نویسنده: محمد مراقی جمعه، 17 آذر 1396
ساعت 00:54

نقد و بررسی فیلم Dunkirk

5 از 5

در ستایش هنر | نقد و بررسی فیلم Dunkirk

کریستوفر نولان، کارگردان بریتانیایی‌تبار با استعدادی است که به جرات می‌توان گفت تاحالا فیلم بد نساخته است. مدتی قبل در این مطلب نگاهی جزیی به فیلم‌های ساخته شده توسط او انداختیم و فهمیدیم که چگونه توانسته خود را از فرش به عرش برساند و به یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ هالیوود تبدیل شود که فیلم‌هایش بزرگترین بلاک‌باسترهای سینما به حساب می‌آیند و به محض اکرانشان، توجه تمام مخاطبان سینما و همچنین منتقدین را به خود جلب می‌کنند. کریستوفر نولان در تازه‌ترین اثر سینمایی‌اش گریزی به دل تاریخ و به طور دقیق‌تر، جنگ جهانی دوم داشته. فیلم Dunkirk، ساخته جدید کریستوفر نولان که در تابستان امسال برای اولین بار روی پرده سینما به اکران درآمد و توانست خود را یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده در رابطه با جنگ تبدیل کند. به طوری که خیلی‌ها آن را نجات سرباز رایان این روزها می‌دانند و می‌گویند حتی از این فیلم و همچنین فیلم «اینک آخرالزمان» هم بهتر است و یک جنگ واقعی را دقیق‌تر به تصویر می‌کشد. فیلم Dunkirk مثل یک شعر حماسی است که ضرباهنگ یکنواخت و متعادلی دارد و هیچوقت از کوره در نمی‌رود. چون از همان ابتدا بیرون از کوره سیر و سفر می‌کند! در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به جدیدترین ساخته دست کریستوفر نولان، فیلم Dunkirk.

dunkirk review 1

خلاصه داستان: برهه زمانی داستان بر می‌گردد به سال 1940 و منطقه‌ای به نام دانکرک. جایی که در آن سربازان زبار در رفته انگلیس و فرانسه به هر دری می‌زنند تا خود را از محاصره کامل نیروهای نازی خارج کنند و از این مهلکه جان سالم به در ببرند. داستان فیلم به طور کلی در سه لوکیشن زمین، هوا و دریا روایت می‌شود و تلاش برای زنده ماندن سربازان انگلیسی و فرانسوی را با بی‌رحم‌ترین و بی‌تعارف‌ترین لحن ممکن به تصویر می‌کشد. درکل نمی‌توان داستان فیلم را در چند خط به طور خلاصه توضیح داد و تنها باید به تماشای خود فیلم بنشینید تا ببینید کریستوفر نولان چه ماجرایی برای روایت تدارک دیده. ماجرایی که ایجاب می‌کند گاهی سرتان را به دیوار بکوبید و گاهی هم از شدت فشار احساسات بغض کنید. به شخصه معتقدم که نولان توانسته بهترین روایت ممکن از جنگ را به تصویر بکشد.

dunkirk review 2

فیلم Dunkirk در میان تمامی فیلم‌های ساخته شده توسط کریستوفر نولان تا به امروز، شخصی‌ترین فیلم این کارگردان توانمند و بااستعداد است. به طوری که می‌توان گفت نولان می‌خواهد همه او را به خاطر این فیلم به خاطر بسپارند و درکنار نام او، فیلم Dunkirk را هم یادآوری کنند. نولان در این فیلم از زاویه جدیدی به جنگ جهانی دوم پرداخته و شاهد حوادثی هستیم که قبلا در فیلم‌های دیگر تجربه نکرده‌ایم. فیلم Dunkirk به دور از تمام کلیشه‌های زیرژانر جنگ، به شکل هنرمندانه‌ای کارش را با موفقیت انجام می‌دهد و به یکی از بهترین تجربه‌های سینمایی‌مان از جنگ‌های جهانی تبدیل می‌شود. جالب توجه‌ترین ویژگی فیلم Dunkirk، شیوه‌ روایت داستان آن است. در بیشتر فیلم‌های سینمایی شاهد روایت داستان به کمک دیالوگ‌ها و حرف زدن کاراکترها صورت می‌گیرد؛ اما نولان در این فیلم به بهترین شکل ممکن داستانش را با کم‌ترین مقدار دیالوگ ممکن روایت می‌کند و حسابی هم در این زمینه نتیجه مثبتی را دریافت کرده است. در بعضی از بخش‌های فیلم که از قضا تعدادشان هم اصلا کم نیست، همین حالات صورت کاراکترها و واکنش‌هایشان نسبت به شرایط است که به کمک آن به نحو احسن وضعیت سخت و تلخ جنگ را توصیف می‌کنند. از طرفی هم موسیقی متن‌های فیلم به نوعی یکی از کاراکترهای اصلی و کلیدی Dunkirk به حساب می‌آیند و اتمسفر بسیار خوب و گیرایی را در سکانس‌های مهم بوجود می‌آورده‌اند. البته باید گفت فیلم Dunkirk مجموعه‌ای از سکانس‌های مهمی است در تعادل کامل کنار هم چیده شده‌اند و با سرعت دلهره‌آوری داستان را پیش می‌برند. نولان در به نمایش گذاشتن حوادث اصلی داستان هیچ عجله‌ای نمی‌کند و آهسته هیجان‌انگیزتر شدن فیلم است که مقدار آدرنالین بیننده را در بعضی از قسمت‌ها به بالاترین سطح ممکن می‌رساند.

