نویسنده: احسان ناخدا یکشنبه، 16 مهر 1396
ساعت 02:30

نقد و بررسی Dead Alliance

3 از 5

نقد و بررسی Dead Alliance بر اساس نسخه ارسالی ناشر برای وب‌سایت بازی‌ مگ انجام شده است. (Copy provided by publisher)

نقد و بررسی بازی Dead Alliance

در این دوره و زمانه معیار سرگرم‌کننده بودن بازی‌ها نسبت به گذشته دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. اگر به 20 سال گذشته باز گردیم، می‌بینیم که اکثر بازیکن‌های آن زمان به یک شوتر بکش بکش و پوچ هم راضی بودند و حتی از آن لذت می‌برند! اما حالا اوضاع به کل تغییر کرده است. در دوره ما انتظارات گیمرها به واسطه بازی‌های بسیار خوبی که انجام داده‌اند بسیار بالاتر رفته است و حتی مباحثی مثل فریم‌ریت، تکسچر و .... پا به میدان بحث‌ها گذاشته‌اند. حالا بگذارید تصور کنیم اگر یک سازنده‌ایی بخواهد همان بازی 20 سال پیش را با همان گرافیک و همان مکانیک‌ها روانه بازار کند، چه واکنشی از سوی منتقدان و گیمرها دریافت خواهد کرد؟ داستان Dead Alliance هم دقیقا همین است! قبل از اینکه بازی را بر روی کنسولم تجربه کنم، انتظار یک بازی مفرح و باحال را مثل Left4Dead یا بخش زامبی‌ Black Ops را داشتم ولی متاسفانه به محض وارد شدن به اولین مسابقه، فاتحه بازی را از همان لحظه اول خواندم! متاسفانه Dead Alliance یکی از بدترین بازی‌های ساخته شده در این نسل است و بدون شک در صدر جدول بدترین بازی‌هایی که در این 5 سال اخیر تجربه کرده‌ام، قرار می‌گیرد! بنابراین، برادرانه بهتان پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه بازی را تجربه نکنید، چونکه با یکی از حال بهم‌‌زن‌ترین بازی‌ها طرف هستید. واقعا عنوانی که تکلیفش با خودش مشخص نیست، چطور می‌خواهد گیمر را برای ساعت‌ها سرگرم کند؟

 dead alliance review 1

گیم‌پلی بازی شامل دو قسمت تک‌نفره و چند نفره می‌شود. در قسمت تک‌نفره شما تنها وظیفه دارید تا در هر راند زنده بمانید و زامبی‌های چندش بازی را بکشید. بعد از گذشت دقایقی از انجامِ بخش تک‌نفره تصمیم گرفتم تا هر چه سریعتر توسط زامبی‌ها کشته شوم تا بالاخره از شر این بخش کسل‌کننده راحت شوم، و به لطف هوش مصنوعی فوق‌العاده زامبی‌ها (!!) این عمل خودکشی هم برای چند ده دقیقه طول کشید! بطور کلی بخش تک‌نفره بازی همان حالت Survival را دارد و تنها وظیفه دارید تا بیشتر زنده بمانید و راند‌های بیشتری را به اتمام برسانید. بعد از خارج شدن از بخش تک‌نفره بازی، با همان ذره امیدی که داشتم وارد مولتی‌پلیر شدم. متاسفانه وضعیت این بخش هم خراب‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. در این قسمت از بازی که شامل مودهای استانداردی مثل تیم‌ دث‌مچ یا Free-for-All می‌شود، باید در حین حضور زامبی‌ها با دیگر بازیکنان درگیر شوید و آن‌ها را به قتل برسانید. اولین ایراد بازی این است که سیستم مچ‌میکینگ در بیشتر مواقع شما را با بات‌های هوش مصنوعی می‌اندازد و خبری از بازیکنان واقعی نیست و جالب‌تر اینجاست که هیچ اشاره‌ایی هم به این موضوع نمی‌شود! شخصا بعد از یک ساعت کلنجار رفتن با این بخش متوجه شدم که به طرز عجیبی در همه مسابقات برنده هستم و دشمنان تیم مقابل به شکل احمقانه‌ایی بازی می‌کنند. در همینجا بود که فهمیدم در تمام این مدت حسابی سرم کلاه رفته و سر کار بوده‌ام. البته وضعیت بازی در همه مواقع اینطور نیست، در بعضی از ساعات شبانه‌روز شاید یک بازیکن واقعی در مقابل شما قرار بگیرد که معمولا آن هم به یک یا دو نفر در هر مسابقه محدود می‌شود.

 dead alliance review 2

منو شخصی‌سازی اسلحه‌ها از تنوع خوبی برخوردار است

بدون شک آزاردهنده‌ترین بخش گیم‌پلی، شوتینگ آن است. نشانه‌گیری تفنگ‌ها و شلیک کردن با آن‌ها یکی از زجر‌آورترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. این بخش را با فریم‌ریت فاجعه بازی و انیمیشن‌های دردآور ریلود کردن خشاب ترکیب کنید تا به اصل ماجرا پی ببرید! حداقل لطفی که سازندگان بازی می‌توانستند به مخاطب خودشان بکنند، همین لذت‌بخش ساختن بخش شوتینگ بازی بود که باز هم در آن شکست می‌خورند و به جای اینکه با هر بار کشتن دشمنان لذت ببرید، تنها حالت تهوع نصیبتان می‌شود. شخصا استفاده از چاقو یا فرار کردن از دست دشمنان (!!!) را به استفاده از تفنگ‌های بازی ترجیح می‌دادم!

