نویسنده: محمد مراقی دوشنبه، 02 بهمن 1396
ساعت 15:03

نگاهی کلی به عملکرد کنسول Switch در سال 2017

5 از 5

دود همیشه از کنده بلند می‌شود | نگاهی به عملکرد کلی کنسول نینتندو Switch در سال 2017

با اینکه امروزه صنعت بازی‌های ویدیویی را بسیار پیشرفته می‌دانیم و حسابی از تکنولوژی‌های جدید هیجان‌زده شده‌ایم، کمپانی‌های پیشتازی مثل نینتندو هستند که هنوز هم چیز‌های شگفت‌انگیز جدیدی در چنته دارند که با استفاده از آن‌ها، باری دیگر این صنعت‌ نوپا را دچار تغییر و تحول کنند. نینتندو همواره یکی از حامیان بزرگ به تکامل رسیدن صنعت بازی‌های ویدیویی است و هنوز هم حرف‌های تازه‌ای برای گفتن در این زمینه دارد. سال 2016 بود که نینتندو کنسول جدید خود را تحت عنوان Nintendo Switch در بازار عرضه کرد. کنسول قابل حمل – خانگی Switch، با ساختار خلاقانه خودش که امکان بازی کردن با آن در خانه و بیرون از خانه را فراهم کرده و باعث شده صنعت بازی‌های ویدویی وارد سطح جدیدی در رسیدن به تکامل شود.

تابستان سال 2016 میلادی، Switch، همان پروژه‌ای که با اسم رمز NX شناخته می‌شد، در بازار جهانی عرضه شد و به یکباره آن را متحول کرد. قبل از رونمایی رسمی از این پروژه، شایعات زیادی در فضای مجازی به چشممان می‌خورد که اغلب آن‌ها خبر از یک کنسول قابل حمل با پیکربندی ترکیبی می‌دادند. در نهایت نینتندو از Switch که یک کنسول دستی – خانگی است، رونمایی کرد و طرفداران خود را به وجد آورد.

در این مطلب نگاهی به عملکرد کسول Switch خواهیم انداخت و خدماتی که نینتندو در راستای موفقیت این کنسول به طرفداران خود ارائه داده است را بررسی خواهیم کرد. با بازی‌مگ همراه باشید تا ببینیم کنسول جدیدی که در تمام محافل صحبت از آن است و از قضا استقبال زیادی هم از آن در بازار جهانی به عمل آمده، سال 2017 را چگونه گذرانده و چه عملکردی داشته.

Switch

سخت‌افزار

اگر شما هم از جمله گیمرهای به‌روزی هستید که حسابی به دستگاه‌های بازی خود اهمیت می‌دهند، کنسول Switch یکی از آن وسیله‌هایی است که حتما باید هرچه زودتر تهیه‌اش کنید. سخت‌افزار این کنسول و قطعات مختلف آن که با ساختار کاملا جدیدی طراحی شده‌اند، این امکان را برای بازیباز فراهم می‌کنند که در هر موقعیت و شرایطی، به صورت سیال یا ثابت، یک‌نفره یا همراه با دوستان به بازی کردن بپردازید. از طرفی هم نمایشگر اختصاصی کنسول که روی بدنه آن قرار گرفته است، باعث می‌شود تا بتوانید علاوه بر اینکه کنسول را به یک نمایشگر دیگر متصل می‌کنید، بدون هیچ نمایشگر اضافی، به بازی کردن بپردازید و حتی بیرون از خانه و همراه با دوستان بازی کنید. به طور کلی کنسول Switch  آرزو خیلی از طرفداران بازی‌های ویدیویی را برآورده کرد و به معنای واقعی کلمه «بازی کردن در هر موقعیتی» را برای طرفدارانش فراهم آورد.

