نویسنده: محمدجواد فرج الهی چهارشنبه، 21 تیر 1396
ساعت 13:13

بررسی مانیتور های بسیار عریض Ultra Wide

5 از 5

بررسی مانیتور های بسیار عریض یا الترا واید و 4k

شاید بارها برایتان پیش آمده است که هنگام جست و جو در میان فروشگاه‌ها، چشمتان به مانیتورهایی افتاده که بسیار عریض هستند و از شکل عجیب و غریب آن ها متعجب شده‌اید. شاید با خود فکر کنید که این مانیتور های بسیار عریض، مسخره هستند و صرف هزینه برای آن ها، اتلاف پول است.

بیایید به گذشته نگاه کنیم. مانیتور های CRT را یادتان می آید؟ این مانیتورها، نسبت ابعادشان 4:3 بود و حالتی شبیه یک مربع را داشتند.

Ultra wide Monitors review P2

زمانی این مانیتور های بزرگ، دنیای کامپیوتر ها را تسخیر کرده بودند

با گذشت زمان و با ورود مانیتورهای LCD، این نسبت ابعاد تغییر کرد و مانیتورهای 16:10 وارد بازار شدند. این مانیتورها از رزولیشن بالاتری بهره می‌بردند و میدان دید بیشتر و رنگ های بهتری را به نمایش می گذاشتند.

اما پس از آن، مانیتورها بار دیگر دچار تغییر شدند و نسبت 16:9 فراگیر شد. این نسبت نه تنها در مانیتورها بلکه درتلویزیون های امروزی نیز کاربردی رایج دارد و معمول‌ترین نسبت تصویر است.

ولی بر خلاف تصورتان، این آخرین و بهترین نسبت ابعاد نیست. چراکه سازندگان مانیتورها، هر روز به دنبال نسبت ابعادی دقیق تر و متناسب تر با چشم انسان هستند و همین نقطه سرآغازی بر مانیتور های 21:9 است. این نسبت ابعاد، برای هماهنگی بیشتر با چشم انسان و میدان دید بالاتر طراحی شده است. پس آینده همینجاست! مانیتور های 21:9 آینده ی این صنعت هستند!

Ultra wide Monitors review P3

فضای کار بیشتر و میدان دید بهتر، هدف نهایی مانیتور های فوق عریض است

اما میدان دید  (FOV) چه تاثیری بر بازی ها و فیلم های ما دارد؟

با ما همراه باشید تا چند نمونه را بررسی کنیم.

به تصاویر زیر از بازی بتلفیلد 4 نگاه کنید. تصویر اول در نسبت ابعاد 16:9 و تصویر دوم در نسبت ابعاد 21:9 گرفته شده است. کدام تصویر برای شما خوشایند تر است و میدان دید بیشتری در اختیارتان قرار می دهد؟

Ultra wide Monitors review P4

Ultra wide Monitors review P5

با در اختیار داشتن یک مانیتور 21:9 شما با دراختیار داشتن دید بهتر، یک برتری و مزیت نسبت به طرف مقابل پیدا می کنید. به خصوص در بازی های شوتر و مولتی پلیر که میدان دیدد یکی از حیاتی ترین و مهمترین عناصر کلیدی است و هرکسی که میدان دید بیشتری داشته باشد بر بازی مسلط تر است و جزییات ریز را بهتر مشاهده خواهد کرد.

این برتری مختص به بازی های شوتر مولتی پلیر نیست بلکه در بازیی مثل فوتبال، با در اختیار داشتن فضای بیشتر شما تسلط بهتری بر زمین فوتبال خواهید داشت و می توانید راحت تر و بهتر استراتژی تیم خود را بچینید.

در بازی های استراتژیک و MOBA نیز میدان بالاتر کمک شایانی به شما خواهد کرد و باعث می شود که بر قسمت های بیشتری از زمین مبارزه تسلط داشته باشید.