به نظر من تنها خلاقیتی که سازندگان در بازی بکار برده‌اند، استفاده از زامبی‌ها علیه دشمنان و دیگر بازیکنان است. در گیم‌پلی انواع مختلف نارنجک وجود دارد. بعضی نارنجک‌ها می‌توانند توجه زامبی‌ها را به یک نقطه جلب کنند و بعضی دیگر به محض پرتاب کردن به سوی زامبی‌ها، آن‌ها را محبور به حمله به دیگر بازیکنان می‌کنند که با این روش می‌توانند حسابی آمار بازی خود را بهتر کنید. البته باز هم در این قسمت کاستی‌هایی وجود دارد و بعضی مواقع این نارنجک‌ها به درستی کار نمی‌کنند و کلا تاثیری ندارند.

در جمع‌بندی گیم‌پلی بازی باید گفت که Dead Alliance یکی از بی‌هویت‌ترین و خسته‌کننده‌ترین بازی‌هایی است که در حال حاضر می‌توانید آن را تهیه کنید. گیم‌پلی Dead Alliance کاملا تاریخ گذشته است و حتی نمی‌تواند یک بچه هفت ساله را به شوق بیاورد.

 dead alliance review 3

Draw Distance بازی واقعا مثال‌زدنی است!

و اما گرافیک بازی ... (صدای کوبیدن سر به میز) ما الان در دوره‌ایی زندگی می‌کنیم که بازی‌هایی مثل Horizon, Hellblade یا Uncharted در مارکت وجود دارند و طبیعتا گیمر پس از تجربه هر یک از این عناوین، انتظاراتش از گرافیک بازی‌ها بالاتر می‌رود و به سختی می‌تواند به کمتر از آن‌ها راضی شود. شاید اگر یک عنوانی در بخش گیم‌پلی عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد، می‌توان از سایر بخش‌ها مثل همین گرافیک صرف‌نظر کرد. اما بدبختانه Dead Alliance همان گیم‌پلی سرگرم‌کننده را هم ندارد و از این سمت هم گرافیک کلیِ بازی و کیفیت بافت‌ها رسما در حد و اندازه بازی‌های نسل ششمی است. نکته خنده‌دار این ماجرا این است که Dead Alliance با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخته شده است ولی گرافیک آن حتی به اندازه بازی‌هایی که با موتور Unity ساخته شده‌اند هم چشم‌نواز نیست! علاوه بر این، بازی سرشار از ایرادات گرافیکی است و وجود باگ‌های مختلف و افت‌فریم در جای جای مپ‌های بازی به چشم می‌خورد. تا به امروز که این مطلب در حال نوشته شدن است، هیچ‌گونه بروزرسانی از سوی سازنده برای حل مشکلات متعدد بازی ارائه نشده است و همین رفتارها است که وضعیت را بسیار وخیم‌تر می‌کند. 

تریلر گیم‌پلی 

اگر همین الان از من بخواهند که لیستی از سه بازی فاجعه نسل هشت بنویسم، بدون لحظه‌ایی درنگ Dead Alliance را در رتبه اول جدول قرار می‌دهم. مکانیک‌های بخش گیم‌پلی و گرافیک بازی واقعا زیر خط فقر است و برایم سوال است که سازندگان با چه امیدی این بازی را روانه بازار کرده‌اند و در دسترس عموم قرار داده‌اند؟ دوره این بازی‌هایی که گیمر را با یک اسلحه و چندتا زامبی در یک مپ رها می‌کنند و قصد دارند که این وسط هم یه پولی به جیب بزنند، به آخر خط رسیده است. Dead Alliance هم یکی از این بازی‌هاست که دوره آن‌ سال‌هاست به پایان رسیده.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
2.0
گیم پلی
1.0
سرگرم کنندگی
1.0
موسیقی و صداگذاری
2.0
ارزش تجربه
1.0
اگر به 10 سال قبل برگردیم، Dead Alliance باز هم نمی‌تواند در حد استاندارد‌های آن زمان ظاهر شود. از این عنوان می‌توان به عنوان سمبل بازی‌های فاجعه یاد کرد که سازندگان آن‌ها ذره‌ایی ارزش برای مخاطبان خود قائل نیستند و یک بازی پرنقص را وارد بازار کرده‌اند. تنها لطفی که می‌توانید در قبال این بازی انجام دهید این است که آن را به هیچ‌وجه تجربه کنید.
نقاط قوت
  • نکته ی مثبتی وجود ندارد
نقاط ضعف
  • گرافیک تاریخ گذشته
  • کنترل بسیار بد اسلحه‌ها
  • وجود باگ‌های مختلف
4.9/10

امتیاز شما

(16 رای )
1.4/10
ضعیف
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    تابحال گیمی که امتیاز کمتر از 3 از نقد و بررسی بازی‌مگ گرفته باشه داخل سایت نداشتیم . knights contract رکورد دار پائین ترین امتیاز بازی مگ بود که اتفاقا نقدش رو خودم نوشته بودم . کاملا مشخصه از بازی لذت وافری بردین :gr:
    مطلب بسیار خوبی بود. من کاملا توجیه شدم که اصلا Dead Alliance رو بازی نکنم.

    ‏JaFa_th و ‏More_Fortune از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.