تانک بازی روی صفحهی گوشی | نقد و بررسی بازی ارباب جنگ
طی چند ماه اخیر که بازیهای ایرانی زیادی به پستم خوردهاند و سبکهای مختلفی از بازیهای گوشیهای هوشمند را تجربه کردهام، میتوانم بگویم وضعیت بازار ایران امیدوارکننده و رو به رشد است. مشکلی که در صنعت بازیسازی ایران وجود داشته و دارد، اغلب ریشه در کمبود بودجه و استانداردهای پایینی است که ممکن است سازندگان برای خود تعیین کنند، چرا که هدف اکثریت، "جزو خوبهای بازار داخل بودن" است، حال آنکه بازار ایران خوب آنچنانی ندارد! در این میان بازیهایی هم هستند که خود را تا حدودی با استانداردهای بینالمللی تطبیق دادهاند و پا را از بازار داخلی فراتر گذاشتهاند. این حسی است که نسبت به بازی ارباب جنگ داشتم. یک بازی با سبکی مانند بازی پرآوازهی Worms که کمی هم استراتژی و ساخت و ساز به معجون خود اضافه کرده است.
شرکت بازیسازی پیله، در جدیدترین ساختهی خود، قصد داشته تا یک بازی آنلاین منتشر کند که داستان هم داشته باشد. البته بخش داستانی بازی هنوز فعال نیست، ولی در بخش آموزشی، با شخصیتی به نام "مملی عرعر" آشنا میشوید که گویا قرار است شخصیت بد بخش داستانی بازی باشد. او به مقر شما حمله میکند و ادعا دارد که این زمین مال اوست و روزی آن را از شما پس خواهد گرفت. یکی از اولین چیزهایی که در بازی متوجه آن میشوید، صداگذاری حرفهای آن است که خود سازنده هم در بخش توضیحات بازی به آن اشاره کرده است. کیفیت بالای صداگذاری که از عوامل مهم پیش برندهی داستان است، باعث شد تا اشتیاق بیشتری برای تجربهی بخش داستانی بازی داشته باشم که در آپدیتهای بعدی باز خواهد شد. موسیقی حماسی بازی نیز عالی است و آن چیزی است که برای یک بازی جنگی به آن نیاز دارید. از حق نگذریم، معمولاً بازیهای ایرانی در قسمت موسیقی و صداگذاری قوی عمل میکنند، ولی ارباب جنگ یک سر و گردن از بقیهی این بازیها هم بالاتر است. البته هنوز حرفهای لوسی بین کاراکترها رد و بدل میشود که فکر نکنم برای کسی جذابیتی داشته باشند و کاش در بخش داستانی کمتر شاهد این ماجرا باشیم.
مکانیزم بازی، مکانیزم جالبی است. شما باید چندین منبع را مدیریت کنید. نفت برای خرید مهمات، آهن برای ارتقاء تانکها و الماس برای خرید و فروش تانک و ساخت و ساز به کار میروند. شما میتوانید هر وقت که خواستید سری به دنیای آنلاین بزنید و با یک حریف واقعی بازی کنید. خوشبختانه تعداد بازیکنهای بازی آنقدری هستند که خیلی منتظر شروع بازی نمانید. پس از پایان هر بازی، اگر نتیجه شما پیروزی باشد، بازی صندوقی پر از مهمات و منابع در اختیار شما قرار میدهد که با آنها میتوانید مهمات خریده و در بازی بعد استفاده کنید. مهمات در بازی، 4 نوع هستند. سلاحهای معمولی که دو تا از آنها رایگاناند و اگر پول خرید اسلحهی بهتری نداشتید، میتوانند کارتان را راه بیاندازند، سلاحهای خوب که کمی قویتر هستند و برای استفاده از آنها باید مقدار کمی نفت پرداخت کنید، سلاحهای خفن که واقعاً قوی هستند و آسیب زیادی به حریف وارد میکنند و سلاحهای ویژه که دو نمونهاش در همهی بازیها به شکل رایگان در اختیار شما قرار میگیرد و باید برای بقیهشان مقدار زیادی نفت پرداخت کنید. تفاوت واقعی و فاحش بین آسیبهایی که اسلحههای هر کلاس میتوانند وارد کنند، مخاطب را ترغیب میکند که برای اسلحههای بهتر بجنگد و این از نکات مثبت بازی است.
