نویسنده: مهدی افتخاری پنج شنبه، 27 آذر 1399
ساعت 18:59

نقد و بررسی Mortal Kombat 11 Ultimate

4.8 از 5

مطمئنا بر کسی پوشیده نیست که استدیو "ندر رلم" کامل‌ترین عناوین فایتینگ را خلق می‌کند؛ و فکر می‌کنم آخرین ساخته این تیم یعنی Mortal Kombat 11 به خوبی این قضیه را ثابت کرده است. حجم و تنوع بسیار زیاد محتوا، جلوه‌های بصری عالی، سیستم‌های عمیق گیم پلی و مکانیزم‌های دفاعی و حجومی پرکاربرد و یا حتی یک بخش داستانی مناسب، از نمونه ویژگی‌هایی هستند که MK 11 را به یکی از برترین بازی‌های مبارزه‌ای نسل هشتم تبدیل کرده‌اند. و البته یکی دیگر از ویژگی‌های عناوین ندر رلم که همیشه باعث ایجاد شور و اشتیاق بیشتر در طرفداران بوده، بسته‌های الحاقی آن‌ها هستند که معمولا کارکتر، اسکین و یا استیج‌های جدید را به بازی اضافه می‌کنند. همانطور که می‌دانید، مدتی پیش بسته الحاقی Kombat Pack 2 و همچنین نسخه آلتیمیت مورتال کامبت 11(که تمامی بسته‌های الحاقی را شامل می‌شود) معرفی شدند و حال در این مطلب می‌خواهیم به بررسی MK 11 Ultimate بپردازیم. و همچنین به این سوال پاسخ دهیم که آیا مورتال کامبت 11 پس از گذشت 1 سال، هنوز هم یک عنوان فایتینگ فوق العاده به حساب می‌آید یا خیر؟ لازم به ذکر است که این نقد بیشتر به کلیات و ویژگی‌های نسخه آلتیمیت می‌پردازد؛ بنابراین، برای مطالعه نقد و بررسی کامل بازی‌مگ از مورتال کامبت 11، اینجا را کلیک کنید.

1

به راحتی می‌توان گفت که MK 11 هنوز هم یک عنوان مبارزه‌ای فوق العاده و بی رقیب است؛ گیم پلی و محتوای متنوع بازی هنوز جذابیت خود را از دست نداده و پس از گذشت یک سال همچنان اعتیاد آور هستند؛ حتی برای افرادی که علاقه زیادی به عناوین مبارزه‌ای ندارند.

به طور کلی بازی از چندین بخش مختلف تشکیل شده: بخش داستانی، Towers of Time، بخش آنلاین و مبارزات محلی(Local) و همچنین Klassic Towers. بخش داستانی بازی، دقیقا همان چیزی است که قبلا تجربه کرده‌اید؛ یکی از خدایان بزرگ به نام Kronika(که درواقع مادر Shinnok و Cetrion است)، قصد دارد با بازگرداندن زمان به گذشته، تاریخ را از نو نوشته و Raiden را برای همیشه از آن پاک کند. از این رو، قهرمانان ما یعنی سونیا، جانی کیج، کسی کیج، لیو کنگ و یا حتی هانزو هاساشی، همه برای مبارزه با کرونیکا آماده شده و کار خود  را برای متوقف کردن نقشه‌های او آغاز می‌کنند. بخش داستانی بازی شاید بیشتر از 5 ساعت نباشد، با این حال یکی از نقاط قوت بزرگ مورتال کامبت 11 به حساب می‌آید؛ چرا که بسیاری از عناوین مبارزه‌ای حتی همین بخش داستانی کوتاه را هم شامل نمی‌شوند. همانند دیگر عناوین ندر رلم، در Story Mode مورتال کامبت 11 نیز شما کنترل شخصیت‌های مختلف را به دست خواهید گرفت، سینماتیک‌های خیره کننده و درگیری‌های هیجان انگیز کارکترها را تماشا خواهید کرد و هنگامی که به پایان داستان نزدیک می‌شوید، خود را برای یک نبرد نفس گیر آماده خواهید کرد. و اگر پایان داستان برای شما به اندازه کافی رضایت بخش نبود، می‌توانید داستان دو ساعته Aftermath را تجربه کنید که بدون شک پایان بندی بهتری را به شما ارائه می‌دهد.

