نویسنده: آریا مقدم شنبه، 17 آذر 1397
ساعت 13:13

نگاهی به بازی پادشاهی آنلاین مطلب ویژه

4.53 از 5

چندی پیش شرکت گامگوس گیمز، عنوانی به نام پادشاهی آنلاین را منتشر کرد که یک بازی ایرانی، در سبک استراتژی و مدیریت منابع برای گوشی‌های هوشمند است. اگر در این روزها، چرخی در کافه بازار یا گوگل پلی زده باشید، می‌دانید که بازی‌های این چنینی طرفداران زیادی دارند و به دفعات دانلود می‌شوند. قدیم‌تر، بازی‌هایی مانند Rise of The Nations و Stronghold (قلعه) در ایران طرفداران زیادی داشتند و گیمرهای ایرانی استراتژی-دوست-تر بودند! با آمدن بازی‌های استراتژی و شبه‌ استراتژی (که معروف‌ترین نمونه‌ی آن‌ها در سال‌های اخیر Clash of Clans است)، و قابلیت بازی کردن با هزاران فرد دیگر، بازی‌های استراتژی موبایل هم جای پای خود را در این سبک محکم‌ کردند. بزرگ‌تر شدن دنیای استراتژی، از یک طرف باعث می‌شود افراد بیشتری به طرف این سبک بروند و حتی افرادی که تا قبل استراتژی بازی نمی‌کردند وسوسه شوند این سبک را امتحان کنند، از طرف دیگر این موضوع، کار را بازی‌سازان سخت‌تر می‌کند، چون بازار رفته رفته شلوغ‌تر می‌شود، و سطح استانداردها رفته رفته بالاتر می‌رود. اینکه این نمونه‌ی ایرانی توانسته تا حدی انتظارات را برآورده کند یا نه، چیزی است که به آن خواهیم پرداخت. با نقد بازی ایرانی پادشاهی آنلاین، همراه بازی‌مگ باشید.

1

بازی در برخی قسمت‌ها حرفه‌ای عمل کرده است. از لحاظ بصری چیزی کمتر از نمونه‌های خارجی ندارد و طراحی کاراکترها، ساختمان‌های مختلف و آیتم‌های جنگی واقعاً زیباست. چیزی که شاید خیلی از ما متوجه آن شده‌ایم، این است که اغلب اوقات در بازی‌های ایرانی به نام خلاقیت، اسامی لوس روی آیتم‌ها مختلف بازی گذاشته می‌شود که معمولاً فقط مخاطب را از بازی می‌راند تا اینکه او را جلب کند؛ خوشبختانه در پادشاهی آنلاین از این اسامی لوس خبری نیست و بازی نام هر ساختمان و آیتم را بر اساس کارایی آن انتخاب کرده است. این کار به جهانی شدن بازی هم کمک بیشتری خواهد کرد.

بخش آموزشی پادشاهی آنلاین، کامل و کاراست و خیلی صریح مکانیزم‌های اصلی بازی را همان اول به شما معرفی می‌کند. البته اگر با این ژآنر آشنایی داشته باشید، چیز خیلی جدیدی برای توضیح درباره‌ی مکانیزم‌های بازی وجود ندارد، چرا که نمونه‌های مشابه این بازی، قبلاً حاوی همین مکانیزم‌ها بوده‌اند. اساس کار این است که شما یک دهکده‌ی کوچک با تعدادی ساختمان در اختیار دارید که هر یک از این ساختمان‌ها وظیفه‌ی خاصی بر عهده دارند و برای پیشرفت کلی شما حیاتی هستند. مقصود نهایی در پادشاهی آنلاین، تبدیل کردن این دهکده‌ی اولیه به قلمرویی گسترده و پر قدرت است. با ایجاد ایستگاه‌های نظامی یا اقتصادی و یا استعمار قلمروی دشمن می‌توانید مرزهای سرزمین خود را گسترش دهید. کار اصلی بازی‌باز، ساخت واحدهای نظامی از یک طرف، و ایجاد چرخه‌ی اقتصادی از طرف دیگر است. ایجاد بالانس بین این دو مورد، مستقیم یا غیرمستقیم باعث برد شما خواهد شد. مانند بازی‌های دیگر سبک MMO، این بازی نیز از دو حالت PvE (گیمر بر علیه هوش مصنوعی) و PvP (گیمر بر علیه گیمر دیگر) پشتیبانی می‌کند. بخش‌هایی که بخوبی بر روی آن‌ها کار شده با این وجود ایراداتی در آن‌ها به چشم می‌خورد. در قالب مقایسه، بخش PvP که در آن مقابل بازیکنان دیگر قرار می‌گیرید جذاب‌تر است و برای پیروز شدن در آن، باید دست دشمن را بخوانید. همچنین می‌توانید با ایجاد اتحاد با بازی‌بازان دیگر، ارتشی قدرتمندتر را شکل بدهید و  با هم به جنگ دشمنان دیگر بروید که این کار بسیار جذاب‌تر از حمله کردن به تنهایی است. البته هنوز بازی مخاطبی را که باید داشته باشد ندارد و طبق آمار کافه بازار، تا به این لحظه چیزی حدود 5000 نفر بازی را دانلود کرده‌اند که برای یک بازی آنلاین این تعداد کم است. با افزایش تعداد بازیکن‌ها، مطمئناً این بخش جالب‌تر خواهد شد.