من هر روز با Switch خودم بازی می‌کنم و همیشه از آن لذت می‌برم. درحالی که بعضی از نقطه ضعف‌های سخت افزاریش را می‌توان به لطف نقاط مثبتش نادیده گرفت؛ نقطه ضعف‌هایی مثل ساپورت نکردن هدست‌های بلوتوثی یا روشن ماندن الزامی نمایشگر کنسول هنگام شارژ شدن از سوکتی که در زیر آن قرار دارد. یا اینکه جوی کان‌هایی که برای بازی کردن با Switch از آن‌ها استفاده می‌کنیم، بیش از اندازه کوچک‌اند. ایرادات سخت افزاری بزرگتری هم وجود دارند که Switch از آن‌ها رنج می‌برد. جوی کان سمت چپی من اصلا قابل اعتماد نیست و بعضی وقت‌ها خودسرانه عمل می‌کند. ضعف Switch من در این زمینه هنگام تجربه بازی‌هایی نظیر Zelda، Splatoon 2 و Mario Odyssey واقعا آدم را عذاب می‌دهد. ظاهرا نینتندو هم از این ایرادات بی‌خبر نیست و در همایش Nintendo ian صراحتا به نیازمند بودن کنسول Switch به یک‌سری تغییرات ساختاری اعتراف کرد. Switch در هر موقعیتی در دسترس است. جوی کان‌های مستقل در یک طیف رنگی بسیار متنوع قابل تهیه‌اند و لوازم جانبی دیگر کنسول هم در دست گرفتن جوی کان‌ها به روش‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند. البته باید اعتراف کرد که نینتندو لوازم جانبی Switch را با قیمت زیادی عرضه می‌کند. برای مثال کیف قابل حمل کنسول با قیمت 20دلار، SD کارت 128گیگابایتی با قیمت 50 دلار، یک آداپتور Ethernet با قیمت 27دلار و یکی از آن کنترل‌های حرفه‌ای با قیمت 60دلار قابل تهیه‌اند. این هزینه‌ها حقیقتا اضافی‌اند. نینتندو می‌توانست با درنظر گرفتن حافظه داخلی بیشتر برای کنسول، نیاز اولیه به یک SD کارت اضافی را حذف کند.

Nintendo Switch

البته اگر هیچ‌کدام از لوازم جانبی عرضه شده را برای کنسول خود تهیه نکنیم، باز هم با کنسول دستی خوش‌فرمی طرفیم که انصافا در دست خوب جای می‌گیرد؛ حتی اگر دست‌ها و انگشتان کوچکی داشته باشید. شما می‌توانید در حال حرکت به صورت دو نفره روی یک نمایشگر با کنسول بازی کنید. هرچند اندازه آن باعث می‌شود در محیط‌های عمومی حس خوبی نداشته باشید.

سیستم عامل

سیستم‌ عامل کنسول Switch طبق سلایق همیشگی نینتندو طراحی شده است. ساختار ظاهری آن مثل تلفن‌های هوشمند است. در کل سیستم عامل Switch محیط کاربری ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توانید پس از روشن کردن آن سریعا به بازی‌هایتان دسترسی داشته باشید. Switch همچنین تاحدودی از قابلیت دستورهای صوتی بهره می‌برد. برای مثال دستورهایی برای بازگشتن به منوی اصلی، باز کردن صفحه eShop، یا یک رابط کاربری ناکارآمد برای اضافه کردن متن به اسکرین شات‌هایتان، قبل از به اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی. نینتندو در طول سال 2017 میلادی، قابلیت‌های مختلفی را در قالب بروزرسانی‌های نرم‌افزاری به کنسول اضافه کرد که مهم‌ترین این قابلیت‌ها، امکان ضبط ویدیو در حال بازی کردن است که البته هنوز ایرادات زیادی دارد. کار کردن با سیستم عامل کنسول نینتندو Switch خیلی ساده به نظر می‌رسد و از این بابت خوشحالم. اما متاسفانه Switch از برخی قابلیت‌های الزامی امروزی محروم است. مثل عدم امکان بک‌آپ گرفتن از فایل‌های ذخیره که هنوز پس از گذشت ماه‌ها از عرضه این کنسول، نینتندو هیچ اقدامی برای برطرف‌سازی آن از خود نشان نداده. گاهی بعد از سپری کردن ساعت‌های بسیار زیادی حین تجربه بازی‌هایی مثل Skyrim، Zelda یا حتی Stardew Valley، نگران اینم که ناگهان بنا بر حادثه‌ای مثل سقوط یک فنجان قهوه، تمام زحمت‌هایم به باد نرود! چون اگر کنسولم از نظر سخت‌افزاری آسیب ببیند و از کار بیفتد، هیچ راهی برای بارگذاری مجدد فایل‌های ذخیره‌ بازی‌هایم از طریق سیستم‌های ذخیره ابری نیست. نینتندو مطمئنا باید فکری برای این موضوع کند و هرچه زودتر نسبت به خواسته خیلی از دارندگان کنسول نینتندو Switch، اقدام کند.

