نویسنده: سینا پنج شنبه، 17 تیر 1400
ساعت 17:31

بررسی نسخه Early Access بازی Black Skylands

4 از 5

آخرین دفعه که سازندگان یک بازی ویدئویی، ماجراجویی در شهری واقع در آسمان را وعده داده بودند، بازی Bioshock Infinite بود که برای من خروجی این پروژه کاملاً ناامیدکننده از آب در آمد و با وجود نمرات کاملی که در زمان عرضه از چپ و راست برای آن ردیف شده بود، بعد از نزدیک به یک دهه، بیشتر به واسطۀ عمل نکردن به وعده‌های اولیه در یادها باقی مانده است. سازندگان Black Skylands اصلاً و ابداً قصد ندارند که وعده‌هایی مشابه Ken Levin بدهند و مهمتر اینکه بودجه و امکاناتی که در اختیار دارند احتمالاً از System Shock 2 هم کمتر باشد، چه رسد به اثر پرخرجی مربوط به یک دهه قبل اما با این وجود به نظر می‌رسد که توانسته‌اند از کمترین فرصت‌ها، پروژه‌ای با گسترۀ ابزار خوبی در اختیار مخاطبان قرار دهند. لطفاً با بررسی نسخۀ Early Access این عنوان همراه باشید. 

black skylands 3

در ابتدای Black Skylands، کنترل دختر کم سن و سالی به نام Eva در روز تولدش به بازیکن واگذار می‌شود. «ایوا» ساکن شهری با ساختمان‌های چوبی و فضای پیش از انقلاب صنعتی به نام Aspya بر فراز آسمان‌هاست که هر کدام از اهالی این شهر وظیفه مشخصی بر عهده دارد تا چرخ این جامعه به درستی بچرخد. پدر ایوا، Richard، یکی از افرادی است که به پیشۀ Earner اشتغال دارد؛ این گروه، وظیفۀ سکانداری کشتی‌های پرندۀ شهر و پیدا کردن منابع مورد نیاز از مکان‌های خطرناک را بر عهده دارند. در شب تولد یازده سالگی ایو، ریچارد هیولایی ظاهراً بی آزار را برای رهبران شهر به نمایش می‌گذارد که یک سوء تفاهم باعث ایجاد مسائلی می‌شود که وقتی داستان جهش هفت ساله‌ای به آینده دارد، با صحنۀ بمباران شهر و چند پاره شدن این جامعه بر اساس تفاوت‌های شغلی رو به رو می‌شویم و حالا این ایوا است که باید در نقش قهرمان داستان، راهی برای بهبود شرایط پیدا کند.

سازندگان به خوبی در همان چند دقیقۀ اول، مخاطب را با ویژگی‌های جهان Black Skylands آشنا می‌کنند و زمانی که با یک فش فوروارد تغییر شخصیت‌ها و روابط بین آن‌ها را به تصویر می‌کشند، شوک خوبی به مخاطب وارد می‌شود. تمرکز داستان بر ایواست اما شخصیت‌های فرعی که در بخش ابتدایی داستان به کمک او می‌آیند یا بر علیه او دست به فعالیت می‌زنند، خبر از روایتی حساب شده می‌دهد که با افسانه‌پردازی مناسبی برای این جهان جدید و متفاوت، همراه شده است.

black skylands 3

بخش مبارزات، هم شامل نبرد با کشتی‌های پرنده و هم به صورت نبرد فردی با سلاح‌های مختلف است که ویژگی‌های مختلف کشتی و سلاح‌های در دسترس، قابلیت دستکاری و ارتقاء را دارند. سختی مبارزات بیشتر در عادت کردن به کنترل به خاطر زاویۀ دوربین از بالاست اما تعدادی از دشمنان هم حالت اسفنج گلوله دارند که پیشروی را سخت می‌کنند اما می‌توان ابتدا توسط کشتی آن‌ها را بمباران کرد سپس در جزیره فرود آمد و تیر خلاص را به آن‌ها زد!

در کنار جنگ و کشتار، گشت و گذار در آسمان بی انتهای Black Skylands که سیستم‌های مختلفی در خود جای داده، مهمترین بخش از تجربۀ این عنوان به شمار می‌آید. نابودی شهر «اسپیا» در کنار اینکه اتفاقی ناراحت کننده است، فرصتی برای ساخت و سازهای تازه را فراهم می‌کند و با استفاده از منابع به دست آمده، می‌توانید کارگاه‌ها و کارخانه‌های تازه‌ای احداث کنید تا به آپگریدها و منابع ارزشمند بیشتر و بهتری دست پیدا کنید. در عین حال با اختصاص بخش‌هایی به تولید خوراک، امنیت غذایی گروه تحت مدیریت خود را تامین می‌کنید. در گوشه و کنار این آسمان بیکران، مناطق بسیاری وجود دارند که مخاطب را به ماجراجویی‌های تازه فرا می‌خوانند و در دل هر کدام، رازها و ابزار تازه‌ای برای اکتشاف پنهان شده است.   

به عنوان یک اثر پیکسل آرت با زاویه دوربین از بالا، مطمئناً بخش بصری Black Skylands کار بسیار سختی برای راضی کردن افرادی خواهد داشت که شمردن تار‌ موهای شخصیت‌های تحت کنترل برایشان از هر چیز دیگری مهم‌تر است اما برای افراد نرمال، سازندگان مناظر زیبایی از جزایر مختلف در پهنۀ آسمان را تدارک دیده‌اند و پرواز با یک کشتی چوبی بر فراز ابرها، تصاویر زیبایی را در ذهن بازیکنان درج می‌کند که گاهی با نبردهایی مرگبار، رنگ و لعابی دو چندان به خود می‌گیرد.

black skylands 3

خبری از صداپیشگی برای شخصیت‌ها نیست و سازندگان فعلاً برنامه‌ای برای افزودن این ویژگی ندارند و معدود قطعات موسیقی هم چندان چنگی به دل نمی‌زند که در کنار افکت‌های صوتی آرشیوی، باعث شده تا بخش صدا و موسیقی در این مرحله از ساخت، عملکرد قابل قبولی نداشته باشد اما با توجه به اینکه تا زمان عرضۀ نهایی فرصت خوبی در اختیار تیم بازی‌سازی است، می‌توان فعلاً در مورد این نقص ایراد بزرگی به کار وارد نکرد.

بازی Black Skylands در مرحلۀ دسترسی اولیه هم خوشبختانه اثری شسته و رفته است و مشکل فنی خاصی در آن دیده نمی‌شود. تمام سیستم‌های گیم‌پلی به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند و بخش‌های ابتدایی داستان به گونه‌ای روایت شده که مشتاق دیدن باقی ماجراها باشیم. توصیه به خرید یک محصول Early Access کار ساده‌ای نیست چرا که عناوین زیادی در این سال‌ها عرضه شده‌اند که پتانسیل بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند اما بعد از گذشت مدت‌ زمان بسیار، هنوز به مرحلۀ عرضۀ نهایی نرسیده‌اند اما Black Skylands در همین شرایط فعلی هم پکیج نسبتاً کاملی است که می‌تواند مدت زمان قابل توجهی، اسباب سرگرمی مخاطب را فراهم کند.  

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.