نویسنده: احسان ناخدا سه شنبه، 22 اسفند 1396
ساعت 13:22

نکاتی که باید برای تجربه Monster Hunter: World بدانید مطلب ویژه

5 از 5

نکاتی که باید برای تجربه Monster Hunter: World بدانید

با عرض سلام و خوش‌آمد خدمت شکارچیان عزیز!

بدون شک Monster Hunter: World  (به اختصار MH: W) یکی از بهترین بازی‌هایی است که در این چند وقت اخیر روانه بازار شده. اگر نسخه بتا را بازی کرده باشید، حتما از منوهای پیچ‌درپیچ و شلوغ بازی گیج شده‌اید. خوشبختانه، نسخه نهایی توضیحات بهتری درباره موارد مختلف می‌دهد و باعث می‌شود تا شما ساز و کار کلی بازی را درک کنید. با این حال، این توضیحات آن طور که باید کامل نیست و اگر زبان انگلیسی خوبی نداشته باشید، به احتمال زیادی به مشکل برخواهید خورد. بنابراین، تصمیم گرفتیم تا یک مقاله در این خصوص تهیه کنیم و گیمرهای تازه‌‌کار و حرفه‌ای را با مکانیزم‌های بازی آشنا سازیم. توجه داشته باشید که این مقاله صرفا برای افراد تازه‌کار نوشته نشده است؛ حتی اگر مدت زیادی است که بازی را خریده‌اید و یا اینکه شماره‌های قبلی Monster Hunter را تجربه کرده‌اید، باز هم خواندن این نکته‌ها کمک بسیار زیادی به شما می‌کند و مطمئن باشید که مفید خواهد بود.


اول از هر چیز، یک اسلحه بردارید!

MH: W سیستم بسیار ساده‌ای دارد؛ بیرون بروید، هیولاها را بکشید، تجهیزات بهتری به‌دست آورید و هیولاهای بزرگ‌تر را بکشید!  با این وجود، بخش‌هایی از بازی بی‌دلیل پیچیده هستند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک اسلحه بردارید. در بازی 14 نوع اسلحه متفاوت وجود دارد (تمامی آن‌ها در نسخه‌های قبلی این سری قرار داشتند) که ستاره‌های کنار هر یک به شما نشان می‌دهد که کدام یک برای تازه‌کارها آسان‌تر و بهتر است. پیشنهاد می‌کنیم که برای بار اول به سراغ اسلحه‌های سنگین و بزرگی مثل تبر نروید. بهترین اسلحه‌هایی که افراد تازه‌کار می‌توانند استفاده کنند، این‌ها هستند:

  • Long Sword
  • Sword and Shield
  • Dual Swords
  • Light Bowgun

می‌توانید از طریق اتاق شخصی خود به زمین تمرین بروید و اسلحه‌ها را امتحان کنید. همچنین قادر هستید تا با نگاه کردن به گوشه نمایشگر، کمبوهای هر اسلحه را مشاهده کنید. مطمئن باشید این کار حداقل ارزش یک‌بار انجام دادن را دارد. بعد از کمی تمرین کردن، می‌توانید با ساز و کار کلی اسلحه‌ها آشنا شوید. زمانی که کمبوهای راحت و آسان اسلحه خود را یاد گرفتید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوهای یوتیوب را ببینید تا کمبوهای پیشرفته‌تر و سخت‌تر هم یاد بگیرید. بخش تمرینی بازی همه کمبوها را به شما یاد نمی‌دهد.

upgrades

اسلحه‌ها و زره‌های بهتر بگیرید

احتمالا وقتی که برای اولین شروع به کشتن هیولاها می‌کنید، به کارگاه می‌روید تا زره و یا اسلحه‌ها بهتری بگیرید. منو آپگرید کردن اسلحه‌ها واقعا پیچیده است، ولی تنها چیزی که در ابتدا بازی لازم است بدانید این است که تمامی آپگریدها به شما کمک خواهند کرد. زیاد خود را درگیر اینکه کدام یکی را انتخاب نمایید، نکنید. ذخیره کردن متریال‌ها و یا سایر آیتم‌ها هیچ کمکی به شما نمی‌کند. پس با خیال راحت آن‌ها را خرج کنید.

