نویسنده: قاسم ممتاز چهارشنبه، 07 آبان 1393
ساعت 21:14

گفته ها و نا گفته ها ، شنیده ها و دیده ها در رابطه با Call of Duty Advanced Warfare

4.2 از 5

به نام خدا

بدون شک یکی از پر طرفدار ترین سری بازی های کامپیوتری که تا به حال ساخته شده است سری ندای وظیفه یا Call of Duty است . عنوانی که با خلاقیت استودیوی Infinity ward ساخته شد و در زمانی که نیاز داشت به دست این استودیو جان تازه ای گرفت و تبدیل به ( اگر بزرگترین نباشد) یکی از بزرگترین فرنچایز های صنعت بازی های رایانه ای گردید . اکثر گیمر های امروزه با Call of Duty وارد دنیای بازی های رایانه ای شده اند و بیشترین ساعات بازی شان را به نسخه های مختلف این سری چه به صورت آفلاین و چه به صورت آنلاین پرداخته اند . اما چه چیزی باعث میشود که این عنوان تا به این اندازه مخاطب داشته باشد ؟ به نحوی که حتی بعضی از بزرگترین فرنچایز ها نیز آرزوی داشتن چنین استقبالی از جانب جامعه ی گیمر ها را دارند .

سری بازی های ندای وظیفه در سال 2003 موجودیت پیدا کرد . استودیوی خلاق Infinity ward بدون ترس از نامی توانا یعنی مدال افتخار عنوانی جدید در سبک جنگ های جهانی خلق نمود . شاید در آن سال ها بازی های این سبک و با این مضمون بسیار بودند اما ندای وظیفه در خود ویژگی هائی داشت که باعث موفقیت این بازی شدند . گیم پلی عالی، القاء حس بودن در میدان نبرد و همچنین کمک به همرزمان زخمی و زمین افتاده از نو آوری های ندای وظیفه به حساب می آمدند .

iw-lobby3-600x399

استودیوی Infinity Ward در سال 2002 توسط گروهی از کارمندان استودیوی 2015 در Enciono کالیفرنیا تاسیس شد . نخستین عنوانی که نام Infinity Ward را به عنوان استودیوی سازنده یدک میکشد بازی

Medal of Honor: Allied Assault است که در سال 2003 ساخته شد و توانست میانگین 91 را از وبسایت های معتبر Metacritic و Gamerankings کسب کند Medal of Honor - Allied Assault Coverart
. اولین
Call of Duty ساخته شده توسط Infinity Ward که اولین نسخه از این فرنچایز بود موفقیتی خیره کننده داشت . کسب بیش از 80 جایزه ی Game of the Year و همچنین بالغ بر 45 جایزه ی Editor's Choice بخشی از افتخارات این نسخه به حساب می آید . نسخه ی بعدی بازی به نام Call of Duty 2 نیز توسط این استودیو ساخته شد . نسخه ی عرضه شده از این بازی برای کامپیوتر و Xbox360 رکورد جدیدی را به ثبت رساند . رکورد اولین بازی Xbox 360 که توانسته است در آمریکا بیشتر از 1 میلیون نسخه ی فیزیکی به فروش برساند . بعد از آن Call of Duty 3 توسط استودیوی دیگری ( Tryarch ) ساخته شد که نتوانست موفقیت نسخه های ساخته شده به دست Infinity Ward را به کسب کند تا اینکه Call of Duty 4: Modern Warfare دوباره به دست Infinity Ward ساخته شد و غوغا به پا کرد . فروش بیشتر از 11 میلیون نسخه از بازی و تبدیل شدن به یکی از بهترین بازی های سال با کسب تعداد زیادی 10/10 از منتقدین دنیای بازی های رایانه ای این عنوان را تبدیل به یکی از 100 بازی برتر صنعت بازی های رایانه ای و یکی از 20 بازی برتر کنسول Xbox360 کرد . نسخه ی پنجم دوباره به دست استودیی متفاوت ( Tryarch ) ساخته شد که هرگز نتوانست موفقیت نسخه ی قبل از خود را تکرار کند تا اینکه Call of Duty: Modern Warfare 2 عرضه شد . عنوانی به مراتب موفق تر از Call of Duty 4 در تمامی زمینه ها بود . بعد از عرضه ی نسخه ی دوم از سری Modern Warfare اتفاقاتی برای استودیوی Infinity Ward رخ داد و گروهی از کارکنان کلیدی این استودیو از جمله Vince Zampella و Jason West که موسسین این استودیو بودند از آن جدا شدند اما  اعتباری که به دست آمده بود موفقیتی خارق العاده را برای Modern Warfare 3 به ارمغان آورد . MW3 رکورد فروش 1 میلیارد دلار را شکست و توانست در مدت زمان 16 روز به این رکورد دست یابد . رکوردی که قبل از آن در اختیار فیلم هالیوودی آواتار بود با 17 روز . MW3 توانست در مدت زمان 5 روز فروشی معادل 775 میلیون دلار را به صورت جهانی به دست آورد که تا آن زمان بی سابقه بود .Price MW3 model

