نویسنده: احسان ناخدا پنج شنبه، 26 مرداد 1396
ساعت 09:54

نقد و بررسی بازی Nex Machina

4.67 از 5

!Bullet Hell | نقد و بررسی بازی Nex Machina

سبک تیراندازی (Shooter) شاخه‌های مختلفی دارد. بازی‌های شوتر اول شخص، شوتر دوم شخص، شوتر تاکتیکی و ... از شناخته‌شده‌ترین این سبک‌ها در دوره و زمانه ما هستند. اما در سویی دیگر ژانرهایی مثل Twin-Stick Shooter قرار گرفته‌اند که بسته به مکانیزم خاصی که در این عناوین وجود دارد کمتر بین بازیباز محبوبیت و شهرت دارند و طبیعتا همه افراد نمی‌توانند با چنین بازی‌هایی کنار بیایند. ژانر Twin-Stick Shooter معمولا به بازی‌هایی گفته می‌شود که در آن کارکتر اصلی با یک جویستیک (Joystick) راه می‌رود و با جویستیک دیگر شلیک می‌کند.

خوشبختانه در این چند سال اخیر عناوین بسیار خوبی در این ژانر ساخته شده است که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به Helldivers، Geometry Wars و The Binding of Isaac اشاره کرد. یکی از استودیوهایی که ثابت کرده در ساخت این گونه بازی‌ها تبحر خاصی دارد، استودیو Housemarque است. این استودیو در نسل قبل بازی Outland را ساخت و توانست موفقیت‌هایی را کسب کند و بعد از آن و در اوایل نسل هشتم دو بازی بی‌نظیر Resogun و Dead Nation را روانه بازار کرد. پس از استقبال زیاد بازیکنان از این دو بازی، این استودیو عنوان Alienation را هم منتشر کرد که باز هم مثل دو بازی قبلی مورد رضایت منتقدین و بازیباز‌ها قرار گرفت. حالا نوبت به بازی جدید این استودیو یعنی Nex Machina رسیده است که مدتی قبل عرضه شد و توانست روند بازی‌های قبلی را تکرار کند.

Nex Machina Review Pic 1

در Nex Machina مطلقا هیچ‌گونه داستانی وجود ندارد! پس انتظار یک داستانی عمیق و فلسفه‌ای را در این عنوان نداشته باشید. در بخش Arcade (که عموما با نام کمپین شناخته می‌شود و به نوعی بخش اصلی این بازی به حساب می‌آید) در ابتدا، کارکتر اصلی بازی را مشاهده می‌کنید که سوار بر موتور خود به سوی میدان جنگ می‌رود و پس از آن هدف شما تنها و تنها نابود کردن بیگانه‌ها است و هیچ‌گونه توضیح اضافی به شما گفته نمی‌شود. همان‌طور که در مقدمه مطلب گفته شد، در این گونه بازی‌ها شما با یک جوی‌استیک حرکت و با جوی‌استیک دیگر شلیک می‌کنید. در این عنوان هم دقیقا همین ماجرا صادق است و تنها وظیفه دارید تا دشمنان خود را با اسلحه‌های مختلف از بین ببرید. مود Arcade دارای شش عدد World است که هر کدام از آن‌ها از چندین لایه گوناگون تشکیل شده است و در لایه آخر هر مرحله، یک غول‌آخر حضور دارد. هر یک از جهان‌های بازی، طبیعت و دشمنان خاص خود را دارد که تنوع خوبی به بازی بخشیده‌اند. متاسفانه این قسمت که اصلی‌ترین بخش بازی به حساب می‌آید، در طول 2 الی 3 ساعت (یا حتی کمتر!) به پایان می‌رسد، لذا در طول این مدت نمی‌توانید بازی را ذخیر کنید و مجبور هستید یکسره بازی را به پایان برسانید. یکی از بزرگترین ضعف‌های بازی دقیقا همین نداشتن قابلیت ذخیره‌سازی است، از این رو وقتی من مشغول انجام بازی بودم چندین مرتبه بازی دچار اختلالاتی شد و مجبور شدم از بازی بیرون بیایم و تمامی مراحل را از ابتدا آغاز کنم. با تمام این مشکلات، بعد از گذشت مدتی اینقدر سرگرم بازی می‌شوید که گذر زمان را متوجه نخواهید شد و تا اینکه به خود می‌آیید می‌بینید بازی به اتمام رسیده ولی عطش شما برای کشتن دشمنان بیشتر هنوز به پایان نرسیده است!

