نویسنده: ایلیا رضوی پنج شنبه، 11 آذر 1395
ساعت 12:28

نقد و بررسی NBA 2K17

4 از 5

نقد و بررسی بازی NBA 2K17

وقت اِسلم دانکه!

با یک نگاه به NBA 2K17 می‌توان فهمید که این بازی ساخته‌ی کسانی است که بسکتبال را زندگی کرده‌اند و در این فضا نفس می‌کشند! هرچیزی از نمایش دقیق و وسواس‌گونه تا آموزش‌های موجود در مُد MyCareer، اهمیت و توجهی را به نمایش می‌گذارند که برخاسته از ذهن افرادی است که غرق در رویای بازی در NBA هستند و این مسئله، داشتن رویایی مشابه را برای شما ساده‌تر کرده است! این نخستین بار است که به کندوکاو بخش‌های Play Now و Blacktop در بازی NBA 2K می‌پردازم و وقتی می‌بینم این بازی تا چه اندازه خوب است، از اینکه از ابتدا آن را تجربه نکردم، حسرت می‌خورم.

مجموعه بازی‌های NBA ساخته شده توسط شرکت بازیسازی 2K، به خاطر نوع بازی روان و سیال و فرم صحیح، شناخته‌شده هستند. 2K17 به شما اجازه می‌دهد تا توپ را در اطراف زمین بازی به حرکت درآورید و مانورها و رقص‌پای زیبایی را به شکل حرفه‌ای با هم ترکیب کنید. وقتی در راه رسیدن به تور بسکتبال با به‌کارگیری توانایی‌هایتان و استفاده از حرکات زیگزاگی، حریف را به اشتباه می‌اندازید، حس قدرتمندی و رضایتی که ناشی از غلبه‌ی هوشمندانه بر حریف است، به شما دست می‌دهد. کنترلرهای بازی انجام حرکات پیچیده را ممکن کرده و به شما حس واقعی‌ و طبیعی بودن این حرکات را می‌دهند. وقتی به نیروی موجود در سرانگشتان دستتان مسلط شدید و راه استفاده از آن را یاد گرفتید(که البته یادگیری آن به سرعت صورت می‌گیرد)، بازی‌ کردن به جای محاسبات سریالی بر روی یکسری از ورودی‌ها، تبدیل به کاری غریزی می‌شود که شما ناخودآگاه آن را انجام می‌دهید.

NBA 2K17 Review Kobe Bryant

درکنار این بحث‌ها، طعم پیروزی تا زمانی که هوش مصنوعی(AI) به پختگی لازم نرسد و مبارزه‌ها جنگجویانه نباشد، شیرین نیست. در این بازی شما مجبور هستید که بازی‌سازی و موقعیت‌گیری هوشمندانه‌ای را به کار گیرید تا به حلقه برسید. اگر می‌خواهید استراتژی پیروزی خود را عملی کنید، باید از هر آنچه در دست دارید به شیوه‌ی صحیح بهره ببرید و اگر لازم شد، در برابر حریفان هوشمندتر، شکست را با فروتنی بپذیرید! به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی، گیم پلی شما را تحلیل کرده و اشتباهات خود را در بازی اصلاح می‌کند و در اصطلاح، "از یک سوراخ چندین بارگزیده نمی‌شود"، در نتیجه لازم است تا ترکیبی از استراتژی‌های مختلف را استفاده کنید، اگر بخواهید مدام توپ را به دست بهترین بازیکن خود بسپارید تا با پرتاب‌های سه امتیازی خود، تیم شما را به برتری برساند، کاری از پیش نخواهید برد.

اگر هنوز با بازی آشنا نیستید، برای اینکه آن را بهتر بشناسید و جای خودتان را در بازی پیدا کنید، می‌توانید به مُد 2KU بروید. این بخش شما را در بازی‌های پیچیده و پرکشمکشی شرکت می‌دهد و به شما نکات آموزشی را در حین انجام بازی گوشزد می‌کند. گیم‌پلی در هنگام ارائه‌ی دستورالعمل‌ها و صحبت‌های آموزشی متوقف می‌شود و به شما اجازه می‌دهد تا بفهمید چگونه از یک نفر عبور کرده یا توپ را پرتاب کنید،  یا آن را به عنوان یک مدافع از حریف خود پس بگیرید. این بخش می‌تواند برای یادگیری اصول پایه‌ی بازی سودمند باشد اما با این همه اگر بازی نسبت به عملکرد شما واکنش نشان می‌داد و شما را به شیوه‌ی صحیح مربی‌گری می‌کرد، به جای آنکه صرفاً به شما نشان دهد که به کدام سمت بروید یا چه کاری انجام دهید، آموزش ها می‌توانستند بسیار موثرتر باشند. به عنوان مثال، این بخش به شما اجازه نمی‌دهد که بدانید چرا یک جامپ بال را از دست می‌دهید یا چرا زمانی که سعی دارید به یک توپ آزاد ضربه بزنید، مرتکب خطا می‌شوید. در نبود یک سیستم که عکس‌العمل‌ها و بازخوردهای سریع در شرایط مختلف از خود نشان دهد، حالت آموزشی بازی NBA 2K17 بیشتر به یک آموزش مبتدیانه می‌ماند تا یک تعلیم تمام عیار!

