نویسنده: قاسم ممتاز چهارشنبه، 24 آذر 1395
ساعت 19:27

بررسی، مشخصات، ویژگی ها و مقایسه ی پلی استیشن 4 Pro با PC و PS4

4.43 از 5

واقعیت مجازی، کیفیت تصویر 4K، توان مصرفی کمتر و به چالش کشیدن چرخه ی 10 ساله ی کنسول های بازی، چیزی است که سونی بخوبی از پس آن برآمده. اگر به سال گذشته برگردیم، زمانی که PS4 بازار را قبضه کرده و Xbox One در سایه ی رقیب تجاری خود قرار گرفته بود، کمتر کسی فکر می‌کرد که سونی ممکن است سخت افزاری جدید عرضه کند. سخت افزاری که قطعا بر فروش فوق العاده ی PS4 تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است بر سوددهی این دستگاه چاپ پول سونی، تاثیر منفی داشته باشد. اما سونی این ریسک را پذیرفت و خرق عادت کرد. چرخه ی 10 ساله ی عرضه ی کنسول های خانگی را تغییر داد و دستگاهی قویتر روانه ی بازار کرد. اما سوال این است که آیا PS4 Pro می تواند همان راه موفقیت را طی کند؟ آیا پلی استیشن 4 پرو واقعا بازیها را بهتر اجرا می‌کند؟ آیا تجربه ی استفاده از بازی ها بر روی PS4 Pro بقدری بهتر می‌شود که دارندگان فعلی PS4 بسراغ خرید این کنسول بروند؟ پاسخ این سوال‌ها چیزی است که انتظار داریم در پایان مقاله به آن برسید. پس با ما در نقد و بررسی Playstation 4 Pro همراه باشید.

سرفصل های مهم این مقاله :

راه اندازی و عملکرد پایه ی PS4 در مقایسه با Playstation Pro

مصرف برق و میزان تولید سر و صدا در PS4 Pro در مقایسه با کنسول های لانچ و PS4 های اسلیم

آیا PlayStation 4 Pro واقعاً یک کنسول 4K است؟

بازی با PS4 Pro در رزولوشن تصویر 1080P چطور است؟

آیا عملکرد Playstation VR بر روی PS4 PRO از کنسول های عادی PS4 بهتر است ؟

آیا PS4 Pro ارزش خرید دارد ؟!

PS4 Pro

سونی با ارائه ی PS4 Pro نه تنها یک کنسول خانگی قویتر عرضه کرد، بلکه پا را فراتر گذاشته و از شما می‌خواهد تا برای داشتن تجربه ای بهتر از تفریحات مجازی‌تان، نمایشگر 4K تهیه کنید. البته اجباری برای این موضوع نیست، اما در صورت نداشتن یک مانیتور 4K همیشه این طرز فکر منفی با شما خواهد بود:

 " ممکن است کیفیت بازی من در یک مانیتور 4K بهتر باشد" 

همانطور که احتمالا می‌دانید، PS4 Pro از نظر سخت افزاری نسبت به کنسول استاندارد PS4 ارتقا پیدا کرده است. پردازنده ی مرکزی با فرکانس بالاتری کار می‌کند و پردازنده ی گرافیکی قدرتی 2 برابر دارد و حتی میزان حافظه ی RAM ارتقا یافته و اورکلاک شده است. اما این بهبودهای سخت فزاری به معنای از رده خارج شدن PS4 های استاندارد نیست. بطور کلی PS4 Pro نیامده تا PS4 های عادی را از رده خارج کند. این ادعا را در تمام تصمیم گیری های سونی برای PS4 Pro مشاهده می‌کنید. سونی همانطور که از ابتدای معرفی PS4 Pro ادعا کرده بود، این کنسول جدید را نه برای از رده خارج کردن کنسول نسل هشتم خود، بلکه برای همراهی آن عرضه کرده است. اما اینکه تا چه حد می‌توان به این ادعا اعتماد داشت، نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد. از لحاظ بصری و رابط کاربری در نگاه اول ممکن است PS4 Pro بسیار آشنا به نظر برسد و هیچ نکته ی جدیدی نداشته باشد. از نظر طراحی از همان زبانی استفاده کرده که در PS4 Slim بکار گرفته شده و رابط کاربری هم تفاوت چندانی با رابط کاربری نسخه ی پایه ندارد. تنها، گزینه ی انتخاب خروجی تصویر 2160P در بخش مربوط به Display و اطلاعات جدیدی که پس از بررسی نمایشگرتان در رابطه با پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از HDR و DRM بر روی تصویر ظاهر می‌شود، به شما یادآوری می‌کند که در حال گشت و گذار در منوی PS4 Pro هستید. تغییر دیگری در سیستم عامل وجود ندارد و ناوبری این بخش هم هیچ بهبود یا ارتقائی نسبت به نسخه های پایه یا اسلیم به خود ندیده تا حس هم خانوادگی این کنسول با برادرهای بزرگترش بخوبی به مخاطب القا شود. در قالب ارقام و اعداد PS4 Pro از کنسول استاندارد قویتر است. در جدولی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، بخوبی می‌توانید این قدرت بیشتر را در قالب اعداد لمس کنید. اما باید این قویتر بودن را به چالش بکشیم تا تاثیر آن را بر اجرای بازی ها مشاهده کنیم .