مبارزات، مهم‌ترین بخش بازی به حساب می‌آید. در هر مرحله شما در یک لایه قرار می‌گیرید و تنها وظیفه دارید تمامی بیگانه‌ها را به قتل برسانید و وقتی که آخرین دشمن را نابود کردید، به لایه بعدی منتقل می‌شوید. این روند تا لایه آخر ادامه می‌یابد و در انتها شما باید با یک باس قدرتمند مبارزه کنید. پس از پیروزی در این نبرد، مرحله به اتمام می‌رسد و مستقیما به مرحله بعدی منتقل می‌شوید! علی رغم اینکه محدودیت مهمات در این عنوان معنایی ندارد، بازهم بعضی مراحل واقعا چالش‌برانگیز و مشکل‌ساز هستند. شما با کوچکترین برخوردی با دشمنان یکی از پنج Shield خود را از دست می‌دهید و در صورت از دست دادن تمامی آن‌ها، می‌بایست آن لایه را از ابتدا شروع کنید و تمامی امتیازات خود را از دست می‌دهید. البته در درجه‌سختی‌های بالاتر این موضوع هم دچار محدودیت‌هایی می‌شود. مثلا در صورتیکه بیشتر از ده بار تمامی Shield های خود را از دست دهید، مجبور می‌شوید بازی را از اول آغاز کنید! در بعضی لایه‌ها اینقدر محیط بازی شلوغ و درهم برهم می‌شود که حتی ممکن است کارکتر اصلی بازی در صفحه‌نمایش گم کنید، به همین خاطر به تمرکز بالایی برای اتمام هر لایه نیاز دارید و با هر بار برخورد به دشمنان با تیرهای آن‌ها باید یک Shield را تقدیم آن‌ها کنید. با این حال لازم نیست زیاد نگران شوید، چرا که سازندگان قدرت‌های ویژه‌ای را در مکان‌های مختلف برای شما گذاشته‌اند که به نوعی نقش آپگریدها را ایفا می‌کنند. در بعضی از جعبه‌های خاص اسلحه‌های ویژه‌ای مثل راکت‌لانچر، لیزر، شمشیر و .... مخفی شده‌اند که در مبارزه با باس‌‌ها و بعضی دشمنان بسیار حیاتی هستند. در کنار این مورد، به لطف سیستم لوت بازی، بعضی دشمنان قابلیت‌های مخصوصی را برای کارکتر اصلی به جای می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به «افزایش رنج اسلحه» یا «Dash Explosion» اشاره کرد.

Nex Machina Review Pic 2

استودیو Housemarque از المان‌های زیادی در گیم‌پلی استفاده کرده است که از تکراری شدن بازی جلوگیری می‌کند. مثلا در ابتدا هر مرحله بازی به شما لیستی از دشمنانی خاص و کمیاب می‌دهد که وظیفه دارید آن‌ها را نابود کنید و در صورت نابودی تمامی آن‌ها، امتیاز قابل‌توجهی را دریافت خواهید کرد. علاوه بر دشمنان، در هر لایه تعدادی «انسان» وجود دارد که می‌بایست تمامی آن‌ها را قبل از اتمام آن لایه نجات دهید و امتیازی را به رکورد خود اضافه کنید. البته این کارها باید در سریعترین زمان ممکن صورت بگیرد چرا که پس از گذشت مدتی تمامی دشمنان خاص از محیط مبارزه فرار می‌کنند و انسان‌ها هم توسط بیگانه‌ها به قتل می‌رسند! همین چند موضوع ساده باعث شده جانی تازه به گیم‌پلی بخشیده شود و در حین مبارزه با دشمنان، اهداف دیگری هم در سر داشته باشید. یکی دیگر از مشکلات این قسمت، نبود حالت CO-OP بصورت آنلاین است و سازندگان تنها به بخش آفلاین دو نفره بسنده کرده‌اند. تنها قابلیت بازی که بصورت آنلاین در دسترس قرار گرفته، لیدربورد آن است که تنها می‌توانید امتیازات خود را با دوستانتان مقایسه کنید.

