نویسنده: اشکان فرجادی یکشنبه، 16 مهر 1396
ساعت 09:39

نقد و بررسی بازی FIFA 18

4.4 از 5

نقد بررسی بازی FIFA 18 - بازگشت به اوج !

دو عنوان FIFA و PES هرکدام به نحوی تغییر و تحولات چشمگیری رو نسبت به نسخه‌های اولیه خودشون داشتن و با تکیه بر این پیشرفت در گذر زمان به بهترین عناوین فوتبالی عصر ما تبدیل شده اند. ولی کدامیک موفق تر بوده ؟ سوالی که از ابتدای دوره ای که این دو با هم به رقابت پرداختن ذهن طرفداران سبک فوتبال رو هم به خودش درگیر کرده. یکی با گرافیک زیبا ، بازی منطقی و واقعی ولی نه چندان خوش دست و دیگری با گیم پلی روان و خوش فرم ولی عدم حضور تیم های مطرح، هرکدام قصد تصاحب بازارهای بازی های دیجیتالی رو دارند. چندی پیش با نقد و بررسی PES 2018 در خدمتتون بودم. حالا هم با بررسی FIFA 18 و مقایسه این دو شاید تصمیم گیری براتون راحت تر بشه که کدامیک از این عناوین جایگاه بالاتری نسبت به دیگری داره ؟ پس با نقد و بررسی FIFA 18 با بازی‌مگ همراه باشید.

گیم پلی مسابقه بین Barcelona و PSG در فیفا 18

همونطور که همه ی طرفداران و کسانی که وقت زیادی رو صرف بازی فیفا کردان اطلاع دارن، یکی از مشکلات سری Fifa سرعت بازی و نبود انعطاف لازم بازیکن در حرکات چرخشی بود که متاسفانه اونها رو به یک هدف آسیب پذیر برای دفاع حریف تبدیل می‌کرد. مشکل اول همونطور که گفتم با افزوده شدن به شتاب و سرعت بازی برطرف شده ولی همچنان مشکل کندی چرخش، تغییر جهت و مانور بازیکنان به قوه خودش باقیه. نتیجه چنین ایرادی کاملا روشن و مشخصه، حملات سریع ولی ناموفق !

هم تیمی ها به صورت خلاقانه تری حرکت می‌کنن و به شما این امکان رو میدن که با توپ بهتر بتونید مانور و در نهایت پاس های عمقی خوب و موثرتری بدید. هنگام دریافت پاس هم بازیکنان توپ رو نزدیک تر به خودشون نگه می‌دارن تا بتونن در محوطه جریمه راحت تر حرکت و به گل برسن. پاس های عمقی و همینطور ارسال‌های چیپ و هوایی کماکان از همان مشکلاتی که درنسخه های قبل وجود داشت رنج می‌برن. پاس های هوایی بی رمق و پاس های عمقی هم با فاصله زیادی از بازیکن مورد نظر داده می‌شن و اکثر اوقات هم در میانه راه توسط تیم حریف دفع و به هدف نمی‌رسن. البته از حق نگذریم تا حدودی این مسئله اصلاح شده که اونهم البته در شرایطی هست که هردو بازیکن در موقعیت مناسب قرار داشته باشن تا بتونن به بهترین شکل پاس رو ارسال و سپس دریافت کنن.