Ps4 Pro improvementsکاملاً واضح است که سونی قصد داشته بر این مطلب که PS4 و Pro هر دو از یک خانواده هستند، تأکید کند که البته اینکار سبب اندکی پیچیدگی شده ‌است. به عنوان مثال، هیچ نشانه‌ای از اینکه آیا بازی که شما در حال بارگذاری و اجرای آن هستید، به طور خاص از PS4 Pro پشتیبانی می‌کند یا خیر، وجود ندارد. حتی هیچ خبری از یک اخطار پاپ‌آپ که بگوید پچ‌های ارتقای مربوط به Pro برای این عناوین در کتابخانه‌ ( Library ) شما در دسترس هستند، نیست. شخصاً دوست داشتم اگر برای بازی های داخل کالکشنم آپدیت جدید برای PS4 Pro عرضه می‌شد، به آن‌ها نگاهی دوباره بیندازم و امتحانشان کنم. موردی که سونی متاسفانه به آن اهمیتی نداده است.

راه اندازی و عملکرد پایه ی PS4 در مقایسه با Playstation 4 Pro

در حال حاضر فرایند مهاجرت از نسخه ی پایه ی PS4 به Playstation 4 Pro به سادگی انجام می‌شود. بواسطه‌ی رابط کاربری کاملا مشابه، تنها کافی است تا با استفاده از هارد اکسترنال از محتوای موجود بر روی کنسول فعلی خود بک آپ تهیه کرده و آن را بر روی PS4 Pro بازیابی کنید و در نهایت لایسنس بازی هائی که خریداری کردید را ری استور کنید و تمام. اگر به هارد اکسترنال دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از یک هاب و یا سویچ و یا روتر هر دو کنسول را به هم متصل کرده و از طریق شبکه عملیات انتقال را انجام دهید. البته انتقال از طریق شبکه به زمان بیشتری نسبت به بک آپ گیری با هارد اکسترنال نیاز خواهد داشت. بعد از انتقال محتوا به PS4 PRO، به سراغ تست این سخت افزار تازه نفس می‌رویم. در مقاله ی بررسی تخصصی Xbox One S به این موضوع پرداختیم که مایکروسافت در ویرایش دوم Xbox One از پردازنده ای اورکلاک شده استفاده کرده است. تغییری که در مقایسه با مدل استاندارد تا حدودی عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد. تاثیری که شاید چندان محسوس نباشد اما بودنش هم ضرری ندارد. اما وقتی در رابطه با PS4 Pro از مارک سرنی ( Mark Cerny ) سوال شد، این موضوع را بطور کامل رد کرد و افزایش قدرت پلی استیشن پرو را به‌سبب تغییرات سخت افزاری این کنسول اعلام کرد. اگر بخاطر داشته باشید، قبل از عرضه ی PS4 در کنفرانس ها و نمایشگاه‌های بازی های کامپیوتری، به این موضوع اشاره می‌شد که با توجه به محدودیت های یک سخت افزار گیر افتاده در قالب زمان، نسبت به سخت افزار های کامپیوتری که در هر سال چندین نسل مختلف از آنها وارد بازار می‌شود، برای بهبود عملکرد کنسول نسل هشتم سونی و ماندن در عرصه ی رقابت، در معماری PS4 استراتژی ویژه ای اتخاذ شده که بواسطه ی آن بخشی از توان پردازشی کنسول از دسترس خارج شود. به بیان دیگر بخشی از قدرت پردازشی PS4 برای محاسباتی که ممکن است در سال های آینده بواسطه ی ارتقای API و یا موتور های گرافیکی به آن نیاز باشد مهر و موم شده تا سونی بنا به صلاحدید در زمان مورد نیاز از آن استفاده کند. اینکه آیا سونی بعد از گذشت 2 سال از این توان پردازشی رزرو شده استفاده کرده یا نه، موضوعی است که تصمیم گیران این کمپانی بزرگ، تمایلی به صحبت درباره ی آن ندارند. بهرحال گفته می‌شود که در رابطه با PS4 Pro، سیاستی مشابه برای اجرای بازی های استاندارد PS4 اتخاذ شده است. در حال حاضر واحد پردازش گرافیکی جدید پلی‌استیشن پرو برای اجرای بازی های استاندارد این کنسول که آپدیتی برای استفاده از توانائی های PS4 Pro دریافت نکرده اند، نیمی از توان محاسباتی خود را خاموش کرده و باقی آن را هم از فرکانس 911 مگاهرتز به 800 مگاهرتر کاهش داده است. هدف کلیدی سونی در اینجا حفظ سازگاری سیستم‌هایش با نسخه‌های قبلی است، به تصمیم سونی در این‌باره احترام می‌گذاریم اما شاید شما هم با من هم عقیده باشید که بودن یک گزینه برای باز کردن عملکرد کامل Pro (یا حداقل کلاک‌های اضافی) بر روی بازی‌های نسخه‌ی قدیمی PS4 می‌توانست ایده ی فوق العاده ای باشد تا کاربران دوباره به سراغ این بازی ها بروند.

برای اولین تست، از بازی Project CARS، عنوانی که اجرای آن به هر دو بخش پردازشگر گرافیکی(GPU) و پردازشگر مرکزی(CPU) فشار می‌آورد، استفاده کردیم و با اجرای آن بر روی هر دو سیستم، عملکرد آن‌ها را در شرایط مشابه مورد قضاوت قرار دادیم و نتایج کاملاً مشابه‌ی دریافت کردیم. خروجی که کاملا با سیاست سونی برای داشتن تجربه ای مشابه بر روی کنسول های عادی و PRO در رابطه با بازی هائی که قبلا عرضه شده اند، هم‌سو بود.