ارباب جنگ در هر بازی، 12 راند دارد و شما نیز برای هر راند میتوانید از یک اسلحه استفاده کنید. بازی به شکل نوبتی پیش میرود و در هر راند، ابتدا چند ثانیه برای حرکت در اختیار دارید، سپس چند ثانیه برای نشانهگیری و شلیک. همانطور که بالاتر اشاره کردم، سبک بازی چیزی در مایههای بازی دوستداشتنی "کرمها" (Worms) است. هم از جهت تنوع سلاحی که در اختیار دارید و هم از جهت نوبتی بودن بازی و کُری خواندن، حس میکنم ارباب جنگ در برخی جاها از Worms الهام گرفته است. البته این الهام گرفتن اصلاً و ابداً به تقلید تبدیل نشده و بازی ویژگیهای خود را دارد. مثلاً شما یک مقر فرماندهی دارید که در آن منابعتان را مدیریت میکنید و تا حد کمی به ساخت و ساز میپردازید. برخی از کارها زمانبر هستند و باید مدتی برای انجام آنها صبر کنید. عجله دارید و میخواهید از حریفان خود پیشی بگیرید؟ باید الماس خرج کنید. الماس را میتوانید از فروشگاه بازی خریداری کنید.
تانکها در بازی طراحی خوب و متفاوتی از یکدیگر دارند. برای مثال ابتدا سه تانک در اختیار شما قرار میگیرد. یکی از آنها اسمش "آهو" است که میتواند سریع حرکت کند و از صخرهها راحتتر بالا رود. دیگری "خپل" است که قدرت بدنی بیشتری دارد و در مقابل گلولهها، مقاومت بیشتری از خودش نشان میدهد. اسلحههای بازی از تکتیرهای ضعیف و موشکهای کوچک شروع میشوند و تا هواپیمای بمبافکن، لیزر و بمب هستهای را در بر میگیرند. طبیعتاً هر چه سلاح بزرگتر و خفنتر باشد، نشانهگیری آن نسبتاً سادهتر و آسیبی که خواهد زد هم بیشتر خواهد بود.
طراحی هنری بازی، اعم از طراحی تانک، منوها، طراحی کاراکترها و رانندههای تانک و همچنین زمینهای جنگ، با اینکه همگی خوب هستند شاید هنوز هم جا برای پیشرفت باشد، با این وجود همین حالا هم نمیتوان به آن ایراد وارد کرد و خرده گرفت. پسزمینهی بازی پویاست و مثلاً پرندهها و ابرها را میبینید که در حال حرکتاند. رنگبندی در اکثر موارد خوب است و تانک خود را در محیط گم نمیکنید! طراحی کاراکترها هم شاهکار است و مشخصاً برای آن زحمت کشیده شده و پشت آن فکر بوده است. هر کاراکتر قیافهای متناسب با شخصیتش دارد و مادامی که ارتقاء پیدا کرده و تانکهای جدیدتری میخرید، با رانندههای جدیدی نیز آشنا میشوید. امیدوارم از پتانسیل این کاراکترها در بخش داستانی حتماً استفاده شود.
روی هم رفته، تلاش استودیوی پیله برای ساختن یک بازی متفاوت و سرگرمکننده موفق بوده و محصول نهایی، فاصلهی زیادی با استانداردهای جهانی ندارد و راحت میشود از آن لذت برد. ارباب جنگ را میتوانید از کافه بازار دانلود کرده و از آن لذت ببرید.
نظرات