نویسنده: سینا محمدی شنبه، 21 اسفند 1395
ساعت 13:32

بررسی کوتاه هدست واقعیت مجازی سونی PlayStation VR

4.5 از 5

با وجود اینکه مدت زمان زیادی از عرضه هدست واقعیت مجازی سونی نمی گذرد، اما این وسیله جانبی توانسته توجه بسیاری از طرفداران کنسول های سونی که به تکنولوژی و تجربه های نو هم علاقه مندند، به خود جلب کند. در سال 2016 هدست های واقعیت مجازی زیادی به بازار عرضه شدند و می توان این سال را، سال محبوبیت این تکنولوژی نامید. اگر این سوال که هدست واقعیت مجازی سونی چه تاثیری بر روی صنعت گیم گذاشته و آیا این هدست ارزش خرید دارد یا خیر در ذهن شما نقش بسته است، با بازی مگ همراه باشید .

نسل هشتم، نسل ریمستر ها !

بخاطر دارم، یکی از دوستانم به موضوع جالبی اشاره کرده بود، اینکه با وجود گذشت بیش از سه سال از نسل هشتم هنوز عنوانی منتشر نشده که تفاوت این نسل را با نسل قبل به طور محسوسی به نمایش بگذارد. عنوانی که با دیدن آن اعتراف کنیم یک بازی نسل هشتمی بازی می کنیم. تا کنون به جز نرخ فریم 60 ( که در بعضی بازی ها متغیر است ) ، دستاورد دیگری را در این نسل شاهد نبودیم؛ و این موضوع وقتی بیشتر به چشم می آید که به نسل های گذشته نگاه می اندازیم و متوجه می شویم که بهترین عناوین منتشر شده در این نسل، آثار بازسازی شده هستند که خود بازار متفرقه ای را بوجود آورده اند. اما بجز فریم ریت شاید مهم ترین دستاورد این نسل ، موضوع واقعیت مجازی باشد. سونی با عرضه PS VR قصد داشت تا تعریفی جدید از گیم ارائه دهد؛ موضوعی که با در نظر گرفتن خیل عناوین بی کیفیتی که برای این هدست منتشر شدند، با سیاست های سونی در تضاد است. PS VR قبل از این، با نام پروژه مورفیوس، روند ساخت خود را از سال 2010 و با ایده گرفتن از وسیله ی جانبی PS3 یعنی Move آغاز کرد. با وجود گذشت چندین سال و عرضه این هدست در سال 2016 ، شاید سونی توانست یک هدست استاندارد و با کیفیت منتشر کند؛ اما در زمینه گیمینگ این وسیله عملا کارایی خاصی ندارد. بطور مثال بازی Batman Arkham VR هرگز آنطور که تبلیغ شد و انتظار مخاطبان را بالا برد، تجربه لذت بخشی در اختیار بازیکنانش قرار نمی دهد و از طرف دیگر بازی های مهم این وسیله جانبی شاید به تعداد انگشتان یک دست باشند. واقعیت مجازی ، یک پیشرفت مهم در زمینه تکنولوژی محسوب می شود، اما بکار گرفتن این وسیله در زمینه بازی های کامپیوتری، سیاست های خاص خود را می طلبد. به عنوان مثال کنسول قدیمی و شکست خورده نینتندو یعنی Virtual Boy را بخاطر بیاورید. یکی از دلایل شکست این کنسول که مهم ترین آن نیز بود، هماهنگ نبودن بازی های آن با این تکنولوژی بودند. این بدان معنا نیست که هدست سونی مانند کنسول Virtual Boy هیچ بازی مهمی ندارد، اما تعداد عناوین مهم این کنسول همانطور که قبلا گفتم بسیار محدود هستند و فعلا نمی توانند مخاطبان را وادار به خرید این محصول کنند. گیب نیول ، رئیس شرکت Valve ( شرکتی که با ساخته های Portal ، Team Fortress و Half-Life معروف است ) اذعان داشت که اگر توسعه دهندگان خود را تنها به عرضه محتوای کنونی برای واقعیت مجازی محدود کنند، این تکنولوژی نمی تواند موفقیت زیادی کسب کند. این اظهار نظر گیب نیول که یکی از نوابغ دنیای بازی های کامپیوتری به حساب می آید، یعنی تا این لحظه، تکنولوژی واقعیت مجازی نتوانسته در زمینه گیمینگ حرفی برای گفتن داشته باشد .

image2

وقتی گیب نیول ، اینگونه راجع به تکنولوژی واقعیت مجازی اظهار نظر می کند ، یعنی فعلا محتوای ارزشمندی را در این هدست ها شاهد نیستیم