The Legend of Zelda

خدمات تحت شبکه

نینتندو برخلاف گذشته که خدمات تحت شبکه‌اش مثل بخش آنلاین بازی‌هایش را رایگان در دسترس کاربران قرار می‌داد، از پاییز سال 2017، شروع به گرفتن هزینه‌ ماهانه از کاربران بخش‌های آنلاین کنسول Switch کرد. مدتی بعد از آن در ماه ژوئن، 20دلار به این اشتراک ماهانه اضافه کرد و در عوض، به کاربران امکان دسترسی به بازی‌های کلاسیک بدون محدودیت زمانی را داد. مدتی بعد، طی یک حرکت غیرقابل پیش‌بینی، نینتندو تمام این هزینه‌ها را لغو کرد. یعنی تجربه‌ بخش آنلاین بازی‌هایی مثل Splatoon 2 کاملا رایگان شده بود. به طور کلی نینتندو در زمینه خدمات تحت شبکه‌اش آنطور که باید ثابت قدم نیست و هنوز نیاز به آزمون و خطاهای زیادی برای ایجاد یک سیاست همیشگی دارد. باتوجه به خبرهایی که از انتشار یک اپ تلفنی برای کنسول Switch به گوشمان می‌رسد، به نظر می‌رسد نینتندو درحال شکل دادن به سیاست‌های جدیدی در زمینه پرداخت‌های درون‌شبکه است و نمی‌خواهد از این بازار پر سود بی‌نصیب بماند.

بازی‌های کنسول نینتندو Switch

قطعا مهم‌ترین نقطه قوت کنسول Switch از لحظه عرضه‌اش تا به امروز، بازی‌های انحصاری رنگارنگ آن هستند. ویترینی از بازی‌های کوچک و بزرگ که به‌دست تعدادی از باتجربه‌ترین بازیسازهای این صنعت ساخته شده‌اند و با انتشار بازی The Legend of Zelda: Breath of The Wild حسابی قوت گرفتند. بازی‌های دیگری مثل  Super Mario Odyssey و خیلی از بازی‌های دیگری که در راه این کنسول‌اند، Switch را از نظر آرشیو بازی‌های بزرگ به یکی از غنی‌ترین کنسول‌های دستی تبدیل کرده‌اند. این درحالی است که از طرفی دیگر بسیاری از استدیوهای بازیساز هستند که بازی‌های چندپلتفرمی خود را برای انتشار بر روی Switch آماده می‌کنند؛ بازی‌های پرطرفداری مثل Skyrim و L.A. Noire. به طور کلی بازار بازی‌های Switch حسابی داغ است و هیچ کم و کسری از این بابت در کنسول جدید نینتندو احساس نمی‌شود. هرچند نینتندو باید تلاش بیشتری را در صدد جلب توجه استدیوهای مختلف برای پورت بازی‌هایشان برروی Switch به کار بگیرد.

Skyrim

همانطور که گفته شد، بهترین عملکرد نینتندو در قسمت بازی‌های کنسول Switch مربوط به بازی‌های انحصاری آن می‌شود. بازی Mario Kart 8 Deluxe و Arms، دو بازی انحصاری و پرطرفداری بودند که در بهار 2017 عرضه شدند. استقبال طرفداران از این دو بازی، به اندازه‌ای خوب بود که نینتندو را نسبت به تولید بازی‌های انحصاری بیشتر در سال 2017 ترغیب کند. در ادامه این دو بازی، Splatoon 2، دیگر بازی انحصاری Switch در تابستان 2017 منتشر شد. Splatoon 2، عنوانی بود که به دنبال گسترش تجربه‌ متفاوت طرفداران از قسمت قبلی‌اش بر روی کنسول Wii U، با بازخورد بسیار خوبی همراه بود. و به یکی از بازی‌های پرطرفدار Switch در سال 2017 تبدیل شد. در ادامه بازی‌های انحصاری کنسول نینتندو Switch در سال 2017، بازی معمایی Snipperclips منتشر شد که مدتی بعد، یک محتوای اضافی هم دریافت کرد. همچنین شاهد تجربه‌ای مسخره اما لذت‌بخش در بازی Fire Emblem Warriors بودیم و به دنبالش، یوبی‌سافت بازی متفاوت خود را که با همکاری ویژه نینتندو توسعه داده بود، تحت عنوان Mario + Rabbids: Kingdom Battles به صورت انحصاری برای Switch عرضه کرد. در پایان هم عنوان کوچک و بامزه Golf Story را داشتیم.