Ultra wide Monitors review P6

نسبت تصویر بالاتر، فضای بیشتری از بازی را به نمایش می گذارد

خوشبختانه از لحاظ پشتیبانی بازی ها از این نسبت هیچ مشکلی وجود دارد و اکثریت قریب به اتفاق بازی های امروزی از این نسبت ابعاد پشتیبانی می کنند و شما ابدا با کمبود محتوا روبرو نخواهید شد.

اما آیا این نسبت ابعاد تنها در بازی ها اثر دارد؟

مطمئنا شما هم مثل من تجربه ی تماشای فیلم داشته اید و بارها و بارها با حاشیه های سیاه بالا و پایین صفحه ی مانیتور یا تلویزیون تان مواجه شده‌اید. گاهی این حاشیه ها به قدری زیاد و آزار دهنده می شوند که عملا نیمی از صفحه ی نمایشگرتان را سیاه و بی استفاده می کنند. خب ریشه ی این مشکل از چیست؟

مساله بر می گردد به آنجا که بسیاری از دوربین های فیلمبردای سینمایی، الترا واید هستند و تصویری که ضبط می کنند نسبت ابعاد 21:9 دارد و چون تمامی سینماهای IMAX از این نسبت پشتیبانی می کنند، هنگام تماشای این فیلم در سینما با حاشیه ی سیاه مواجه نخواهید شد اما هنگام تماشای همان فیلم در منزل، حاشیه های سیاه، دیوانه تان می کند!

این بخاطر آن است که تلویزیون و مانیتور شما نسبت ابعادش 16:9 است و از نسبت ابعاد 21:9 پیشتیبانی نمی کند. ولی اگر یک مانیتور با نسبت ابعاد 21:9 داشته باشید، فیلم شما تمام صفحه خواهد بود و هیچ حاشیه ی سیاهی موجب مزاحمت شما نمی شود و از طرفی از تمام فضای مانیتور خود استفاده خواهید کرد.

Ultra wide Monitors review P7

تماشای فیلم ها در تمام صفحه، لذت تماشای فیلم ها را دو چندان می کند

حال باز هم می‌رسیم به این سوال که :

آیا مانیتورهای بسیار عریض فقط برای فیلم و بازی هستند؟

آیا تابحال برایتان پیش آمده که در حال چرخ زدن در فضای وب باشید و مرورگرتان پر از پنجره شده باشد و حس کنید فضای کافی در اختیار ندارید؟

یا هنگامی که مشغول ترجمه یک متن از اینترنت هستید و مدام مجبورید میان صفحه ی ورد و مرورگرتان سوییچ کنید. این مورد برای شما عذاب آور نیست؟

یا ممکن است مشغول به کار فتوشاپ و ادیت ویدیو باشید و اما هنگام ادیت، با مشکل کمبود فضا مواجه شوید و نتوانید بسیاری از نوارها و ابزارها را به روی صفحه اصلی بیاورید و مدام مجبور شوید میان آن ها سوییچ کنید؟

Ultra wide Monitors review P8

با مانیتور های الترا واید تمام نوار ها و ابزارها را یکجا در اختیار خواهید داشت

مانیتور های الترا واید دقیقا برای این افراد طراحی شده است. مثلا مترجمی که یک متن را به فارسی باز می گرداند، می تواند صفحه ی Word را در نیمی از مانیتور خود قرار دهد و مرورگر را در نصف دیگر مانیتور باز کند و به این ترتیب هر دو صفحه را همزمان می بیند و نیازی به سوییچ میان آن ها ندارد. اما توجه داشته باشید که شما نمی توانید اینکار را در مانیتورهای معمولی 16:9 انجام دهید چراکه آن‌ها فضای بسیار کوچکتری در اختیار شما قرار می دهند و عملا ناکارآمد هستند اما در مانیتور های 21:9 شما به قدر کافی فضا در اختیار دارید و به راحتی می توانید فضای مانیتور خود را چند قسمت کنید. بدون آنکه احساس فشردگی و آزردگی کنید.

Ultra wide Monitors review P9

بنده در حال نوشتن این مقاله بروی یک مانیتور بسیار عریض با دو پنجره ی همزمان!