به نظر من بازی در ناحیه میانی و دو بال چپ و راست بیشترین پیشرفت رو به خودش دیده. توپ ها از جناحین با دقت بیشتری به داخل محوطه جریمه ارسال می‌شن. شوت ها دیگه به سنگینی و بد دستی گذشته نیستن و حالا دچار یک ریتم و وزن سبک و بهتر شدن که دست شما رو برای زدن شوت های سریع تر از ناحیه های دورتر، بازتر می‌گذاره. سیستم سانتر کردن هم کاملا از نو ساخته و پرداخته شده به طوریکه دیگه خبری از ارسال های بی کیفیت و بی هدف نیست. به جای اون شما در سه حالت ممکن می‌تونید توپ رو ارسال کنید ، با زدن دکمه R1/RB یک ارسال زمینی خوب ، L1/LB ارسالی مشابه با اونچه در نسخه قبلی شاهد بودیم و در نهایت با زدن X یا مربع شاهد یک سانتر زیبای کنترل شده به پشت خط دفاعی هستیم. خوشبختانه با این تغییر از Fifa 18 می‌تونیم با ارسال و سر زدن به توپ گل های بیشتری به ثمر برسونیم. پنالتی زدن هم همانند نمونه قبلی مثل حل کردن مکعب روبیک نیست ، گرچه هنوز پیچیدگی های غیر ضروری خودش رو داره ولی کمی از اون کاسته شده.

FIFA18 Review P3

از پیچیدگی های غیر ضروری ضربات پنالتی تا حدودی کاسته شده

حالا میریم سراغ بازیکنان. در شماره‌های پیشین بازی فیفا، سرعت بین بازیکنان آهسته و سریع تا حدودی بالانس شده بود و باعث می‌شد که اختلاف سرعت اونها زیاد فاحش نباشه. خوشبختانه در فیفا 2018 این اختلاف سرعت ملموس تر و روشن تر شده و تفاوت سرعت بازیکنان قابل لمس شده. Mbappe میتونه به راحتی بازیکنان حریف رو با سرعت زیادش پشت سر بذاره همینطور Marcus Rashford و Anthony Martial میتونن در جناحین برای تیم رقیب مشکل ساز بشن. متاسفانه بازیکنان مختلف به اندازه کافی یکتا طراحی نشده اند. به غیر از رونالدو ، مسی و تعداد دگیری از بازیکنان نامدار جهان بقیه بازیکنان در مقوله انیمیشن و حرکات شبیه هم هستند و فقط قد و سرعت اونها با هم تفاوت داره.

یکی از امکانات جدیدی که به این نسخه اضافه شده سیستم تعویض سریع نام داره. یک حرکت بسیار هوشمند و خلاقانه از سازندگان فیفا 18 که به شما این اجازه رو میده که در مواقعی که توپ به خارج از زمین رفته با زدن دکمه R2/RT تعویض هایی که از قبل برای بازی تعریف کردید رو انجام بدید. البته در صورت تعریف نکردن باز هم می‌تونید تعویض های پیش فرض سیستمی که اصلا بهتون توصیه نمیکنم رو انتخاب کنین.

حالا می‌رسیم به بخش صداگذاری فوق العاده بازی که باز هم با تغییرات مثبتش من رو شگفت زده کرد. فیفا 2018 سعی کرده که تغییرات مربوط به جو بازی رو منحصر به ورزشگاهی که در اون بازی انجام میشه طراحی کنه. مثلا بازی های لیگ اسپانیا مملو از سرو صدای طبل ، شور و هیجان تماشاچیان متعصب هست و در مقابل اون، طرفداران انگلیس رو می‌بینیم که هنگام حملات تیم حریف کاملا سکوت اختیار می‌کنن. صداگذاری بازیکنان هم گرچه زیاد به چشم بیننده نمیاد ولی به نظر من جالب کار شده. مثلا صدای خود شخص رونالدو هنگام فریاد زدن حین شادی پس از گل به گوش میرسه. گوینده و مفسر بازی هم بیننده رو مدام در جریان آخرین نقل و انتقالات تیم ها قرار میدن. تمام این مزایا دست به دست هم دادن تا یک تجربه بی نظیر از فوتبال کشورها و فرهنگ های مختلف رو به ما ارائه بدن.