بخش زره‌ها و یا همان آرمور به مراتب راحت‌تر است و خبری از درخت‌های آپگرید نیست. شما تنها باید بهترین زره‌ای که می‌توانید بسازید را خریداری کنید. (با کشتن هیولاها و جمع‌‌آوری باقی‌مانده آن‌ها، این امر ممکن می‌شود) هر زره دارای آمار و ارقام بسیار زیادی است، ولی در شروع کار تنها زره‌ای را انتخاب کنید که عدد Defense آن بالا باشد؛ راهکار دیگری هم که وجود دارد این است که هر لباسی که شیک‌تر بود را انتخاب کنید!

MEAL

قبل و در حین هر ماموریت، یک وعده غذا بخورید

در رستوران آسترا یک گربه تک‌چشم وجود دارد که هر وقت بخواهید، برایتان غذا آماده می‌کند. با خوردن غذا میزان سلامتی، حمله و دفاع کردن و .... افزایش می‌یابد. هر چه که جلوتر می‌روید، غذاها بهتر می‌شوند، و با کامل کردن کوئست‌های فرعی هم می‌توانید انواع غذاها را بیشتر کنید و گسترش دهید. همچنین قادر هستید در تمامی کمپ‌ها غذا بخورید که شخصا فکر می‌کنم بهترین زمان برای خوردن غذا در کمپ‌ها و پیش از شروع مرحله است. انتخاب دیگری که دارید این است که خودتان با استفاده از آیتم BBQ Spit گوشت‌های خام خود را بپزید و بخورید. این گوشت‌ها از کشتن هیولاهای کوچک به‌دست می‌آیند.

craft

آیتم بسازید

معمولا هر وقت که به یک ماموریتی می‌روید یک عالمه گیاه، حشره، قارچ و ... جمع‌آوری می‌کنید. از این مواد می‌توانید در ساخت آیتم‌های به‌درد بخور استفاده کنید و در هنگام مبارزات از آن‌ها بهره ببرید؛ مثل معجون‌های تقویت‌کننده یا Antidoteها که می‌توانند بیماری‌ها مختلف را درمان کنند. در قسمت منو بازی می‌توانید آیتم‌ها را بسازید و یا اینکه به یک Item Box بروید و گزینه Crafting List را انتخاب کنید. اما گزینه آخر از همه راحت‌تر است؛ یکی از ویژگی‌های بازی این است که خودش به‌طور اتوماتیک برای‌تان آیتم‌ها را می‌سازد. مثلا هر وقت مواد لازم برای یک معجون یا هر چیز دیگری را جمع‌آوری کردید، بازی به شکل خودکار برای‌تان آن را می‌سازد.

کود (Dung)‌ بسیار مفید است

شاید مسخره به‌نظر برسد، ولی هر وقت که کود (Dung) دیدید، آن را بردارید. اگر کودها را به سمت هیولاهای بزرگ پرتاب کنید، آن‌ها فرار می‌کنند! بارها شده که در حال مبارزه با یک هیولا کوچک و ضعیف بوده‌اید، ولی در وسط مبارزه یک هیولا بسیار بزرگ و سخت‌جان به شما می‌پیوندد و کار را خراب می‌کند! در این مواقع کودها واقعا به‌درد بخور هستند.

map

به نقشه نگاه کنید

در MH: W نقشه یک ابزار کاربردی است. هنگامی که به یک محیط جدید می‌روید، نقشه پر از چیزهای مختلفی می‌شود؛ مکان هیولاها، کمپ‌ها و هرجایی که نیاز دارید برروی نقشه به نمایش در می‌آید. بد نیست که گاهی اوقات به آن نگاه کنید.