البته بازیسازان دیگری هم نظرات متفاوتی نسبت به تکنولوژی واقعیت مجازی داشتند ؛ تومونوبو ایتاگاکی که با ساخت Ninja Gaiden و Dead or Alive شهرت زیادی کسب کرده ، گفت که عرضه PS4Pro به دلیل سازگاری این کنسول از واقعیت مجازی بوده و حتی اعلام کرد که کنسول های این نسل ، از قدرت لازم برای سازگاری با این تکنولوژی برخوردار نیستند .

image3

سخنان ایتاگاکی را در زمینه واقعیت مجازی باید ارزشمند به شمار آورد

دلیل محکمی که باعث استقبال از یک دستگاه گیمینگ می شود بدون هیچ شکی عرضه بازی های با کیفیت هستند . شاید تا به این جای کار عناوین کم تعدادی مثل Driveclub VR توانستند موفقیتی نسبی کسب کنند اما آیا بازی های مهم زیادی برای این هدست انتشار یافته اند ؟ جواب یک نه بزرگ است ! درست است که این تکنولوژی یک گام محکم در شکستن مرز بین دنیای واقعی و دنیای مجازی محسوب می شود ، اما اگر به لیست عناوین عرضه شده برای این هدست نگاهی بیندازیم ، عنوان قابل عرضی دیده نمی شود . هدست سونی با وجود مقرون به صرفه بودنش نسبت به دیگر هدست های واقعیت مجازی توانست فروش این دستگاه را در مدت زمان کمی به چیزی حدود 915000 دستگاه برساند که با توجه به کمبود بازی مهم ، این موفقیت جای تحسین دارد. هدست هایی مانند HTC Vive ، انحصارا برای ارائه یک تجربه گیمینگ به بازار عرضه نشده اند و عاملی که باعث می شود انتظارات مان ازهدست PS VR بالا برود، ویژگی بازی محور بودنش است. هرچه باشد این هدست، وسیله ای از خانواده پلی استیشن به حساب می آید و نام برند PlayStation را یدک می کشد. نمی دانم شما با من هم عقیده هستید یا نه، اما به عنوان کسی که تعصب روی هیچ پلتفرمی ندارد، به صراحت می توانم بگویم که سونی در طی چند سال اخیر اشتباهات زیادی را انجام داده. باور کنید اگر همین زمانی که صرف ساخت PS4Pro و طراحی PS VR شد را سونی صرف متمرکز کردن استودیو های داخلی اش به منظور ساخت آثار با کیفیت بر روی PS Vita می کرد ، ویتا تا این حد در مقابل حریفش یعنی 3DS کم نمی آورد؛ آن هم کنسولی مثل ویتا که قابلیت های جالبی را در اختیار گیمر می گذاشت. قصد کوباندن محصول جدید سونی را ندارم و نمی خواهم آن را یک وسیله جانبی گران قیمت ولی ناکارآمد بنامم اما وقتی می بینم که با وجود مانور زیاد سونی بر روی PS VR ، بازی های مهم کمی برای این هدست انتشار یافتند تا حدی از سیاست های این کمپانی دلسرد می شوم. شاید قضاوت در مورد بازی های عرضه شده بر روی این هدست زود باشد، اما با نگاهی گذرا به بازی هایی که قرار است در آینده بر روی این دستگاه انتشار یابند، می بینیم که بجز Gran Turismo Sport و نسخه جدید Ace Combat  بازی مهم دیگری به چشم نمی خورد.

وی آرو فوبیا !

سازندگان زیادی به سمت واقعیت مجازی رفته اند، از اینسامنیاک و اپیک گیمز بگیرید تا کرایتک و والو، اما مسئله مهم این است آیا این تکنولوژی روزی فراگیر خواهد شد؟ زمانی را در نظر بگیرید که کنترلرها جای خود را به هدست ها داده اند و هیچ خبری از کنترلر های کنونی نیست. درست است که این وضعیت حداقل تا بیست سال بعد رخ نخواهد داد، اما از آن جایی که بسیاری از توسعه دهندگان، این هدست را نسل بعد دنیای گیم می دانند، به وقع پیوستن این امر غیر ممکن به نظر نمی رسد و شاید روزی، دیگر کنترلر های کنونی کارایی نداشته باشند. این موضوع می تواند آسیبی جدی به این صنعت وارد کند و باعث ترس بسیاری از بازیباز ها ( مانند نگارنده ) باشد، چرا که لذت گیم به بازی کردن با کنترلر است و جایگزین شدن آن با هدست ها، مساوی است با رکود و در بدترین حالت، نابودی این صنعت !! مسئله مهم تر این است که هنوز بسیاری کارایی این هدست را درک نکرده اند و حتی نایب رئیس شرکت Oculus که هدستش را با نام Oculus Rift عرضه کرد، پیش تر و طی مصاحبه ای گفته بود که ممکن است واقعیت مجازی در نهایت برای فیلم ها بکار گرفته شود تا بازی؛ یعنی سازنده ی یکی از پر سر و صداترین نمونه های هدست واقعیت مجازی مجازی، خودش نمی داند که کارائی محصولی که تولید کرده است در چه زمینه ای بهتر خواهد !