وقتی زمان بازی فرا می‌رسد، مفسران NBA 2K17، زوایای دوربین و اتفاقات بین بازی، مثل نمایش اسلم دانک بین دو نیمه، به شکل غیرقابل‌باوری، واقع‌گرایی و توجه به جزئیات را به نمایش می‌گذارند. تماشاچیان در لحظات صحیحی تهییج می‌شوند، قطع توپ‌ها و از دست دادن موقعیت‌ها، آن‌ها را به شدت عصبانی می‌کند. تنها مشکل این قسمت، بخش‌های مربوط به مصاحبه‌های پیش از بازی یا بین دو نیمه است. البته این بخش‌ها خوب به نظر می‎رسند اما میزبانان مجازی برنامه، بسیار خشک هستند. در خیلی مواقع به نظر میرسه که اِرنی جانسون، شکیل اونیل یا کِنی اسمیت یک مشت عروسک خیمه‌شب‌بازی هستند که کسی طناب‌های آن‌ها را از پشت تکان می‌دهد. خوشبختانه، آن‌ها بخش‌های به نسبت کوچکی از پکیج هستند و قسمت‌های دیگر نمایشی، مخصوصاً مفسرین و تماشاچیان، به شما این حس را می‌دهند که واقعاً در حال انجام یک بازی NBA هستید.

 NBA 2K17 Experts

شکیل اونیل، اِرنی جانسون و کِنی اسمیت، اصالت و اعتباری که در جای جای بازی NBA 2K17 می‌توانیم پیدا کنیم را انعکاس نمی‌دهند. 

بازی با تیم‌ها و بازیکنان شناخته‌شده تنها جزء کوچکی از NBA را تشکیل می‌دهند. اما یک مُد دیگر به نام MyCareer در این بازی وجود دارد که نوع متفاوتی از بازی را ارائه می‌کند که در آن شما یک بازیکن را می‌سازید و در طول مسیر او از کالج تا رسیدن به سطح تخصصی و پروفشنال در بسکتبال، او را همراهی می‌کنید و به در یک پوزیشن به مهارت می‌رسانید. میان‌پرده‌ها و صحنه‌های قطع بازی زیاد نیستند، اما با این حال پس‌زمینه‌ی زیبایی را از شما و زندگیتان نشان می‌دهند، از لحظات ایکس‌باکس بازی‌کردن با یک دوست تا پشت تلفن صحبت کردن با مادر هیجان‌زده‌ای که نگران شما و آینده‌ی کاریتان است. البته این صحنه‌ها خیلی اثرگذار نیستند اما با دیدن همان اندک تأثیری که هر شخصی بر روی زندگی شما و بازیتان می‌گذارد، شما وادار می‌شوید تا در زمین، بازی بهتری را از خود به نمایش بگذارید.

انجام بازی تنها به عنوان یک نفر از تیم در تعدادی از بازی‌های ورزشی ممکن است به شما حس محدودیت بدهد و دوست داشته باشید در طول روند بازی بیشتر صاحب توپ باشید اما انجام نقش خودتان به عنوان جزئی از یک تیم در 2K17 بسیار دلنشین است. هماهنگی با یک هم‌تیمی برای انجام یک اَلیوپ]حرکتی در بسکتبال که در آن یکی از بازیکنان توپ را به تخته‌ی بالای سبد می‌کوبد و دیگری از برگشت آن استفاده کرده و توپ را وارد سبد بسکتبال می‌کند[ یا داشتن کسی که مسیر را برای شما هموار کند تا یک پرتاب کلیدی سه امتیازی انجام دهید، حس فوق‌العاده‌ای از یک کار تیمی واقعی را به شما می‌دهد، جایی که شما بر نقش خودتان در زمین مالکیت کامل دارید. مطمئناً شما می‌توانید هر لحظه‌ای که میخواهید درخواست توپ کنید و مثل کوبی برایانت مغرورانه خودتان به تنهایی تمام بازی را انجام دهید، اما با این کار در حقیقت رضایتی را که همکاری ماهرانه با هم‌تیمی‌هایتان به شما می‌دهد از خود دریغ می‌کنید.