PS4 vs Ps4 Pro P1

مصرف برق و میزان تولید سر و صدا در PS4 Pro در مقایسه با کنسول های لانچ و PS4 های اسلیم

صرفنظر از محدود کردن توان پردازشگر گرافیکی PS4 Pro، این کنسول با توان مصرفی بیشتری نسبت به مدل های سری CUH-2000 یا همان پلی استیشن 4 های اسلیم کار می‌کند. در عین حال نسبت به کنسول های اولیه ی PS4 یعنی سری CUH-1000 باز هم مصرف برق کمتری دارد. همانطور که قبل از عرضه ی PS4 Pro در مقاله‌ی "جدیدترین اطلاعات از کنسول مرموز سونی ، PlayStation 4K در راه است !! " به آن پرداختیم، پردازنده ی جدید Pro بر اساس تکنولوژی FinFET ساخته شده که بر حسب میزان مصرف برق، در مقایسه با مدل اصلی PS4 بهبود زیادی داشته است. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، بازی کردن یک عنوان بهینه شده برای Pro تنها در حدود 10 وات بیشتر از اجرای یک بازی استاندارد PS4 برروی سخت‌افزار اولیه، برق مصرف می‌کند (البته این مسئله از عنوان به عنوان فرق می‌کند. در این مقایسه از بازی InFamous First Light استفاده کردیم.) منبع تغذیه ی برق PS4 Pro با حداکثر توان 310 وات طراحی شده اما باید توجه داشته باشیم که این مقدار تنها ظرفیت ماکزیموم‌ منبع تغذیه ی داخلی است و مصرف واقعی در زمان اجرای یک نسخه ی بهینه شده، یا انحصاری Pro تقریبا نیمی از این مقدار است.

Power usage

از نظر عملکرد صوتی، پلی استیشن 4 پرو بیشتر به نسخه های سری CUH-1xxx شبیه است تا کنسول های اسلیم. ما انتظار داشتیم که PS4 Pro از یک فن بزرگتر استفاده کند تا با گردش دور کمتر، هوای بیشتری را از دستگاه خارج نماید. با این وجود فن خنک کننده ی Pro با سری Launch تفاوت چندانی ندارد. در آزمایشی که با بازی Infamous First Light انجام گرفت، دستگاه ماکزیموم نویزی به اندازه 55 دسی بل تولید کرد که در حقیقت چندان هم بلند نیست. چرخش فن دستگاه مانند نسخه های معمولی کم و زیاد می‌شود و صدائی که تولید می‌کند به‌خوبی در یک اتاق نسبتا ساکت به گوش می‌رسد، اما صدائی که تولید می‌شود از صدای نسخه های اولیه بالاتر نمی‌رود. در مقایسه ی PS4 Pro با کنسول های اولیه باید ادعا کنیم که نتیجه ی آزمایشات تولید صدا، تا حد بسیار زیادی شبیه به هم هستند. توجه داشته باشید که میزان قابل توجهی از حرارت تولید شده درون دستگاه از قسمت پشت کنسول به خارج هدایت می‌شود. لذا نباید از PS4 Pro در یک محیط بسته که فاصله ی دستگاه از جداره ی پشت فضایی که در آن قرار دارد کم است، استفاده کرد.

تبلیغات


PES 2017 update0افزایش سرعت دانلود در PS4

دانلود موسیقی متن Call of Duty: Infinite Warfare

کرایه ی بازی های کنسول های نسل هشتم


آیا PlayStation 4 Pro واقعاً یک کنسول 4K است؟

برای پاسخ به این سوال باید فاکتور های متعددی را بررسی کنیم. تا این لحظه عناوین متنوعی برای PS4 Pro آماده شده اند و بسیاری از بازی ها هم بزودی بروزرسانی خود برای استفاده از قابلیت های PS4 Pro را دریافت می‌کنند. اما اینکه بازی های بهینه شده چه رزولوشن تصویری را محیا می‌کنند و از چه تکنیکی برای نمایش 4K استفاده کرده اند، بحثی است که باید قبل از آن به توضیح بعضی تعاریف بپردازیم. با این وجود باید اعتراف کنیم که تمامی بازی هائی که به هر نحوی بروزرسانی پشتیبانی از PS4 Pro را دریافت کرده اند، بر روی این کنسول بهتر اجرا می‌شوند. این بهتر بودن بسته به تکنیکی که استودیوی سازنده برای استفاده از قابلیت های PS4 Pro اتخاذ کرده، ممکن است ارتقای شفافیت و عمق رنگ و بافت تصویر باشد یا فریم ریت بالاتر و اجرای روانتر. اما کلید اجرای عناوین مدرن با کیفیت 4K بر روی Pro در نسل بعدی تکنیک‌های افزایش مقیاس تصویر، مثل checkerboarding نهفته است. روش checkerboarding، فرآیندی است که یک بلوک 2×2 پیکسل را در یک سطح 4×4 پیکسل جای می‌دهد و آن را به وضوح 2x 1080p می‌رساند. Rise of the Tomb Raider یکی از بهترین عناوین 4K است که بر روی Pro عرضه شده با این وجود تنها به کمک بررسی‌های به شدت موشکافانه می‌توان فهمید که این عنوان در حقیقت یک بازی 4K اصل نیست. در عمل این بازی واقعاً زیباست و این زیبایی را مدیون استفاده از تکنیک checkerboarding است.