 از سال 2003 تقریبا هر یکی 2 سال یک نسخه از ندای وظیفه وارد بازار میشد که مخاطبان و منتقدین را راضی میکرد . البته نسخه ی سوم با وجود اینکه مورد توجه گیمر ها قرار گرفت اما منتقدین آن را پس رفت نسبت به نسخه ی دوم که یکی از بهترین های این سری تا به این لحظه است می دانستند و به همین خاطر به این نسخه کمتر بها داده شد . اینکه استودیو Infinity ward سری ندای وظیفه را به چیزی که هم اکنون رکورد دار فروش است تبدیل کرده است بر همگان مشخص است . زمانی که سری ندای وظیفه در حال درجازدن بود این Infinity ward بود که Modern Warfare را روانه ی بازار کرد . عنوانی بدون شک فوق العاده که از جنگ های جهانی و سلاح های قدیمی به یک باره به زمان حال آمده بود . با داستان عالی و بخش Campaign فوق العاده ی خود ( چیزی که در نسخه های پایانی این سری کمتر به آن توجه شده است ) ، با شخصیت پردازی بی نظیر خود و با گرافیک عالی ، توانست بار دیگر تنها یک نام را در دنیای بازی های کامپیوتری و در ژانر شوتر اول شخص فریاد بزند . Call of Duty تبدیل به نامی شد که بزرگان این صنعت را در زیر سایه ی خود محو کرد. از آن موقع بود که همه به این بازی به عنوان یکی از بهترین ها نگاه کردند و عادت کردند که با حفظ کیفیت این اتفاق سالانه به وقوع بپیوندد . اما جدا شدن مهره های اصلی از Infinity ward باعث شد تا خالق سری ندای وظیفه که در زمانی حساس به کمک این بازی شتافته بود دچار بحران شود و ادامه ی ماجرا که خودتان مطلع هستید .Soup

 دلیل این مقدمه چینی نسبتا طولانی رسیدن به این نتیجه گیری بود که سیاست های اشتباه و همچنین پول زیاد کاری با سری ندای وظیفه کرد که آغازی شد بر روند نزولی این بازی تا جائی که Call of Duty Advanced Warfare با افت فروش 50 درصدی مواجه شده است . ضربه ای که Call of Duty Ghosts به این سری وارد کرد به قدری سهمگین بود که تنها یک جهش همانند Modern Warfare 1 میتواند دوباره این سری را نجات دهد . اما اینکه آیا این Call of Duty Advanced Warfare می تواند کاری را که سال 2007 توسط MW1 انجام شد تکرار کند ، شاید بعید به نظر بیاید .

با نزدیک شدن به زمان عرضه ی Call of duty Advanced Warfare تب و تاب این بازی زیاد شده است . اخبار زیادی نیز از این عنوان شنیده میشود که بعضی حقیقت داشته و بعضی زیاد قابل استناد کردن نیستند . با توجه به تریلر های منتشر شده از بازی و همچنین عکس هائی که از بخش های مختلف بازی در اینترنت پخش شده اند اطلاعات مناسبی در رابطه با این بازی به گیمر ها داده شده است . شاید یکی از دلایل پیش فروش ضعیف این بازی نیز همین نمایش ها و تصاویر بوده باشد ! در اینجا قصد ما این است که چکیده ای از اطلاعات منتشر شده از این یازی را در این مقاله گرد هم آوریم .