image4

بخش واقعیت مجازی نسخه هفتم Resident Evil تا یک سال در انحصار PS VR خواهد بود

به طور حتم اگر همگی چم و خم کار کردن با این هدست ها  دست شان بیاید می توانیم شاهد حضور موفق این تکنولوژی در عرصه سینما و بازی های ویدیویی باشیم . مسئله مهم دیگر هدست PS VR به لوازم آن مربوط است. PS VR فقط با اتصال به PS4 به تنهایی کارایی خاصی ندارد و برای تجربه واقعیت مجازی با کنسول سونی ، علاوه بر PS Move به یک عدد PS Camera هم احتیاج خواهید داشت. یعنی در واقع جدا از اینکه باید بابت این هدست هزینه ای پرداخت کنید، باید هزینه های دیگری را نیز متحمل شوید. با تمام این تفاسیر و خرید های جانبی، باز هم PS VR یکی از ارزان قیمت ترین هدست هایی است که می توانید تهیه کنید، چرا که در سوی مقابل هدست HTC Vive که توسط شرکت اچ تی سی و با همکاری شرکت والو ساخته شده قیمتی حدود 800 دلار دارد و باید این را هم در نظر داشته باشید که برای استفاده از این هدست به یک کامپیوتر شخصی قدرتمند احتیاج دارید.
با این وجود هدست شرکت Oculus ( که توسط یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی یعنی فیسبوک خریداری شد ) با نام Oculus Rift با وزن 470 گرمی اش نسبت به هدست های HTC Vive و PS VR سبک تر است و این ویژگی از برتری های Oculus Rift به حساب می آید که می تواند برای سونی و هدست واقعیت مجازیش دردسر ساز باشد.

image5

مایکروسافت ، چندی پیش اعلام کرد که کنسول اسکورپیو به جز عناوین واقعیت مجازی هیچ گونه عنوان انحصاری دریافت نمی کند

در حال حاضر به اعتقاد بسیاری هدست StarVR از شرکت Starbreeze ( که با ساخت آثاری مانند The Darkness و Syndicate در ساخت بازی های شوتر تجارب زیادی را کسب کرده ) قوی ترین هدست موجود در زمینه این تکنولوژی به حساب می آید که با صفحه ای 5.5 اینچی از رزولوشن خیره کننده 5120 در 1440 برخوردار است ، این در حالی است که HTC Vive و Oculus Rift از روزولوشن 2160 در 1200 و PS VR از رزولوشن 1920 در 1080 استفاده می کنند

StarVr

ظاهر هدست شرکت استاربریز بسیار شیک و زیبا به نظر می رسد

با پایان یافتن بررسی کوتاه هدست سونی ، لیستی از پنج بازی برتر انحصاری PS4 که با PS VR قابل بازی هستند را آماده کرده ایم . اگر می خواهید با این عناوین آشنا شوید ، این پنج برتر را از دست ندهید .

پنج بازی برتر Playstation Vr ، هدست واقعیت مجازی سونی :

5 . PlayStation VR Worlds

playstation vr worlds

با خرید این بازی می توانید به پنج عنوان مختلف دسترسی داشته باشید که همگی توسط شعبه لندن سونی ساخته شده اند . این پنج بازی تا حدی توانسته اند کارایی هدست سونی را نشان دهند . به عناون مثال ، بازی Danger Ball را می توان نسخه ای سه بعدی از عنوان قدیمی Pong نامید که در آن از سر شما به عنوان وسیله ای برای ضربه زدن به توپ استفاده می کند.

4 . Psychonauts In the Rhombus of Ruin

Psychonauts In the Rhombus of Ruin Psvr cover

مدت زمان زیادی بود که از ساخته قدیمی تیم شفر یعنی بازی Psychonauts خبری نبود. بعد از گذشت چندین سال استودیوی Double Fine تصمیم گرفت تا دو دنباله از این بازی منتشر کند. یکی از این دنباله ها که Psychonauts In the Rhombus of Ruin نام داشت بطور انحصاری برای PS4 و هدست واقعیت مجازی Playstation VR ساخته شد. این نسخه بر خلاف بازی اصلی که یک عنوان پلتفرمینگ بود، عنوانی اول شخص و معمایی است و داستان آن بعد از پایان یافتن بازی اول ، شروع می شود .