تکنیک Checkerboarding شکل های مختلفی دارد و می‌تواند نتایج متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال بازی Infamous First Light با استفاده از این تکنیک به رزولوشن تصویر 1800P دست پیدا کرده و با وجودی که هنوز به رزولوشن تصویر 4K نرسیده اما بر روی نمایشگر های 4K بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. Deus Ex Mankind Divided مثال دیگری در این زمینه است. Eidos Montréal برای بهینه سازی این بازی برای PS4 Pro علاوه بر تکنیک Checkerboarding از Dynamic Scaler هم استفاده کرده تا بتواند نتیجه ی مطلوبی را ایجاد کند. با این وجود در حالی که عمق تصویر بهتر شده و جلوه های بصری بازی واقعا بر روی یک نمایشگر 4K که از HDR پشتیبانی می‌کند چشم نواز است، اما پایدار نبودن فریم ریت بازی باعث می‌شود تا تجربه ی این بازی بر روی کنسول های عادی PS4 با لذت بیشتری همراه باشد. عنوان دیگری که مورد بررسی قرار گرفت آنجارتد 4 است. چیزی که در بررسی Uncharted 4: a Thief's End تعجب ما را به‌همراه داشت، این بود که Patch عرضه شده برای Uncharted 4 در واقع از تکنیک های مرسوم افزایش مقیاس تصویر استفاده کرده است. بنابراین بسیاری از بافت های شاید مصنوعی که بخاطر استفاده از تکنیک آنتی‌آلایزینگ ایجاد می‌شدند را ندارد. رزولوشن پایه ی Uncharted 4 برای PS4 Pro در حدود 1440P است اما باز هم بر روی یک نمایشگر 4K خوب به‌نظر می‌آید. رزولوشن تصویر بخش مولتی پلیر هم از 900P به 1080P ارتقا پیدا کرده که به بهتر شدن این بخش از بازی کمک شایانی کرده است. سناریوی مشابه‌ی برای بازی Titanfall 2 هم وجود دارد. این بازی مقیاس بندی داینامیک مربوط به نسخه ی PS4 استاندارد را نگه داشته، اما وضوح تصویر را به 1440P ارتقا داده که اگر بخواهیم منصفانه در این‌باره قضاوت کنیم، به سختی بهتر از نسخه‌ی عادی به‌نظر می‌رسد. استفاده از تکنولوژی TSAA در Titanfall 2 باعث جلوگیری از لرزش تصویر در زمان افزایش مقیاس شده که مطمئنا نسبت به تکنولوژی Checkerboarding نتیجه‌ی بهتری را نشان داده است.

با تمام این گفته ها و مثال ها باید اعتراف کنیم که نحوه ی نمایش بازی ها بر روی PS4 Pro با تکنیکی که استودیو های سازنده برای بهینه سازی محصول خود برای این کنسول تازه وارد بکار می‌برند ارتباط مستقیم دارد. تکنیک Checkerboarding در عنوانی ممکن است رزولوشن تصویر بالاتری را  در نرخ فریم 30 ایجاد کند یا در عنوان بعدی رزولوشن تصویر فول اچ دی با فریم ریت 60 را حاصل شود. کمپانی DICE اعلام کرده که برای بروز کردن بازی های خود از تکنولوژی متفاوتی استفاده می‌کند که تعادلی بین رزولوشن تصویر بالا و نرخ فریم ریت مناسب را برقرار خواهد کرد. بعضی استودیو ها مانند Eidos Montréal همراه با Checkerboarding از تکنیک های دیگری هم استفاده می‌کنند و ...
شخصا بعنوان یک گیمر معتقدم، انجام یک بازی در PS4 Pro که برای این کنسول بهینه شده، با وجودی که در یک نمایشگر 4K که از تکنولوژی HDR هم پشتیبانی می‌کند رزولوشن تصویر بالاتر، شفافیت رنگ بهتر و نورپردازی حقیقی‌تری خواهد داشت، اما در برخی ژانر ها از جمله شوتر اول شخص،  فریم ریت بالا که پایدار باشد با رزولوشن تصویر Full HD کارائی بیشتری خواهد داشت. برای استفاده از تلویزیون های 4K باید استانداردهائی را رعایت کرد که فاصله ی شخص با تلویزیون یکی از مهمتری آنها خواهد بود. سرعت پاسخگوئی به تصویر یکی دیگر از المان هائی است که در انتخاب نمایشگر برای بازی از اهمیت بالائی برخوردار است و سایر نیازمندی‌هائی که شما به‌عنوان گیمر از آنها بخوبی اطلاع دارید.