2

بخش Towers of Time همانند قبل مدام به روز رسانی شده و تاورهای جدید به آن اضافه می‌شود. کامل کردن هر کدام از این تاورها(که چالش‌های متنوعی را هم شامل می‌شوند)، جوایزی از قبیل مودیفایرهای جدید، کوین و یا حتی اسکین و Gear Piece را به دنبال دارد. همین جوایز به تنهایی انگیزه خوبی هستند که شما را برای ساعت‌ها پای MK 11 نگه دارند و دلیل اصلی آن، سیستم Customization عمیق و دوست داشتنی بازی است. به جرات می‌توان گفت که سیستم شخصی سازی آخرین ساخته ندر رلم در بین عناوین مبارزه‌ای بی همتا است؛ شما نه تنها قادر هستید ظاهر شخصیت‌ها را از طریق اسکین و آیتم‌های مختلف تغییر دهید، بلکه می‌توانید Variationهای دلخواه خود را خلق کنید. به این معنی که می‌توانید از بین کمبوها و اسپشل مووهای از پیش تعریف شده برای هر کارکتر، تعدادی را برای یک Variation انتخاب کرده و سبک مبارزه منحصر به فرد خود را به وجود بیاورید. خلق کردن Variationهای دلخواه، یک ویژگی عالی و در واقع دلیل اصلی جذابیت سیستم شخصی سازی MK 11 بوده که باعث می‌شود سبک‌های مبارزه کاملا متفاوتی برای هر شخصیت بوجود بیاید.

اگرچه فنون تمامی کارکترها از همان ابتدای کار قابل استفاده هستند، اما اسکین‌ها و آیتم‌های بخش شخصی سازی را باید یا از طریق Character Towers و یا از طریق Krypt آنلاک کنید. به دلیل حجم و تنوع بسیار زیاد محتوای بخش شخصی سازی و همچنین سیستم پاداش دهی تصادفی بازی، به دست آوردن آیتم‌ها یا اسکین‌های جدید بیش از حد زمان‌بر است، اما همین قضیه باعث می‌شود مدت زمانی که بازی می‌تواند شما را سرگرم نگه دارد، تا حد زیادی افزایش یابد. تنها مشکلی که در بخش Towers of Time، بخش شخصی سازی و کریپت وجود دارد، نیاز دائم اتصال به اینترنت است. به عبارت دیگر، چنانچه به اینترنت دسترسی نداشته باشید یا برای سرورهای بازی مشکلی پیش بیاید، از هیچکدام از سه بخش ذکر شده نمی‌توانید استفاده کنید.

3

بخش آنلاین همچنان به قوه خودش باقی مانده و از آنجایی که نت کد بازی بسیار خوب عمل می‌کند، مشکل خاصی در تجربه شما به وجود نخواهد آمد. بخش آنلاین، از چندین بخش مختلف تشکیل شده است؛ کامبت لیگ، بخش رنک که بیشتر جنبه رقابتی دارد(و نا گفته نماند که در بخش رنک فقط از Variationهای پیش فرض خود بازی می‌توانید استفاده کنید) و بخش کژوال که شامل مسابقات یک به یک و King of The Hill می‌شود.

اما از تمام این موارد که بگذریم، به مهم ترین بخش بازی یعنی Roster آن می‌رسیم؛ Roster مورتال کامبت 11 که از 37 کارکتر تشکیل شده، یکی از بهترین رسترهای موجود در بین بازی‌های مبارزه‌ای به حساب می‌آید. اگرچه در حق تعدادی از کارکترها مانند Davorah، Kabal و یا Cetrion کم لطفی شده و برخی از حرکاتشان به اندازه کافی کارآمد نیستند؛ اما خوشبختانه این قضیه زیاد به چشم نمی‌آید. چه کارکترهای قدیمی مانند اسکورپین، ریدن، ارون بلک و چه کارکترهای مهمان مانند اسپاون و ترمیناتور، همه از جذابیت بالایی برخوردار بوده و باعث می‌شوند رستر MK 11 کامل‌تر به نظر برسد.