و به همین ترتیب در فتوشاپ و ادیت ویدئو و طراحی  نیز فضای بیشتری برای کار در اختیار دارید و می توانید کارهایتان را بسیار سریع ترانجام دهید.

می رسیم به این سوال که: 

آیا مانیتورهای الترا واید فقط برای گیمرها، فیلم بازان و طراحان و مترجمان مناسب است؟

هنوز یک دسته دیگر باقی مانده اند. کسانی که از 2 یا 3 مانتیور برخوردارند و نسبت به مانیتور های الترا واید احساس بی نیازی می کنند.

باید در نظر داشت که تجربه ی مانیتورهای الترا واید بسیار بسیار متفاوت‌تر است و تا زمانی که مستقیما روبروی  آن‌ها ننشینید و با آن‌ها کار نکنید متوجه تفاوت آن با مولتی مانیتورها نخواهید شد.

از طرفی استفاده از چند مانیتور، برق بسیار بیشتری مصرف می کند و می تواند هزینه برق شما را بالا ببرند و همچنین به دلیل تراکم پیسکلی بسیار بیشتر، بار سنگینی بر دوش کارت گرافیک شما قرار می دهند و تنها با داشتن کارت های پاسکال می توانید راندمانی مناسب از آن ها دریافت کنید.

از طرفی استفاده از چند مانیتور فضای بسیار بیشتری از میز شما را اشغال خواهد کرد و تعداد بی‌شمار سیم‌های آنان باعث شلوغی و در هم آشفتگی بیشتر میز شما می‌شود. در نتیجه استفاده از مانیتورهای التراواید نه تنها مصرف کمتر برق و منابع گرافیکی را دربر دارند، بلکه جمع و جورتر نیز هستند و فضای کاری شما را بسیار زیباتر جلوه می دهند و برخلاف مولتی مانیتورها، مشکل پارگی تصویر ندارند.

Ultra wide Monitors review P10

 فضای کاری بسیار شلوغ میز کامپیوتر باعث کاستن سرعت کار شما می شود

باز هم می رسیم به سوال اینکه:

آیا مانیتورهای التراواید تنها به گیمرها، فیلم بازان، طراحان، مترجمان و کسانی که از چند مانیتور استفاده می کنند پیشنهاد می شود؟

در پاسخ باید گفت بله. اگر شما جز هیچ یک از قشرهای بالا نیستید و همچنین بیشتر با کنسول خود بازی می کنید، مانیتورهای الترا واید مناسب شما نیستند و تنها اتلاف هزینه برای شماست. چراکه در حال حاضر هیچ یک از کنسول های بازی ازاین نسبت ابعاد پشتیبانی نمی کنند و اگر بخواهید از آن ها استفاده کنید با حاشیه های سیاه در اطراف نمایشگرتان مواجه خواهید شد.

مانیتور های موجود در بازار ایران از چه نوع هستند؟

مانیتورهای فوق عریض در بازار در حال حاضر در دو مدل متفاوت عرضه می شوند. دسته اول مانیتور هایی با رزولیشن 1080*2560  هستند که به آن ها FullHd Ultra Wide می گویند و نسبت به مانیتور های فول اچ دی معمولی 33 درصد فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهند.

LG 29UM68

Ultra wide Monitors review LG 29UM68

اولین مانیتور لیست ما، مانیتور نسبتا ارزان و به صرفه ی ال جی است. ال جی از پیشگامان مانیتورهای فوق عریض در چند سال گذشته بوده است و بیشتر تولیدات خود را به این مانیتورها اختصاص داده است. مانیتور 29UM68  نیز یک مانیتور بسیار عریض با رزولیشن 1080*2560  است. پنل این مانیتور 29 اینچی از نوع IPS با روشنایی 250 کاندلا در متر مربع و کنتراست 1 به 1000 است. همچنین از ورودی های HDMI و DisplayPort و خروجی هدوفن پشتیبانی می کند. این مانیتور در بازار حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان قیمت خورده است.

