نویسنده: محمد مقصودی چهارشنبه، 04 بهمن 1396
ساعت 16:35

صحبت‌های کریستوفر نولان بعد از اولین نامزدی‌اش در اسکار برای کارگردانی فیلم دانکرک

0 از 5

نولان بالاخره بعد از سال‌ها فعالیت در عرصه کارگردانی، توانست برای نخستین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود

سرانجام بعد از سال‌ها کریستوفر نولان، یکی از بهترین کارگردان‌های هالیوود، به آن چیزی که شایستگی‌اش را داشت رسید و نامزد دریافت جایزه بخش کارگردانی اسکار برای فیلم دانکرک (Dunkirk) شد.

فیلم  Shape of Water توانست به‌طور حیرت‌انگیزی در سیزده بخش مختلف، نامزد دریافت جایزه اسکار 2018 شود، که از این حیث در صدر جدول تعداد نامزدی مراسم امسال قرار گرفت؛ بعد از Shape of Water فیلم دانکرک قرار دارد، که در هشت بخش نامزد دریافت کسب جایزه شد و از این بابت جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است؛ درنتیجه دانکرک نزدیکترین رقیب فیلم Shape of Water، به کارگردانی گیلرمو دل تورو است. گرتا گرویک نیز برای فیلم لیدی برد (Lady Bird) نامزد دریافت جایزه کارگردانی شد، در طول تاریخ آکادمی اسکار تنها پنج بار یک زن موفق به نامزدی در بخش کارگردانی شده است؛ جردن پیل و پل توماس اندرسن نیز، به ترتیب برای فیلم‌های Get Out و Phantom Thread از دیگر نامزد‌های کسب این جایزه برای مراسم امسال هستند.

کریستوفر نولان راجع به خبر نامزدی فیلم دانکرک در اسکار گفت:

اگرچه هم‌نشینی با سربازان پیردانکرک باعث افتخار و یک امتیاز ویژه برای من بود، ولی برعهده‌گرفتن کارگردانی این فیلم مسئولیت بزرگی را بر دوش من قرار می‌داد، که برای من ترسناک بود. حین تولید این فیلم بسیار مهم بود، که ذهن خود را متناسب با گذشته تطبیق می‌دادیم و از گذشتگان کمک می‌گرفتیم؛ ما ابتدا فیلم را به یک گروه بیست نفره از سربازان قدیمی نشان دادیم، متاسفانه برخی دیگر از سربازان که با آن‌ها صحبت کرده بودیم، فوت شدند.

کریستوفر نولان پیش‌ازاین نیز برای فیلم‌های Memento (ممنتو) و Inception (تلقیلن) در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال آکادمی اسکار نامزد شده بود. وقتی‌که نولان در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال برای فیلم تلقین نامزد دریافت جایزه شده بود، بسیار عقیده داشتند او باید برای کارگردانی این فیلم نیز نامزد می‌شد؛ او همچنین کارگردان مجموعه فیلم‌های شوالیه تاریکی (The Dark Knight) بود، که مسلما بیشتر از هر فیلم دیگری در تاریخ فعالیت کاری‌اش، مستحق نامزدی دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بود، اما این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد.

دانکرک یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سال 2017 و همچنین یکی از محدود بلاک باستر‌های حقیقی است، که موفق به نامزدی بخش‌‌های زیادی از جوایز اسکار شده است؛ فیلم جنگی کمپانی برادران وارنر موفق شد فراتر از انتظارات در باکس آفیس عمل کند و توانست 525.5 میلیون دلار فروش جهانی داشته باشد.

نولان کمی راجع به این‌که چطور سعی کرد فیلم را هرچه بیشتر به زندگی واقعی نزدیک‌تر کند، صحبت کرد؛ او در کنار همسرش، اما توماس و دوست دیگرشان به‌وسیله یک قایق کوچک از کانال انگلیسی تا دانکرک، با شرایط بد آب‌ و هوایی و موج‌های سنگین، سفر کردند.

او گفت:

داستان عبور کشتی‌ها در دهه 1940 برای نجات سربازان، از دید من افسانه‌ای بود، که با آن سفر برای من به واقعیت تبدیل شد؛ شجاعت آن‌ها برای عبور از سختی‌های این راه تحسین‌برانگیز است و فکر می‌کنم آن‌ها کار فوق‌العاده‌ای را انجام دادند.

دانکرک همچنین در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین میکس صدا، بهترین تدوین صدا، بهترین تدوین فیلم، بهترین فیلم‌برداری و بهترین طراحی صحنه نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

آیا کریستوفر نولان می‌تواند در این رقابت سنگین موفق به کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی سال شود؟ در تاریخ 4 مارس با برگزاری مراسم اسکار متوجه آن خواهیم شد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.