نویسنده: آریا مقدم پنج شنبه، 23 اسفند 1397
ساعت 16:48

نگاهی به بازی موبایل «تخم مرغ» مطلب ویژه

تخم مرغ قهرمان | نگاهی به بازی «تخم مرغ»

4 از 5

وقتی نوبت به بازی‌های موبایل می‌رسد، چیزی که بیشترین اهمیت را دارد، روان بودن گیم پلی و ارزش تکرار بالای آن است. از وقتی نقش کنسول‌های دستی در صنعت بازی‌ها کمرنگ‌تر شده (البته یکی دو سالی است که فعالیت نینتندو سوویچ به اوج خود رسیده و بازی‌های خوبی برای آن عرضه می‌شود، اما در کل محبوبیت کنسول‌های دستی و استفاده از آن‌ها نسبت به چند سال افت کرده)، گوشی‌های موبایل جایگزین آن کنسول‌ها گشته و این موضوع سبب افزایش کلی افرادی که بازی می‌کنند هم شده است. اما عامه‌ی مردم حوصله‌ی داستان طولانی و گیم پلی پیچیده را ندارند و می‌خواهند چیزی باشد که صرفاً در راه محل کار و خانه و یا هنگام بیکاری کمی سرگرم شوند. از طرفی گیم پلی ساده می‌تواند پس از مدتی خسته‌کننده شود، بنابراین ساخت یک بازی موبایل ساده و چالش‌برانگیز کار ساده‌ای نیست، کاری که استودیوی بازی‌سازی آنباند به خوبی از پس انجام آن برآمده است. 

Screenshot 20190313 162016

بازی «تخم مرغ» یا آن طور که سازندگان دوست دارند از آن یاد شود "The Tokhme Morgh" (!) یک بازی در سبک پلتفرمر است که شباهت زیادی به بازی معروف Super Meat Boy دارد. اگر با عنوان Super Meat Boy هم آشنایی ندارید باید بگویم این بازی یک پلتفرمر بسیار سخت بود که مراحل کوتاهی داشت، اما رد کردن هر یک از این مراحل کلی زمان و تمرکز می‌طلبید. تخم مرغ هم بازی بسیار سختی است، اما نوع سختی آن به گونه‌ای است که از بازی کردن خسته نمی‌شوید و پس از هربار باختن انگیزه‌‌ی بیشتری برای ادامه‌ی مرحله پیدا می‌کنید. البته این بدان معنی نیست که اعصابتان خرد نخواهد شد؛ هر مرحله پر از لحظاتی است که دارید موی سرتان را می‌کَنید یا می‌خواهید گوشی را به سمت دیوار پرتاب کنید، اما هیچ کدام از این‌ها باعث نخواهد شد که فکر پاک کردن بازی به ذهن‌تان خطور کند. چرایش را به شکل خلاصه در ادامه‌ی مقاله برایتان می‌گویم.

Screenshot 20190314 115228

 
ساخت یک بازی موبایل ساده و چالش‌برانگیز کار ساده‌ای نیست، کاری که استودیوی بازی‌سازی آنباند به خوبی از پس انجام آن برآمده است
داستان بازی، جریان تخم مرغی است که پس از دزدیده شدن مادرش توسط دو روباه، به دنبال او می‌رود. بازی جمعاً شش مرحله دارد که در هر کدام از این مراحل با نوع جدیدی از موانع روبرو خواهید شد. تخم‌ مرغ کوچک شما تنها دو کار از دستش بر‌می‌آید: حرکت به عقب و جلو و پرش. مکانیزم بازی بسیار ساده است، اما مراحل بسیار دشوار هستند. حتی در مرحله‌ی اول هم شما به سادگی قادر نخواهید بود که تمامی موانع را پشت سر بگدارید. البته این موضوعی نیست که سازندگان از آن بی‌خبر باشند؛ اگر به صفحه‌‌ی این بازی در کافه بازار مراجعه کنید، خواهید دید سازندگان در بخش توضیحات این هشدار را به شما داده‌اند که بازی برای بازیبازان حرفه‌ای ساخته شده و تنها عده‌ی انگشت‌شماری می‌توانند آن را تمام کنند. خوشبختانه سختی این بازی غیرمنطقی نیست و همیشه راهی منطقی برای رد کردن هر مرحله وجود دارد، اما اینکه آن راه را پیدا کنید و مهارت و سرعت کافی را برای عکس‌العمل به موقع داشته باشید بخشی است که ماجرا را سخت می‌کند.

