نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 14 اسفند 1397
ساعت 16:00

دان ماتریک رئیس پیشین ایکس‌باکس هیچ اعتقادی به این برند نداشت

یکی خالقان اولیه ایکس‌باکس، گفته که دان ماتریک هیچ امیدی به موفقیت آن نداشت

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ به تازگی یکی از خالقان اولیه ایکس‌باکس مایکروسافت، گفته که دان ماتریک (Don Mattrick) رئیس پیشین واحد ایکس‌باکس، از همان زمان شروع به کار این پلتفرم هیچ امیدی به موفقیت آن نداشت. ماتریک قبل از فیل اسپنسر رئیس ایکس‌باکس و مسئول اصلی این برند در زمان معرفی و عرضه کنسول نسل هشتمی «ایکس‌باکس وان» بوده است.

ایکس‌باکس حالا چند نسل پیاپی است که به عنوان یکی از پلتفرم‌های اصلی بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود. این برند اما از شروع نسل هشتم شرایط بسیار بدی را، هم نسبت به نسل هفت و ایکس‌باکس 360 و هم در برابر رقیب اصلی خود یعنی پلی‌استیشن 4 تجربه کرده است. در حالی که اکثر تحلیلگران، ورود فیل اسپنسر به رأس مدیریتی Xbox را تحول مثبتی می‌بینند و او واقعا تلاش‌های موثری در احیا و مدرن‌سازی Xbox به کار برده، ولی باید گفت که اکثر مشکلات و دشواری‌هایی که اسپنسر مجبور به تصحیح و حل آن‌ها شده درواقع به دوره مدیریت قبل از او و آنچه که از «دان ماتریک» تحویل گرفت بر می‌گردد. درواقع تحت مدیریت ماتریک بود که ایکس‌باکس استراتژی کنار گذاشتن عناوین انحصاری و تیم‌های بازی‌سازی اصلی خود را در پیش گرفت و به سمت تمرکز روی امکانات رسانه‌ای و کینکت رفت.

دان ماتریک رهبری ایکس‌باکس را در چند سال منتهی به پایان کارش و تحویل مدیریت این بخش به فیل اسپنسر برعهده داشت. با وجود دراختیار داشتن بالاترین پست اجرایی و مدیریتی در پلتفرم ایکس‌باکس، اخیرا فاش شده که ماتریک چندین سال قبل‌تر و در زمانی که برای EA Canada کار می‌کرد، هرگز هیچ امید و اعتقادی به موفقیت ایده یک کنسول مایکروسافتی نداشته است. این موضوع که اخیرا توسط شیموس بلکلی (Seamus Blackley)، یکی از خالقان اولیه کنسول ایکس‌باکس فاش شده، بحث‌های جالبی را هم به دنبال آورده است. به گفته بلکلی، مایکروسافت در زمان ساخت اولین نسل از کنسول‌های ایکس‌باکس و قبل از عرضه اولین ایکس‌باکس، سعی کرد تا با EA Canada صحبت کرده و از آن‌ها برای مشارکت دعوت کند، ولی ماتریک که هرگز اعتقادی به موفقیت Xbox نداشت، حتی سعی کرده بود مایکروسافت را کاملا منصرف کند. شما در ادامه توییت اخیر شیموس بلکلی را مشاهده می‌کنید:

من هیچ وقت این خاطره را در جایی بازگو نکرده بودم، ولی طنز ماجرا درباره مدیریت Xbox توسط دان ماتریک که واقعا برای من جالب بود، این است که: وقتی من اولین بار به EA Canada رفتم تا ایده مایکروسافت برای ورود به صنعت کنسول‌های بازی را شرح دهم، ماتریک تقریبا سعی می‌کرد من را متوقف کند، چون او اصلا هیچ اعتقادی نداشت که چنین کاری امکان‌پذیر است.

با توجه به این اظهارنظر، احتمالا جای تعجبی هم ندارد که دوره مدیریت ماتریک در ایکس‌باکس مصادف با دوره نابود شدن تقریبی این برند بوده است. او درواقع مسئول معرفی، فروش و بازاریابی کنسولی بود که تا چند سال قبل‌تر، هیچ اعتقادی به موفقیت مایکروسافت در آن حوزه نداشت. در هر صورت، باید گفت که وضعیت برای ایکس‌باکس حالا و با مدیریت فیل اسپنسر به کلی تغییر کرده است. این برند، حالا کاملا احیا شده، با سرویس‌های جذابی نظیر Game Pass و xCloud توجهات زیادی را جلب کرده و با توجه به تصاحب چندین استودیو بازی‌سازی، نشان داده که حالا می‌توان به آینده این پلتفرم خوشبین بود.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.