به چادر خود در کمپ‌ها وارد شوید

در کمپ‌ها می‌توانید هرکاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید. قادر هستید غذا بخورید و یا با وارد شدن به چادر، تجهیزات خود را عوض کنید، و یا چیزهایی که جمع کرده‌اید را ذخیره کنید یا آیتم بسازید. هنگامی که در یک مبارزه سخت و نفس‌گیر قرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم به چادر برگردید و دوباره خود را مجهز کنید.

Investigate

زمانی را به گشت و گذار اختصاص دهید

بعد یک‌ساعت و چندی گذشتن از بازی، حالت Expeditions در دسترس قرار می‌گیرد؛ این حالت به شما این امکان را می‌دهد تا به‌صورت آزادانه در دنیای بازی گشت بزنید. هیچ‌گونه هدف یا محدودیت زمانی وجود ندارد و هر کاری که دل‌تان بخواهد می‌توانید انجام دهید؛ اگر صلاح دیدید می‌توانید با موجودات درگیر شوید و یا از مبارزات اجتناب کنید. حتما برای این کار زمان بزارید. این کار فرصت ارزشمندی است که مکان‌ها را بهتر بشناسید و از رمز و راز دنیای بازی آگاه شوید.

track

هیولاها را دنبال کنید

در محیط بازی، هیولاها از خود رد به جای می‌گذارند؛ مطمئنا با مواردی مثل ردپاها و یا مخاط‌ها و... برخورد کرده‌اید. جمع کردن این‌ها سبب می‌گردد تا با هیولاها بهتر آشنا شوید. با استفاده از Scoutflies می‌توانید این نشانه‌ها را پیدا کنید و با دنبال کردن نور سبزرنگ، به دنبال باقی آن‌ها بروید. این‌ها حتی برروی نقشه هم نشان داده خواهند شد؛ تنها کافی است تا هیولاهایی که می‌خواهید را مارک کنید تا Scoutflies بقیه کار را انجام دهد. سعی کنید این کار را به‌صورت دائمی انجام دهید. با جمع‌آوری این ردها، زمان پیدا کردن هیولاها کاهش می‌یابد و دیگر لازم نیست تا برای مدت زیادی ردپا ها را دنبال کنید.

slinger

از Slinger خود استفاده کنید

Slinger یک ابزار چندمنظوره است که می‌توان از آن به عنوان یک تیرکمان یا Grapple Hook استفاده کرد. می‌توانید از روی زمین چیزهای مختلفی مثل سنگ، Redpit و ... بردارید و آن‌ها را به عنوان تیرهای Slinger استفاده نمایید. اساسا Slinger نمی‌تواند ضربه‌های خوبی به هیولاها وارد کند، ولی برای گشتن در محیط بازی بسیار به کار می‌آید؛ مثلا با شلیک کردن به بسته‌های سنگی محیط می‌توانید آن‌ها را بر سر هیولاها بریزید و یا اینکه با شلیک کردن به سمت تله‌ها و یا گیاهان سمی، آن‌ها را فعال کنید. همچنین قادر هستید تا با تیر زدن به دیوار، حواس هیولاها را پرت کنید و به‌صورت مخفیانه از پشت آن‌ها در بروید.

برای شکار آماده باشید

مطمئنا پلیرهای قدیمی این فرنچایز خوشحال خواهند شد که بدانند دیگر مواردی مثل تورها، کلنگ‌ها، چوب ماهی‌گیری و یا BBQ spit فضا Inventory آن‌ها را پر نخواهد کرد و این وسایل همیشه همراه آن‌ها خواهد بود. همچنین بقایا هیولاها هم مستقیما به پایگاه انتقال خواهند یافت و دیگر نیازی نیست تا برای جمع کردن آن‌ها، کلی از آیتم‌های خود را دور بیندازید.

این بدین معنا است که حالا فضای بسیار بیشتری برای تله‌ها، معجون‌ها و گجت‌ها در اختیار دارید. برای هر یک از شکارها باید معجون و گوشت پخته شده همراه خود داشته باشید. این‌ها باعث بازیابی سلامتی و استامینا شما خواهند شد. همیشه در آغاز مرحله به سراغ جعبه آبی Supply Box بروید؛ اگر یک آیتم خاصی مثل Flash Bomb یا Screamer Pod در آن دیدید، باید بدانید که این‌ها در این مرحله به کارتان خواهند آمد و می‌توانید علیه دشمنان استفاده کنید.

