کنید. در هفته‌ای که پیش‌رو دارید، روز آخر، روز مسابقه است و باید برخی از روزها را نیز به استراحت اختصاص دهید. تعدادی از روزها خالی می‌مانند که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. فعالیت‌های مختلفی در این مدت در اختیار شما قرار خواهد گرفت که هر یک در گیم‌پلی بازی اثرگذار است. یکی از کارهایی که می‌توانید در روزهای آزادتان انجام دهید، تمرین کردن است. می‌توانید پیش از انجام مسابقه، یک مرتبه به تنهایی درون آن زمین به موتورسواری بپردازید تا هم با آن بیشتر آشنا شوید و هم در حین مسابقه کنترل بهتری روی عملکردتان داشته باشید. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که برایتان در نظر گرفته شده، مسابقات دوستانه و به نوعی دوئل‌های دونفره با رقیبانتان است. در این بازی تعدادی از موتورسوارها رقیبان جدی شما هستند و یکی از اهداف مهمتان این است که پوزه‌ی آن‌ها را به خاک بمالید! زمانی که با آن‌ها مسابقه‌ی دونفره برگذار می‌کنید و آن‌ها را شکست می‌دهید و تحقیرشان می‌کنید، دیگر نمی‌توانند برای مسابقات بعدی شاخ و شانه بکشند و ادعای زیادی داشته باشند! فعالیت بعدی مربوط به خبرنگاران و طرفداران است. شهرت و محبوبیت یکی از مهم‌ترین پارامترهای بازی است و شما باید تلاش کنید این میزان با انجام کارهای مختلف تقویت شود. می‌توانید جلساتی را با طرفدارانتان برگذار کنید. با آن‌ها عکس بگیرید و به آن‌ها امضا بدهید. یا اینکه جلساتی را با خبرنگاران برگذار کنید و به سوالاتشان پاسخ دهید تا با این روش در رسانه‌های مختلف بیشتر دیده شوید. همه‌ی این موارد کمک می‌کنند تا به عنوان یک راننده‌ی مشهور و حرفه‌ای، رابطه‌ی بهتری با طرفداران داشته باشید و شهرت و محبوبیتتان را افزایش دهید.

supercross2 Win64 Shipping 2019 02 11 13 55 42 04

پول و شهرت دو پارامتری هستند که در بازی نقش بسیار مهمی دارند. شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها کارهای مختلفی بکنید. از قرارداد بستن با اسپانسرهای بهتر و بیشتر گرفته تا ارتقا دادن راننده، موتورسیکلت و موارد ظاهری. شاید این ویژگی در ابتدا بسیار جذاب به نظر برسد اما یکی از مهم‌ترین نکات منفی بازی همین است. شما باید مدت زیادی را صرفا گریند کردن کنید. یعنی اینکه کاری مشابه را به تعداد دفعات زیاد تکرار کنید. برای کسب درآمد، لول آپ کردن و ارتقای بخشی خاص، باید مدت زیادی را صرف یک کار تکراری کنید و اینجاست که گیم‌پلی بازی بالانس خود را از دست می‌دهد. شاید اگر سازندگان تمرکز بیشتری روی آمار و ارقام داشتند و یا اینکه کمی بیشتر به محتوای بازی می پرداختند، اکنون شاهد چنین مشکلی نبودیم.

supercross2 Win64 Shipping 2019 02 11 13 56 25 30

گرافیک و صدا

در بخش گرافیک نه می‌توان ایراد چندانی به بازی گرفت و نه می‌توان آن را چندان ستایش کرد. بازی با موتور گرافیکی آنریل 4 ساخته شده و این از سبک افکت‌ها و گرافیکش به خوبی پیداست. بخش زیادی از زیبایی بصری بازی مدیون قدرت این انجین است واگرنه در بخش‌هایی چون مدل‌سازی و برنامه‌نویسی، به نظر نمی‌رسد سازندگان دستاورد فنی چندان ارزنده‌ای داشته باشند. ضمن اینکه بازی در بخش بهینه‌سازی مشکلات فراوانی دارد و باید زمان بیشتری صرف پولیش کردن آن می‌شد. با همه‌ی این موارد، جلوه‌های مختلف آب و هوایی، انیمیشن‌ها و سایر موارد بصری‌ای که از یک مسابقه‌ی موتورکراس خوب انتظار داریم، در بازی شبیه سازی شده است.

supercross2 Win64 Shipping 2019 02 11 13 26 00 27

در بخش گرافیک باید به باگ‌های فراوان بازی هم اشاره‌ای بکنم. مسئله این است که آری. همه‌ی بازی‌ها باگ دارند ولی می‌توانم قسم بخورم باگ‌هایی که در بازی Monster Energy Supercross 2 دیدم را در طول عمر گیمری‌ام، هیچ‌جای دیگری ندیده‌ام! در واقع با دانشی که از علم ساخت بازی دارم باز هم نمی‌توانم برخی از چیزهایی که در این بازی مشاهده کردم را هضم کنم و دلیلش را پیدا کنم! سازندگان باید زمان بیشتری را صرف رفع کردن باگ‌های بازی می‌کردند تا بازیکنان در هنگام عرضه شاهد چنین فجایع فنی‌ای نباشند.

در بخش موسیقی نیز می‌توان گفت عملکرد بازی به طور کلی رضایت‌بخش است. ترک‌هایی که برای این بازی لایسنس شده‌اند به خوبی با جو بازی سازگارند و خصوصا سبک هوی‌متال‌شان به خوبی با سلیقه‌ی من جور در می‌آید! گاهی در بازی پیش می‌آید که دلتان می‌خواهد همه‌ی صداهای محیطی را به کمترین حالت خود برسانید و فقط با شنیدن موسیقی ادامه‌ی مسیر را طی کنید. قطعات لایسنس شده همگی سبکی انرژیک دارند و کمک می‌کنند در طول بازی حس بسیار بهتری داشته باشید.

supercross2 Win64 Shipping 2019 02 11 13 27 11 47

چکیده

اصولا کمی سخت است برای بازی مخاطب‌خاصی نقد بنویسی که مخاطبش نیستی! اما کاملا می‌دانم که اگر خودم را در نقش یکی از طرفداران پر و پاقرص بازی‌های ریسینگ و موتورکراس قرار دهم، از بازی‌ای چون Monster Energy Supercross The Official Videogame 2 لذت کافی خواهم برد! این بازی همه‌ی گزینه‌های لازم را در اختیار علاقه‌مندان به این سبک قرار می‌دهد و تجربه‌ای نزدیک و دوست داشتنی را از شرکت در مسابقات موتورکراس به ارمغان می‌آورد.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
7.0
طرفداران سبک ریسینگ و مسابقات موتورکراس از این بازی لذت کافی خواهند برد. ممکن است برخی سیستم‌ها نیازمند بازبینی و یا تجدیدنظر باشند اما Monster Energy Supercross The Official Videogame 2 هنوز هم برای تجربه‌ی سفری مجازی به دنیای مسابقات موتورسیکلت‌ها گزینه‌ی مناسبی است.
نقاط قوت
  • بخش Career
  • شخصی‌سازی خوب
  • برقراری تعادلی خوب میان بخش آرکید و شبیه‌ساز
نقاط ضعف
  • گریند کردن پیاپی و تکراری شدن روند بازی
  • باگ‌های پرتعداد، آزاردهنده و عجیب و غریب
8.3/10

امتیاز شما

(4 رای )
7.0/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.