PS4 vs Ps4 Pro P2

خُب بعد از تمام این توضیحات، آیا PlayStation 4 Pro واقعاً یک کنسول 4K است؟

 PS4 Pro دقیقاً همان کنسولی است که انتظار داریم. در بهترین شرایط، نتایج خیره‌کننده هستند. Rise of Tomb Raider و Call of Duty Infinite Warfare هر دو با استفاده از تکنیک checkerboarding وضوح نمایش خود را به 2160p رساندند و نتایج تحسین‌برانگیزی را برای کنسولی با توان گرافیکی محدود در مقایسه با آخرین و قوی‌ترین سخت‌افزارهای گرافیک کامپیوتری، به نمایش گذاشتند. اینکه خودمان را به بازی های قدیمی و بروز رسانی هائی که برای آنها عرضه می‌شود محدود کنیم و بر اساس این بروزرسانی ها در مورد PS4 Pro اظهار نظر کنیم، خصمانه است. ممکن است بروز رسانی برخی از بازی های قدیمی آن چیزی نباشد که ما انتظار داریم. اما بازی هائی که در آینده عرضه می‌شوند، عناوینی مانند Horizon Zero Dawn یا Days Gone بر این باور صحه می‌گذارند که تجربه ی فوق العاده ای از بازی با رزولوشن 4K در راه است.
یکی از بخش‌های کلیدی در پکیج 4K، تصویربرداری دامنه دینامیک بالا یا به اختصار HDR است. استنباط من از تکنولوژی HDR این است که با استفاده از این تکنیک، جزئیات بسیار بیشتری از صحنه‌ها نمایش داده می‌شوند و نتایج آن از تغییرات مثبت کوچک گرفته تا پیشرفت‌هایی که نسخه‌ی جدید را از زمین تا آسمان با نسخه‌ی قبل متفاوت می‌کند، متغیر است. PS4 Pro یک مُد HDR در بخش تنظیمات منو دارد (با دو حالت برای انتخاب: خودکار/خاموش) اما هیچ ضمانتی مبنی بر اینکه عنوان موردنظر شما از آن پشتیبانی کند، وجود ندارد. می‌دانیم که بسیاری از عناوین حال حاضر از این امکان پشتیبانی نمی‌کنند.

HDR Setting

زمانی که HDR جزو امکانات بازی باشد، شما در حالت کلی می‌توانید دکمه‌ی تغییر وضعیت آن را در بخش تنظیمات بازی پیدا کنید، همانطور که در InFamous First Light و Deus Ex Mankind Divided و Uncharted 4 اینگونه است. با توجه به محدودیت‌های موجود در مدیوم‌هایی که در حال حاضر در دسترس است، نمی‌توانیم تفاوت را به شما نشان دهیم، اما در ذهنتان داشته باشید که نتایجی که HDR ایجاد می‌کند از یک نمایشگر به نمایشگر دیگر به طرز چشمگیری تغییر می‌کند.
در رویدادهای مرتبط با شرکت سونی تابه‌حال بازی‌هایی را مشاهده کردیم که برروی نمایشگر‌های انقلابی ZD9 ، یکی از بهترین و گرانقیمت‌ترین تلویزیون هائی که می‌توانید بخرید، به نمایش درآمدند. مشاهده‌ی دوباره‌ی Uncharted برروی نمایشگر میان‌رده‌ی Panasonic DX750، نشان می‌دهد که بافت‌ها در حقیقت اندکی ملایم‌تر و بهتر هستند. خرید یک نمایشگر HDR برای بازی، در حال حاضر تصمیم مشکلی است. تجربه‌ی متفاوتی که می‌توانید از یک بازی با استفاده از یک نمایشگر HDR کسب کنید، بستگی به وضعیت جیبتان دارد، هر چقدر پول بدهید همانقدر آش می‌خورید! هزینه ی بیشتر برای یک نمایشگر گران‌‌تر مثل ZD9 تصویری برای شما محیا می‌کند که فوق العاده است. کیفیتی که با وجود خوب بودن DX750 نمی‌توانید بر روی این تلویزیون آن را داشته باشید.

بازی با PS4 Pro در رزولوشن تصویر 1080P چطور است؟ 

با تأکید بر این موضوع که Pro از مُدهای گوناگون وضوح تصویر پشتیبانی می‌کند، بزرگترین نگرانی این است که عناوین زیادی در این زمینه عرضه نشده‌اند تا گیمرهای ‍‍1080p را که هنوز به فکر ارتقای نمایشگر خود نیفتاده‌اند، مجاب به خرید PS4 Pro کنند. از طرفی منطق هم حکم می‌کند که در این زمینه عجله نکرد. اگرچه نمایشگرهای 4K خوب و نسبتا کم‌هزینه‌ای مثل سامسونگ KU7970 در بازار وجود دارند، ولی تکنولوژی تصویربرداری دامنه داینامیک بالا (به اختصار HDR) همچنان دوران طفولیت خود را سپری می‌کند. بنابراین دلایل خوبی برای حفظ همان نمایشگرهای با وضوح Full HD وجود دارد. Pro در اینجا چه چیزی را پیشنهاد می‌دهد؟
عامل موثر در پاسخ به این سوال، سیاستی است که استودیو های سازنده برای آماده سازی بازی‌های‌ خود برای PS4 Pro در پیش گرفته‌اند. این مهم است که بازی چطور برای PS4 Pro آماده سازی شده است. آیا رزولوشن تصویر پایه 1080P انتخاب شده و بر روی فریم ریت بالاتر تمرکز شده و سپس با تکنیک هائی که توضیح دادیم تصویر به چیزی بالاتر Upscale شده است، یا سازندگان بازی به‌جای بالا بردن فریم‌ریت تصمیم گرفته‌اند تا بر روی بالابردن رزولوشن تصویر تمرکز کنند. همین تصمیم‌گیری می‌تواند برای کاربران مانیتور های فول اچ دی سناریو های مختلفی را ایجاد کند. ممکن است گیمی که برای PS4 Pro آماده سازی شده در زمان اجرا بر روی مانیتور های فول اچ دی دوچار مشکل شود، بگونه‌ای که حتی در مقایسه با همان نسخه بر روی کنسول های عادی PS4 ضعیفتر اجرا شود. از طرف دیگر بازی هائی که بر اساس رزولوشن تصویر فول اچ دی برای PS4 Pro ساخته شده و بر روی فریم ریت بالاتر تمرکز کرده اند، مطمئنا تجربه ی بهتری را بر روی این مانیتور ها به نسبت کنسول های عادی به مخاطب ارائه خواهند داد. در کوتاه مدت می‌دانیم که بیشتر بازی ها به‌جای رزولوشن تصویر 4K استاندارد، بر اساس رزولوشن های تصویر پائین‌تر و تکنولوژی‌‌های ارتقای تصویر مثل checkerboarding آماده سازی می‌شوند که همین موضوع باعث بهتر شدن تجربه ی آن‌ها بر روی مانیتورهای Full HD به نسبت کنسول های عادی PS4 می‌شود. از نظر ما نشستن پای Playstation Pro با یک نمایشگر 4K که از HDR پشتیبانی می‌کند و عنوانی که بخوبی برای آن بهینه شده مانند Rise of The Tomb Raider تجربه ی واقعا دلنشین و فوق العاده‌ای است. تجربه ای که در نبود هر کدام از این المان ها به آن خدشه وارد خواهد شد. بهرحال این را در ذهن داشته باشید که پیشرفت به سمت رزولوشن تصویر 4K و تکنولوژی HDR اجتناب ناپذیر است. تکنولوژی به این سمت حرکت می‌کند و بدون شک این جریان شما را با خود خواهد برد. پس با وجودی که PS4 PRO با نمایشگر Full HD ممکن است به بهتر شدن تجربه ی بازی شما کمک کند، باید بدانید که نمایشگر Full HD شما دارد سال های آخر زندگی خود را طی می‌کند.