روی هیولاها سوار شوید

از روی یک مکان با ارتفاع بپرید و به هیولا ضربه بزنید؛ با این کار احتمال سوار شدن بر هیولا به وجود می‌آید. مطمئن باشید که سوار شدن بر هیولا و تلاش او برای پرت کردن شما به پایین بسیار لذت‌بخش است! تازه اگر بتوانید مدت زمان کافی روی آن بمانید، می‌توانید ضربات بسیار قدرتمندی به او وارد کنید.

وقتی برای اولین بار این کار را انجام دهید، بازی به شما آموزش‌هایی مثل اینکه کی ضربه بزنید و یا کی به هیولا بچسبید به شما می‌دهد. با این حال، بعد از مدتی این دستورها غیب می‌شوند و تنها می‌توانید از گوشه صفحه آن‌ها را مشاهده کنید.

palico

گربه‌ها دوستان شما هستند

گربه یا همان Palico شما در همه کوئست‌ها همراهتان است. می‌توانید برایشان زره یا اسلحه بخرید و آن‌ها هم یک گجت کمک‌کننده خواهند داشت. اولین گجت‌ آن‌ها، آوردن Vigorwasp Spray در حین مبارزات است که باعث می‌شود میزان سلامتی شما پر شود.

بعد از کمی پیش رفتن در بازی، می‌توانید گجت‌های دیگری هم برای پالیکو به‌دست بیارید. برای انجام این کار، به یک Expedition یا Investigation (هر نقشه‌ای) بروید و دنبال گربه‌های دیگر بگردید. این گربه‌ها با نام‌ Melynx شناخته می‌شوند و برای شما نشانه‌هایی می‌گذارند که می‌توانید با Scoutflies خود پیدایشان کنید. اگر توانستید Melynxها را پیدا کنید، آن‌ها به شما یک کوئست مخصوص می‌دهند. با کامل کردن کوئست نه تنها یک گجت جدید برای پالیکو دارید، بلکه آن‌ها در بعضی کوئست‌ها به کمک شما می‌آیند؛ ممکن است یک هیولا را در تله بیندازند و یا اینکه به پالیکو شما یاد بدهند که چه طور برروی هیولاهای کوچک سوار شود.

از تور خود برای گرفتن حشرات و حیوانات کوچک استفاده کنید

تنها همین را بگوییم که هر وقت حیوان کوچک یا حشره‌ای دیدید، تور خود را به دست بگیرید! داشتن کالکشنی از آن‌ها به شما کمک خواهد کرد.

room

برای تغییر ظاهر خود، به اتاق‌تان بروید

بسیار از بازیکنانی معمولا هیچوقت به اتاق خود نمی‌روند. شاید عده محدودی باشند که فقط برای تجربه کردن سلاح‌های مختلفی به اتاق‌شان می‌آیند و به بخش تمرینی می‌روند. اما در این مکان قادر هستید تا چیزهای زیادی را تغییر دهید؛ مثلا عوض کردن تجهیزات کاراکترتان یا پالیکو یکی از کارهایی است که در این مکان انجام می‌گیرد. همینطور این اتاق هر چقدر که در بازی پیش بروید، آپگرید می‌شود! وقتی که برای اولین بار بازی را به اتمام رساندید، این اتاق اساسا به یک قصر تبدیل می‌شود!

برای عوض کردن حالت مو و یا رنگ زره، با گربه خانه‌داری که در این اتاق حضور دارد صحبت کنید. فقط توجه داشته باشید که نمی‌توانید چهره خود را تغییر دهید.

با کاراکترها حرف بزنید

با تمام کارکترهایی که علامت تعجب بالای سرشان است، صحبت کنید. آن‌ها معمولا یک کوئست فرعی به شما می‌دهند که با انجام دادن آن قادر هستید تا چیزهای به‌درد بخوری را باز کنید.

