نویسنده: فرشاد یکشنبه، 11 فروردين 1398
ساعت 16:00

سرویس Stadia برروی مشخصات سخت افزاری PS5 و Xbox بعدی تاثیری ندارد

تحلیلگران: عدم تاثیر پذیری مشخصات سخت افزاری PS5 و Xbox بعد از سرویس Stadia

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ برخلاف کنسول‌ها، سرویس Stadia نگرانی زیادی در مورد سخت افزار نداشته و نگرانی خالقین آن تنها به زیرساخت‌های سرورها و مشکلات مربوط به تاخیر در ارائه‌ی تصاویر محدود می‌شود، چراکه در زمان معرفی این سرویس، سازندگان از سخت افزار قدرتمند آن نیز رونمایی کردند، سخت افزاری که قدرت پردازشی 10.7 ترافلاپسی داشته و اگر قدرت پردازشی دو کنسول PS4 Pro و Xbox One X را در کنار یکدیگر قرار دهیم (4.2 و 6 ترافلاپس)، باز هم قدرتی معادل Stadia پیدا نمی‌کنند!

با در نظر گرفتن موارد فوق، سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا دو شرکت سونی و مایکروسافت، از نظر سخت افزاری همچنان با هم رقابت خواهند کرد یا آنکه نگاهی هم به رقیب جدید خود، یعنی Stadia خواهند داشت؟ آیا مشخصات سخت افزاری قدرتمند Stadia قادر خواهد بود که برروی مشخصات سخت افزاری کنسول‌های نسل بعد نیز تاثیر بگذارد؟ این سوالات در حالی ایجاد می‌شوند که براساس گزارشات اخیر، هر دو شرکت مایکروسافت و سونی قصد دارند که قدرت پردازشی 10.7 ترافلاپسی Stadia را پشت سر قرار دهند.

«لوییس وارد» (Lewis Ward) به عنوان یکی از تحلیلگران IDC اخیراً اعلام کرده که مشخصات سخت افزاری سرویس Stadia تاثیری برروی مشخصات سخت افزاری کنسول‌های نسل بعد نخواهد داشت، چراکه عملکرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است، او گفت:

تفکراتی که در مورد مشخصات سخت افزاری وجود دارند، اشتباه‌اند، چیزیکه از سوی گوگل اعلام شده، چیزی نیست که قابلیت خرید آن بصورت فیزیکی وجود داشته باشد، این تنها یک مجموعه‌ی بزرگ از سرورها است. اطمینان دارم که گوگل قادر خواهد بود براحتی به قدرت پردازشی 20 یا حتی 40 ترافلاپسی دست پیدا کند؛ گرچه چنین کاری احمقانه خواهد بود، چراکه منجر به کاهش میزان استریم‌هایی خواهد شد که آن‌ها قصد فروششان را دارند، هیچ سازنده‌ای، بازی‌ای را نمی‌سازد که به آن قدرت نیاز داشته باشد، حتی اگر چنین بازی‌ای هم وجود داشته باشد، نشان دهنده‌ی عدم وجود مدل تجاری خوبی برای آن است، چراکه تنها جایی که می‌توان آن بازی را به نمایش گذاشت، سرویس Stadia خواهد بود.

براساس گفته‌های وارد، گوگل قادر خواهد بود تا از طریق Stadia، سونی و مایکروسافت را مجبور کند که راه‌هایی بجز ارائه‌ی کنسول و سخت افزار را در پیش بگیرند، بطور مثال اگر عملکرد Stadia موفقیت آمیز باشد، این امکان وجود دارد که سونی و مایکروسافت توجه خود را برروی xCloud و PS Now متمرکز کنند؟

در سال 2020، احتمال زیادی وجود دارد که هر سه شرکت سونی، مایکروسافت و گوگل، بازی‌ها را از طریق تکنولوژی ابری ارائه کنند. نظری در مورد برنامه‌ی کنسول‌های نسل بعد مایکروسافت و سونی تا سال 2021 ندارم. مطمئنم که برنامه‌هایی در مورد ارائه‌ی خدمات ابری وجود دارد؛ خدمات استریم بازی‌ها برروی رفتار بازیکنان تایر گذار خواهد بود، اما نیمی از این خدمات مربوط به امکان ارائه‌ی آن‌ها برروی صفحه نمایش کامپیوترهای شخصی و احتمالاً دستگاه‌های اندروید (با امکان انتقال به تلویزیون) خواهند بود. کاهش تاخیر در خدمات استریم، اهمیت زیادی دارد و چنین چیزی می‌تواند منجر به حذف کامل کنسول‌ها شود.

فرشاد | اخبار | 31/03/2019
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.