از این 37 کارکتر، 12 کارکتر با بسته‌های الحاقی به بازی اضافه می‌شوند و از این 12 کارکتر، 3 کارکتر(ملینا، رین و رمبو) با بسته الحاقی Kombat Pack 2 به رستر اضافه می‌شوند. برخلاف دی ال سی‌های قبلی MK 11، رین، ملینا و رمبو به بهترین شکل در بازی پیاده شده‌اند؛ نه فقط بخاطر ظاهر و شخصیت جذابشان، بلکه به خاطر کمبوها و اسپشل مووهای پرکاربرد و چشم نوازشان. همانند دیگر کارکترهای رستر، این سه کارکتر نیز دارای فنون پیش فرض خود هستند که هر کدام کارایی‌های خود را دارند. علاوه بر آن، آیتم‌هایی که برای بخش شخصی سازی این سه کارکتر در نظر گرفته شده هم به اندازه کافی مناسب بوده و به شما انگیزه بیشتری برای کامل کردن تاورهای مختص آن‌ها می‌دهند.

4

فکر نمی‌کنم نیازی به صحبت کردن راجع به بخش صوتی و بصری بازی باشد چرا که بعد از یک سال، جلوه‌های بصری و صداگذاری بازی همچنان از کیفیت عالی برخوردار بوده و جزئیات قابل ستایشی دارند؛ موسیقی‌های مناسب، صداپیشگی عالی شخصیت‌ها، انیمیشن‌های بسیار خوب، افکت‌های تصویری زیبا و جزئیات خیره کننده‌ای که در طراحی محیط 23 استیج بازی دیده می‌شود، همه و همه زیبایی و جذابیت هر نبرد را به شدت افزایش می‌دهند. ناگفته نماند که بازی از لحاظ فنی روی کنسول‌های نسل بعد عملکرد بسیار بهتری دارد.

Mortal Kombat 11 نه تنها یکی از بهترین عناوین نسل هشتم، بلکه یکی از بهترین عناوین مبارزه‌ای است که تا به حال ساخته شده؛ و به احتمال زیاد، تا چندین سال آینده نیز یکی از بهترین بازی‌های سبک خودش باقی خواهد ماند. گیم پلی خوش ساخت، صدا گذاری و موسیقی‌های مناسب و جلوه‌های بصری عالی در کنار محتوای متنوع و فراوان بازی، MK 11 را به یک اثر کم نظیر و اعتیاد آور تبدیل کرده که در بین عناوین ژانر خودش می‌درخشد.

  • کارگردان: Ed Boon
  • استودیوی سازنده: Netherrealm
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 4 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
9.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
9.0
Mortal Kombat 11 نه تنها یکی از بهترین عناوین نسل هشتم، بلکه یکی از بهترین عناوین مبارزه‌ای است که تا به حال ساخته شده؛ و به احتمال زیاد، تا چندین سال آینده نیز یکی از بهترین بازی‌های سبک خودش باقی خواهد ماند. گیم پلی خوش ساخت، صدا گذاری و موسیقی‌های مناسب و جلوه‌های بصری عالی در کنار محتوای متنوع و فراوان بازی، MK 11 را به یک اثر کم نظیر و اعتیاد آور تبدیل کرده که در بین عناوین ژانر خودش می‌درخشد.
نقاط قوت
  • بخش داستانی هیجان انگیز و دوست داشتنی
  • سیستم مبارزات عمیق و لذت بخش
  • یک Roster کامل با 37 کارکتر متنوع و جذاب
  • سیستم شخصی سازی بی نظیر با آزادی عمل بالا
  • جلوه‌های بصری، صداگذاری و موسیقی‌های مناسب
نقاط ضعف
  • نیاز دائم اتصال به اینترنت برای استفاده از برخی بخش‌ها گاهی دردسرساز می‌شود
  • تعدادی از کارکترها آنقدر که باید خوب پیاده سازی نشده‌اند
8.2/10

امتیاز شما

(126 رای )
9.0/10
عالی
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.