اما Call of Duty Advanced Warfare :

Call of Duty Advanced Warfare به طور رسمی در تاریخ 13 آبان ماه 1393 معادل 4 نوامبر 2014 وارد بازار های جهانی خواهد شد . این عنوان توسط استودیوی Sledgehammer ساخته شده و توسط اکتیویژن منتشر می شود . Call of Duty Advanced Warfare یازدهمین شماره از سری بازی ندای وظیفه به حساب می آید و اولین عنوانی است که استودیوی SledgeHammer وظیفه ی اصلی ساخت آن بعد از ادغام استودیوی Neversoft با Infinity Ward را بر عهده دارد .  بازی قرار است برای کنسول های Xbox 360 , PS3 , PS4 و Xbox One و همچنین کامپیوتر های شخصی عرضه شود . بازی نسخه ای تحت عنوان Day Zero Edition خواهد داشت که یک روز زودتر برای افرادی که بازی را پیش خرید کرده اند در دسترس خواهد بود . ویژگی Day Zero Edition علاوه بر اینکه یک روز زودتر از بازی اصلی قابل استفاده است ، Double XP برای یک روز و 2 نوع سلاح خاص برای بخش چند نفره ی بازیست . اما Call of Duty Advanced Warfare نسبت به سایر نسخه ها یک مقدار تفاوت دارد . اولین نسخه ای از بازی که ساخت آن 3 سال به طول انجامیده است ( بر خلاف سایر نسخه ها که در 2 سال ساخته می شدند ) و همچنین عرضه نشدن این بازی بر روی کنسول های شرکت نینتندو ( از بعد از MW2 این نخستین نسخه ای است که بر روی کنسول های نینتندو عرضه نمیشود ) از جمله تفاوت های این نسخه از بازی با سایر نسخه ها به شمار میرود . البته مورد دیگری در رابطه با این نسخه وجود دارد که شاید زیاد به مزاج دارندگان کنسول های نسل هفتم خوش نباشد . نسخه ی کنسول های نسل هفتم بازی ( Xbox360  و PS3 ) توسط Sledgehammer ساخته نمیشود و به جای آن  High Moon Studio که قبلا تجربه ی ساخت عناوینی همچون Bourne Conspiracy , Some Transformers Series , Darkwatch و Deadpool را در کارنامه ی خود دارد ساخته خواهد شد . اینکه استودیویی جانبی که هر چند عناوین خوبی را در گذشته ساخته است بر روی این بازی کار میکند یک مقدار آزار دهنده است و این نکته را اعلام میکند که بهتر است به فکر مهاجرت به نسل هشتم باشید .

در رابطه با High Moon Studio باید بگوئیم که این استودیو در ابتدا متعلق به Sammy یکی از ناشران ژاپنی بود . بعد از اینکه Sammy به طور کامل فعالیت خود را در غرب به خاطر توسعه ی تولیدات خود در ژاپن متوقف کرد ، در سال 2005 بیانیه ای از جانب این استودیو مبنی بر جدا شدن از Sammy منتشر شد . در همان سال نام این استودیو به High Moon Studio تغییر پیدا کرد . بعد از اینکه مدتی High Moon Studio به عنوان یک استودیوی مستقل فعالیت میکرد ، توسط Vivendi Universal Games خریداری شد تا اینکه نهایتا به تصاحب Activision در آمد . بعد از عرضه ی Deadpool اکتیویژن 40 نفر از اعضای رسمی High Moon را اخراج کرد تا دوباره این استودیو را بازسازی کند و حالا بعد از Deadpool ، شاهد عرضه ی Call of Duty Advanced Warfare برای کنسول های PS3 و Xbox360 توسط این استودیو هستیم .

call-of-duty-fogs-of-war

قبل از اینکه Sledgehammer در پروژه ی ساخت Call of Duty Modern warfare 3 همکاری نماید ، در حال ساخت عنوانی از سری Call of Duty به نام Call of Duty: Fog of War بود . Fog of War قبل از معرفی MW3 و بعد از Black Ops معرفی شد که در دوره ی جنگ Vietnam اتفاق می افتاد . بازی قرار بود بر خلاف سایر نسخه ها به سبک اکشن سوم شخص باشد . در این بازه ی زمانی حتی خبر هائی از انتشار نسخه ای از بازی Call of Duty در ژانر MMO در محافل بازی های رایانه ای پیچیده بود .  در این حال و هوا بود که رئیس اکتیویژن Eric Hirshberg در بیانیه ای اعلام کرد که Modern Warfare 3 عنوانی مجزا از پروژه ای است که Sledgehammer در حال کار بر روی آن است . در مصاحبه ی بعدی Eric Hirshberg در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با اینکه آیا بازی سبک اکشن سوم شخص استودیوی Sledgehammer  هنوز در حال ساخت است گفت :

 " استودیو Sledgehammer تمام تمرکز خود را بر روی پروژه ی MW3 گذاشته است که این به معنای توقف در ساخت پروژه ی انحصاری این استودیو قلمداد میشود  "

 در همان زمان مشخص شد که عنوانی جدید از سری ندای وظیفه قرار است که در سال 2014 عرضه شود .