آیا عملکرد Playstation VR بر روی PS4 PRO از کنسول های عادی PS4 بهتر است ؟

از زمان اولین اخبار در رابطه با عرضه ی PS4 Pro شایعاتی در رابطه با پشتیبانی این کنسول از Playstation VR بطور خاص و بهتر بودن تجربه ی استفاده از هدست واقعیت مجازی سونی بر روی کنسول 4K به نسبت کنسول های عادی و اولیه در فضای مجازی پخش شده بود. بعد از آزمایش هائی که متخصصین Digital Foundary انجام دادند، تفاوت های ایجاد شده نه در عملکرد سخت افزار که در خروجی تصویری بود که به کاربر ارائه میشد. به عبارت دیگر PS4 Pro تجربه ی استفاده از Playstation Vr را نه با ارتقای سرعت پردازش سخت افزار، بلکه با بهینه سازی معمول که در عناوین PS4 هم پس از دریافت بروزرسانی PS4 Pro شاهد آن هستیم، بهبود می بخشد.

سخن پایانی

آیا سونی با PS4 Pro می‌تواند بازار مصرف خود را راضی نگه دارد؟ با کمی سبک و سنگین کردن، بدون اغراق پاسخ به این سوال مثبت است. در شرایط ایده آل ( نمایشگر مناسب و یک عنوان بهینه شده ی استاندارد ) نتایجی که از کنسول دریافت می‌کنید، خیره کننده هستند. بازی Rise of The Tomb Raider بر روی کنسول PlayStation 4 Pro را با خروجی همین بازی بر روی قویترین سخت افزار حال حاضر مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که وضوح 4K و جزئیات تصویر بیشتر، از آن Pro است. ممکن است نرخ فریم ریت بر روی کامپیوتر بالاتر باشد اما گیمی که بر روی PS4 Pro اجرا می‌شود بهتر به نظر می‌آید. اصلا همین حقیقت که یک سخت افزار 400 دلاری می‌تواند با کامپیوتری که تنها قیمت کارت گرافیک آن از این مقدار بالاتر است رقابت کند، یک پیروزی به حساب می‌آید. واضح است که سونی بر روی PS4 Pro سرمایه‌گذاری عظیمی کرده است. در اینکه تکنولوژی‌های کلیدی در جای خود مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا ضامن موفقیت PS4 Pro در دنیای 4K باشند، شکی نیست. درست است که در حال حاضر بسیاری از عناوین موجود با وضوح تصویری نزدیک به 1440P اجرا می‌شوند. اما اگر به اینکه چطور PS4 Pro بازاریابی شده و سونی برای پرچم‌دار جنگ کنسول های بازی خود چه در چنته دارد توجه کنید، حتی این موضوع که Uncharted 4 نتوانسته به وضوح تصویر 1800P دست پیدا کند کم اهمیت خواهد شد. مسئله ی اصلی اینست که با تمام ضعف هائی که وجود دارد، PS4 Pro همچنان بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. بازی های بزرگی که قرار است در آینده با پشتیبانی از PS4 Pro عرضه شوند فوق العاده خواهند بود. ویدئو ها و دموهائی که از این عناوین تا بحال منتشر شده بر این ادعا صحه می‌گذارند. با این وجود مطمئنا زمان لازم است تا توسعه دهندگان این سخت افزار جدید را بشناسند و از قابلیت های آن بطور کامل بهره ببرند.

