نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 21 فروردين 1398
ساعت 13:00

کارمند سابق Valve از سیاست‌های فروشگاه Epic Games دفاع می‌کند

یکی از کارمندان سابق ولو معتقد است که اپیک درحال نجات PC gaming است

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ با وجود بیشتر شدن نقدها به فروشگاه اپیک گیمز و سیاست انحصاری کردن عناوین مختلف روی این پلتفرم، یکی از کارمندان سابق Valve اخیرا به دفاع از فروشگاه اپیک پرداخته است. به گفته او، Valve و فروشگاه استیم تا قبل از راه‌اندازی لانچر اپیک گیمز «در حال نابود کردن صنعت بازی‌های PC» بودند اما اپیک درحال نجات این صنعت است.

اپیک گیمز از زمان معرفی Epic Games Store وعده‌های بسیار جنجالی داد که از زمان راه‌اندازی این فروشگاه تا همین الآن، باعث پیدا شدن حواشی بسیار زیادی شده است. تا قبل از ورود اپیک به بازار فروش و توزیع دیجیتال بازی در پلتفرم کامپیوتر، این بازار عملا در تسلط فروشگاه استیم و شرکت ولو قرار داشت که تاکنون با ده‌ها میلیون کاربر و امکاناتی متنوع، محبوبیت بسیار بالایی را در میان بازیکنان پی‌سی داشته است. با این حال شرایط رقابتی عالی فروشگاه اپیک باعث شد تا به محض راه‌اندازی این پلتفرم، بازی‌سازان زیادی تصمیم به عرضه انحصاری بازی‌های خود روی پلتفرم اپیک بگیرند. مهم‌ترین مزیت فروشگاه اپیک نسبت به استیم، تعرفه‌های بهتر آن است به شکلی که این فروشگاه تنها ۱۲ درصد از سود فروش بازی‌ها را برداشته و ۸۵٪ از فروش هر بازی به بازیسازان می‌رسد. اپیک همچنین به عنوان توسعه‌دهنده موتور بازی‌سازی Unreal Engine، از فروش بازی‌های ساخته شده با این موتور هیچ درصدی برای خود برنمی‌دارد که این یک مزیت رقابتی بزرگ برای اپیک در برابر استیم محسوب می‌شود که برای فروش هر بازی، ۳۰ درصد را برای خود برمی‌دارد.

به تازگی یکی از کارمندان سابق شرکت ولو، در اظهارنظرهایی به حمایت از اپیک و شرایط بهتر آن‌ها پرداخته و گفته که تسلط کامل استیم روی بازار بازی‌های کامپیوترهای شخصی عملا باعث نابود کردن آرام این صنعت می‌شد. ریچارد گلدریش در این زمینه در دو توییت در حساب شخصی خود گفت:

استیم داشت PC gaming را می‌کشت. به این صورت که درواقع به کل این بازار ۳۰٪ مالیات می‌بست که غیرقابل تحمل بود. شما نمی‌توانید تصور کنید که استیم تا چه حدی برای شرکت ولو سودآور است. این مثل یک ماشین چاپ پول مجازی بود که کل کمپانی را تحت تاثیر قرار می‌داد. اپیک درحال درست کردن این وضعیت برای همه بازیکنان است.

اگر به خاطر اپیک نبود، کل صنعت بازی‌های پی‌سی باید همچنان مجبور به سخت و زیاده از حد کار کردن می‌بودند تا ۳۰ درصد سهم Valve را تامین کنند. اکثر این سود کلان نیز تنها به جیب جمع کوچک و انگشت‌شماری از افراد می‌رفت که اصلا یا خیلی کم‌تر به آنچه که درباره شرایط سخت بازی‌سازی و وضعیت کاری بازیسازان گفته می‌شود فکر می‌کنند.

پیرامون این صحبت‌ها، گرچه می‌توان به رقابتی‌تر شدن شدن بازار به عنوان یک مسئله مثبت نگاه کرد، ولی باید گفت که فاکتورهای زیادی در این وضعیت دخیل هستند. استیم و ولو، تنها فروشگاه‌هایی نیستند که ۳۰٪ سوبسید از هر فروش بر می‌دارند و تقریبا همه فروشگاه‌های بزرگ توزیع دیجیتال مانند Apple، Google، Amazon، Nintendo، PlayStation و Xbox هم همین میزان سود برمی‌دارند. کل این مدل تجاری که باعث رونق پیدا کردن بازار، هم برای فروشندگان و هم سازندگان شده بود، از مدل نینتندو در دهه ۱۹۸۰ الهام گرفته شده؛ به عبارتی دیگر اولین فروشنده که سود ۳۰٪ از هر فروش برمی‌داشت نینتندو بوده که تاکنون نیز این مدل در اکثر فروشگاه‌های بزرگ با موفقیت تجربه شده است. چنین مدلی باعث سودآوری بیشتر فروشنده و ارتقا ویژگی‌های فروشگاه، و درنهایت تجربه بهتر مشتری و بزرگ‌تر شدن جامعه مشتریان این فروشگاه‌ها می‌شود؛ موضوعی که درنهایت به سود تولیدکننده نیز هست.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.