dunkirk review 3

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، فیلم Dunkirk در سه لوکیشن مختلف زمین، هوا و دریا تشکیل می‌شود و در کل شاهد مناطق ساحلی بسیار زیبایی در فیلم هستیم که به لطف جلوه‌های ویژه فیلم فوق‌العاده به نظر می‌رسند. فیلمبرداری فیلم در یک کلمه، عالی است. زوایای فیلمبرداری دوربین از زوایای متفاوت‌تری نسبت به دیگر فیلم‌های هم‌سبک حوادث را نشان می‌دهند. این موضوع بیش از هرچیز موجب دلهره‌آورتر شدن فیلم Dunkirk شده و علاوه بر این، جذابیت سکانس‌ها را دوچندان کرده است. تصویرسازی‌های فیلم بسیار زیبا و تحسین‌برانگیز خلق شده‌اند و هر فریمش می‌توان یک تابلوی هنری جذاب باشد. تمام این موارد در کنار هم با هنرنمایی بسیار خوب و رضایت‌بخش تیم بازیگران فیلم، منجر به خلق هیجان‌انگیزترین سکانس‌های تاریخ سینما در یک فیلم جنگی شده‌اند. نولان به خوبی می‌داند که چگونه مخاطبش را وارد بطن فیلمش کند و حوادث را با هیجان بسیار زیادی به نمایش بگذارد. در قسمتی از فیلم که سربازان درحال غرق شدن هستند و درون یک کشتی گیر افتاده‌اند، بیننده هم هم‌شانه با سربازان اضطراب غرق شدن را دارد و هیجان زیادی را تجربه می‌کند. فیون وایتهد، هری استایلز، آنورین برنارد و همچنین تام هاردی، در نقش‌آفرینی کاراکترهایشان سنگ تمام گذاشته‌اند و Dunkirk را می‌توان به عنوان یکی از بهترین سوابق بازیگری هر یک از آنان به حساب آورد. تام هاردی که در نقش یک خلبان در فیلم حاضر می‌شود، به قهرمان داستان تبدیل می‌شود و هیجان زیادی را روی دوش خودش تحمل می‌کند. علاوه بر اینها، تمامی بازیگران دیگر و حتی سیاهی لشگرها هم بازی بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند و به طور کلی هیچ نقصی در زمینه بازیگران فیلم Dunkirk به چشم نمی‌خورد.

dunkirk review 3

فیلم Dunkirk، شاعرانه‌ای حماسی از کریستوفر نولان است که به بهترین فیلم ساخته شده توسط وی تا به امروز تبدیل شده است. نولان با خلق این فیلم ثابت کرد که علاوه بر تولید بلاک‌باسترهای پرطرفدار سینمایی، می‌تواند آثار هنری تحسین‌برانگیزی را هم خلق کند که بیش از هرچیزی به اعتبارش در میان کارگردانان بزرگ سینما می‌افزاید. فیلم Dunkirk تجربه‌ای احساسی و هیجان‌انگیز است که خشونت‌های نشات گرفته از حقایق جنگش تا مدت‌ها در خاطرتان خواهد ماند. چنانچه از طرفداران فیلم‌های کریستوفر نولان و همچنین آثار مربوط به جنگ‌های جهانی هستید، به هیچ وجه تجربه فیلم Dunkirk را فراموش نکنید که حسابی از آن لذت خواهید برد.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 55
    تشکر: 16
    تشکرشده: 66
    کنسول‌های بازی:

    به به چه کارگردانی... کریستوفر نولان (تو چرا انقدر خوبی).... فیلم های قبلی نولان که حرف نداشتن و کاملا متفاوت بودن... حالا باید دید اینجا چیکار کرده و البته منتظر اثر بعدی او ماند... ممنون از نقد و توضیحات خلاصه و به جای شما :blink:

    ‏SirGhas و ‏دانته از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1396
    نظرها: 33
    تشکر: 10
    تشکرشده: 40
    کنسول‌های بازی:

    سلام و خدا قوت
    کمال استفاده رو بردم

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.