در مصاحبه ای که مجله ی Edge با Michael Condrey داشت به این موضوع اشاره شد که موتور گرافیکی بازی به صورت کامل و از ابتدا نوشته شده است . اگر این Engine در بعضی موارد کد های مشابهی با موتور گرافیکی قبلی دارد اما در بخش های Rendering ، انیمیشن و فیزیک و همچنین صدا گذاری کاملا منحصر به فرد است . بازی Call of Duty Advanced Warfare از بعد از Call of Duty 2 دومین نسخه از این سری است که با موتور گرافیکی منحصر به فرد خود ساخته شده است . قرار بود Call of Duty Ghosts هم به همین صورت باشد اما بعد ها مشخص شد که این بازی با موتور ارتقا یافته ی IW Engine ساخته شده است . در رابطه با نام موتور گرافیکی Call of Duty Advanced Warfare هنوز اطلاعی در دست نیست .

call-of-duty-ghosts-banner-600x250

یکی از امکانات خارق العاده ی موتور گرافیکی Advanced Warfare به گفته ی Don Veca که Visceral Games را به قصد ملحق شدن به تیم سازنده ی این بازی ترک کرده بود از این قرار است :

" صدا گذاری و موسیقی بازی بی نظیر است . زمانی که صدای بازی را می شنوید ، این صدا از بدن شما عبور میکند و به استخوان های شما نفوذ میکند . شما از طریق گوش هایتان صدا را میشنوید اما زمانی که این صدا توسط مغز شما پردازش می شود به شکل دیگری در می آید . "

Veca به مورد جالب توجهی در رابطه با صدای اسلحه ها در بازی نیز اشاره کرده است :

"مهم نیست که شما میکروفون را در چه محلی قرار بدهید . هرگز قادر نیستید که صدای یک اسلحه را به طور کامل ضبط کنید . ما در اینجا سعی کردیم احساس را با صدا ترکیب کنیم . شاید در نسخه های قبلی به صدا و صداگذاری اهمیت زیادی داده نشده است اما ما در اینجا قصد داریم به این عنصر به همان اندازه ای که سایر عناصر اهمیت دارند بپردازیم "

اما کار بزرگ دیگری که Sledgehammer با Advanced warfare انجام داده است مربوط به انیمیشن های بازیست . انیمیشن چهره ی شخصیت ها در بازی از همان سیستمی استفاده میکند که Avatar 2 که توسط James Cameron در دست ساخت است از آن بهره میبرد . این سیستم جدید که از زمان عرضه ی اولین نسخه از بازی Call of Duty نظیر نداشته است قادر است تا برای اولین بار چهره ای بسیار نزدیک به واقعیت برای شخصیت های بازی خلق کند .

اما داستان در Call of Duty Advanced Warfare از چه قرار است :

CoD-advanced-warfare-special-edition

در سال 2054 ، یک سازمان تروریستی به نام KVA عملیاتی را در مقیاس جهانی برای فلج کردن کشور های توسعه یافته از جمله ایالات متحده ، از طریق نابود کردن مراکز هسته ای این کشور ها آغاز می کند . با آغاز عملیات تروریستی نیرو های نظامی کشور های مورد حمله امکانات و توانائی مورد نیاز برای مقابله با تهدیدی که KVA آن را ایجاد کرده است ندارند ، از این رو کمپانی های نظامی خصوصی یا به اختصار ( PMC ) ها تبدیل به بازو های حامی این کشور ها در برابر تروریست ها می شوند . Jack Mitchell افسر سابق نیروی دریائی آمریکا که در جنگ سئول یکی از دست هایش را از دست داده است به کمپانی Atlas که قدرتمند ترین و پیشرفته ترین کمپانی شبه نظامی در دنیاست ملحق میشود .( نام Jack Mitchell را به یاد داشته باشید ) این کمپانی در برابر پیشنهاداتی که از سراسر جهان دریافت میکند به سرویس دهی به کشور ها و دولت ها می پردازد اما بر خلاف پوسته ی ظاهری آن ، مقصود دیگری دارد .

call-of-duty-kevin-spacy-600x338

Jonathan Irons که کوین اسپیسی ستاره ی هالییود نقش آن را ایفا میکند در مقام مدیر ارشد و موسس Atlas قصد دارد که با استفاده از موقعیت به دست آمده تاثیر آمریکا را به عنوان کشوری آزاد و حامی دموکراسی کم رنگ کرده و تعادل قدرت در دنیا را به نفع کمپانی خود به هم بزند و سایر ماجرا ... 

