نویسنده: سینا پنج شنبه، 31 تیر 1400
ساعت 17:39

بررسی بازی Observer: System Redux

5 از 5

ژانر سایبرپانک، یکی از مناسبترین ساختارها برای تبدیل شدن به بازی‌های ویدئویی را داراست اما متأسفانه به آن میزانی که دوست داریم، محصولات چندانی با استفاده از این ژانر به بازار عرضه نمی‌شوند و حواشی پیش آمده برای Cyberpunk 2077 احتمالاً برای مدتی باعث دو دلی سازندگان برای ارائۀ اثری پرخرج در این ژانر شود. بازی Observer که اولین بار در سال 2017 به بازار عرضه شد، به شکل واضحی متأثر از یکی از مشهورترین ساخته‌های این ژانر یعنی فیلم Blade Runner بود و حتی نقش اصلی آن هم بر عهدۀ یکی از بازیگران آن فیلم، Rutger Hauer فقید، گذاشته شده بود. در انتهای سال گذشتۀ میلادی، کنسول‌های نسل نهم شاهد عرضۀ نسخه‌ای گسترش یافته از این عنوان با نام Observer: System Redux بودند و بعد از 9 ماه، نوبت به کنسول‌های قدیمی و بررسی این بازی توسط بازی‌مگ فرارسیده است.

observer sr 3

داستان Observer: System Redux در سال 2084 اتفاق می‌افتد که بعد از دیجیتالی شدن افسار گسیختۀ زندگی بشریت، یک بیماری به نام nanophage باعث مرگ بسیاری از افراد می‌شود و به دنبال این بیماری، انسان‌های باقی‌مانده یکدیگر را در جنگی عالم‌گیر به خاک و خون می‌کشند. از خاکستر این دنیای رو به زوال، شرکت تجاری بزرگی به نام Chiron ظهور می‌کند و عملاً کنترل همه چیز را به دست می‌گیرد. قهرمان داستان، کارآگاهی به نام «دنیل لازاسکی» ساکن کشور لهستان است که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، امکان نفوذ به حافظۀ مجرمان را دارد و به این ترتیب مأمورانی مانند او، لقب Observer را یدک می‌کشند. یک روز که دنیل منتظر مأموریتی جدید است، با تماس غیرمنتظره‌ای از جانب پسرش مواجه می‌شود که مدت‌ها از او بی خبر بوده است ...

احتمالاً مناسبترین افراد برای تصویر کردن جهان به شدت کنترل شدۀ عناوین سایبرپانکی، هنرمندانی هستند که اثرات دوران کمونیسم در اروپای شرقی را یا به طور مستقیم و یا به واسطۀ خاطرات والدینشان مشاهده کرده‌اند و این یکی از ویژگی‌های خوب Bloober Team در پرداخت مناسب روایت Observer: System Redux بوده است. تأثیر بلید رانر خصوصاً در انتخاب یک پلیس به عنوان نقش اصلی کاملاً واضح است اما داستان که در یک ساختمان خانه‌های سازمانی و بخش‌هایی از دور و اطراف آن اتفاق می‌افتد و احساس اینکه در تمام مدت کسی در حال مشاهدۀ اعمال رفتار بازیکن و دنیل است، حالتی کافکا مانند به داستان داده است. ارزش این فضاسازی و استفاده صحیح از حالت خفقانی که محیط خاص بازی با خود به همراه دارد زمانی بهتر خود را نشان می‌دهد که متوجه می‌شویم با یک گیم‌پلی نسبتاً ساده رو به رو هستیم ولی این اتمسفر خوب به همراه روایتی رازآلود، به خوبی مخاطب را تا پایان ماجرا با خود همراه می‌کند.

observer sr 3

تخصص Bloober Team در سال‌های اخیر، ساخت عناوینی بوده که روی یک هستۀ شبیه ساز راه رفتن کمی ساختارهای شبه کارآگاهی را سوار می‌کنند که باعث شده اکثر ساخته‌های آن‌ها، مشکل حوصله سر بر و بی هدف بودنی که معمولاً در آثار واکینگ سیم شاهدش هستم را نداشته باشند. Observer: System Redux هم از این قاعده مستثنی نیست و حتی می‌توان گفت که جذابترین ساختۀ این استودیو از منظر گیم‌پلی است. برای پیدا کردن سرنخ‌هایی که شما را در پیشروی کمک می‌کنند، می‌توانید از سه نوع فیلتر بینایی مختلف استفاده کنید که شامل حالت دید در شب، حالت تشخیص وسایل تکنولوژیکی و حالت تشخیص مواد بیولوژیکی می‌شود.

به جز وارسی صحنه با این امکانات، امکان هک کردن حافظۀ افراد هم وجود دارد که بعد از نمایشی از تصاویر کابوس وار که ظاهراً قرار است نمایی از ناخودآگاه افراد و در واقع آن جنبۀ ادعایی «روانشناختی» کار باشد، سرنخ لازم برای پیشبرد داستان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. در گوشه و کنار محیط‌های مختلف هم نوشته‌ها و کامپیوترهایی وجود دارند که اطلاعات بیشتری در رابطه با شخصیت‌ها و وقایع مختلف جهان بازی از آن‌ها قابل دریافت است. یک بازی ویدئویی ساده به سبک و سیاق اولین بازی‌های کامپیوتری به نام With Fire and Sword: Spiders وجود دارد که از طریق کامپیوترهای موجود در محیط بازی قابل دسترسی است. به طور کلی شاهد یک گیم‌پلی گسترده و پر شاخ و برگ نیستیم اما در کنار اینکه به خوبی در خدمت داستان قرار دارد، حس بازی در نقش کارآگاهی در دنیای آینده را به خوبی القا می‌کند.

observer sr 3

از نظر مواردی مانند کیفیت بافت‌ها نمی‌توان طراحی بصری Observer: System Redux را چندان ستایش کرد اما از نظر دقت به جزئیات هنری و ساخت جهانی که حس یک آیندۀ محتمل را دارد و در بحث فضاسازی کاملاً در خدمت روایت داستان است، می‌توان عملکرد بخش گرافیک را قابل قبول دانست. صداپیشگی با توجه به استفاده از یک هنرمند با تجربه به عنوان بازیگر نقش اصلی، انتظارات را بالا می‌برد اما Rutger Hauer با نوعی بی‌حوصلگی دیالوگ‌های خود را ادا می‌کند که به شکلی، احتمالاً ناخواسته، یادآور قسمت‌های صدای روای در اولین نسخۀ اکران شده از فیلم بلید رانر است.

4 سال پیش Observer: System Redux یک عنوان سایبرپانکی/کارآگاهی جذاب بود و گذشت زمان هم باعث نشده تا از جذابیت‌های آن کاسته شود. اگر به دنبال اثری سراسر اکشن در این ژانر هستید، این عنوان چندان گزینۀ مناسبی برای شما به شمار نمی‌آید اما اگر علاقه‌مند به تجربۀ یک درام کارآگاهی آینده‌نگرانه هستید، به جای درستی مراجعه کردید.

 

8 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Observer: System Redux توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

 

  • استودیوی سازنده: Bloober Team
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 8 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.