2

مطمئنا چیزی که از بازی‌های استراتژی می‌خواهیم این است که صحنه‌های جنگ را به تصویر بکشند، اما متاسفانه در پادشاهی آنلاین، چیز دندان‌گیری نصیبتان نخواهد شد و صحنه‌‌های جنگ خیلی خلاصه و شماتیک نشان داده می‌شوند.

سیستم ارتقاء بازی به اینگونه است که در مقابل پول، چوب و آهن، بخش‌های مختلف بازی، از جمله مقاومت ساختمان‌ها ونظامیان خود را ارتقاء می‌دهید. موردی که تعداد زیادی از بازیبازان به آن اعتراض داشتند، ریست شدن کلیه‌ی ارتقاءها و ذخیره‌ها هر چند مدت یکبار است. البته این مورد برای همه یکسان است، برای همین به نظر نمی‌رسد که در حق کسی ظلم شده باشد! علاوه بر این، این کار به ایجاد تعادل در بازی کمک می‌کند و باعث می‌شود بین کسی که تازه بازی را شروع کرده، و کسی که یک مدت طولانی است آن را بازی می‌کند، فاصله‌ی خیلی زیادی نباشد و فرد تازه‌کارتر هم شانس برنده شدن داشته باشد. اما باید به این سیاست اعتراض کنیم. در بازی‌های بزرگ و عناوین AAA هم طبیعتا این مشکل وجود خواهد داشت. اینکه یک گیمر از ابتدای عرضه برای رسیدن به سطح بالاتر روزانه بخشی از وقتش را به تجربه‌ی بازی بپردازد، چیز پیچیده ای نیست و این سیاست که برای ایجاد سطحی متعادل، ارتقاها از دست برود، سیاستی نادرست است. شاید یک راه حل برای متعادل کردن تجربه‌ی کاربری، ایجاد سطح‌هایی مختلف و میادینی متفاوت برای کاربرانی است که زمان‌های بیشتری را صرف بازی کرده باشند. بعنوان مثال، لازمه‌ی مبارزه در سرزمینی، سطح خاصی از مهارت باشد که مبارزان عادی نمی توانند در آن شرکت کنند. و یا اینکه مبارزانی که سطح بالایی از مهارت دارند، برای شرکت در نبردهای ساده‌تر و اولیه، محدودیتهایی داشته باشند تا به یکباره رقیبی قدر و توانمند با کاربری تازه‌کار رو به رو نشود. 

3

بخش موسیقی در یک بازی استراتژی از بخش‌‌های مهم و حیاتی است، چرا که حس بازی را این بخش کنترل می‌کند. پادشاهی آنلاین به جز اینکه در زمینه‌ی زیبایی بصری، حرفی برای گفتن دارد، در زمینه‌ی موسیقی هم خوش درخشیده و قطعاتی که در بازی می‌شنوید، کاملاً منطبق بر حس و حال ایرانی و باستانی بازی است.

در کل پادشاهی آنلاین با اینکه یک عنوان تقلیدی است، اما سازندگان خوب توانسته‌اند آن را ایرانی‌سازی کنند و این اتفاق خیلی هم چیز بدی نیست؛ مخصوصاً در سبک استراتژی که شاید بخواهید با امپراطوری ایرانی خود وارد جنگ شوید، نه امپراطوری‌های غربی. اگر طرفدار بازی‌های MMO و استراتژی هستید، پادشاهی آنلاین اثر خوبی است که با جلوه‌های بصری و موسیقی خوبش می‌تواند مدتی شما را سرگرم نگه دارد.

    دانلود بازی پادشاهی آنلاین

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1399
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    خوبه ولی این که اینترنت ملی بازش نمیکنه... از عیب هاشه درواقع تنها عیبش هست درمجموع جزع بهترین بازی های موجود هست
    :bsmile::blink:

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.