برای جمع بندی باید عرض کنیم که با وجود صرف زمان و هزینه ی بسیار برای Call of Duty Advanced Warfare این عنوان نه تنها نتوانسته است به رکورد پیش فروش Call of Duty Ghosts دست یابد بلکه با افت فروش 50 درصدی در مقایسه با نسخه ی Ghosts مواجه شده است که به نوبه ی خود جای بحث و گفتگو دارد . این ضعف در فروش به همینجا ختم نمیشود . این بازی حتی در هفته های پایانی پیش فروش به جای افزایش با کاهش تقاضا مواجه شده است .  البته تحلیلگران معتقد بودند که بعد از چند سال فروش فوق العاده به احتمال زیاد این سری در Advanced Warfare ( با وجود نارضایتی ها از عنوان Ghosts ) با افت فروش مواجه خواهد بود اما این مقدار افت شاید از نظر بدبین ترین تحلیل گران نیز بسیار زیاد به حساب می آید . احتمال نزدیک به یقین دیگر تحلیلگران  این است که با وجود کاهش تقاضا ، Call of Duty Advanced Warfare نسبت به Destiny در سال نخست عرضه موفق تر خواهد بود .  آماری که در مورد آن صحبت می شود ارتباط مستقیم با فروش نسخه ی فیزیکی این بازی در فروشگاه های بزرگ عرضه ی آنلاین از قبیل Amazon دارد . البته در این مهم که خرید های دیجیتالی در نسل هشتم بسیار پیشرفت نموده و این پیشرفت در افت فروش نسخه ی فیزیکی بازی ها موثر بوده است شکی نیست اما این افت فروش نیاز به تحلیل های بیشتر و فکر و نظر کارشناسان دارد . به عنوان یک گیمر که به سری ندای وظیفه علاقه مند هستم و از نخستین نسخه این سری را انجام داده و دنبال میکنم ، امیدوارم که این نسخه هم کشش سابق را داشته باشد به نحوی که بتوانیم مدتی را با آن سرگرم باشیم 

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1393
    نظرها: 2
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    :!!?

  • نام: مهمان - kk

    آقا بازی رو آوردین؟

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: مهمان - kk
    آقا بازی رو آوردین؟

    سلام بله . به لیست اضافه شده .

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1393
    نظرها: 5
    تشکر: 0
    تشکرشده: 3
    پروفایل psn: Last_NoobSaibot
    رتبه لیدربرد psn: 51
    کنسول‌های بازی:

    امیدوارم موفقیت mw1&2 بدست بیاره ممنون از مقاله خوبتون :!!?منتظر تجربه بازی AW :vic:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 67
    تشکر: 1
    تشکرشده: 4
    کنسول‌های بازی:

    rasti ahangsazesh kiye?

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Abed
    rasti ahangsazesh kiye?

    سلام بر Abed . لطف داری برادر . آهنگسازاش این دوستان بزرگوار هستن . Harry Gregson-Williams و
    Paul Dinletir, Kevin Rix ( البته Paul Dinletir, Kevin Rix در قالب کمپانی Audiomachine روی موسیقی بازی کار کردن )

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 67
    تشکر: 1
    تشکرشده: 4
    کنسول‌های بازی:

    kheyli hal dad,khondane matalebi ke tahiye karde bodin,,,,koli chiz fahmidam va albate ye khordeham omidvar shodam ke shayad in noskhe ye harfaE vase goftan dashte bashe.mersi az in maghaleye kamelo khob

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 151
    تشکر: 52
    تشکرشده: 90
    پروفایل psn: Odoseus
    رتبه لیدربرد psn: 14
    کنسول‌های بازی:

    مقاله عالی و کاملی بود، دست نویسنده مربوطه درد نکنه :grin:
    در رابطه با این سری باید بگم این ضربه مهلک فقط بخاطر Ghost نبود بلکه روند نزولی این بازی از مدت ها قبل شروع شده بود و همه امیدوار بودن عنوانی بالاخره عرضه بشه تا این روند به نوعی متوقف بشه که متاسفانه Ghost اون ذره امیدی که برای احیای این بازی وجود داشت رو از بین برد و روند نزولی این سری رو رسما کامل کرد که حال نتیجه اش رو داریم می بینیم البته بدون شک این قسمت از CoD فروش خوبی خواهد داشت ولی تا مدت ها Activision باید خواب اون فروش های رویایی گذشته رو ببینه. با اینکه به این قسمت جدید ذره ای امیدوارم ولی فکر نکنم جهشی که MW2 ایجاد کرد رو بتونه شکل بده.

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.