نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 02 مرداد 1397 - 09:00
0 از 5

مایکروسافت دو کنسول برای نسل بعدی خواهد ساخت

بنا بر یک گزارش، مایکروسافت در نسل بعدی کنسول‌ها، یک کنسول معمولی و یک کنسول ارزان‌تر استریمینگ عرضه می‌کند.

در جدیدترین اخبار و شایعات دنیای بازی در بازی‌مگ؛ اخیرا وب‌سایت Thurrott، که شهرت خود را مدیون مطرح کردن شایعات جدی و دست اول پیرامون مایکروسافت است ادعا کرده بود که این کمپانی، از هم‌اکنون مشغول کار روی کنسول‌های بازی نسل بعدی و جانشین «ایکس‌باکس وان» است. این گزارش هم کمی بعد از صحبت‌های فیل اسپنسر در زمینه تایید شدن ادامه کار ایکس‌باکس در نسل بعدی کنسول‌های بازی بود. به تازگی Brad Sams از Thurrott که اولین بار خود او بود که ادعا کرده بود این پروژه در مایکروسافت، با اسم رمز «Xbox Scarlett» شناخته می‌شود، به تازگی اطلاعات جدیدی را درباره این پروژه لیک کرده است. گزارش جدید نیز با توجه به عدم تایید یا رد مایکروسافت، در قالب خبرهای شایعه در نظر گرفته می‌شود؛ به این ترتیب هرچند که وب‌سایت Thurrott معمولا شایعات دست اول صحیحی را پیرامون مایکروسافت منتشر می‌کند، ولی به هر شکل تا زمان تایید رسمی توسط مایکروسافت، این گزارش‌ها در قالب گمانه‌زنی طبقه‌بندی می‌شوند.

بنا بر این خبر، مایکروسافت حتما یک «کنسول سنتی و معمولی بازی» در قالب نسل بعدی کنسول‌ها خواهد داشت. هنوز مشخصات فنی این ماشین، با توجه به اینکه تازه در ابتدای مسیر طراحی و ساخت قرار دارد مشخص نیست. در این زمینه البته فیل اسپنسر وعده داده بود که همان تیم سازنده کنسول Xbox One X، مشغول کار روی این دستگاه هستند و به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که یک انتقال نسلی قدرتمند و قابل درک، میان نسل هشتم و نسل نهم کنسول‌های مایکروسافت به وجود می‌آید.

خبر جالب در این بین، این است که مایکروسافت ظاهرا برنامه عرضه یک «کنسول دوم» از همین خانواده نسل بعدی کنسولی را هم دارد. بنا بر این گزارش، این دستگاه از قیمتی پایین‌تر برخوردار است و «به شکل کامل» مبتنی بر «بازی ابری» و «بازی کردن به روش استریم» خواهد بود. در این زمینه، فیل اسپنسر هم در جریان رویداد E3 امسال، سرویس‌های جدید مبتنی بر «Cloud Streaming Game» را معرفی کرده بود و به نظر این سرویس‌ها، در نسل بعدی نقش مهمی ایفا می‌کنند. در این زمینه گزارش شده که این کنسول نیز با همان اسم رمز Scarlett شناخته می‌شود و مهم‌ترین دلیلی که مایکروسافت تصمیم گرفته تا یک کنسول مجزا برای این کار تولید کند، مشکلات مربوط به «تاخیر» است که به شکل سنتی، مهم ترین مانع در راه بازی‌های ابری به حساب می‌آید، و مایکروسافت با این کنسول اختصاصی، قصد از بین بردن این مانع را دارد.

در ادامه این گزارش، اشاره شده که ظاهرا این کنسول بخشی از فرایند پردازش بازی‌های ابری را در خودش انجام می‌دهد و برای مثال فرایندهایی نظیر کار با کنترلر، پردازش تصاویر و سایر فرایندهایی که باعث تاخیر در بازی‌های ابری می‌شوند، در داخل کنسول پردازش می‌شود تا شانس ایجاد مشکل در استریم پیوسته و روان بازی کم شود. البته این به معنی این هم هست که کنسول دوم، از سخت‌افزارهای پردازشی نیز بروخوردار خواهد بود و یک ماشین صرفا استریمینگ نخواهد بود. به هر شکل مایکروسافت این کنسول را با قیمتی «بسیار پایین تر» نسبت به کنسول اول عرضه می‌کند، و نمی‌توان انتظار یک سخت‌افزار بسیار قدرتمند را از آن داشت.

این گزارش از بسیاری جهات نشان می‌دهد که مایکروسافت در مسیری نسبتا مشابه با ابتدای همین نسل هشتم حرکت می‌کند؛ با این تفاوت که در نسل آینده، محدودیت‌های فنی دوره ۲۰۱۳ وجود نخواهد داشت و همچنین مایکروسافت قرار نیست اجباری برای تهیه دو دستگاه داشته باشد و کسانی که مایل به انجام بازی‌های استریمی نیستند، می‌توانند فقط کنسول بازی معمولی مایکروسافت را تهیه کنند. به هر شکل «امکان انتخاب» چیزی است که قبلا هرگز مایکروسافت در ابتدای کار نسل هشت و با ایکس‌باکس وان انجام نداد و این موضوع، اعتراضات و بازتاب‌های ناخوشایندی برای آن‌ها در پی داشت. درنهایت باید دید که بازار چه واکنشی نسبت به این رویکرد احتمالی مایکروسافت، برای نسل بعدی کنسول‌های بازی از خودش نشان می‌دهد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.