Asus MX299Q

Ultra wide Monitors review Asus MX299Q

مانیتور بعدی لیست ما، از برند ایسوس است. این مانیتور نیز 29 اینچ بوده و از رزولیشن 1080*2560  پشتیبانی می کند. همچنین پنل آن از نوع IPS بوده و روشنایی آن 300 کاندلا بر مترمربع است. همچنین این مانیتور بدون حاشیه است و اگر روزی بخواهید از چند مانیتور در کنار هم استفاده کنید، انتخاب این مانیتور به شما توصیه می شود. این مانیتور از پورت HDMI و DVI-D و DisplayPort پشتیبانی می کند  و قیمت آن حدود 2 میلیون تومان است.

BenQ XR3501

Ultra wide Monitors review BenQ XR3501

این مانیتور بنکیو، 35 اینچ بوده و مانند مدل های قبلی این لیست از رزولیشن 1080*2560  برخوردار است. همچنین صفحه ی آن از نوع خمیده بود و نرخ تازه سازی آن 144 هرتز بر ثانیه است که برای بازی های شوتر بسیار مناسب است. روشنایی آن حدود 300 کاندلا بر ثانیه است و از پورت های HDMI و D-SUB و DVI-D و خروجی هدفون پشتیبانی می کند. اما اگر قصد خرید این مانیتور را دارید باید بدانید که این مانیتور نسبت به امکاناتی که دارد بسیار گران قیمت است و خرید آن توصیه نمی شود. این مانیتور خمیده حدود 4 میلیون تومان قیمت دارد!

اما دسته ی دوم مانیتورها از رزولیشن 1440*3440 استفاده می کنند  و به آن ها Quad HD های بسیار عریض می گویند و نسبت به مانیتور های معمولی FULLHD، 2.5 برابر فضای کار بیشتر دارند.

LG 34UC98

Ultra wide Monitors review LG 34UC98

مانیتورهای ال جی نسبت به امکانات خود، قیمت بسیار مقرون به صرفه ای دارند. این مدل، 34 اینچی بوده و پنل آن IPS از نوع منحنی است و از رزولیشن 1440*3440 پشتیبانی می کند و از روشنایی 300 کاندلا در متر مربع برخوردار است. همچنین سیستم رنگ آن 10 بیتی بوده و طیف وسیعی از رنگ ها را نمایش می دهد. این مانیتور علاوه بر پورت های رایج HDMI 2.0 و DisplayPort از دو پورت USB 3.0 پیشتیبانی می کند. قیمت این مانیتور حدود 3 میلیون و 160 هزار تومان است.

Asus PG348Q

Ultra wide Monitors review Asus PG348Q

به غول این لیست سلام کنید! این مانیتور خمیده ی ایسوس، 34 اینچ و با پنل IPS است و از رزولیشن 1440*3440 استفاده می کند. روشنایی آن 300 کاندلا بر مترمربع است و رفرش ریت آن 100 هرتز بر ثانیه است و منساب بازی های شوتر می باشد. از فناوری G-Sync  انویدیا پشتیبانی می کند و سیستم رنگبندی آن 10 بیتی است و قادر است 1 میلیارد رنگ به نمایش بگذارد! همچنین پورت های آن HDMI و DisplayPort و خروجی هدفون هستند. قیمت این مانیتور حدود 5 میلیون تومان و 200 هزار تومان است.

در انتها اگر همچنان نسبت به خرید این مانیتورها مردد هستید و فکر می کنید شکل و شمایل آن ها عجیب و غریب است و از طول عریض آن‌ها می‌ترسید، بهتر است که خودتان پشت این مانیتورها بشینید و از نزدیک با آن‌ها آشنا شوید. بعد از کمی کار با این مانیتورها، نه تنها شکل آن‌ها برای شما عادی می‌شود، بلکه به آن‌ها بسیار وابسته می‌شوید و دیگر نمی‌توانید در تلویزیون و یا مانیتور‌های عادی فیلم تماشا کنید و از محدودیت‌های این نمایشگر های قدیمی آزرده می شوید!

Reviewer Monitor

مانیتور الترا واید و میزکار نویسنده :)

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.