در ابتدا کار به صفحه نمایش شلوغ توجهی نکنید

در UI بازی چیزهای بسیار زیادی وجود دارد که مانع دیدن آبشارهای زیبا و یا هیولاهایی که با آن‌ها مبارزه می‌کنید، می‌شوند. احتمالا با این وضعیت وسوسه می‌شود که آن‌ها را غیرفعال کنید. ولی حداقل برای پنج ساعت اول این کار را انجام ندهید. اطلاعاتی که صفحه نمایش به شما ارائه می‌کند در ساعات ابتدایی بسیار مهم و ضروری است؛ هر چند اگر طراحی آن زیبا نیست و روی اعصابتان راه می‌رود!

bounty

همیشه Bountyها را بردارید

از طریق Resource Center می‌توانید Bountyها را انتخاب کنید. Bountyها معمولا کارهای ساده‌ای مثل کشتن هیولاهای بزرگ، جمع‌آوری عسل و ... به شما واگذار می‌کنند که بسیاری از آن‌ها را خودتان در طول مراحل انجام می‌دهید. با هربار کامل کردن Bountyها، Armor Sphere به‌دست می‌آورید که در آپگرید کردن زره به کار شما می‌آید. واقعا این آیتم‌ها مفید هستند. حتما بعد از چند کوئست به Resource Center بروید.

quest

فرق بین کوئست و Expedition را بدانید

کوئست‌ها ماموریت‌های هدف‌داری هستند که زمان محدودی برای کامل کردن آن‌ها در اختیار دارید؛ اهداف این ماموریت‌ها معمولا شامل چیزهایی مثل کشتن فلان هیولا یا کشتن تعداد مشخص از هیولاهای کوچکتر و یا جمع کردن و به‌دست آوردن چیزی می‌شود. کوئست‌ها معمولا 50 دقیقه به شما فرصت می‌دهند و تنها سه بار می‌توانید کشته شوید و اگر از این تعداد بیشتر شد، کاملا شکست خواهید خورد. Assigned quest همان ماموریت‌های اصلی هستند که باعث پیشروی در داستان خواهند شد و اهداف‌شان معمولا به کشتن هیولاهای بزرگ محدود می‌شود. Optional quest هم ماموریت‌های فرعی هستند که از کاراکترهایی که در پایگاه حضور دارند، می‌گیرید. انجام دادن آن‌ها سبب می‌شود چیزهای جدیدی در بخش رستوران در دسترس قرار بگیرید و یا گجت‌های جدید باز شود.

در Expedition محدودیت زمانی وجود ندارد و فقط در محیط بازی به گشت و گذار و کاوش می‌پردازید. در این بخش هر کاری که می‌خواهید می‌توانید انجام دهید؛ شکار کردن هیولاهای بزرگ، پیدا کردن کمپ‌های جدید، به‌دست آوردن گیاهان، ماهی‌ها و ... برای ساخت و ساز آیتم‌ها. Investigationها هم اهداف فرعی برای Expedition هستند که معمولا جوایز خوبی به شما می‌دهند. از Resource Center می‌توانید آن‌‌ها را انتخاب کنید.

Arena

هیولاها را فارم کنید

خوب، همین الان یک Anjanath را شکست دادید و حالا ست کامل زره Anjanath را می‌خواهید. اما از طرفی نمی‌توانید ماموریت‌های داستانی بازی را تکرار کنید. پس چه کار باید بکنید؟ نگاهی به کوئست‌های فرعی بیندازید و ببینید کدام یک از آن‌ها شما را مجبور به شکار کردن یک Anjanath می‌کند. یا اینکه ببینید در کدام یک از Investigationها قادر هستید تا Anjanath را پیدا کنید. در آخر هم می‌توانید به یک Expedition بروید و خودتان یکی را پیدا کنید؛ این بدترین انتخاب است چرا که جایزه‌های اضافی را دریافت نخواهید کرد. اما جدا از این‌ها راه بهتری هم وجود دارد؛ در قسمت Arena می‌توانید با هر نوع هیولاهایی که می‌خواهید مبارزه کنید. از طریق Gathering Hall در بالا پایگاه قادر هستید تا به این مکان بروید.