 

همین حقیقت که یک سخت افزار 400 دلاری می‌تواند با کامپیوتری که تنها قیمت کارت گرافیک آن از این مقدار بالاتر است رقابت کند، یک پیروزی به حساب می‌آید

یکی از نقدهائی منفی که به PS4 PRO می‌رود، پشتیبانی نکردن این سخت افزار از نسخه ی دوم دیسک های بلوری برای نمایش  فیلم های 4K از روی دیسک است. مشکلی که سونی توضیح ساده ای برای آن ارائه داده که ممکن است اصلا متقاعد کننده نباشد. سونی اعتقاد دارد که سیستم پخش فیلم‌های 4K به سمت استفاده از سرویس های استریم ویدئو از قبیل NetFlix و Amazon Prime در حال حرکت است و با توجه به افزایش قیمتی که استفاده ی محلی از این تکنولوژی به محصول نهائی تحمیل خواهد کرد، استفاده از آن توجیه منطقی ندارد. اینکه استدلال سونی در این‌باره شما را قانع کرده یا خیر تغییری در نتیجه ایجاد نمی‌کند. PS4 Pro امکان اجرای فیلم های بلوری 4K را از روی دیسک بلوری ندارد و تنها می‌تواند این نوع مدیا را آنلاین استریم کند.
و اما به سوال اصلی این مقاله می‌رسیم. سوالی که در ابتدا آن را مطرح کردیم و حالا به آن پاسخ خواهیم داد :

آیا PS4 Pro ارزش خرید دارد ؟!

اگر شما هنوز صاحب یک کنسول پلی استیشن نشده‌اید و به دنبال خریدی هستید که ارزش آن را داشته باشد، Pro انتخابی است که نیازی به فکر ندارد. دوبرابر قدرت پردازش گرافیکی بیشتر، یک پردازشگر مرکزی(CPU) سریع‌تر و یک ترابایت فضای ذخیره سازی چیزی‌ است که به دست خواهید آورد. اما اگر در حال حاضر PS4 دارید، انتخاب اینکه بسراغ خرید PS4 Pro بروید یا نه، دشوار است. بدون تعصب باید بگوئیم که فعلا ویژگی منحصر بفردی برای شما وجود ندارد. بازی‌های موجود تنها در صورتی بهتر اجرا می‌شوند که توسعه‌دهندگان‌شان به فکر افتاده و پچ جدیدی برای آنها عرضه کنند. اگر یک نمایشگر با وضوح تصویر 4K دارید یا به دنبال خرید یکی از آن‌ها هستید، ارتقا به PS4 Pro می‌تواند ارزشش را داشته باشد. اما اگر به عملکرد و تجربه ی استفاده از یک بازی اهمیت می‌دهید و هنوز به نمایشگرهای 4K تجهیز نشده‌اید، پذیرفتن این ادعا که در دنیای کنسول های بازی، دستگاهی عرضه شده که از کنسول فعلی شما بهتر است، مشکل خواهد بود.  اگر عناوین بیشتری به سمت بهینه سازی هر چه بهتر برای PS4 Pro بروند، مانند تلاش تحسین برانگیزی که تیم سازنده ی Rise of The Tomb Raider انجام دادند، پلی استیشن پرو ، خریدی است که نباید از آن چشم پوشی کرد.


منابع :

ویکی پدیا | وبسایت گیم اسپات | وبسایت بازی‌مگ | وبسایت فوربز

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1399
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    سلام . واقعا نقد جانانه ای بود من واقعا حیجانزده میشم میبینم این همه جوون با سواد و پاکار تو کشورم هستن که گیم رو برام تحلیل کنن . من فکر میکردم تنهام، تو جنون گیم. آقا من چند روزه دارم تحلیل ps4 pro و اسلیم رو میخونم ، واقعا یک هفته است دغدغم شده. هفته ی پیش که red dead 2 رو گرفتم وقتی بازی کردم دیدم بعضی صحنه ها اسلیمم فریم از دست میده . اومدم که از pro اطلاعات بگیرم، بد جوری برجکم خورد. من همیشه فکر میکردم که pro فقط و فقط پرت 4k داره ، دیدم نه بابا کلی سخت افزار ارتقا پیدا کرده. حالا بدجوری رو مخم رفته، تو رو خدا تو تصمیم قطعی کمکم کنید ، من یه اسلیم دارم تو اجرای بازیها که اصلا مشکلی ندارم، ۲ ماه دیگه last of us part2 میاد و احتمالا بعدش هم ps5 وارد بشه. حالا تو همچین شرایطی شما توصیه میکنید اسلیمم رو بدم و یه pro بگیرم؟

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2
    تشکر: 0
    تشکرشده: 3

    تشکر بابت مقاله و زحمتی که بابتش کشیدی قاسم جان ;)
    حتی PS4 Pro هم با یک PC غول چند هزار دلاری که میتونه True 4K/60Hz بازی رو ران کنه اختلاف سخت افزاری زیادی داره
    میگم حالا که بحث 4K شد یه سوال دارم اونم اینکه تلویزیون ها و مانیتورهای 4K عموما با تکنولوژی LED ساخته شدن چند وقته ال جی داره تلویزیون 4K میزنه بر مبنای تکنولوژی OLED که میگن خیلی خفنه و عمق رنگ و کیفیت تصویرش خیلی بالاست میخواستم بدونم این قضیه OLED تاثیرش تو بازی چجوریه؟؟ اطلاعی در موردش ندارین؟