همونطور که می‌دونید در فیفا 2017 برای اولین بار بخش داستانی هم به این فرنچایز اضافه شد که خوشبختانه با استقبال طرفداران و منتقدین هم روبرو شد. خبر خوب اینکه فصل دوم داستان با نام Hunter Returns با داستانی جدید دوباره به فیفا برگشته تا مارو در جریان سرنوشت این فوتبالیست محبوب که در پایان نسخه قبل به تیم ملی دعوت شد قرار بده. کیفیت این بخش همانند گذشته به خوبی حفظ شده و فقط قابلیت های انگشت شماری به این نسخه اضافه شده. یکی از اونها اینه که شما این قابلیت رو دارید تا ظاهر Alex Hunter از مدل مو گرفته تا لباس ها رو به سلیقه خودتون تغییر بدید. داستان کلی هم از این قراره که الکس بعد از موفقیت های چشمگیرش در فصل قبل حالا با سیلی از پیشنهادات تیم های خارجی روبرو شده. ولی متاسفانه هیچ چیز اونطوری که باید پیش نمیره ، تا جایی که الکس مجبور می‌شه تا دوباره همه چیز رو از نو شروع کنه. قسمت تاریک داستان به شدت قوی و تاثیرگذاره. همچنین به این بخش Objective هم اضافه شده که با انجام دادن اونها جوایز خوب و ارزشمندی نصیبتون می‌شه.

FIFA18 Review P5

ظاهر Alex Hunter رو به سلیقه خودتون میتونین تغییر بدین

Career Mode ، Pro Clubs و Ultimate Team هرکدام به تنهایی می‌تونن تجربه بی نظیری از فوتبال باشن. هرکدام روش های کاملا متفاوتی از بازی کردن رو به ما ارائه میدن. با Career Mode می‌تونید تیم مورد علاقتون رو کنترل کنید ، Pro Clubs هم بهترین راه برای بازی با دوستان هست و بخش اعتیاد آور Ultimate Team هم که سرگرمی خوبی می‌تونه باشه مخصوصا برای اون‌هایی که در بچگی عادت به جمع کردن کارت های فوتبالی داشتن !

FIFA18 Review P4

قسمت Ultimate Team هم به اون دسته از دوستانی که عادت به جمع کردن کارت های فوتبالی داشتن توصیه می‎کنم

در نگاه اجمالی ، فیفا خارج از زمین به عالی ترین شکل ممکن عمل کرده. ماد های مختلف بازی و شیوه ارائه اونها ، بروزرسانی های مداوم در بخش FUT ، Objective های روزانه و توضیح و تحلیل جدیدترین اتفاقات در دنیای فوتبال توسط گزارشگر همه و همه نشان میدن که فیفا دنیای واقعی فوتبال رو به بهترین شکل ممکن تونسته به یک بازی کامپیوتری سطح بالا تبدیل کنه. موتور بازی سازی انحصاری EA یعنی Frostbite به بازی درخشش چشمگیری بخشیده ، جزئیات و جلوه بازی زیر نور نورافکن ها و همینطور در روشنایی روز فوق العادست. دیگه خبری از مشکلات حرکتی نیست و شیرینی بازی رو رفته رفته بیشتر می‌شه حس کرد. ولی در داخل زمین ، فیفا هنوز در مقوله سرعت و روان بودن گیم پلی کمی از رقیب خودش یعنی PES عقب‌تره. تغییرات نسخه امسال خیلی خوب تونستن سطح بازی رو بالاتر ببرن که شخصا امیدوارم همین روند صعودی ادامه داشته باشه تا فیفا دوباره بتونه به بهترین عنوان برای طرفداران این سبک تبدیل بشه.