با اینکه بازی‌ها نام برده شده به تنهایی می‌توانند یک سال به یاد ماندنی را برای دارندگان یک کنسول به ارمغان بیاورند؛ این بازی‌های مستقل و همچنین مولتی پلتفرم بودند که کنسول نینتندو Switch را در صدر نگه داشتند؛ بازی‌هایی مثل Stardew Valley، Steamworld Dig 2، Sonic Mania، Thumper، The Binding of Isaac، OverCooked، Shovel Knight، Minecraft، Cave Story+، Disgaea 5 و هر دو نسخه Resident Evil: Revelations. این بازی‌ها در کنار یکدیگر تجربه‌ بسیار لذت‌بخشی را در خلاء انتشار دو بازی انحصاری، برای دارندگان کنسول Switch فراهم آوردند و باعث این مهم شدند که طرفداران Switch، هیچوقت در زمینه بازی در طول سال 2017‌ احساس کمبود نکنند. سالی که برای تمام پلتفرم‌های مختلف یک سال به یاد ماندنی بود و شاهد انتشار بازی‌های بسیار بزرگی در طول آن بودیم.

کمپانی بزرگ بتسدا (Bethesda) یکی از آن بازیسازان مطرحی بود که از همان ماه‌های ابتدایی عرضه کنسول نینتندو Switch، متوجه شد که این کنسول لزوما تنها برای بازی‌های مستقل و کوچک نیست و می‌توان بازی‌های بزرگ و AAA را نیز در بستر سخت‌افزاری نسبتا قوی آن اجرا کرد. از همین رو دوتا از بازی‌های بسیار موفق و پرطرفدار خود یعنی Skyrim و نسخه آخر Doom را در اواخر سال 2017 برای کنسول Switch عرضه کرد. البته Switch در اجرای تمامی بازی‌هایش هم عملکرد کاملا رضایت‌بخش نداشت و شاهد نواقصی مثل بارگذاری بسیار طولانی در بازی‌هایی مثل Monopoly، ایرادات فنی و مشکلات گرافیکی WWE 2K18 و مشکلات متعددی در اجرای بازی‌های Mr. Shifty و Overcooked بودیم.

Switch Bayonetta

یکی از انتظارات همیشگی دارندگان کنسول Switch از شرکت نینتندو، مربوط به قابلیت اجرای بازی‌های کلاسیک کنسول‌هایی مثل NES و SNES برروی Switch است. برای مثال من یک کنسول SNES کلاسیک دارم اما واقعا دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. از همین جهت آرزو دارم بتوانم بازی‌های SNES را برروی Switch خودم اجرا کنم. مانند هدیه‌ای که مایکروسافت به دارندگان کنسول Xbox One داد و تجربه بازی‌های Xbox 360 را بر روی این کنسول امکان‌پذیر کرد. عدم تاخیر در انتشار بازی‌های نینتندو در طول 2017، طرفداران را نسبت به انتشار خیلی از بازی‌های مورد انتظار این کنسول در سال 2018 هیجان‌زده کرده است. برای مثال بازسازی دو بازی پرطرفدار Bayonetta 1 و 2 و به دنبالش Bayonetta 3، از جمله مورد انتظارترین بازی‌هایی هستند که انتظار می‌رود در طول سال 2018 برای کنسول Switch منتشر شوند. از طرفی هم نینتندو تایید کرده است که برروی دنباله جدید بازی‌هایی مثل Yoshi و Kirby و همچنین Pokemon مشغول به کار است و ممکن است در سال 2018 شاهد آن‌ها باشیم. همچنین بازی Metroid Prime 4 هم یکی از سورپرایزهای بزرگ نینتندو در E3 2017 بود که Switch در سال 2018 انتظارش را می‌کشد. به نظر می‌رسد در طول سال آینده میلادی، شاهد دنباله فرنچایزهای پرطرفدار دیگری مثل Valkyria Chronicles، Octopath Traveler و Lost Sphear نیز باشیم. در کنار تعداد زیادی از بازی‌های کوچک و بزرگی که هنوز معرفی نشده‌اند و قرار است حسابی برروی Switch غوغا به پا کنند. به تمامی این موارد، کتابخانه کلاسیک نینتندو Switch (بستری برای تجربه بازی‌های کلاسیک NES و SNES) و پورت خیلی از بازی‌های مولتی پلتفرم و انحصاری‌های Wii U را هم اضافه کنید. مطمئنا یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دارندگان Switch در طول سال 2018، تهیه یک کارت SD اضافی برای نصب بازی‌های جدید است تا مجبور به حذف بازی‌های مورد علاقه‌شان نشوند. اشتباه نینتندو در فضای اولیه حافظه داخلی کنسول جدیدش در آینده قطعا گریبان‌گیر دارندگان کنسول Switch خواهد شد. البته اگر تا امروز نشده باشد!