چگونه هیولاها را اسیر کنید

با گیر انداختن و اسیر کردن هیولاها جوایز بهتری نسبت به کشتن آن‌ها نصیب‌تان خواهد شود و اتفاقا وقت کمتری هم از شما خواهد گرفت. در ابتدا باید یک Shock Trap از طریق Trap Tool بسازید (از فروشگاهی که در پایگاه قرار دارد می‌توانید آن را تهیه کنید) و یک Thunderbug هم گیر بیاورید.

Ivy و Spider Web را با هم ترکیب کنید تا یک تور بسازید. حالا دوباره این تور را با یک Trap Tool ترکیب کنید تا یک Pitfall Trap به دست‌ آورید. همچنین به یک Tranq Bomb هم نیاز خواهید داشت؛ از طریق Sleep Herbs و Parashroom می‌توانید آن را بسازید. هر کوئستی که مربوط به کپچر کردن هیولاها باشد، این تله‌ها و Tranq Bomb را به شکل اتوماتیک و از طریق Supply Box به شما می‌دهد. با این حال بد نیست که تعدادی از آن‌ها را همراه خودتان داشته باشید.

هیولاها را تنها زمانی می‌توانید در تله‌ها بیندازید که ضعیف شده باشند؛  هر زمان که دیدید هیولا لنگ می‌زند و یا از مبارزات فرار می‌کند و می‌خوابد، بدانید که بسیار ضعیف شده و باید از تله‌ها استفاده کنید. حالا Shock Trap را در مسیر هیولا قرار دهید و منتظر باشید تا روی آن برود. هر وقت که در تله گیر کرد، نزدیک آن بروید و از Tranq Bomb استفاده کنید. به همین سادگی هیولا را اسیر کردید!

mantle

گجت‌ها و Mantleها

در ابتدا کار نگران گجت‌ها و Mantleها نباشید. این‌ها را معمولا به‌صورت اتوماتیک و با انجام دادن مراحل اصلی و فرعی به‌دست خواهید آورد. اولین Mantle ـی که به‌دست می‌آورید، Ghillie Mantle نام دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا از دست دشمنان قایم شوید. با پیشروی در بازی به تعداد این‌ها اضافه خواهد شد و بعدا می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.

بازی کردن به صورت چندنفره آسان است، ولی هیولاها بزرگ‌تر می‌شوند

زمانی که یک کوئست را ارسال کردید، هر کسی می‌تواند به شما جوین شود. (اگر کوئست به‌ شکل Private باشد این امکان وجود نخواهد داشت) با این حال مراقب باشید؛ اگر چندنفره یک کوئست را انجام دهید، میزان سلامتی هیولاها بیشتر می‌شود. فرقی ندارد که دو نفر باشید یا چهار نفر، در هر حالتی مقدار سلامتی هیولا به یک میزان مشخصی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، وقتی به شکل دو نفره به شکار می‌روید، کارتان بسیار سخت‌تر خواهد شد. اتفاق بسیار بدی که ممکن است برای‌تان بیفتد این است که با چهار شکارچی کوئست را آغاز کنید و آن‌ها در اواسط مرحله به هر دلیلی بازی را ترک کنند! آن وقت شما می‌مانید و هیولاهایی که قوی‌تر از همیشه هستند!


امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. نکاتی که در بالا گفته شد، موارد بسیار مهم و پایه‌ای هستند و ممکن است برای فهمیدن هر کدامشان در بازی، ساعت‌ها وقت صرف کنید. در صورتی که می‌توانید تنها با خواندن این مقاله در زمان خود صرفه‌جویی نمایید. چنان‌چه سوالی دارید در بخش نظرات مطرح کنید تا پاسخ داده شود. همچنین در صورت استقبال از این مقاله، قسمت دوم که شامل نکات پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهد شد هم برروی سایت قرار خواهد گرفت.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.