  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
8.0
FIFA 18 بدون اغراق یکی از بهترین شماره‌های سری خواهد بود! شرکت EA تونسته با اصلاح الگوریتم بازی فیفا یکی از بهترین عناوین این فرنچایز رو به مخاطبین ارائه کنه. گیم‌پلی بازی روان‌تر، سریع‌تر و خوش دست تر از قبل شده و گرافیک بازی به لطف موتور فراست بایت از عهده‌ی جزئیات بخوبی برآمده. البته فیفا 18 هم از یک سری مشکلات رنج می‌بره. مشکلاتی که به تفصیل در متن به اون‌ها پرداخته شد. کاستی‌هایی که مطمئنا با این روند صعودی تیم توسعه دهنده‌ی بازی، رفع خواهند شد تا سری Fifa بتونه به بهترین عنوان فوتبالی برای طرفداران این سبک تبدیل بشه.
نقاط قوت
  • صدا گذاری استثنائی و گزارش منحصر به فرد
  • بخش داستانی جذاب
  • گرافیک خوب
نقاط ضعف
  • کنترل سخت توپ و سرعت نامناسب بازی
7.2/10

امتیاز شما

(66 رای )
8.6/10
عالی
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: خرداد 1394
    نظرها: 17
    تشکر: 0
    تشکرشده: 17
    پروفایل psn:
    رتبه لیدربرد psn: 118
    کنسول‌های بازی:

    :bsmile:gamespot: fifa18 rate:7

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1396
    نظرها: 33
    تشکر: 10
    تشکرشده: 40
    کنسول‌های بازی:

    جسارتن ارسال نظر قبلیم رو اصلاح میکنم.
    تو قسمتی که به انعطاف پذیری بدن بازیکنها تو بازی PES اشاره داشتم. به جای انعطاف پذیری بالا اشتباهن انعطاف پذیری پایین عرض کردم.
    باز هم ممنون از سایت خوبتون

    ‏SirGhas و ‏ashkan.farjadi از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1396
    نظرها: 10
    تشکر: 13
    تشکرشده: 5
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: mostafa amiri
    جسارتن ارسال نظر قبلیم رو اصلاح میکنم. تو قسمتی که به انعطاف پذیری بدن بازیکنها تو بازی PES اشاره داشتم. به جای انعطاف پذیری بالا اشتباهن انعطاف پذیری پایین عرض کردم. باز هم ممنون از سایت خوبتون

    دوست عزیز از بابت نظری که دادین و وقتی که برای خوندن مطلب گذاشتین خیلی خیلی متشکرم
    در مورد امتیاز دادن و نقد و بررسی بازی ها باید خدمتتون عرض کنم که هر منتقدی حین بررسی یک بازی تا حدودی هم باید نگاه سلیقه ای به اون بازی داشته باشه. به همین خاطره که بعضی سایت ها به یک بازی نمره بالا و برخی دیگه به اون نمره پایین میدن. فیفا و PES در مقوله نمره گرفتن زیاد تفاوت چشمگیری با هم ندارن و همین نشون دهنده اینه که هر کدوم ضعف و قوت هایی دارن که میتونن به خوبی هم دیگه رو پوشش بدن.
    من هم با شما کاملا موافقم که فیفا به شدت زرق و برق بیشتری نسبت PES داره و همین امر باعث میشه که ضعف های دیگه اون رو به خوبی از چشم بیننده بپوشونه. داخل مقاله ذکر کردم که حین بازی کردن فیفا کاملا حس میکنین که داخل یک استدایوم واقعی دارین اون بازی رو انجام میدین ، از صدا گذاری گرفته تا گزارشگری و موارد دیگه ای که شما به خوبی به اونها اشاره کردین.
    سبک گیم پلی این دو بازی کاملا با هم متفاوته. یک نکته که باید متذکر بشم اینه که نمره دهی به هر بازی مخصوصا به بازی هایی که به صورت سالانه عرضه میشن نسبت به پیشرفت ها و پس رفت های اونها نسبت به نسخه پیشین داده میشه. فیفا انصافا مشکلاتی رو که سالیان سال گریبان گیرش بوده رو به بهترین نحو تونسته امسال برطرف کنه و یک نمونه پیشرفته و بی عیب و نقص تری رو به نسبت نسخه پارسال ارائه بده به طوریکه به شدت طرفدارانش به وجد آورده. ولی PES یک نسخه مشابه با نسخه پارسال عرضه کرده که تغییراتی به چشمگیری فیفا رو نمیتونیم درش ببینیم.