 

Nex Machina از لحاظ گرافیکی بسیار خوب به نظر می‌رسد. محیط‌های بازی بسیار چشم‌نواز و پرجزئیات هستند و حتی یک لحظه هم خالی از دشمنان نمی‌مانند. با وجود این مسئله، بازی دچار کوچکترین افت فریمی نمی‌شود و گاهی حتی به بالای 60fps هم می‌رسد! بافت‌ها و خصوصا تکسچرها بالاتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند و کیفیت قابل‌قبولی دارند. قبل از شروع بازی حتی یک لحظه هم فکر نمی‌کردم که با جزئیات گرافیکی به این خوبی برخورد خواهم کرد! این قسمت بیشتر از همه در افکت انفجار و آتش‌ها خودنمایی می‌کند. افکت آتش و منفجر شدن اشیاء و قطعات دشمنان به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده و در هر کدام به جزئیاتی بسیار ریزی دقت شده است. با توجه به کیفیت بالا در بخش گرافیک و بصری، بازی با اکثر سخت‌افزارها سازگاری دارد و می‌توانید آن را به راحتی و بدون کوچکترین مشکلی اجرا نمایید.

Nex Machina در طراحی مراحل از تنوع خوبی بهره می‌برد و هر شش قسمت بازی ویژگی آب‌و‌هوایی و دشمنان خاص خود را دارند. مثلا مرحله اول بازی در یک جنگل جریان دارد و در مرحله بعدی به مناطق برفی سفر می‌کنیم. در کنار این موارد دشمنان متعدد و جدید بازی را هم در نظر بگیرید تا به واقعیت ماجرا پی ببرید. به لطف موسیقی و صداگذاری مناسب، حتی یک لحظه هم هیجان خود را از دست نمی‌دهید و مرتبا آدرنالین ترشح می‌کنید! از اولین برخورد شما با دشمنان تا ثانیه آخر بازی یک موسیقی با ریتم بسیار هیجانی نواخته می‌شود که حتی یک ثانیه هم نمی‌گذارد آرام و قرار داشته باشید. به نظر من، موسیقی هیجانی و صداگذاری بسیار خوب بر روی اسلحه‌ها و افکت‌ها یکی از دلایل مهم موفقیت این عنوان به شمار می‌آید.

Nex Machina Review Pic 3

Nex Machina یک بازی پرسرعت، هیجانی و فان است و اگر سعی کنید با دوربین ایزومتریک آن کنار بیایید، قطعا می‌تواند یکی از تجربه‌های لذت‌بخش شما باشد. با این حال بزرگترین مشکل این بازی کمبود محتوای شدید آن است و در سریع‌ترین زمان ممکن به پایان می‌رسد‌. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنم اگر قصد خرید نسخه قانونی بازی را دارید، تنها در هنگام تخفیف‌ها به سراغ آن بروید چرا که بازی ارزش 20$ ناقابل را ندارد!

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
9.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
5.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
بازی Nex Machina یک شوتر هیجان‌انگیز، مفرح و جذاب است و می‌تواند حتی کسانی را که به این سبک بازی‌ها علافه ندارند، جذب خود کند. جلوه‌های بصری و موسیقی و صداگذاری دیگر مواردی هستند که در کنار بخش گیم‌پلی خودنمایی می‌کنند و بسیار خوب کار شده‌اند. با وجود تمامی نکات مثبت، متاسفانه این عنوان از کمبود محتوای لازم رنج می‌برد و در سریع‌ترین زمان ممکن به پایان می‌رسد. این موضوع باعث شده تا بازی ارزشی کمتر از قیمتش داشته باشد و نتواند آن طور که باید مخاطب را ساعت‌ها به خود مشغول کند.
نقاط قوت
  • یک شوتر استاندارد، هیجانی و لذت‌بخش
  • موسیقی‌های هیجانی و مناسب با جو بازی
  • گرافیک چشم‌نواز و جلوه‌های بصری فوق‌العاده
نقاط ضعف
  • کمبود محتوا و مراحل
  • نبود قابلیت ذخیره‌سازی در ابتدای هر مرحله
  • بازی ارزش 20$ را ندارد!
7.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
7.6/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.