Screenshot 20190313 162100

«تخم مرغ» ارفاقی برای بازیباز قائل نمی‌شود و باید برخی موانع را میلیمتری رد کنید. به عبارت دیگر، همانقدری به شما فرصت و فضا داده می‌شود که به آن احتیاج دارید، نه بیشتر. موانع بازی عبارتند از اره‌های چرخان، صفحه‌های پر از تیغ و کف‌های شکننده و لغزان. خوشبختانه تخم مرغ ما نسبت به ارتفاع مقاوم است و افتادن از هر ارتفاعی آن را نخواهد شکست. البته بازی در برخی جاها کمی ناعادلانه رفتار کرده است، برای مثال تعداد زیادی سکه پشت سر هم چیده شده که حتی اگر چند باز به عقب برگردید امکان ندارد بتوانید همه‌ی آن‌ها را جمع کنید. یا در مواقعی که مرحله به شکل افقی دنبال می‌شود، وسعت دید کافی را برای دیدن موانع پایینی ندارید. در هر مرحله بازی به شما چند حق شکست یا مرگ می‌دهد و اگر این عدد صفر شود، برای ادامه‌ی مرحله یا باید از سکه‌هایی پرداخت کنید که در طول بازی کسب کرده‌اید و یا یک ویدیوی تبلیغاتی ببینید. از آنجایی که پس از هر بار تمدید فرصت با سکه، مقدار مورد نیاز برای سری بعد ضربدر 2 می‌شود، به زودی سکه‌های شما تمام شده و برای ادامه باید ویدیو نگاه کنید. این کار جزو طاقت‌فرساترین کارهای ممکن است و راه بسیار بدی برای تنبیه بازیباز به شمار می‌رود، چرا که بازی را از ریتم می‌اندازد و محصول تبلیغی را هم به لیست سیاه مخاطب اضافه می‌کند! کاش سازندگان فکری برای این موضوع بکنند، زیرا این کار فقط حوصله‌ی مخاطب را سر می‌برد و شخص وقتی می‌بیند باید بعد از چند ثانیه بازی، یک دقیقه ویدیو ببیند، از بازی خارج می‌شود.

Screenshot 20190313 162422

طراحی هنری بازی خیلی پرجزئیات و چشم‌نواز نیست، اما این موضوع آن‌قدرها هم اهمیت ندارد، چون گیم پلی به اندازه‌ی کافی جذاب است و می‌تواند مخاطب را سرگرم نگه دارد. در عوض آهنگسازی آن فوق‌العاده بوده و «تخم مرغ» یکی از بهترین نمونه‌های موجود داخلی در زمینه‌ی آهنگسازی است. هر مرحله برای خود یک قطعه‌ی ویژه دارد که همگی آن‌ها بسیار زیبا و هیجان‌انگیز ساخته شده‌اند. حتی برخی از مراحل به شکل کامل وابسته به موسیقی آن است و باید بازی را با صدا و به کمک موسیقی پیش ببرید. 

در کل «تخم مرغ» یک بازی سخت با مکانیزم ساده است که قطعاً ارزش وقت شما را خواهد داشت. بازی رایگان است ولی اگر سکه‌ی بیشتری بخواهید، می‌توانید آن را از بازار و در ازای پول دریافت کنید. در آخرین به‌روزرسانی هم برخی مشکلات گرافیکی حل شده و سرعت اجرا و استفاده از باتری بهبود یافته‌ است. همچنین در آینده، مراحل جدیدی به این بازی اضافه خواهد شد. «تخم مرغ» را از دست ندهید.

    دانلود بازی تخم مرغ

برچسب‌ها
محتوای بیشتر در این بخش: « نگاهی به بازی موبایل Helix Jump
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.