NBA 2k17 Review P3

شما می‌توانید با شرکت در تمارین مختلف، که مینی‌بازی‌های مختلفی هستند، مهارت خودتان را بهبود ببخشید. این بازی‌ها می‌توانند به عنوان نمونه شما را با چالش‌هایی مثل کسب بیشترین پرتاب‌های سه‌امتیازی ممکن، پرتاب توپ از یک مکان خاص یا انجام بازی تک به تک، شما را غرق در خود کنند. بسیاری از این چالش‌ها مفرح هستند تا حدی که گرفتن تصمیم برای انجام ‌آن‌ها قبل از ورود به بازی را آسان‌تر می‌کند.

nba 2k17 mycareer 1000 283

خارج از بازی بسکتبال، MyCareer شما را مشتاق می‌کند تا در زندگی خارج از زمین شرکت داشته باشید. شما می‌توانید رویدادهای تبلیغاتی یا اتفاقات مربوط به طرفدارانتان را دنبال کنید تا پول بیشتری برای ارتقاء قدرت‌ها و ویژگی‌هایتان داشته باشید. این مسئله، بیشتر از کلیک کردن بر روی یک آیکون در منوی بازی وقتتان را نمی‌گیرد، پس از آن، بازیکن خود را می‌بینید که بیرون می‌رود و یک پیام مبنی بر کامل شدن این بخش به شما داده می‌شود. نبود تعامل برای به پایان رساندن این فرآیند خوب است اما میزان زمانی که باید برای به اتمام رساندن این مسئله صرف کنید، بیش از اندازه به نظر می‌رسد. شما پیام‌های مختلفی از دوستان، بازیکنان دیگر یا مربیان دریافت می‌کنید و روشی را که برای عکس‌العمل نشان دادن به این پیام‌‌ها در پیش می‌گیرید بسته به شخص و نوع پیام آن‌ها متفاوت است. این لحظات رد و بدل کردن پیام، اغلب همراه با طنز هستند و مقداری سرزندگی را به بازی‌ها و تمرینات اضافه می‌کنند که بسیار قابل تقدیر است.

NBA 2K17 Review My Career 1000 563

2K17 مُدهای گوناگونی را برای بازی آنلاین در مقابل دیگر بازیکنان ارائه می‌کند و در اغلب موارد، کانکشن شما قوی باقی می‌ماند. پس از سپری‌کردن چندین ساعت برای امتحان بخش آنلاین بازی، تنها در تعداد کمی از بازی‌ها کانکشن تا حدی بد بود که بازی تقریباً غیرقابل انجام می‌شد. خوشبختانه، این برخوردها اندک و بافاصله بودند.

شما می‌توانید با استفاده از حالت پایه‌ی Play Now با بازیکنان دیگر رقابت کنید یا تیمی را که خود با استفاده از کارت‌پک‌ها سر هم کردید انتخاب کرده و به مقابله با دیگران در مٌد MyTeam بپردازید. در این مُد، شما کار خود را با یک پَک ابتدایی شروع می‌کنید که با دادن میزان کمی کارت به شما کمک می‌کند تا تیمی از بازیکنان مختلف برای خود دست و پا کنید. علاوه بر پرداخت پول واقعی برای به دست آوردن این پک‌ها، شما می‌توانید از مقیاس پولی درون بازی استفاده کنید و برای خودتان کارت پک تهیه کنید اگر چه به شما ضمانت نمی‌دهم که بتوانید کارت‌های به درد بخوری در پک خود داشته باشید. یادتان باشد که انجام چیزی که اساساً نوعی قمار به حساب می‌آید، ریسکی است که ارزش انجام آن را ندارد.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
10
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
9.0
صرفنظر از اشکالات اندک، هیجان NBA 2k17 برای بسکتبال مثل یک بیماری مسری است که به سختی می‌توان مجذوب آن نشد! صرفنظر از کاستی‌های مُد 2KU و واکنش‌های خشک مفسران، بقیه‌ی قسمت‌های بازی عالی به نظر می‌رسند و بهتر از گذشته هستند. بعد از سپری‌کردن وقت قابل‌توجهی با یکی از سری بازی‌های NBA 2K، حالا می‌فهمم که چرا این بازی یکی از مجموعه‌های محبوب است و سبب می‌شود آرزو کنم که هر ورزشی مسیری را که بسکتبال با NBA 2K17 سپری کرده دنبال کند.
نقاط قوت
  • گرافیک بازی فوق العاده است
  • صداگذاری ، طراحی بازیکنان ، گزارش های بی نقص و ...
نقاط ضعف
  • مفسران مصنوعی
  • بخش My Career در عین خوب بودن میتوانست بهتر باشد
9.1/10

امتیاز شما

(13 رای )
9.2/10
فوق العاده
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.