3 . The Playroom VR

این بازی همانند The Playroom که در سال 2013 برای PS4 منتشر شد متشکل از چندین مینی گیم مختلف است، با این تفاوت که این مینی گیم ها را می توانید با هدست واقعیت مجازی تجربه کنید. ماجراجویی در خانه ارواح یا انفجار در غرب وحشی از مینی گیم های متنوع این عنوان به حساب می آیند. جالب است بدانید که این بازی برعکس بسیاری دیگر از بازی های واقعیت مجازی ای که برای این هدست انتشار یافتند یک اثر رایگان به شمار می رود. این موضوع برای بازی ای با محوریت واقعیت مجازی یک امتیاز محسوب می شود .

2 . Driveclub VR

image10

درایوکلاب تنها بازی ریسینگ با کیفیت برای PS4 به حساب می آید که توسط استودیوی Evolution که بازی MotorStorm را منتشر کرده بود ، در سال 2014 عرضه شد. عنوانی که در ابتدا با مشکلات بسیاری همراه بود و بیشتر از یک سال طول کشید تا مشکلات را پشت سر بگذارد و به جایگاهی دست پیدا کند که حالا بر روی آن ایستاده است. یعنی تبدیل شدن به بهترین عنوان سبک ریسینگ انحصاری کنسول PS4. در ابتدای عرضه، کمبود محتوا و آپدیت های سنگین و حجیم بازی از دلایلی بودند که این بازی را به یک اثر متوسط ( و نه بیشتر ) تبدیل کردند. مطمئن باشید که بازی کردن این عنوان با هدست واقعیت مجازی تجربه ای است که ارزش امتحان کردن را دارد.

 1 . RIGS Mechanized Combat League

image11

این بازی در سال 2016 توسط گوریلا کمبریج بطور انحصاری برای PS4 انتشار یافت و توانست نسبت به دیگر عناوین این هدست ، به موفقیت بیشتری دست پیدا کند . در این بازی شما کنترل موجودات مکانیکی را به دست می گیرید و در زمین های مختف به رقابت می پردازید . سبک این بازی را می توان ترکیبی از سبک ورزشی و اکشن نامید که از بخش آنلاین نیز برخوردار است . به قول یکی از نویسندگان وبسایت DigitalSpy اگر تایتان فال توسط EA Sports ساخته می شد شاهد انتشار چنین عنوانی بودیم ! متاسفانه به دلیل شکست تجاری این بازی ، سونی استودیوی گوریلا کمبریج را ( که عنوان Killzone Mercenary را برای PS Vita در کارنامه داشت ) تعطیل کرد . لازم به ذکر است که این استودیو قبل از ساخت آثار Killzone Mercenary و RIGS Mechanized Combat League ، با نام SCE Cambridge Studio به فعالیت خود ادامه می داد و در ساخت آثاری مثل MediEvil و C-12 Final Resistance نقش داشت.

 

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:

    حالا قیمت خود vr و اون دنگ و فنگ تجهیزاتش به کنار!
    اون PS camera و اون شاهکار صنعت گیم موو رو کجای دلم بذارم??!!
    با این وضع واقعیت مجازی تو این صنعت میشه گفت برای رسیدن به یه سرگرمی ناب کیلومترها راه داره.
    به قول خودت سینا جان واقعا نبود کنترولر توی این صنعت وحشت بزرگی برای ما گیمراست.
    ممنون بابت مقاله

    ‏SirGhas و ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: btb cutting
    حالا قیمت خود vr و اون دنگ و فنگ تجهیزاتش به کنار! اون PS camera و اون شاهکار صنعت گیم موو رو کجای دلم بذارم??!! با این وضع واقعیت مجازی تو این صنعت میشه گفت برای رسیدن به یه سرگرمی ناب کیلومترها راه داره. به قول خودت سینا جان واقعا نبود کنترولر توی این صنعت وحشت بزرگی برای ما گیمراست. ممنون بابت مقاله

    خواهش می کنم دوست من بابت نظرتون
    بله واقعا برای خرید این هدست و تجهیزاتی مثل موو باید تو بازار خودمون چند میلیون خرج کنیم که با درنظر داشن اینکه بازی AAA ای براش ساخته نشده یکم این موضوع عذاب اوره
    باید ببینیم این هدست چه گلی به سر صنعت گیم می زنه
    ولی اگه واقعا سونی بجای این هدست تمرکزش رو روی ویتا می ذاشت باور کنید ویتا تا این حد نمی ترکید:wow:

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.