    ‏مهمان و ‏SirGhas و ‏reza maleki از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Meraj
    تشکر بابت مقاله و زحمتی که بابتش کشیدی قاسم جان ;) حتی PS4 Pro هم با یک PC غول چند هزار دلاری که میتونه True 4K/60Hz بازی رو ران کنه اختلاف سخت افزاری زیادی داره میگم حالا که بحث 4K شد یه سوال دارم اونم اینکه تلویزیون ها و مانیتورهای 4K عموما با تکنولوژی LED ساخته شدن چند وقته ال جی داره تلویزیون 4K میزنه بر مبنای تکنولوژی OLED که میگن خیلی خفنه و عمق رنگ و کیفیت تصویرش خیلی بالاست میخواستم بدونم این قضیه OLED تاثیرش تو بازی چجوریه؟؟ اطلاعی در موردش ندارین؟

    سلام و ممنون از شما دوست عزیز . حقیقتش تا قبل از اینکه شما این سوال رو مطرح کنید در این رابطه کنجکاو نشده بودم . اما بعد از سوال شما یک جستجو داخل اینترنت زدم و اولین نتیجه رو اینجا مینویسم . شاید بدرد بخوره .
    تکنولوژی OLED با تکنولوژی LED متفاته . تکنولوژی LED رو میشه نسخه ی پیشرفته از تکنولوژی ای دونست که در ابتدا بوسیله ی تلویزیون های LCD معرفی شد و بهینه و بهینه تر شد تا به این چیزی رسید که الان ما میبینیم . اما تکنولوژی OLED رو میشه نسل بعدی از تکنولوژی LCD دونست . تلویزیون های OLED محدودیتی از لحاظ رزولوشن ندارن و میتونین بنا به انتخاب، تلویزیون OLED فول اچ دی یا 4K تهیه کنید که نسبت به تلویزیون های LED رنگ های زنده تری رو تولید میکنن . مثل اینکه در زمینه ی تلویزیون های OLED کمپانی LG تونسته برای خودش اسم و رسمی هم بدست بیاره که با توجه به وجود محصولات این شرکت داخل ایران، تهیه کردن محصولات این شرکت هم کار راحتیه .
    خوندن این مقاله فکر میکنم بد نباشه :
    OLED TV vs. 4K LED TV; Which is better

    ‏reza maleki از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 29
    تشکر: 2
    تشکرشده: 28
    پروفایل psn: FlnWarrior
    رتبه لیدربرد psn: 70
    کنسول‌های بازی:

    سلام. عالی بود. ممنون. از این کامل تر نمیشد. اطلاعات خوبی بود برای افرادی که کمی دلسرد شده اند از کنسول PS4.

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1395
    نظرها: 19
    تشکر: 12
    تشکرشده: 14
    کنسول‌های بازی:

    بسیار مقاله کامل و حرفه ای بود :grin:

    ‏SirGhas و ‏reza maleki از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    ممنون از این مقاله خوب و کامل... منتظر نقد PSVR م هستیم :grin:

    من چند جا دیده بودم که اگه نمایشگر فول اچ دی به پرو وصل کنین فریم ریت بازی از نسخه معمولی پایین تر میاد چون پرو اول بازی رو بصورت 4K پردازش می کنه بعد دوباره به فول اچ دی downscale می کنه... :sl:

    در مورد این که بازی های 4k بهتر بنظر میان شکی نیست اما چشم بعد چند دقیقه گرافیک براش عادی می شه و در آخر اون چیزی که بازی رو واسه ی شما تجربه به یادموندنی ای می کنه داستان و گیم پلی خوبه... واسه همین فکر می کنم اگرم کسی تا عرضه PS5 به سمت تکنولوژی 4k نره چیز خاصی از دست نداده ... اگرم کسی واقعا می خواد از تکنولوژی روز بهره ببره بنظرم چون PC تجربه ی چند ساله بیشتری توی این مورد داره، PC گزینه بهتری خواهد بود...

    ‏SirGhas و ‏reza maleki از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: ali_jp_n
    ممنون از این مقاله خوب و کامل... منتظر نقد PSVR م هستیم :grin: من چند جا دیده بودم که اگه نمایشگر فول اچ دی به پرو وصل کنین فریم ریت بازی از نسخه معمولی پایین تر میاد چون پرو اول بازی رو بصورت 4K پردازش می کنه بعد دوباره به فول اچ دی downscale می کنه... :sl: در مورد این که بازی های 4k بهتر بنظر میان شکی نیست اما چشم بعد چند دقیقه گرافیک براش عادی می شه و در آخر اون چیزی که بازی رو واسه ی شما تجربه به یادموندنی ای می کنه داستان و گیم پلی خوبه... واسه همین فکر می کنم اگرم کسی تا عرضه PS5 به سمت تکنولوژی 4k نره چیز خاصی از دست نداده ... اگرم کسی واقعا می خواد از تکنولوژی روز بهره ببره بنظرم چون PC تجربه ی چند ساله بیشتری توی این مورد داره، PC گزینه بهتری خواهد بود...

    ممنون از شما . در اینکه شما PC باز فعالی هستین شکی نیست :vic: اما همونطور که بهش اشاره شد، بیشتر بعد مالی قضیه هست که در انتخاب تاثیرگذاره . اینکه بدون نگرانی بخاطر بروز رسانی های سیتم عامل و ویروس و سخت افزاری که ممکنه بهینه نباشه بتونید یک بازی رو با شرایط ایده آل تجربه کنید ، فکر میکنم دلیل اصلی انتخاب کنسول های بازی حداقل برای شخص من باشه .
    پینوشت : این رو دیدین آیا تریلر معرفی شخصیت Haru در بازی Persona 5

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط SirGhas ویرایش شد
    ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.