به عنوان طرفداری که کنسول Wii U را در اولین روزهای عرضه‌اش تهیه کرده‌ام و یک سال بعد از خرید هنوز از آن لذت میبرم، موج‌سواری برروی موج بزرگی از بازی‌های انحصاری و غیرانحصاری Switch، فوق‌العاده است. این کنسول عملکرد بسیار بهتری نسبت به کنسول‌های قبلی نینتندو از خود نشان داده و باعث شده نینتندو با اعتماد به نفس بیشتری وارد میدان رقابت با کنسول‌هایی مثل PS4 و Xbox One شود. تا به امروز به هیچ وجه از خرید Switch خودم پشیمان نشده‌ام. منتظر بودن برای بازی‌های بزرگ آینده، درحالی که مشغول تجربه بازی‌های موفق سال 2017 هستم، خیلی هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

nintendo switch console NES

آینده

سال 2017، در کل سال بسیار خوبی برای نینتندو Switch بود. بازی‌های خیلی خوبی در طول این سال برای Switch منتشر شدند و هیچ کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شد. من در این مدت به جای اینکه منتظر بنشینم و در ابتدا عملکرد بازی‌های مختلف Switch را مشاهده و سپس برای تهیه آن اقدام کنم؛ در همان روزهای اول به دنبال آن‌ها می‌رفتم و داوطلبانه، خواستار تجربه بازی‌های جدید Switch می‌شدم و انصافا هم بازی‌های خوبی بودند. سال قبل، اگر کسی که هیچ تجربه‌ای در دنیای بازی‌های ویدیویی نداشت، از من درباره مناسب‌ترین کنسول برای ورود به دنیای بازی‌های ویدیویی سوال می‌کرد؛ قطعا در پاسخ آن کنسول PS4 را پیشنهاد می‌کردم. اما امروز نظرم عوض شده و کنسول Switch را برای اولین تجربه گیمینگ پیشنهاد می‌کنم.

به طور کلی کنسول Switch با اینکه گذشته خیلی خوبی دارد، در آینده باید از چالش‌های بزرگی عبور کند. برای مثال هنوز هم یک سرویس چت آنلاین ایده‌آل، هنگام تجربه بازی‌های چندنفره، به این کنسول اضافه نشده است و نینتندو حتما باید یک فکری به حال آن کند. از طرفی هنوز وضعیت کنسول مجازی (Switch Virtual Console) نامشخص است و نمی‌دانیم که در آینده شاهد اجرای بازی‌های کلاسیک NES و SNES برروی Switch خواهیم بود یا خیر؟ من از صمیم قلب امیدوارم که نینتندو بهترین سال ممکن را برای Switch در طول 2018 رقم بزند و از تمام چالش‌های پیش رو با موفقیت عبور کند.

metroid prime 4

به طور کلی کنسول نینتندو Switch، عملکرد راضی کننده‌ای در طول سال 2017 میلادی داشت و توانست به یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های سال قبل تبدیل شود. به طوری که در خیلی از چارت‌ها و رده‌بندی‌های مختلف، حتی از پلتفرم‌های دیگر نظیر PS4 و Xbox One هم پیشی گرفت. نینتندو با عرضه کنسول Switch ثابت کرد که هنوز هم می‌تواند در تولید کنسول‌های بازی، پیشتازانه عمل کند و همیشه یکی از بهترین‌ها باشد. این کمپانی محبوب، سال‌های سال است که با کنسول‌ها و بازی‌های مختلفش بهترین خاطرات خیلی از گیمرها در سراسر جهان را رقم زده و همواره طرفداران بازی‌های ویدیویی احترام ویژه‌ای برای آن قائل‌اند. امیدواریم در طول سال 2018، نینتندو به این سیر صعودی‌ فوق‌العاده‌اش که با عرضه Switch در سال 2016 آغاز شد، با موفقیت ادامه دهد و شاهد بازی‌های بزرگ بیشتری برای این کنسول دستی – خانگی باشیم.

محتوای بیشتر در این بخش: عملکرد کلی کنسول PS4 در سال 2017 »
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1396
    نظرها: 24
    تشکر: 0
    تشکرشده: 18
    کنسول‌های بازی:

    سلام به محمد مراقی. ممنون از تحلیل جامع و نوشته روانی که ارائه دادی. واقعا منو یه حوس انداختی که غیر از خرید ps4pro bundle god of war که خیلی وقته منتظرم وقاسم کامل در جریانه یه کنسول wii switch هم بگیرم. خدا بگم چه کارتون نکنه این جوری با این پول بی ارزشمون یه مبلغ بالایی باید بدیم ببره. بازم ممنون از تحلیل و ممنون از قاسم که این آدمای با کمالات رو دور خودش جمع کرده. ممنون ازت

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.