    در حالت کلی من با نظر شما موافقم ، داخل مطلب هم گفتم که گیم پلی فیفا هنوز از PES عقبتره ولی به خاطر پیشرفتی که داشته وتونسته طرفدارانش رو نسبت به پارسال خوشحال تر بکنه واقعا قابل تحسینه و به همین خاطر نمره بالاتری گرفته.

    باز هم از بابت نظرتون متشکرم و باعث افتخار من و همکارانمه که خواننده هایی چون شما داریم

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط ashkan.farjadi ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏mostafa amiri از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1396
    نظرها: 33
    تشکر: 10
    تشکرشده: 40
    کنسول‌های بازی:

    سلام و خدا قوت
    نقد شمارو کامل خواندم به مانند باقی بررسیهای شما خوب و جامع بود.
    اما در مورد نمره دادن به گیم پلی و گرافیک بازی فکر میکنم کمی سلیقه ایی نمره داده باشید و در مقایسه با رقیب فیفا یعنی PES این دو گزینه نه با اختلاف اما نمره ی پایینتری دارند. گرچه سایت شما به گیم پلی PES نمره ی 9 داده ولی نمره ی 8 به گیم پلی فیفا هم زیاده. گرافیک چهره ی بازیکنها در این نسخه از PES به شکل قابل توجهی نسبت به رقیب قدیمی خودش بهتره. برای نمونه لوییس سوارز یا نیمار و یا خیلیهای دیگه.
    این رو به عنوان کسیکه از سال 1996 تا به حالا روی تمام کنسولها و PC تمامی عنوانهایی که از شرکت کونامی منتشر شده رو تجربه کردم عرض میکنم و البته در این مقطع زمانی عنوانهای فیفا رو هم زیر نظر داشتم و مقایسه میکردم.
    یادمه با رفتن تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 1998 فرانسه تب فوتبال در ایران بالا گرفته بود و تو همون حین بازی فیفا98 هم بیرون اومده بود و اکثرن با کنسول پلی استیشن 1 تو کلوب یا منزل مشغول این بازی بودیم و همچنان تو سال 2017 گیم پلی فیفا منو یاد همون گیم پلی مصنوعی اون زمان میندازه.
    19 سال زمان کافی هست برای تغییر دادن گیم پلی روان و تجربه یک فوتبال واقعی. شما تو نقد خودتون از فیفا یک فوتبال واقعی اسم بردید اما مخالفم. انعطاف پذیری پایین بدن بازیکنها، نوع چرخشها، طریقه برخورد بازیکنها به یکدیگر، پا به توپ شدن بازیکنها اعم از دریبل زدن، پاس دادن کاهش سرعت بعد از استارت سریع و استپهای مختلف و با گونه های مختلف در PES به گیمر و حتی بیننده ی اون بازی حس واقعی میده تا فیفا که بعد از این همه سال البته با تیزهوشی بالا روی واکنش بازیکنها بعد از گل، هنگام تعویض، موقع ورود و خروج از زمین، اتمسفرهای متنوع استادیومها و البته اضافه کردن مربیها کنار زمین و عکس العمل اونها تو لحظاتی که عرض کردم که هر کدام اینها باعث جذب گیمر میشه.
    اکثر هواداران بازی فیفا خیلی خوشبینانه از نسل هفتم به بعد هستند تا هواداران PES که از ابتدای کونامی با نسخه ی Hyper Soccer و International Superstar Soccer و بعدها با نام Wining Eleven که به دلیل عرضه ی جهانی این بازی به Pro Evvolotion Soccer تغییر نام داد. بنده شخصن مایل هستم PES رو بدون داشتن لایسنس هیچ یک از تیمها خیلی روان و به شکل واقعی بازی کنم تا اینکه بخوام فیفا رو فقط به خاطر تجملات و زرق و برقهای جاه طلبانش بازی کنم.

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.